Kategoria:
PLANY PRACY
Grupa wiekowa:
dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja):
czerwiec
TEMAT TYGODNIA: Spotkanie z latem
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Rozmowa na temat Jak chronić głowę przed słońcem. W nawiązaniu zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa Czapeczki.
- reagownie na ustalone sygnały- uświadomienie konieczności ochrony głowy przed słońcem
- dziecko szybko zajmuje miejsce obok swojego nakrycia głowy- dziecko wie, że należy chronić głowę przed słońcem
Opowieść ruchowa Spotkanie z Gutkiem - Część pierwsza: Nad morzem. Nauczycielka umieszcza na tablicy ilustracje koła ratunkowego, namiotu, morza. Zadaje pytanie: Co widać na obrazkach?. Wypełnianie kredkami świecowymi koła ratunkowego, namiotu - dziecko wybiera obrazek, który chce wypełnić kolorem.
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- dziecko słucha treści przekazywanych przez nauczycielkę- dziecko obrazuje tekst ruchem
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
WTOREK
Szukamy muszelek - zabawa ruchowa doskonaląca spostrzegawczość. Słuchanie szumu morza z kasety magnetofonowej.
- rozpoznawanie koloru
- dziecko umieszcza w koszyczku odpowiednie muszelki
Słuchanie dalszych przygód Gutka. Nauczycielka kontynuuje opowieść ruchową z dnia poprzedniego: Spotkanie z Gutkiem - Część druga: W górach. Słuchanie piosenki śpiewanej przez prowadzącą B. Forma: Maszeruje mała Ania.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej- wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości
- dziecko poprawnie wykonuje zadania- dziecko naśladuje czynności Gutka
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
- dziecko słucha poleceń nauczycielki
ŚRODA
Pokrywanie niebieską farbą białych kartek papieru za pomocą grubych pędzli. Zabawy ruchowe ze śpiewem Dwa malutkie misie, Krasnoludki.
- ćwiczenie zamachowe rąk- zachęcanie dzieci nieśmiałych do działania
- dziecko dokładnie pokrywa powierzchnię kartki farbą- dziecko uczestniczy w zabawie
Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustrację jeziora. W trakcie relacji z podróży umieszcza wycięte wcześniej emblematy. Zwraca się do dzieci żeby posłuchały co robił Gutek nad jeziorem (łowił ryby, patrzył jak pięknie zachodziło słońce, kąpał się w jeziorze, chodził na długie spacery). Kontynuacja opowieści o podróżach Gutka: Spotkanie z Gutkiem - Część trzecia: Nad jeziorem. Jezioro i rybki - praca plastyczna. Naklejanie wyciętych przez nauczycielkę z kolorowego papieru rybek na zamalowane na niebiesko kartki.
- wzbogacanie wiedzy na temat różnych możliwości spędzania wolnego czasu
- dziecko wie, że po jeziorze można pływać kajakiem, żaglówką
- wdrażanie do odkładania zabawek na swoje miejsce
- dziecko wie, że należy posprzątać po zakończonej zabawie
CZWARTEK
Wyszukiwanie obrazków z czasopism dziecięcych na temat Gdzie spędzał wolny czas Gutek. Słońce wschodzi, słońce zachodzi - ćwiczenie z elementem wyprostu. Dzieci w rozsypce. na hasło "słońce wschodzi" dzieci powoli przechodzą do stania. Na hasło "słońce zachodzi" przejście do przysiadu.
- rozwijanie umiejętności obcowania z książką
- dziecko wie, że książki należy szanować i oglądać w wyznaczonym miejscu
Rozwiązywanie zagadek popartych ilustracjami: morze, jezioro, góry. Manipulowanie plasteliną - lepienie łódeczki. Naśladowanie ruchów nauczycielki do piosenek z płyty Jedyneczka.
- rozwijanie umiejętności słuchania w skupieniu
- dziecko rozwiązuje poprawnie zagadki
PIĄTEK
Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Przewlekanie sznurówek przez dziurki w gotowych szablonach o dowolnych kształtach (chętne maluchy).
- zachęcanie do podejmowania trudniejszych zadań
- dziecko próbuje przewlekać sznurówki przez dziurki
Słuchanie wiersza B. Forma: Lato i dzieci. Praca plastyczna Słoneczko. Wypełnianie kawałkami karbowanej bibuły szablonu słońca.
- wzbogacanie słownika dziecięcego dotyczącego lata- kształtowanie sprawnosci palców dłoni
- dziecko wie o czym mowa w wierszu- dziecko cierpliwie wypełnia szablon słońca
Zabawy na podwórku przedszkolnym.
Hel53land