Do profesora Jerzego Hausnera.pdf

(61 KB) Pobierz
Do profesora Jerzego Hausnera
Do profesora Jerzego Hausnera, ministra pracy i polityki społecznej, poniŜszy tekst kieruję w
formie listu otwartego pod tytułem:
" Psycholog - zawodem zaufania publicznego?"
Adam Niemczyński *
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej nie był w stanie odpowiedzieć pozytywnie na tytułowe
pytanie jesienią 2001 roku. W efekcie obowiązującej procedury legislacyjnej wejście w Ŝycie
"Ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie psychologów", zostało odroczone do 2006 roku. Pan
minister wnioskował do Rady Ministrów o odroczenie podając w uzasadnieniu wątpliwość, czy
zawód psychologa jest zawodem zaufania publicznego jako kardynalny argument Obywatele
Rzeczypospolitej, zarówno ci, którzy wykonują zawód psychologa, jak i ci, którzy korzystają z
pracy psychologów na ich rzecz pozostają bez ochrony prawnej. Polacy nie mają środków
prawnych do kontroli nad tym, kto moŜe wejść do tego zawodu, kto moŜe go nadal wykonywać i
komu naleŜy wskazać drogę wyjścia z tego zawodu. Tymczasem zawód psychologa niewątpliwie
naleŜy do zawodów zaufania publicznego a Konstytucja Rzeczypospolitej stanowi o konieczności
szczególnej ochrony prawnej tych zawodów dla dobra państwa i jego obywateli.
Pan minister złoŜył w Sejmie obietnicę, Ŝe nie będzie zwlekał ze złoŜeniem projektu
nowelizacji Ustawy i postara się moŜliwie rychło go przedłoŜyć. UwaŜam, Ŝe powaŜnie traktując tę
obietnicę naleŜy współdziałać z Panem w tym celu, aby nowelizacja Ustawy przybrała kształt
moŜliwie najlepszy dla dobra państwa i jego obywateli. W tej sytuacji trzeba, po pierwsze, dołoŜyć
starań do podniesienia świadomości tego, czym jest zawód psychologa w nowoczesnym
społeczeństwie początków XXI wieku i dlaczego jest on zawodem zaufania publicznego. A takŜe,
po drugie, w jakiej formie ustawowej zawód psychologa znajdzie moŜliwie najlepszą prawną
ochronę w interesie państwa i jego obywateli.
Psycholog - zawód zaufania publicznego
Jest rzeczą pierwszą do podkreślenia, Ŝe pojęcie zawodu zaufania publicznego, stosowane w
Art. 17 ust. 1 Konstytucji RP wskazuje - jak pisze prawnik konstytucjonalista, profesor Paweł
Sarnecki w ekspertyzie dla Parlamentu RP - "na pewną kategorię z zakresu psychologii społecznej
a 'posiadanie zaufania publicznego' jest stanem wymiernym metodami socjologicznymi, przepisy
konstytucyjne nie są w stanie go stworzyć. Biorą one ów realny stan rzeczy za punkt wyjścia i
organizują go w sposób, ujęty w art. 17."
Następnie Sarnecki wskazuje na cztery okoliczności, jakie dla ustawodawcy powinny być
rozstrzygające przy podejmowaniu decyzji o ustanowieniu samorządu w przypadku zawodu
zaufania publicznego. Po pierwsze, naleŜy ustalić, czy "w ramach powinności zawodowych ma
miejsce fakt częstego powierzania przez obywateli, korzystających ze świadczonych w danej
sytuacji usług, informacji dotyczących ich Ŝycia prywatnego. Stają się one następnie dla osób z
danej grupy zawodowej tajemnicą zawodową, której nie mogą ujawniać. Te informacje dotyczą
przy tym bardzo często spraw dla Ŝycia jednostki zasadniczych, decydujących w powaŜnym stopniu
o jej statusie społecznym. Tylko instytucjom 'zaufania publicznego (społecznego)' moŜna takie
tajemnice powierzać, a system prawny winien naturalnie zabezpieczać nienaruszalność złoŜonych
informacji i stosowne do tego immunitety."
Nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, Ŝe psychologowi w ramach spełniania przez
niego czynności zawodowych często powierza się takie informacje. Kto nie wie tego, moŜe z
1
łatwością przekonać się o tym badając socjologicznymi metodami dokumentację instytucji
zatrudniających psychologów: szpitali, poradni zdrowia, placówek oświatowych, opiekuńczych,
szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych, oraz rozmaitych instytucji i zakładów pracy w
kaŜdej praktycznie dziedzinie Ŝycia społecznego, w tym równieŜ w nauczaniu psychologii w
szkołach i uniwersytetach oraz w prowadzeniu naukowych badań psychologicznych.
Drugą okolicznością, na która naleŜy wskazać za ekspertyzą prawną jest szczególna waga,
jaką "posiada wymiar etyczny osób wykonujących taką działalność", co oznacza, Ŝe osobom tym
stawia się wyŜsze wymagania niŜ wyznawane przez większość społeczeństwa kanony etycznego
postępowania. Dodaje następnie, Ŝe do ukształtowania tych wymagań "najbardziej predystynowane
jest samo to środowisko, dlatego winno działać w sposób nieskrępowany w moŜliwie szerokim
zakresie." Nie sposób nie zgodzić się z Sarneckim, który podkreśla, Ŝe te zasady etyki zawodowej
powstają w czasie długiego funkcjonowania zawodu i nawiązują do kanonów etycznych
społeczności szerszych niŜ jeden naród. Mają bowiem korzenie moralne wspólne z podobnymi
korporacjami innych państw, przynajmniej w państwach kultury europejskiej.
I znów trzeba powiedzieć, Ŝe taki proces historyczny formułowania etyki zawodu
psychologa widoczny jest klarownie i w Polsce i w krajach europejskich od czasów międzywojnia,
a w Polsce - przerwany w okresie stalinowskim, kiedy to zawód psychologa został wyeliminowany
- ponownie się rozwinął w ramach działalności Polskiego Towarzystwa Psychologicznego na
przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych i w toku kolejnych kilku dekad zaowocował
sformułowaniem "Kodeksu etyczno-zawodowego psychologa", sądownictwem koleŜeńsko-
zawodowym w Towarzystwie, a takŜe w innych związkach i stowarzyszeniach psychologów w
naszym kraju oraz cyklami zajęć z problematyki etyczno-zawodowej dla studentów studiów
psychologicznych. Nie ma kraju europejskiego lub wywodzącego się z kultury europejskiej, w
którym psychologowie nie posługiwaliby się tego rodzaju kanonami, niezaleŜnie od tego czy są one
sformalizowane ani teŜ od tego, czy w danym państwie istnieje prawnie ustalona struktura
samorządowa dla zawodu psychologa. Ma to walor faktu społecznego, dobitnie przemawiającego
za tym, jak bardzo jest wyraźna potrzeba stabilizacji "zaufania publicznego" do czynności
zawodowych psychologa. Do tego zawodu moŜna niewątpliwie odnieść postulat konstytucjonalisty:
"NaleŜałoby więc tworzyć korporacje samorządowe dla tych zawodów, przy wykonywaniu których
realizacji względów etycznych przypisuje się (kulturowo i tradycyjnie) bardzo wysoką rolę."
Z kolei, biorąc trzecią okoliczność istotną dla ustawodawcy, czyli wymaganie posiadania
wysokich kwalifikacji, "zwykle konieczności ukończenia studiów wyŜszych i odbycia dalszych
szkoleń", trzeba wyraźnie stwierdzić, Ŝe ta okoliczność zachodzi ponad wszelką wątpliwość. Od
blisko pól wieku standardem wykonywania zawodu psychologa jest ukończenie magisterskich
studiów psychologicznych, a Polskie Towarzystwo Psychologiczne i inne stowarzyszenia
psychologów oraz szkoły wyŜsze w postaci studiów podyplomowych prowadzą systematycznie
szkolenia jako stały element doskonalenia i rozwoju zawodowego psychologów. Nie moŜna teŜ nie
wspomnieć o roli kształcącej i doskonalącej zawodowo Zjazdów Naukowych Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego, a było ich do tej pory trzydzieści (tradycja ich sięga czasów 20-
lecia międzywojennego) i kaŜdy z nich skupia w ostatnich kilkunastu latach kilkanaście setek
psychologów z rekordowym uczestnictwem w granicach dwóch tysięcy osób. Inne związki i
stowarzyszenia psychologów teŜ odbywają swoje zjazdy i konferencje o niewątpliwych walorach
doskonalenia zawodowego. I te fakty "składają się" - Ŝeby uŜyć sformułowania Sarneckiego - "na
opisywane tu 'zaufanie publiczne', gdyŜ dają (...) gwarancje wykonywania zawodu zgodnie z
wymogami jego 'sztuki'".
Rozbudowana działalność szkoleniowa, wspomniana powyŜej, wiąŜe się bezpośrednio
równieŜ z czwartą okolicznością uznania zawodu psychologa za zawód zaufania publicznego -
2
funkcjonowaniem kształcenia i doskonalenia zawodowego. Istotne jest tutaj takŜe wprowadzenie do
zawodu jego adeptów pod kierunkiem doświadczonych jego członków - mentorów czy teŜ
patronów. Odbywanie staŜy przez studentów psychologii, magistrantów lub absolwentów studiów
pod okiem doświadczonych psychologów jest faktem od kilkudziesięciu lat w naszym kraju.
Między innymi, potrzeba doszkalania zawodowego znalazła wyraz instytucjonalny w okresie PRL
w ustanowieniu stanowisk konsultantów krajowych i wojewódzkich w zakresie psychologii
klinicznej oraz centralnego w ministerstwie oświaty i wojewódzkich w kuratoriach oświaty
ośrodków nadzoru nad jakością pracy psychologów w oświacie, Ŝeby podać tylko dwa najbardziej
znane przykłady.
W warunkach ustroju demokratycznego RP istnieje pilna potrzeba uniezaleŜnienia od
administracji państwowej troski o kształtowanie przez psychologów -jak pisze prawnik
konstytucjonalista w odniesieniu do zawodów zaufania publicznego - "etosu zawodowego (etosu
dobrej roboty)". Społeczne zaufanie do rzeczowych kompetencji psychologów jest wartością, która
uzasadnia powierzenie kontroli samorządowi zawodowemu psychologów - Ŝeby raz jeszcze
posłuŜyć się sformułowaniem konstytucjonalisty - "nad odnawianiem swego składu osobowego i
troskę o utrzymanie właściwego poziomu świadczonych usług."
NiezaleŜnie od tego, czy ustawodawstwo RP przyjmie określenie "zawodu zaufania
publicznego" za kategorię prawną czy teŜ pozostanie przy dotychczasowym, prawnie
niezdefiniowanym uŜywaniu tego pojęcia, a wówczas pozostawi - jak sugeruje Sarnecki -
"ustawodawcy kaŜdorazowo dokonywaną ocenę jego wypełniania się przy powoływaniu struktury
samorządowej dla kolejnego zawodu" - zawód psychologa niewątpliwie wyczerpuje znamiona
zawodu zaufania publicznego, a w Polsce stał się faktem społecznym i jego adekwatna ochrona
prawna jest pilnie potrzebna.
Ustawowa forma prawnej ochrony zawodu psychologa
O procesie wprowadzania na ścieŜkę legislacyjną projektów ustawy o zawodzie psychologa i
samorządzie zawodowym psychologów w okresie ostatnich dziesięciu lat i o losach tych projektów
juŜ w parlamencie moŜna napisać barwną i bogatą w wiele wątków opowieść. Pozostawiając to
kronikarzom, warto teraz skupić się na kilku kwestiach, jakie wzbudziły kontrowersje juŜ po
uchwaleniu "Ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów". Znalazły
one wyraz w projekcie nowelizacji Ustawy przedstawionym przez Pana ministra Komitetowi Rady
Ministrów w listopadzie ubiegłego roku.
1. Dobrowolna przynaleŜność do samorządu
W tej kwestii trzeba rozróŜnić dwie sprawy. Po pierwsze, we wspomnianym projekcie
nowelizacji dopuszcza się moŜliwość działania zawodowego psychologów poza kontrolą
samorządu zawodowego psychologów. Sprowadza to w sposób oczywisty ideę samorządu do
absurdu. Wystarczy pomyśleć, co by to oznaczało gdyby lekarze lub adwokaci mogli wykonywać
swój zawód, jedni pod kontrolą izb swego samorządu, a inni poza tą kontrolą. Albo
odpowiedzialność za to, jak zawód jest wykonywany spoczywa na jego samorządzie i wówczas
samorząd tworzą wszyscy wykonujący ten zawód albo nie tworzą go wszyscy, a część jedynie
psychologów i wówczas nie są oni odpowiedzialni za to, jak zawód ten jest wykonywany, a zatem
nie spełniają niezbędnych warunków bycia samorządem. Po drugie, wprowadzenie kategorii
dobrowolności jako nieobligatoryjności mija się zupełnie z meritum sprawy. Nikt nie jest
zobowiązany do tego aby być psychologiem albo lekarzem albo adwokatem. Istnieją wszakŜe
warunki, jakie spełnić trzeba aby wykonywać kaŜdy z takich zawodów zaufania publicznego.
Ustawa zobowiązuje samorząd do tego, aby zadbał o spełnienie tych warunków przez kaŜdego, kto
3
ten zawód wykonuje. Ustawodawca bowiem uznaje, Ŝe nikt lepiej o to nie zadba niŜ samorząd
zawodowy. Chroni przez to prawnie ten zawód przed tymi, którzy wykonywaliby go w sposób nie
spełniający warunków uprawiania zawodu zaufania publicznego (tajemnicy zawodowej, etyki
zawodowej, wykształcenia i doskonalenia zawodowego, etosu dobrej roboty). NaleŜy zatem z tej
nieszczęsnej poprawki zrezygnować i pozostawić odpowiednie zapisy ustawowe bez zmian.
2. Studia psychologiczne kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra psychologii
Tytuł zawodowy magistra psychologii jest warunkiem niezbędnym uprawiania tego zawodu,
lecz w sposób oczywisty nie moŜe być warunkiem wystarczającym, jeśli zawód psychologa jest
zawodem zaufania publicznego, jak zawód lekarza czy adwokata. Warunkiem równieŜ niezbędnym
jest staŜ po studiach jako wejście do zawodu, w toku którego wiedza i umiejętności uzyskane w
czasie studiów mogą być uzupełnione o wykształcenie u adepta zawodu zdolności do posługiwania
się nimi i zdolności do korzystania z własnego doświadczenia zawodowego do samooceny i
samorozwoju. Nie ma to nic wspólnego z reglamentacją wykonywania zawodów wyuczonych ani z
powtórnym licencjonowaniem zawodu przez samorząd. Studia psychologiczne i podyplomowy staŜ
zawodowy to dwie fazy tego samego procesu, którego następną fazą jest samodzielne wykonywanie
zawodu psychologa i ta sekwencja występuje w kaŜdym zawodzie zaufania publicznego, na
przykład, u lekarzy lub adwokatów. Jest przy tym rzeczą oczywistą, Ŝe nie kaŜdy musi iść tą drogą,
lecz tylko ten, kto chce i potrafi sprostać wymaganiom
profesji na kaŜdym etapie: przygotowania do zawodu, wchodzenia do zawodu i uprawiania zawodu.
Istnieje niewątpliwie kwestia, ile i czego ma się nauczyć i jakie umiejętności opanować
adept psychologii w okresie studiów do uzyskania magisterium i po magisterium w czasie
zawodowego staŜu podyplomowego. Ale tę kwestię właśnie najlepiej moŜe rozstrzygać samorząd
zawodowy, skupiający i tych, którzy uczą adeptów do magisterium i tych, którzy prowadzą ich
poprzez staŜe po uzyskaniu dyplomu magistra do samodzielnego wykonywania zawodu. Programy
studiów psychologicznych są modyfikowane i programy staŜy podyplomowych teŜ będę podlegać
modyfikacjom, poniewaŜ na tym właśnie polega rozwój profesji poprzez rozwój wiedzy i rozwój
opartej na tej wiedzy sztuki uprawiania zawodu tak bogatego poznawczą, etyczną i społeczną
treścią jak zawód psychologa i kaŜdy inny zawód zaufania publicznego.
3. Sprawa psychoterapii
W uzasadnieniu inkryminowanego projektu nowelizacji pojawia się równieŜ troska o
absolwentów studiów pedagogicznych, których ustawa miałaby rzekomo stawiać w trudnej sytuacji
z tego powodu, Ŝe miałaby - zdaniem autorów nowelizacji - uniewaŜnić ich kwalifikacje do
prowadzenia psychoterapii nabyte, między innymi, w toku kursów i szkoleń prowadzonych przez
psychologów. Takiego niebezpieczeństwa ustawa nie stwarza! Wiek XX, zwany wiekiem
psychoterapii, przyniósł nam tak bujny rozwój psychoterapii w Europie i krajach wywodzących się
kulturowo i cywilizacyjnie z Europy, Ŝe przestała ona juŜ dawno być domeną jednej profesji,
mianowicie medycznej, poniewaŜ uprawiana jest i rozwijana w róŜnych formach i róŜnych
odmianach. Niewątpliwie psychologowie dołączyli jako pierwsi do psychiatrów w jej stosowaniu,
ale teŜ mają długą tradycję i osiągnięcia w ułoŜeniu sobie stosunków interprofesjonalnych z
psychiatrami na tym polu. I to właśnie samorządy obu profesji mają lepsze moŜliwości niŜ
jakiekolwiek inne rozwiązanie instytucjonalne do podejmowania nowych problemów, jakie wciąŜ
się pojawiają i będą pojawiać na tym polu uznania wzajemnego i kooperacji inteprofesjonalnej. Nie
ma Ŝadnych przesłanek do tego, aby sądzić, iŜ taki proces interprofesjonalnych stosunków,
włączający absolwentów studiów pedagogicznych, miałby ucierpieć, a nie zyskać na tym, Ŝe
działać będzie samorząd zawodowy psychologów. Absolwenci studiów pedagogicznych w Polsce
juŜ od pewnego czasu dzięki współpracy z psychologami i psychiatrami stają się kompetentnymi
4
psychoterapeutami, a ta współpraca ma na swoim koncie wartościowy dorobek, który nie tylko nie
jest powstaniem samorządu psychologów zagroŜony, lecz moŜe nawet zyskać nowe impulsy i
formy współpracy interprofesjonalnej.
4. Nadzór ministra do spraw pracy i Komisja Ekspertów
W tej sprawie podzielam wątpliwości zgłoszone przez Pana ministra i zgadzam się z
przedstawioną argumentacją. Wynika z niej postulat, aby samorząd psychologów wykonywał
zadania przewidziane dla Ministra i Komisji Ekspertów. Zadania te bowiem wymagają zawodowej
kompetencji i odpowiedzialności psychologów i ich samorządu. Są tu, miedzy innymi, takie
zadania jak określenie warunków podyplomowego staŜu zawodowego dla psychologów lub
ustalenie i aktualizacja listy metod i narzędzi psychologicznych zastrzeŜonych wyłącznie do
stosowania przez psychologów. Podobnie jest ze wszystkimi innymi kompetencjami, jaki Minister i
Rada Ekspertów mieliby wykonywać.
5. Finanse samorządu
Z poprzednią kwestią wiąŜe się finansowanie samorządu. Nie ulega wątpliwości, Ŝe państwo
i jego obywatele są zainteresowani sprawnym funkcjonowaniem samorządu zawodowego
psychologów jako zawodu zaufania publicznego. Wynika z tego, Ŝe uzasadnione jest oczekiwanie
dotacji z budŜetu państwa na działalność samorządu zawodowego psychologów na takich samych
zasadach jak w przypadku samorządów innych zawodów zaufania publicznego. Do rządu i
parlamentu naleŜy wprowadzenie w tej kwestii odpowiedniego zapisu do ustawy.
Zasadniczym źródłem środków finansowania samorządu pozostają wszakŜe składki
członkowskie oraz działalność gospodarcza, w tym przypadku działalność edukacyjna samorządu,
związana ze staŜami podyplomowymi i doskonaleniem zawodowym.
Dodatkowo moŜna zobowiązać pracodawców, zainteresowanych przecieŜ bezpośrednio
profesjonalnym poziomem jakości usług psychologicznych, do wspierania edukacyjnej działalności
samorządu na takich samych zasadach jak w przypadku innych zawodów zaufania publicznego.
6. Osobowość prawna jednostek organizacyjnych samorządu
W związku z potrzebami finansowymi samorządu pozostaje moŜliwość prowadzenia
działalności edukacyjnej. Ustawa w Art. 30 wymienia dwa rodzaje jednostek organizacyjnych
samorządu, lecz tylko dla Krajowej Izby Psychologów przewiduje osobowość prawną. Nie
wiadomo właściwie, dlaczego Regionalna Izba Psychologów nie mogłaby mieć osobowości
prawnej. Tym bardziej, Ŝe na Radzie Regionalnej Izby spoczywają takie, między innymi, zadania
jak organizacja doskonalenia zawodowego psychologów oraz zarządzanie majątkiem i działalnością
gospodarczą Regionalnej Izby (por. Art. 55. Punkt 3.). Tymczasem Rada Krajowa Izby tylko
określa zasady i warunki doskonalenia zawodowego (Art. 42. Punkt 2b.), a nie organizuje
doskonalenia zawodowego.
Jeśli racjonalnym rozwiązaniem jest powierzenie organizacji doskonalenia zawodowego i
zarządzania majątkiem i działalnością gospodarczą Regionalnej Izby organowi tejŜe Izby, to
konsekwencją tego powinno być posiadanie przez Regionalną Izbę osobowości prawnej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin