Dojrzałość szkolna sześciolatka.pdf
(
1110 KB
)
Pobierz
674452525 UNPDF
2
Dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna sze
Ă
ciolatka
Dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna
sze
Ă
ciolatka
Jak og
ï
osi
ï
MEN
, w przysz
ï
ym roku
sze
Ă
ciolatki maj
È
rozpoczyna
Ê
nauk
Ú
w klasie I szko
ï
y podstawowej (szcze-
gó
ï
y:
www.reformaprogramowa.
men.gov.pl
). Oznacza to,
ĝ
e we wrze-
Ă
niu 2009 roku w klasach I znajd
È
si
Ú
:
siedmiolatki po zerówkach, sze
Ă
ciolat-
ki po przedszkolach i sze
Ă
ciolatki bez
edukacji przedszkolnej. Rodzice – albo
nie wiedzieli i nie zg
ï
osili dzieci do
przedszkola, albo nie znale
ě
li miejsc
w przedszkolach czy zerówkach od
wrze
Ă
nia br. „Ewentualne mieszanie
w klasach I dzieci z ró
ĝ
nych roczników
mo
ĝ
e dotyczy
Ê
dzieci, które pomy
Ă
lnie
przesz
ï
y diagnoz
Ú
przedszkoln
È
lub
edukacj
Ú
w zerówkach. Przygotowy-
wany jest program informacyjny dla
rodziców i wsparcie specjalistów” –
tak brzmi informacja na stronie MEN,
w której nie podano jednak, kiedy
program ten ujrzy
Ă
wiat
ï
o dzienne.
Nieco dalej mo
ĝ
na przeczyta
Ê
: „Na
wiosn
Ú
2009 zacznie obowi
È
zywa
Ê
przeprowadzona przez psychologa
przedszkolna procedura opiniowania
dojrza
ï
o
Ă
ci szkolnej dziecka w skrócie
nazywana »diagnoz
È
przedszkoln
È
«,
poprzedzaj
È
ca pój
Ă
cie do szko
ï
y. U
ï
a-
twi ona rodzicom podj
Ú
cie w
ï
a
Ă
ciwych
decyzji dotycz
È
cych edukacji ich dzie-
ci. Na podstawie tej diagnozy
rodzi-
ce b
Ú
d
È
mieli prawo wnioskowa
Ê
o odroczenie podj
Ú
cia przez dziec-
ko obowi
È
zku szkolnego
”.
latach
ĝ
ycia. Umiej
Ú
tno
Ă
ci wyniesione
z przedszkola procentuj
È
w szkole.
W przedszkolu mo
ĝ
na postawi
Ê
diagnoz
Ú
, co do potrzeby wyrów-
nania ewentualnych deficytów
dziecka lub rekomendowania
opó
ě
nienia podj
Ú
cia nauki
...”.
Zacytowane informacje nak
ï
adaj
È
na
przedszkola nowe obowi
È
zki:
1.
Zintensyfi kowanie pracy dydaktycz-
no-wychowawczej z pi
Ú
ciolatkami tak,
by przygotowa
Ê
dzieci jak najlepiej do
podj
Ú
cia nauki w wieku oko
ï
o 6 lat
(czasem b
Ú
dzie to niepe
ï
ne 6 lat). Po-
niewa
ĝ
program nauczania w nowych
klasach I nie jest jeszcze opracowany,
przedszkola musz
È
pracowa
Ê
„w ciem-
no”. Logicznie rzecz bior
È
c, nale
ĝ
y
Jeszcze dalej znajdziemy uzasadnienie
konieczno
Ă
ci edukacji przedszkolnej:
„Znacz
È
ca cz
ÚĂÊ
mo
ĝ
liwo
Ă
ci intelek-
tualnych kszta
ï
tuje si
Ú
w pierwszych
Bo
ĝ
ena Janiszewska
Biuletyn Klubu Nauczyciela
Wychowanie przedszkolne
3
realizowa
Ê
podstaw
Ú
programow
È
tak,
jak dotychczas, ale szybciej i w drugiej
po
ï
owie roku wprowadza
Ê
elementy
pracy typowe dla zerówek.
ĝ
e
dziecko chce
podporz
È
dkowa
Ê
si
Ú
poleceniom, wskazówkom i uwa-
gom osób doros
ï
ych – wie,
ĝ
e ono nie
jest „najm
È
drzejsze” i
ĝ
e nie wszystko
umie najlepiej – daje sob
È
kierowa
Ê
.
Tylko takie dziecko korzysta z procesu
nauczania.
wanie dziecka w szkole i powodzenie
(lub nie) w nauce.
B.1. Procesy poznawcze
to:
2.
Nauczyciele przedszkoli po-
winni by
Ê
przygotowani do pro-
wadzenia wczesnej diagnozy
dojrza
ï
o
Ă
ci szkolnej
dziecka tak, by
mo
ĝ
liwe by
ï
o wytypowanie dzie-
ci wymagaj
È
cych pomocy.
Nale
ĝ
y
podj
ÈÊ
takie dzia
ï
ania, nie czekaj
È
c
do „wiosny 2009” na badania psy-
chologiczne! (Jest podstawa praw-
na do tego:
Rozporz
È
dzenie Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4
kwietnia 2005 r. w sprawie wczesnego
wspomagania rozwoju
Dz.U. z dnia 25
kwietnia 2005 r.).
a)
uwaga
– stopie
ñ
koncentracji,
czas skupienia, zdolno
ĂÊ
skupiania si
Ú
na jednym obiekcie – rzutuj
È
one na
przyswajanie wiedzy i wykonywanie
czynno
Ă
ci („nie widzimy i nie s
ï
yszymy”
tego, na czym nie skupimy uwagi,
ě
le
wykonujemy czynno
Ă
ci, przy których
nie uwa
ĝ
amy itp.);
A.
Przez
dojrza
ï
o
ĂÊ
fi zyczn
È
rozumie
si
Ú
taki wzrost, wag
Ú
, proporcje cia
ï
a
(z tym wi
Èĝ
e si
Ú
twardo
ĂÊ
ko
Ă
ci, si
ï
a
mi
ÚĂ
ni pozwalaj
È
ca np. nie pok
ï
ada
Ê
si
Ú
na
ï
awce w czasie pracy w klasie),
ĝ
e dziecko mo
ĝ
e bez przeszkód korzy-
sta
Ê
z urz
È
dze
ñ
i przyborów szkolnych
(wysoko
ĂÊ
sanitariatów,
ï
awek, krzese
ï
,
wieszaków w szatni, waga tornistra
itp.). Dodatkowo zmniejsza si
Ú
po-
datno
ĂÊ
na zm
Ú
czenie (popatrzmy, ile
godzin sp
Ú
dza dziecko w szkole, nie
mog
È
c po
ï
o
ĝ
y
Ê
si
Ú
i odpocz
ÈÊ
) i zwi
Ú
k-
sza si
Ú
odporno
ĂÊ
na choroby. Od tej
dojrza
ï
o
Ă
ci zale
ĝ
ny jest tak
ĝ
e
rozwój
ruchowy dziecka
(bieganie, skakanie,
utrzymywanie równowagi – te czynno-
Ă
ci s
È
niezb
Ú
dne dla poznawania sto-
sunków przestrzennych i dla orientacji
w otoczeniu; ma to wielki wp
ï
yw na
powodzenie w nauce!) i
rozwój ru-
chów r
È
k
(jako
ĂÊ
i tempo pisania – to
bardzo wa
ĝ
ne czynno
Ă
ci w szkole!!).
b)
pami
ÚÊ
– k
ï
opoty z zapami
Ú
tywa-
niem to luki w wiedzy, brak wiedzy,
to ogromne trudno
Ă
ci z uczeniem si
Ú
szkolnym –
warto wiedzie
Ê
,
ĝ
e dzie-
ci zapami
Ú
tuj
È
to, co je ciekawi,
a nie to, co jest wa
ĝ
ne!
Je
ĝ
eli chodzi o problem pierwszy, to
dysponuj
È
Panie (Pa
ñ
stwo): „sercem”,
wiedz
È
, do
Ă
wiadczeniem i ca
ï
ym ze-
stawem pomocy, aby temu zadaniu
sprosta
Ê
(z wieloma z Pa
ñ
widzia
ï
am
si
Ú
osobi
Ă
cie w czasie spotka
ñ
organi-
zowanych przez WSiP). Je
ĝ
eli za
Ă
cho-
dzi o problem drugi, to chc
Ú
w dalszej
cz
ÚĂ
ci artyku
ï
u przybli
ĝ
y
Ê
sylwetk
Ú
sze-
Ă
ciolatka (jego dojrza
ï
o
Ă
ci szkolnej), jak
i problem dostosowania do
ñ
progra-
mu szkolnego.
c)
spostrzeganie wzrokowe
– od
niego zale
ĝ
y
odró
ĝ
nianie liter i cyfr
,
a przez to ich znajomo
ĂÊ
; ró
ĝ
nicowa-
nie to opiera si
Ú
na
analizie i syntezie
wzrokowej
(spostrzeganie zale
ĝ
no
Ă
ci
i stosunków przestrzennych mi
Ú
dzy
elementami liter i cyfr). Spostrzegamy
kszta
ï
ty, wielko
ĂÊ
, kolejno
ĂÊ
liter itp. –
zapami
Ú
tujemy te dane i dzi
Ú
ki temu
uczymy si
Ú
pisa
Ê
i czyta
Ê
(zaburzenia
w tym zakresie mog
È
sugerowa
Ê
„ry-
zyko dysleksji” – czyli specyfi czne trud-
no
Ă
ci w nauce czytania i pisania przy
prawid
ï
owym poziomie umys
ï
owym);
B.
Rozwój psychiczny i
dojrza
ï
o
ĂÊ
psychiczna
to taki poziom wszystkich
procesów poznawczych i emocjo-
nalnych
, od których zale
ĝ
y funkcjono-
I.
Co to jest dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna?
Wg Stefana Szumana „
dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna
to taki poziom
rozwoju
fi zycznego, psychicznego i spo-
ï
ecznego dziecka
, który czyni je
wra
ĝ
liwym i podatnym na syste-
matyczn
È
nauk
Ú
w klasie I szko
ï
y
podstawowej
” (
Janiszewska 2006
).
Wra
ĝ
liwo
ĂÊ
dziecka
to jego cieka-
wo
ĂÊ
, zainteresowanie rysowaniem,
liczeniem, literkami, czytaniem, to
pierwsze próby pisania liter drukowa-
nych, to sta
ï
e pytania:
jak to, po co,
dlaczego?
W grupie przedszkolnej sto-
sunkowo
ï
atwo takie dzieci zauwa
ĝ
y
Ê
.
atwo jest tak
ĝ
e zauwa
ĝ
y
Ê
dzieci, które
takich zainteresowa
ñ
nie przejawiaj
È
(tym drugim trzeba szczególnie wni-
kliwie przyjrze
Ê
si
Ú
– prawdopodobnie
jeszcze nie osi
È
gn
Úï
y odpowiedniego
poziomu rozwoju – to im nale
ĝ
y po-
móc).
Podatno
ĂÊ
za
Ă
polega na tym,
www.wsip.pl
4
Dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna sze
Ă
ciolatka
d)
spostrzeganie s
ï
uchowe
– dzi
Ú
-
ki niemu mo
ĝ
emy podzieli
Ê
wyrazy na
sylaby, na g
ï
oski (czyli dokona
Ê
ana-
lizy s
ï
uchowej
), przyporz
È
dkowa
Ê
g
ï
oskom litery i
zapisa
Ê
dany wyraz.
Je
ĝ
eli za
Ă
wybrzmiewamy poszcze-
gólne g
ï
oski i po
ïÈ
czymy je w wyraz,
to wówczas
czytamy
(dokonujemy
syntezy s
ï
uchowej
). Ró
ĝ
nicowanie
brzmienia g
ï
osek, ich kolejno
Ă
ci itp. to
tak
ĝ
e podstawa nauki pisania i czyta-
nia (zaburzenia w tym zakresie tak
ĝ
e
mog
È
sugerowa
Ê
ryzyko dysleksji);
f)
mowa – jest zdolno
Ă
ci
È
porozu-
miewania si
Ú
. Dziecko dojrza
ï
e do
szko
ï
y ma poprawn
È
wymow
Ú
(dzieci
pisz
È
tak, jak mówi
È
), potrafi ju
ĝ
za
pomoc
È
s
ï
ów przekazywa
Ê
informa-
cje w sposób zrozumia
ï
y dla odbiorcy
(potrafi by
Ê
narratorem); ma taki za-
sób s
ï
ów,
ĝ
e rozumie przekazywan
È
wiedz
Ú
i samo za pomoc
È
s
ï
ów potrafi
przekazywa
Ê
w sposób zorganizowany
informacje innym; rozumie tekst czyta-
ny w podr
Ú
cznikach i potrafi „zwerba-
lizowa
Ê
” swoje my
Ă
li.
C. Dojrza
ï
o
ĂÊ
spo
ï
eczna – umie-
j
Ú
tno
ĂÊ
zgodnego wspó
ïĝ
ycia
i wspó
ï
dzia
ï
ania z innymi to zna-
jomo
ĂÊ
norm spo
ï
ecznych, to
uczucia spo
ï
eczne
, zmniejszanie si
Ú
egocentryzmu itp. Dziecko dojrza
ï
e
spo
ï
ecznie odnosi do siebie polecenia
skierowane do ca
ï
ej grupy, czuje si
Ú
cz
ï
onkiem grupy i zaczyna poprzez
uczestnictwo w grupie zaspokaja
Ê
swoje potrzeby ruchowe i psychiczne
(akceptacji, uznania, opiekowania si
Ú
itp.).
e)
my
Ă
lenie
– to g
ï
ówny proces
umo
ĝ
liwiaj
È
cy uczenie si
Ú
i to nie tylko
szkolne. Prawid
ï
owe my
Ă
lenie
zale
ĝ
y
od
: indywidualnych mo
ĝ
liwo
Ă
ci ope-
rowania informacjami oraz od ilo
Ă
ci
i jako
Ă
ci tych informacji. W operowa-
niu informacjami, w przetwarzaniu ich
i na tej podstawie tworzeniu nowych
informacji
ogromne znaczenie ma
do
Ă
wiadczenie,
Ê
wiczenia!!!
Dzi
Ú
ki
temu dziecko zaczyna rozumie
Ê
pro-
ste poj
Ú
cia, zasady, prawid
ï
owo
Ă
ci.
Pocz
È
wszy od 6-7 lat dzieci zaczynaj
È
wnioskowa
Ê
i
po raz pierwszy
wi
È
-
za
Ê
ze sob
È
informacje na
zasadach
logicznych
, stopniowo przechodz
È
do oceniania problemów z ró
ĝ
nych
punktów widzenia (tzw. decentracja)
– jest to podstaw
È
kszta
ï
towania si
Ú
my
Ă
lenia matematycznego
.
Wa
ĝ
ne!
Wszystkie procesy poznawcze
wi
ÈĝÈ
si
Ú
ze sob
È
, s
È
od siebie wspó
ï
-
zale
ĝ
ne i opó
ě
nienie czy te
ĝ
zaburzenie
którego
Ă
z nich wp
ï
ywa negatywnie na
poziom pozosta
ï
ych.
II.
Czy rzeczywi
Ă
cie dzieci
6- i 7-letnie tak bardzo
ró
ĝ
ni
È
si
Ú
mi
Ú
dzy sob
È
,
czy te
ĝ
problem jest
„sztucznie rozdmu-
chiwany”?
B. 2. Procesy emocjonalne i moty-
wacyjne – to odczuwanie i prze
ĝ
y-
wanie relacji: ja –
Ă
wiat, to tak
ĝ
e
motywy naszego dzia
ï
ania.
Dzieci
w przedszkolu kieruj
È
si
Ú
jeszcze g
ï
ów-
nie szukaniem przyjemno
Ă
ci i unika-
niem przykro
Ă
ci. Znaj
È
wiele norm
i zasad, ale nie s
È
to g
ï
ówne przyczyny
ich dzia
ï
a
ñ
. Dojrza
ï
o
ĂÊ
emocjonalna
to stawianie na pierwszym miejscu
poczucia obowi
È
zku, odpowiedzial-
no
Ă
ci za swoje post
Ú
powanie, to
zdolno
ĂÊ
do „odk
ï
adania na pó
ě
niej”
przewidywanych przyjemno
Ă
ci na
rzecz obowi
È
zków. To tak
ĝ
e zdolno
ĂÊ
do cz
ÚĂ
ciowego opanowania emocji
i kontrolowanie ekspresji emocji. To
zdolno
ĂÊ
do krytycyzmu, do uczenia
si
Ú
na w
ï
asnych b
ïÚ
dach i do
pokony-
wania trudno
Ă
ci
.
Rozwój dziecka i jego dojrzewanie
biologiczne jest procesem ci
È
g
ï
ym,
w którym od czasu do czasu „zdarzaj
È
si
Ú
” tzw. skoki rozwojowe, zwi
È
zane
g
ï
ównie z dzia
ï
aniem uk
ï
adu hormo-
nalnego. Wszyscy znamy skok okresu
dorastania, ale nie wszyscy znamy ten
z ko
ñ
ca wieku przedszkolnego.
W
ï
a-
Ă
nie w okresie 5-; 6-tego roku
ĝ
y-
cia dokonuje si
Ú
skok rozwojowy
– uaktywnia si
Ú
uk
ï
ad hormonalny,
wp
ï
ywaj
È
cy zarówno na rozwój cia
ï
a,
jak i uk
ï
adu nerwowego.
Prawid
ï
owy poziom my
Ă
lenia jest wa-
runkiem zrozumienia przyswajanej
wiedzy i jej wykorzystywania, czyli wa-
runkiem procesu szkolnego uczenia si
Ú
.
A. Zmiany rozwojowe w zakresie
rozwoju cia
ï
a
W stosunkowo krótkim czasie:
rosn
È
stopy dziecka,
wyd
ï
u
ĝ
aj
È
si
Ú
i twardniej
È
ko
Ă
ci
ko
ñ
czyn (u ch
ï
opców ko
Ă
ci bardziej
grubiej
È
ni
ĝ
u dziewczynek),
rozpoczyna si
Ú
pierwszy etap
kostnienia nadgarstka
(
ruchy
d
ï
oni staj
È
si
Ú
bardziej p
ï
yn-
ne, r
Ú
ce mniej m
Ú
cz
È
si
Ú
przy
rysowaniu i pisaniu, lepszy jest
poziom rysunku, „
ï
adniejsze
szlaczki”
),
obserwuje si
Ú
ró
ĝ
nicowanie zainte-
resowa
ñ
–
u ch
ï
opców tzw. g
ï
ód
ruchu
: wi
Ú
ksza potrzeba biegania,
skakania, si
ï
owanie si
Ú
, bójki itp.,
Biuletyn Klubu Nauczyciela
Wychowanie przedszkolne
5
ale za to mniejsza precyzja ruchów
r
È
k. U dziewcz
È
t zabawy ruchowe
s
È
spokojniejsze, ale wi
Ú
ksza pre-
cyzja ruchów r
È
k i lepszy poziom
rysunków i pisma. To pocz
È
tek
antagonizmów zwi
È
zanych z p
ï
ci
È
i zmiana proporcji cia
ï
a w kierunku
„doros
ï
o
Ă
ci” (lepszy poziom czyn-
no
Ă
ci samoobs
ï
ugowych).
dzieci lepiej odbieraj
È
d
ě
wi
Ú
ki
a ró
ĝ
ni
È
ce si
Ú
po
ï
o
ĝ
eniem przestrzen-
nym i po
ï
o
ĝ
eniem elementów wzgl
Ú
-
dem siebie typu
d
,
g
,
b
,
p
); znacznie
poprawia si
Ú
s
ï
uchowe spostrzega-
nie analityczno-syntetyczne
(lepsze
wys
ï
uchiwanie spó
ï
g
ï
osek w nag
ï
osie,
Ă
ródg
ï
osie i wyg
ï
osie, lepsza analiza
i synteza sylabowa i g
ï
oskowa itp.).
(mniej fa
ï
szuj
È
), zapachy, smaki
(cz
Ú
sto dzieci „niejadki” zaczynaj
È
je
ĂÊ
, „bo smaczne”) – lepiej odbie-
rane s
È
bod
ě
ce z otoczenia.
3.
Dojrzewa kora mózgowa – spraw-
niej przebiegaj
È
procesy pobudzenia
i hamowania:
dziecko lepiej i d
ï
u
ĝ
ej
skupia uwag
Ú
, zaczyna
sterowa
Ê
swoj
È
uwag
È
, mniej m
Ú
czy si
Ú
,
mniej wierci si
Ú
–
d
ï
u
ĝ
ej „usiedzi”
w jednym miejscu
, zaczyna by
Ê
zdol-
ne do cz
ÚĂ
ciowego
panowania nad
swoimi emocjami i ich ekspresj
È
,
zaczyna mie
Ê
poczucie obowi
È
zku
,
staje si
Ú
mniej infantylne
itp.
6.
Dojrzewaj
È
struktury kory mózgo-
wej odpowiedzialne za procesy my
Ă
lo-
we –
to dopiero powy
ĝ
ej 6. roku
ĝ
ycia dzieci przechodz
È
z my
Ă
le-
nia konkretno-wyobra
ĝ
eniowego
przedoperacyjnego
na my
Ă
lenie
konkretno-wyobra
ĝ
eniowe
ope-
racyjne
i dopiero wtedy zdolne s
È
do
zrozumienia,
ĝ
e odejmowanie jest od-
wrotno
Ă
ci
È
dodawania, dzielenie – od-
wrotno
Ă
ci
È
mno
ĝ
enia. Nast
Ú
puje roz-
wój decentracji, rozumienia symboli,
zasad ortografi cznych, np. pisowni
ó
itp.
B. Zmiany w dojrzewaniu i funk-
cjonowaniu uk
ï
adu nerwowego
Zmiany w pracy uk
ï
adu nerwowego
s
È
tak znacz
È
ce,
ĝ
e po
Ă
wi
Ú
c
Ú
im nieco
wi
Ú
cej miejsca.
1.
Zwi
Ú
ksza si
Ú
ilo
ĂÊ
po
ïÈ
cze
ñ
ner-
wowych i poprawia si
Ú
przewodnic-
two nerwowe – dzi
Ú
ki temu bardziej
zró
ĝ
nicowane s
È
reakcje na bod
ě
ce,
szybszy czas reakcji, „dok
ï
adniejsze”,
bardziej precyzyjne przewodzenie (za-
nikaj
È
stopniowo wspó
ï
ruchy – np.
ruchy j
Ú
zyka przy pisaniu).
4.
Dojrzewaj
È
okolice ruchowe kory
mózgowej – poprawia si
Ú
:
p
ï
ynno
ĂÊ
i koordynacja ruchów, tak
ĝ
e ru-
chów r
È
k
, lepsze jest utrzymywanie
równowagi, ruchy staj
È
si
Ú
zwinne,
zgrabne.
Wymieni
ï
am wa
ĝ
ne, ale nie jedy-
ne zmiany w rozwoju dzieci, maj
È
ce
wp
ï
yw na ich funkcjonowanie szkolne.
Wskazuj
È
one wyra
ě
nie,
ĝ
e w ci
È
gu 6
miesi
Ú
cy nast
Ú
puje
skok rozwojowy
w mo
ĝ
liwo
Ă
ciach i funkcjonowa-
niu dzieci
.
5.
Dojrzewaj
È
struktury kory odpo-
wiedzialne za czynno
Ă
ci szkolne: po-
prawia si
Ú
wzrokowe spostrzeganie
analityczno-syntetyczne
(
ï
atwiej
odró
ĝ
nia si
Ú
litery podobne kszta
ï
tem,
2.
Poprawia si
Ú
znacz
È
co funkcjono-
wanie zmys
ï
ów:
polepsza si
Ú
ostro
ĂÊ
wzroku, zdol-
no
ĂÊ
odró
ĝ
niania odcieni barw,
www.wsip.pl
6 Dojrza
ï
o
ĂÊ
szkolna sze
Ă
ciolatka
III.
Jaki jest prawid
ï
owo
rozwini
Ú
ty sze
Ă
ciolatek?
wisz
È
cej hu
Ă
tawce, (ruchy 7-latka s
È
szybsze, bardziej p
ï
ynne i skoordyno-
wane).
wg wzoru (
poka
ĝ
taki sam
); odwzo-
rowa
Ê
proste szlaczki, litery i cyfry lub
inne znaki, opisa
Ê
s
ï
owami obrazek,
wymieniaj
È
c nie tylko elementy, ale
i czynno
Ă
ci przedstawione na nim; z
ï
o-
ĝ
y
Ê
pocztówki poci
Ú
te na kilka ró
ĝ
nych
cz
ÚĂ
ci itp. (u 7-latka – znacznie lepsza
analiza i synteza wzrokowa, lepsza
spostrzegawczo
ĂÊ
, w opisie obrazka
wymienia stosunki przestrzenne itp.).
Do jakich mo
ĝ
liwo
Ă
ci 6-latka (innych
ni
ĝ
u 7-latka) powinna
dopasowa
Ê
si
Ú
szko
ï
a
? Oto lista w
ï
a
Ă
ciwo
Ă
ci
i cech charakterystycznych dla sze
Ă
cio-
latka (tzw. norma wiekowa to cechy
oko
ï
o 70% populacji).
Motoryka ma
ï
a:
ma opanowane
czynno
Ă
ci samoobs
ï
ugowe (jedze-
nie, ubieranie, mycie,
czynno
Ă
ci hi-
gieniczne
itp.), prawid
ï
owo trzyma
o
ï
ówek, stosuje prawid
ï
owy nacisk,
przytrzymuje drug
È
r
Ú
k
È
kartk
Ú
, na
której rysuje – r
Ú
ce ze sob
È
wspó
ï
pra-
cuj
È
; potrafi narysowa
Ê
posta
Ê
ludzk
È
,
uwzgl
Ú
dniaj
È
c podstawowe cz
ÚĂ
ci
cia
ï
a: g
ï
ow
Ú
, szyj
Ú
, tu
ï
ów, dwuwymia-
rowe ko
ñ
czyny (nie tylko „patyczki”),
stopy, d
ï
onie, palce, w
ï
osy, szczegó
ï
y
twarzy; ubra
Ê
posta
Ê
stosownie do
pory roku i p
ï
ci, rysowa
Ê
elementy kra-
jobrazu, u
ĝ
ywa
Ê
odpowiednich barw;
rysowa
Ê
szlaczki typu:
VVVVVV
oraz
UUUUU
, niewiele je zniekszta
ï
caj
È
c;
rysowa
Ê
ko
ï
o, kwadrat, trójk
È
t, trapez
i romb patrz
È
c na wzór; odpowiednio
wk
ï
ada
Ê
buty, sznurowa
Ê
je, wi
È
za
Ê
na
jeden w
Ú
ze
ï
(kokardka – oko
ï
o 6:6),
zapina
Ê
sweter na guziki pod kontro-
l
È
wzroku, ci
ÈÊ
no
ĝ
yczkami po prostej
i po
ï
uku, lepi
Ê
z plasteliny itp., w ry-
sowaniu rysunków i szlaczków mog
È
jeszcze wyst
È
pi
Ê
tendencje do geome-
tryzacji (7-latek ma wi
Ú
ksz
È
p
ï
ynno
ĂÊ
ruchów,
lepsze tempo pracy
, rysu-
je szlaczki literopodobne, pisze litery
„pisane”).
Spostrzeganie s
ï
uchowe:
po po-
daniu instrukcji (
podziel na kawa
ï
ki
tak, jak otwiera ci si
Ú
buzia, s
ï
owo:
mama, tak: ma-ma z wyklaskiwaniem
rytmu
) potrafi podzieli
Ê
na sylaby kilka
wyrazów dwu i trzysylabowych, po-
trafi wyró
ĝ
ni
Ê
w nag
ï
osie samog
ï
oski
i spó
ï
g
ï
oski tam, gdzie wyst
Ú
puj
È
obok
siebie dwie spó
ï
g
ï
oski (
co s
ï
yszysz
najpierw, na pocz
È
tku, gdy mówi
Ú
:
mrówka, brama, klasa itp.
), znale
ěÊ
wokó
ï
siebie przedmioty, których na-
zwa zaczyna si
Ú
na podan
È
g
ï
osk
Ú
itp.
Dziecko do
ĂÊ
szybko uczy si
Ú
na pami
ÚÊ
wierszy, zachowuj
È
c przy odtwarzaniu
rymy i rytm, lubi s
ï
ucha
Ê
czytania ksi
È
-
ĝ
ek i rozumie ich tre
ĂÊ
(7-latek mo
ĝ
e
ju
ĝ
dokonywa
Ê
pe
ï
nej analizy i syntezy
s
ï
uchowej sylabowej i g
ï
oskowej).
Rozwój fi zyczny:
Wzrost i waga:
powy
ĝ
ej 117 cm
(7-latek – powy
ĝ
ej 120-125 cm), po-
wy
ĝ
ej 21 kg (7-latek – ok. 23-25 kg);
proporcje – dziecko po
ï
o
ĝ
ywszy r
Ú
k
Ú
na czubku g
ï
owy (ciemieniu) dotyka
palcami przeciwleg
ï
ego ucha.
Wady:
usuni
Ú
te lub zdiagnozowane
i korygowane. Sze
Ă
ciolatek jest mniej
odporny na choroby i zm
Ú
czenie,
po-
trzebuje wi
Ú
cej przerw
Ă
ródlekcyj-
nych
i wi
Ú
cej snu ni
ĝ
7-latek, jego kr
Ú
-
gos
ï
up gorzej toleruje ci
Úĝ
ar tornistra.
Motoryka du
ĝ
a:
je
ě
dzi na dwuko-
ï
owym rowerze, biega i skacze lekko,
zwinnie na obu nogach, potrafi przej
ĂÊ
po narysowanej linii, nie trac
È
c rów-
nowagi (mo
ĝ
e si
Ú
chwia
Ê
); potrafi sta
Ê
i skaka
Ê
na jednej nodze lekko i zwin-
nie, potrafi rzuca
Ê
pi
ï
k
Ú
w kierunku
celu, kopa
Ê
pi
ï
k
Ú
z rozbiegu, z
ï
apa
Ê
pi
ï
k
Ú
w obie r
Ú
ce z odleg
ï
o
Ă
ci oko
ï
o
1 m; rozhu
Ă
ta
Ê
si
Ú
samodzielnie na
My
Ă
lenie:
wyst
Ú
puj
È
tu
istotne ró
ĝ
-
nice mi
Ú
dzy dzie
Ê
mi 6- a 7-letnimi
– 6-latki nie maj
È
jeszcze
„odwracal-
no
Ă
ci my
Ă
lenia”
– przy zmienionej
konfi guracji zmienia si
Ú
wg dziecka
liczba elementów, masa, obj
Ú
to
ĂÊ
itp. Dziecko nie potrafi odró
ĝ
ni
Ê
po-
j
ÚÊ
podrz
Ú
dnych od nadrz
Ú
dnych, ma
trudno
Ă
ci w porównywaniu my
Ă
lo-
wym,
du
ĝ
e trudno
Ă
ci w klasyfi ko-
waniu
, ma k
ï
opoty ze zrozumieniem
prostych zada
ñ
tekstowych, natomiast
potrafi przelicza
Ê
zbiory. Rozumie po-
j
Ú
cia:
mniej, wi
Ú
cej
itp. W wi
Ú
kszo
Ă
ci
przypadków
nie potrafi ogólnej
zasady zastosowa
Ê
w praktyce
,
wyst
Ú
puj
È
trudno
Ă
ci w kszta
ï
towaniu
poj
ÚÊ
– dziecko nie rozumie jeszcze
poj
ÚÊ
oznaczaj
È
cych czas, miary, po
ï
o-
ĝ
enie w przestrzeni. Nie ró
ĝ
nicuje po-
j
ÚÊ
: miasto-pa
ñ
stwo-kontynent i wielu
innych. Dzieci 6-letnie
myl
È
jeszcze
fantazj
Ú
z rzeczywisto
Ă
ci
È
, trudno
im zrozumie
ÊĂ
wiat doros
ï
ych, jego
organizacj
Ú
i zasady (bo przecie
ĝ
s
È
czarodzieje i duchy, i czarami mo
ĝ
na
zmieni
Ê
wiele), (7-latki s
È
ju
ĝ
dojrza
ï
e
do opanowania wymienionych infor-
macji).
Rozwój psychiczny:
Uwaga:
dominuje uwaga mimowol-
na, czas skupiania oko
ï
o 15-20 minut
na czynno
Ă
ciach niezbyt interesuj
È
-
cych,
dziecko b.
ï
atwo rozprasza
si
Ú
, do
ĂÊ
szybko m
Ú
czy si
Ú
, skupiaj
È
c
uwag
Ú
(u 7-latka: d
ï
u
ĝ
sze skupienie
uwagi, znacznie wi
Ú
ksza odporno
ĂÊ
na zm
Ú
czenie!)
Pami
ÚÊ
:
pocz
È
tki pami
Ú
ci dowolnej,
ale dominuje mimowolna. Dziecko za-
pami
Ú
tuje to, co
dla niego jest wa
ĝ
-
ne i interesuj
È
ce, nie chce zapa-
mi
Ú
tywa
Ê
„g
ï
upich rzeczy”
(7-latek
ma ju
ĝ
lepsz
È
pami
ÚÊ
dowoln
È
i lepsz
È
tak
ĝ
e gotowo
ĂÊ
pami
Ú
ci).
Spostrzeganie wzrokowe:
potrafi
znale
ěÊ
oko
ï
o 6-8 ró
ĝ
nic na 10 mi
Ú
dzy
ró
ĝ
ni
È
cymi si
Ú
obrazkami, uk
ï
ada
Ê
ele-
menty wg wzoru (mozaiki, uk
ï
adanki-
przyb
ġ
anki, patyczaki itp.); rozpozna-
wa
Ê
fi gury i litery drukowane i pisane
Plik z chomika:
ewa-pioro
Inne pliki z tego folderu:
Dojrzewanie 5 latków.pdf
(1916 KB)
ADHD.pdf
(100 KB)
Dojrzałość szkolna sześciolatka.pdf
(1110 KB)
5 latek dojrzewanie do szkoły.pdf
(974 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblioteczka nauczyciela
Nauczycielka Przedszkola - materiały
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin