P. Łaguna, Ironia.pdf

(47697 KB) Pobierz
294922998 UNPDF
Piotr taguno
IRONIA JAKO POSTAWA I JAK:O WYRAZ
(z zagadnień teoretycznych ironii)
Wydawnictwo Literackie
K(ok6w-Wroclaw
294922998.002.png
©
Copyright by Wydawnictwo
Literackie, Kraków-Wrocław
19&4
-
Uczucie zwiedza bez ironii
Szlaki b i t e cudzym c i e r p i e n i e m,
Lecz kto był p i e r we j tam, wie o niej,
Le jest - kon[ecznym bytu cieniem.
(C. K. Norwid Ironia)
'j
--------~~----~~----_I~----------~-----
"Ironia - to mistyka negatywna epoki bez
Boga, (...) to rezygnacja z prób podjęcia cze-
goś więcej niż prosty fakt dzlalalności, to nie-
zachwiane i wyrażalne wylącznie w konkret-
nym akcie formotwórczym przekonanie, iż włc-
śnie poprzez tę rezygnację I niemożność wie-
dzy transcendentalnej osiąga się naprawdę.
postrzega i ogarnia rzeczywistość ostateczną,
prawdziwą substancję, która jest Bogiem nie
istniejącym i obecnym."
(G. Lukćcs Teoria powieści)
ISBN 83-08-011'91-8
294922998.003.png
PRÓBA DEFINICJI
l'
;:w/"Dl-et< e
Pierwotne pojęcie/ironii i jego ewolucja
Amerykoń,ki- Di7'ina.y of Wodd Literary Tetms podoje,
iż ironi ,~rwotnie stosowclo się do mowy i zacho-
wania typu postaci z wczesnej komedii greckiej, eirona.
Był on naturalnym antggonistq innego rodzaju boha-
tera, chełpliwego alozona, który usiłował osiągać swe
cele podstępem ~z wyolbrzymienie, Natomiast eiron
regularnie triumfował nad onieśmielającym alozonem
swoją po~łowością, wprawą w symulowaniu wiedzy
i możliwoś{,{by his ingenuity, his skill in dessemb/ing
his know/edge and his powers)" "
Dla Arystofanesa, który w Chmuraćh wykpiwa dzlo-
łclność Sokratesa i sofłstów, ~'U J9 po prostu..:...Lam--i...;
:c:::::-"",=ca:,Późniejszy od komediopisarza Teofrast pisze o ~ ,.;>~~
stawie ironisty, iż jest ona "udawaniem niższości w czy- , 'C;,
~ ec -;-
acn", zaś sam ',J;on.Ls.tto _C!ł~iek _tający
- '/
.;~
_swoją niechęć' do innych-'udzi_w 'en o~
ości, a_wię.c
.;'
J
Wybitnie pejoratywny odcień znaczeniowy określę- '-'
~b~-;i~~_
---,
. nia wynikał z ncstowlenlo filozoficzno-estetycznego Gre- Ja;:;.
ków, dla których każde wykroczenie przeciw uprcqnione]
2'
harmonii treści i formy (a tokiewlcśnle !wykroczenie fun-
,1-,-
duje konstrukcję wypowiedzi ironicznej) stanowiło przy-
kry dysonans 3,
19
294922998.004.png
=Klqsyczno retoryko doceniło ·ednak_s_okrg..tczną
tami, z nieodłączną 'rozbieżnością intencji bohatera i je-
go czynów - epos 'H r er zapowiada bezpośrednio
tragedię Sofoklesowskq.. z~ . .tr.0I'lGt iczna wspólna
jest bowiem Iliadzie i Królowi Edypowi, choe w pierw-:
szym przypadku mamy do czynienia ze Ś!W'iatemprzedsta-
wionym przez medium poetyckie - narratora. a w dru-
gim - z bezpośrednio ukazaną rzeczywistościq drama-
tu. ironię określić możemy [oko jeden kierunek ewo-
, lucji,' żywy do dzisiaj. kontynuowany w m~zowskiej po-
s!9~i u Szekspiro, Słowockleqo czy Norwi~ .'
..ft. f?r~ga tendencjo to techniko eironowska i metodo
sokratyczna.' .
\ -- G.W_ Icloqoch Platońskich Sokrates przyjmował rolę
eirog.a.. .o cel- otoków swych obierając sofistów i ich
-pewn-;;ść, ; jaką głosili oni swoje poglądy. ,z punktu wi-
dzenia logiki metoda Sokratesa stanowiło elenktyczne
"reductip ad cbsurdum" . .No tym etapie poznania cho- .
dzlłó o uświaclomienie dro ą ironicznej demaskacji •.wie- .•.,.-
~'
·gte!·e·s-5""a· o ecal ironiczny sposób wyra-
żania się jako~asciWszy dla człowieka dobrze wycho-
wanego niż błazeństwo. Bez ujemnego zabarwienia wy-
rażał się o Sokretesie -M. T. Cicero. W jego Rozpra-
wach akademickich znajdujemy taką oto wzmiankę: "So-
krates pomniejszoł w dyskusjach swą wiedzę po to, by
więcej ośmielić tych. których chciał zbić. W ten sposób,
mówiąc co innego niż myślał. zwykł był chętnie posłu-
giwać się odmianą udowon!o, którą Grecy zwą ELQW'UEva,
. ." 4
co znaczy m;mla .' .
. Ewcolucjo,pojęcia ironii wi~że ~ię ś~iśle. z. jej zosto-
so~ ;zarow~ retoryce Jak) w Innych formach.
czysto JU± literaćki0JMówiĆ o tym będziemy w nqstęp-
nym paragrafie naszej procy,
. . . .
Ewolucjo form ironicznych-
(od Homera' do F, Schlegla) .'
. :--
~'i~iewie_d.zf!..-ost[l~L
iroQii- kierowo! więc fiiozof---;-;na ~~ ~
r-
zewnątrz", przeciw partnerowi dysputy 7.
----iironl~sol<rCitYc;,a utig~ła -;, -kanonie retorykiJ.kla-
syczner d~lszej ewo ucjf~Oto -bo,wiem, zaon-cywuj qc głów- 1'.-
~; ;Y~n~czniki swojej struktury jako wypowiedzi, stała ;;,- '"
się chwytem odniesionym bezpośrednio do zjawisk i po- -
Pomimo różnic i istnienia wielu .odmlon ewolucyjnych
. onolizo modelu -funkcjonalnego charokterów komedio-
~h-{e.i.tQD.Q... i alalOna) ",wykazuje. JW)'raźnq z ieżność
. ~ogFe.c~jJeGhnj i eironows iej z zls'j"ejsz~-~
zumieniem i.ronii 5. Komedia starożytna-nie jest zresztą
najstars~ym aokumentem ironicznej świadomości czło-
wieko k,ręgu śródzlernnomorskleqo. Wbrew pozoro~:~ ••.
nia - choć nie uświadomiono teoretycznie, o później
~świadomiona na niskim poziomie -j,ako_p.o.st.o..w.a.J.d.a.rn.c,y-
i obłudnika- pojawiło się w do'rzałe' for~ już w Il~
-ozie omera. Dotyczyło pozycji narratora, który "patrzy
naswiat i ludzi z wyższego stanowisko", co "mu pozwala
tom; gdzie zwykli ludzie Iwidzą tylko szczeqółv, dostrze-
gać wyższą colo śC"o,. Ile względu no ironiczne ujmowa-
nie losów ludzkiC~ wszystkimi ich zaskakującymi zvao-
m ia tlile]
-?-
,s:a-clW-o"b'..rJII5Jt"' 'J._e.'.
wypowieazi. Nie
--
vło już więc rnoskq -nckłcdcnq przez ironistę wobec r
, partnera, ole pełnić miało funkcję płaszczyzny wyższego
porozumienia mowcy I oao-i~ćf.-MóYlca-nie miał ria celu
'~Yilc słuch'acza i wykO;-zystać przeciw niemu wynikłej
stąd przewagi. lecz żądał aktywnego współudziałusłu-
chającego, tak by w subtelnej grze ironicznej p_o!rafił
on wychwycić colq semuntycznq ruchłlwość zawartą
w tkance zlronlzowcnę] wypowiedzi::;>Intencjonalnie po-
krywo się to z uwagami cytowanego tli poprzednio Teo-
frasta, który 300 lot p.n.e. rodził. oby "mó'wca nie wy-
20
21
0-A+ę-:::-Ary's
. /&i
294922998.005.png
pewiadał wszystkiego., co. jest de pewiedzenia, lecz dzle-
11ł się zadaniem ze słuchaczem:--aoy-pedsuwał
---- .- - -~.-
zdo,byda niezcłeżnoścl, wyrozem P09~'r9Y dla prostaków,
co. - jak-mawiał pceta •... mOTQ~J"ak,- za tak,~~
n~e" be:,. świ9-tłccienia". - -~ IC)" i: ,
idać, cheć neweżtna irenia kerzeniami swy-
lni-tk.wj./G-głę,bokc_w_tr..<;Ld1_C.jL
mu my.-
..
śli, które tamten sam wysnuje" 8. -
Z tego. postulotu wynika - w zcstosowcniu de lro-
_ nii - te, co. zestanie uznane za !ljeedł .c.zn.-,w.e-atrybut: .
~..Lpeczucie wyższeści 'oraz pewnej intelek~u~I~~j.~Qlidar.:_
"'7;:r()ści pedmietu iromZugcego z !y'ffii tylKo., którzy. petrafią--
'917/ dotrzeć de sedna zr cznre zamaskewanej myś i.
r- ----Qweżytne teorie ironii przejęły i -wy'Kerzystały
Inspiracje starói'ytnych. Ironia tragiczna powróci w epo-
1!(l)?IO ce remantyzmu, choć w zmienione] postcel (szerzej e tym
/LfJIA)h w rozdzicle p.eświęcąnym t~jże), lronlo s~.kratyc~na .na-
. j tornicst ulegnie przetworzeniu w koncepcjach Friedricha
Schlegla, Ludwiga Tiecka czy Nevalisa. Wprawdzie nie
będzie ono już sklerowono przeciw rezmQwcy (jck w dia-
legach Plotono), ale jej Istoto. te; co. wiąże ją z drornc-
tem póznenie. z formułą "scie me nihil sctte" ,- zceho-
wa się w pełni jako. śwlcdomość wiecznego. nienasyce- (
nlo peznawczege człowleko, nlernoźnoścl zdobycie wie-
dzy obsolutne], egarniającej obszor ludzkiego. bytu z
wszystkimi jego. sprzeczneściami, konfllktornl- i nlewlo-
. . ~. __ ._--
. _1.ę!pJ9 §ię_o.d~w.2!eł'6w;--czerpaćz nich te tylko, co. pozo-
stało. żywctne i rnoqło służyć ncwym celem. Dzięki temu
zarówno. Homer czy Sofokles, jak Sokrates stali się inspl-
rateramizupełnie nowych [okośclowo zjawisk i w .ewe- •
lucji ironizmu mają trwałe miejsce.
. Ten krótki przegląd realizacji pestawy ironicznej,
do. którego. pcwracać bedzlemywlelokrotnle dla blifszych
wyjaśnień 'w dalszej cześcl pracy, a który, rzecz jasna,
nie wyczerpuje zagadnienia, winien nam jedynie uświa-
dornić. jak różne są fermy wypewiedzi podmiotu lroni-
zujqceqo mimo. kożdorczowo jednakewej struktury tej
wypewiedzi, operujące] _dwiema płaszczyznami znacze-
niowym].
..a,r.I.ty.czn.eJ,_~fil.2. unieza-
ł ,
. P' ( ~p III ) VfJh'7f4i1't'"trf eJ
.
.z: klcsvćznq - pisze e irorru. remantycznej Artur
Sandauer - łączy ją' te, że oble pc stawy są sprzeczne,
rcparte na kcnflikcie między pozorem ~ ~r~wdą f··)·
L---Tam - chodziło jednak c walkę z przeciwnikiem; tu -
prowcdzlrńy .rczgrywkę z nledoskonclośclq własnej natu-
Iy. ~ia....,J:o.manqC~Jest więc skierowana ~c we-
wnątrz, jest włcśclwie cutolronlq. Sokrotes podkręśle swą
niźszość, choć właściwie jest wyższy cd przeciwnika. Tu-.
taj - jeden i ten sam człc~ Jest równocześnie i niższy,
i wyższy cd ~arnege siebi;' 9[ .
:Zresztą nawet jako. ~~ka nakładana wobec nai-
wnego., prymitywnego. słuchcezo nie straciła Ironie swe-
jej oktuclnośclv Posłuplwcł się nią Norwid, dla którego.
Wieloznaczność pojęcia
Definicja
'-i'f0..ni.lmu.-E,gkt.-!tan
dodatkowo skompllkowc] wszelkie próby uściślenia po-
[eclc. Obok estetyków, psvcholoqów i teoretvków lite-
ratury zabierali głcs poeci, dramaturdzy i pisarze. Ich
definicje stancwiły berdzlej wyrt;JZsubiektywnego. odczu-
da rzeczywlstoścl niż dqźerrio do. sorecyzowońlo umyka-
jqceqo jednoznocznym formułom zja,wiska. Wprowadzały
też tym iW'ięk!izyzomet poprzez poetycki częste silnie zrne-
_ toforyzowcny cherekter.
Niemniej wydaje się, iż przyjąć możne bez zastrze-
erackl'C"l1Qi'z'e"j.Q.w.o
/
22
23
--------- -..---
była obrouq przed solonowym kenwenansem, sposobem
-
demymT.\
Świodorność tecretyczna ironii !wykształciła się zcscdnl-
'--~l5azlell
294922998.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin