technika lotu.doc

(95 KB) Pobierz
1

1. AERODYNAMIKA

Z aerodynamiki, czyli nauki o siłach wywieranych na poruszające się w powietrzu ciała najważniejsza jest dla nas wiedza o oporze i sile nośnej.

Opór zależy od:****1. kształtu ciała, gładkości jego powierzchni i ustawienia go względem kierunku ruchu. ****2. Gęstości powietrza.****3. Wielkości powierzchni ciała****4. Kwadratu prędkości ruchu

SIŁA NOŚNA

Patrząc na rysunek można wytłumaczyć jak powstaje siła nośna na skrzydle. cząsteczki powietrza ustępując swe miejsca skrzydłu opływają skrzydło z góry i z dołu. cząsteczki, które znalazły się pod skrzydłem, biegną po prawie prostej drodze. te zaś które znalazły się na górze skrzydła, muszą przebyć znacznie dłuższą drogę gdyż jest ono u góry wypukłe i muszą to uczynić w tym samym czasie, co te na dole, nie mogą się spóźnić na spotkanie na krawędzi spływu, w przeciwnym razie powstała by próżnia. Jeżeli cząsteczki muszą przebyć dłuższą drogę w tym samym czasie, to muszą to uczynić z większą prędkością. Zwiększenie prędkości spowoduje zmniejszenie ciśnienia na skrzydle (nad skrzydłem powstanie podciśnienie ), a pod skrzydłem będzie ciśnienie większe. Różnica tych ciśnień wywołuje siłę, która nazywa się siłą nośną

2.MECHANIKA LOTU

OSIE LOTU MODELU

Szybowiec, samolot podczas lotu może obracać się dokoła trzech osi podłużnej x-x, poprzecznej y-y, i pionowej z-z. Aby model mógł poruszać się wokół tych trzech osi musi być wyposażony w trzy następujące usterzenia 1)usterzenie wysokości powoduje obrót modelu wokół osi poprzecznej y-y ****2) lotki,umożliwiają przechylenie modelu wokół osi podłużnej x-x,****3) usterzenie kierunku, umożliwiją odchylenie modelu wokół osi pionowej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin