instrukcja_obslugi_gaznika_do_skutera_4_t.pdf

(485 KB) Pobierz
128213725 UNPDF
 
Strona główna   >>  Artykuły   >>  Regulacja gaźnika w motorowerze  
 
    Etapem tuningu wymagającym największego doświadczenia oraz największych
umiejętności jest strojenie!  Mam tu na myśli odpowiednie ustawienie zapłonu, gaźnika
oraz dobór przełożeń. W większości przypadków przerabiając skuter, czy motorower nie
mamy możliwości regulacji wyprzedzenia zapłonu, a dobór odpowiednich przełożeń i
regulacja skuterowej przekładni nie sprawiają nam dużego problemu i co ważniejsze
niepoprawne ich wykonanie, zazwyczaj będzie skutkować jedynie niezadowalającymi
osiągami. Trochę inaczej sprawa ma się w przypadku regulacji gaźnika.  Zły skład
mieszanki paliwowo­powietrznej może przyczynić się do poważnej awarii silnika!  
 
   Warto pamiętać, że regulacja gaźnika może być konieczna, nie jak się powszechnie
przyjęło tylko w przypadku wymiany filtra powietrza na sportowy, ale również w przypadku
wymiany układu wydechowego, cylindra czy nawet czasami króćca ssącego! 
 
   Podstawowym wskaźnikiem składu mieszanki paliwowo­powietrznej jest AFR(Air/Fuel
Ratio), czyli stosunek masy powierza do masy paliwa w mieszance. Teoretycznie
idealnym wynikiem jest AFR = 14,75. Taki stosunek powietrza do paliwa zapewnia
optymalny skład spalin, dobry przebieg procesu spalania, ale z punktu widzenia jak
największej mocy nie jest najlepszym rozwiązaniem! A to, dlatego, że minimalnie
bardziej bogata mieszanka o AFR = 12 pozwala na uzyskanie ok.4% więcej mocy.
Mieszanka o takim składzie spala się w przybliżeniu 17% szybciej niż mieszanka
stechiometryczna (14,75:1)! Ustawienie mieszanki o właśnie takim składzie jest
niesłychanie trudne, w domowych warunkach bez analizatora spalin niemal niemożliwe!
Zarówno zbyt bogata(zbyt dużo paliwa), jak i zbyt uboga(zbyt mało paliwa) mieszanka
wpływa na obniżenie osiągów, przy czym zbyt uboga mieszanka może być przyczyną
spalania detonacyjnego, a tym samym może przyczynić się do awarii silnika. 
 
Jak rozpoznać, czy mieszanka jest zbyt uboga, czy zbyt bogata??  
 
   Można próbować wyciągnąć pewne wnioski z pracy silnika. Mianowicie zbyt uboga
mieszanka powoduje jakby krztuszenie się oraz przegrzewanie się silnika. Ponadto w
skrajnych przypadkach silnik po wyłączeniu zapłonu przez chwilę może nadal pracować!
Natomiast zbyt bogata w paliwo mieszanka powoduje nadmierne dymienie, zalewanie się
świecy i wypadanie zapłonów. Spotkałem się również z sytuacją, gdzie przy zbyt ubogiej
mieszance silnik gwałtownie wkręcał się na obroty bez uchylania przepustnicy, po czym
gasł. 
 
   Wskazówką pomagającą nam ustalić czy mieszanka jest zbyt uboga, czy zbyt bogata
może być ssanie. Jak wiemy ssanie wzbogaca mieszankę, więc jeśli silnik przy włączaniu
ssania będzie przygasał, to może oznaczać, że mieszanka jest zbyt bogata, natomiast,
jeśli silnik przy włączaniu ssania będzie pracował lepiej, oznacza to, że mieszanka jest
zbyt uboga! 
 
   Stosunkowo pewny obraz składu mieszanki daje kolor świecy zapłonowej. Skład
mieszanki jest prawidłowy, jeśli świeca ma kolor kawy z mlekiem(jasnobrązowy). Jeśli
jednak świeca ma kolor bardzo jasny, to mieszanka jest zbyt uboga. Analogicznie,
czarna, wilgotna świeca będzie oznaczać zbyt bogatą mieszankę.  
 
   Myśląc o ustawianiu składu mieszanki na poważnie i z pewną dokładnością,
szczególnie w przypadku silnika jednocylindrowego z dobrym dostępem do świecy
zapłonowej warto wyposażyć się w Colortune ­ świecę z porcelanowym wizjerem
pozwalającą obserwować wnętrze komory spalania w trakcie pracy silnika. Do zestawu
Colortune dołączony jest wzornik kolorów płomienia. Różne kolory i odcienie powiązane
są ściśle z mieszanką o określonym składzie. Wbrew powszechnie panującym opiniom
Colortune nie jest pomocne tylko w ustawianiu mieszanki na biegu jałowym!! Aby
sprawdzić skład mieszanki na wyższych obrotach należy ustawić motocykl/motorower na
centralnej podstawce i zwiększać stopniowo obroty przy włączonym wysokim biegu. Aby
zapewnić warunki względnie zbliżone do drogowych, wraz ze wzrostem obrotów należy
jednocześnie coraz mocniej wciskać tylni hamulec. Hamując w ten sposób motocykl
należy uważać, aby nie przegrzać silnika i tylniego hamulca. 
 
 
W przypadku typowego motorowerowego gaźnika na skład mieszanki wpływ mają:  
 
­śruba składu mieszanki na wolnych obrotach oraz dysza wolnych obrotów(wpływają na
skład mieszanki na wolnych obrotach i przy nieznacznie uchylonej przepustnicy) 
 
­poziom paliwa w komorze pływakowej(wpływa na skład mieszanki na niskich obrotach,
ma duży wpływ na pracę silnika na niskich obrotach przy pełnym uchyleniu przepustnicy ­
nie wszystkie gaźniki mają możliwość regulacji poziomu paliwa w komorze pływakowej) 
 
­położenie iglicy przepustnicy(wpływa na skład mieszanki w średnim zakresie obrotów,
przy otwarciu przepustnicy od 1 do 3 skoku) 
 
­dysza główna(wpływa na skład mieszanki przy przepustnicy uchylonej do końca)  
 
 
   Zanim jednak zaczniemy regulację gaźnika musimy mieć pewność, że w żaden sposób,
szczególnie na połączeniu gaźnika z kolektorem ssącym nie jest zasysane tzw. fałszywe
powietrze. Nieszczelność tego połączenia może uniemożliwić nam poprawną regulację
gaźnika. Również niepoprawnie założony filtr powietrza może okazać się przyczyną
późniejszych kłopotów.  
 
Co ważne, przed jakimikolwiek czynnościami regulacyjnymi, jeśli jest to możliwe, należy
rozgrzać silnik.  
 
   Regulację gaźnika należy rozpocząć od ustawienia poziomu paliwa w komorze
pływakowej. Najpewniejszą metodą w tym przypadku jest ustawianie poziomu paliwa na
podstawie wysokości pływaka, tzn. odległości miedzy górna krawędzią pływaka, a
powierzchnią uszczelki komory pływakowej przy odwróconym gaźniku i pływaku
opierającym się o zaworek iglicowy. Czym mniejsza wysokość, tym wyższy poziom paliwa i
bogatsza mieszanka. Czym większa wysokość, tym niższy poziom paliwa i uboższa
mieszanka. W przypadku tej czynności regulacyjnej warto jest skorzystać z danych
producenta danego motocykla lub gaźnika. Regulacja poziomu paliwa polega na
wyginaniu blaszki przymocowanej do pływaka. Blaszka ta domyka zaworek iglicowy.  
 
   Kolejnym krokiem powinna być regulacja składu mieszanki na wolnych obrotach oraz
 
   Kolejnym krokiem powinna być regulacja składu mieszanki na wolnych obrotach oraz
ustawienie wolnych obrotów. Z dużym prawdopodobieństwem po dalszych zabiegach
regulacyjnych konieczne będzie ponowne ustawianie składu mieszanki na wolnych
obrotach.  
 
   Korekta składu mieszanki na wolnych obrotach poprzez wymianę dyszy wolnych
obrotów jest konieczna zazwyczaj tylko w skrajnych przypadkach. Mam tu na myśli przede
wszystkim konieczność zastosowania większej dyszy. Do wymiany dyszy należy
przystąpić, gdy niemożliwe będzie ustawienie składu mieszanki na wolnych obrotach
śrubą składu mieszanki wolnych obrotów. Oczywiście im większa dysza tym bogatsza
mieszanka i odwrotnie.  
 
   Zakładając właściwy dobór dyszy wolnych obrotów należy śrubą składu mieszanki kręcić
w obydwie strony do uzyskanie możliwie wysokich stabilnych obrotów. Następnie należy
wykręcić śrubę regulującą uchylenie przepustnicy do uzyskania możliwie niskich wolnych
obrotów. Czynność tą należy powtarzać do czasu, aż kręcąc śrubą składu mieszanki nie
będzie dało się uzyskać wyższych stabilnych obrotów. Zazwyczaj wykręcanie śrubki
powoduje wzbogacanie mieszanki, ale w przypadku niektórych gaźników bywa również
odwrotnie.  
 
   Kolejnym etapem powinien być dobór odpowiedniej dyszy głównej, a to dlatego, że
dysza główna ma również wpływ na skład mieszanki w zakresie średnich obrotów i przy
częściowo uchylonej przepustnicy, jednak jej dobór należy uzależnić przede wszystkim od
pracy silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy. Doskonałą metodą doboru dyszy
głównej jest stopniowe zwiększanie jej rozmiaru aż do uzyskania objawów
charakterystycznych dla zbyt bogatej mieszanki, a następnie zmniejszenie dyszy na
rozmiar mniejszą. Tak wybrana dysza główna zapewni skład mieszanki zbliżony do
optymalnego z punktu widzenia osiągów, jak i z pewnością będzie bezpieczna dla silnika!
 
   Następnym etapem regulacji powinno być ustawienie iglicy przepustnicy. Im wyżej
podniesiona jest iglica przepustnicy, tym bogatszą mieszankę otrzymujemy. Warto
również wspomnieć, że gdy ustawiając iglicę nie uzyskamy zadowalających nas efektów
możemy się pokusić o wymianę iglicy na inną.  
 
   Prawidłowo wyregulowany silnik powinien szybko reagować na otwarcie przepustnicy i
równie szybko schodzić z obrotów, nie powinien ani przerywać, ani się dławić, na żadnym
biegu i pod żadnym obciążeniem.  
 
    Regulacja gaźnika wymaga staranności i cierpliwości i jeśli nie czujemy się na siłach
by sprostać temu zadaniu, dla dobra własnego i silnika powinniśmy oddać motorower do
mechanika!   
 
Ciekawe linki: 
Dominik Słonecki ­ dominik@nagume.waw.pl 
Performance Freaks Garage ­ Tuning Motocykli 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin