TEMAT TYGODNIA: W zagrodzie
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Dowolne konstruowanie z użyciem klocków (stoliki, dywan). Swobodna rozmowa z dziećmi na tematy przez nie narzucone. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [008].
- rozwijanie wyobraźni konstrukcyjnej- zaspokajanie naturalnej potrzeby wypowiadania się
- dziecko tworzy samodzielne konstrukcje- dziecko wie, że zostanie przez dorosłego spokojnie wysłuchane
Oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta hodowane na wsi. Omówienie ich wyglądu i zwyczajów. Przedstawianie przez dzieci scenek na podstawie ilustracji z książki Boba Bamptona: Perełka i Kruczek bawią się w chowanego. Zabawa ruchowa Ścieżka zdrowia - zabawa doskonaląca aparat ruchowy. Ćwiczenie logorytmiczne na głoskach: mu, hau, be, kwa. Oglądanie książek przy stolikach, wyszukiwanie ilustracji zwierząt - przeliczanie w zakresie pięciu.
- reagowanie na hasła- rozwijanie aparatu mowy
- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia- dziecko stara się poprawnie wypowiadać głoski
Wyjście w okolice przedszkola. Obserwacja zmian zachodzących w okresie wiosny. Zwrócenie uwagi na śpiew ptaków, odcienie zieleni.
- wyrabianie zainteresowań otaczającym światem
- dziecko dostrzega występujące zmiany w przyrodzie
WTOREK
Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek poznanych w bieżącym roku. Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta żyjące w wiejskiej zagrodzie (można wykorzystać nagrania z kasety magnetofonowej). Zabawy ruchowe według K. Wlaźnik Koniki, Szczur.
- ćwiczenie słuchu- reagowanie na ustalony sygnał
- dziecko rozpoznaje głosy zwierząt- dziecko naśladuje głosy charakterystyczne dla zwierząt domowych
Piosenka Czarna krowa - słowa W. Chotomska, muzyka A. Markiewicz. Rozmowa na temat treści i melodii piosenki. Oglądanie zdjęć i ilustracji krów. Zabawa ruchowa Pociąg. Wypełnianie ścinkami tkanin konturów krów, narysowanych na dużych arkuszach.
- rozwijanie wrażliwości muzycznej- doskonalenie sprawności manualnych- wzbogacanie wiedzy na temat krowy
-dziecko zna pierwszą zwrotkę piosenki- dziecko starannie wypełnia kontury krów
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci
- dziecko zgodnie współdziała z rówieśnikami
ŚRODA
Zabawa ruchowa ze śpiewem Ojciec Wirgiliusz. Śpiew indywidualny i zbiorowy piosenek poznanych od początku roku.
- wyrabianie umiejętności odtwarzania ruchów kolegi- rozwijanie pamięci muzycznej
- dziecko wiernie odtwarza ruchy rówieśników- dziecko zna w całości przynajmniej jedną zwrotkę piosenki
Zabawy matematyczne - tworzenie zbiorów, przeliczanie. Łączenie zwierząt tego samego gatunku. Praca plastyczna - wykonanie obrazka krowy metodą origami.
- porównywanie liczebności zbiorów- przeliczanie w zakresie pięć- poznanie nowej techniki - origami
- dziecko prawidłowo przelicza w zakresie pięć- dziecko starannie wykonuje pracę
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
- zachęcanie do zgodnej zabawy
- dziecko przestrzega ustalonych zasad- dziecko chętnie bawi się z rówieśnikami
CZWARTEK
Zabawy ze śpiewem Pingwin, Mało nas, Ojciec Wirgiliusz. Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów.
- utrwalanie poznanych zabaw z piosenką- ćwiczenie sprawności palców
- dziecko łączy elementy ruchu ze śpiewem- dziecko nadaje kształt plastelinie
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [013]. Pastwisko - malowanie farbą plakatową w różnych odcieniach zieleni. W następnym dniu dzieci przyklejają na nim szablony zwierząt i ptactwa domowego.
- rozwijanie sprawności manualnych palców i dłoni
- dziecko wykonuje zamaszyste ruchy pędzlem- stosuje różne odcienie zieleni
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Zwrócenie uwagi na konieczność zgłaszania uszkodzonej zabawki.
- kształcenie umiejętności dbałości o wspólną własność
- dziecko wie, że o uszkodzonej zabawce należy powiadomić nauczycielkę
PIĄTEK
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Porządki w kąciku przyrody - porządkowanie i uzupełnianie materiału przyrodniczego wspólnie z nauczycielką.
- zachęcanie do współdziałania w grupie- stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi
- dziecko chętnie pomaga nauczycielce- dziecko dzieli się wiadomościami dotyczącymi wiosny
Rozmowa na temat: Jakie korzyści daje nam hodowla zwierząt na wsi. Wyszukiwanie w folderach reklamowych produktów otrzymanych dzięki hodowli wybranych gatunków zwierząt i ptaków. Wiosenne kanapki - przygotowanie kanapek z wykorzystaniem produktów nabiałowych.
- oglądanie produktów które powstały z mleka- rozpoznawanie ich nazw przy pomocy ich zapachu i smaku
- dziecko zjada wykonane przez siebie kanapki- dziecko chętnie uczestniczy w działaniach
Zabawy dowolne, oglądanie książek z obrazkami, rozmowa na ich temat. Układanie dowolnych kompozycji, na dywanie, z klocków o kształtach figur geometrycznych.
- samodzielne oglšdanie ksišżek, odkładanie ich w wyznaczone miejsce
- dziecko opowiada co widzi na wybranym obrazku
Hel53land