Elżbieta KaźmierczakGrupa wiekowa: 4-latki
Temat: "Jesienny spacer z leśym skrzatem" - zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu "Idzie zima - chudy nie przetrzyma'"M.Kownackiej
Cele operacyjne:Dzieci będą:- poznawać sposób przetrwania zimy przez niektóre zwierzęta leśne : borsuk, sowa, wiewiórka, lis ;- naśladować poruszanie się zwierząt;- tworzyć swobodną kompozycję ruchową przy muzyce;- nazywać "domki" niektórych zwierząt;- podawać przykłady pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy;- posługiwać się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni( na, pod, wysoko, nisko);- przypominać zasady właściwego zachowania się w lesie;
Metody pracy:- elementy metody problemowej;- elementy pedagogiki zabawy;- podające: rozmowa, żywe słowo, objaśnienia;- praktyczne: zadań stawianych do wykonania, praktycznych działań;- eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem;
Forma pracy:
- z całą grupą,
Środki i materiały dydaktyczne:
- makieta lasu,- opaski dla wiewiórki, lisa, borsuka, sowy, - pacynka skrzata, worek, magnetofon,- kaseta z nagraniem muzyki -(fragment piosenki w wersji instrumentalnej "Maszerują dzieci drogą", - fragmenty nagrań muzyki klasycznej: P. Czajkowski ,"Dziadek do orzechów"- Taniec Wieszczki Cukrowej, J. S. Bach "Brandenburgs concert" , A Vivaldi ,"L` estro Armonico".
Przebieg zajęcia:
1. Nauczycielka przedstawia pacynkę skrzata, który przyszedł w odwiedziny i chce zabrać dzieci na spacer do lasu.
2. Rozmowa - jak należy zachować się w lesie i dlaczego?
Dzieci wymieniają zasady dotyczące zachowania się w lesie: zachowanie ciszy, zakaz łamania gałęzi, zrywania roślin, płoszenia zwierząt itp.
3. Dzieci wraz z nauczycielką i skrzatem wyruszają do lasu przy muzyce . Idą w dowolny sposób-na palcach , podskakują, maszerują...
4. Na przerwę w muzyce nauczycielka recytuje fragment utworu:
Kiedy fruwa babie latoDobrze się powodzi skrzatom!Orzeszki laskowe, owoce róży,Wszystko to skrzatom wspaniale służy!Mały skrzacik ,w dobrym humorku,Spotkał wiewiórkę:(wiewiórka wychodzi z za drzewa)- Co niesiesz w worku? (nauczycielka recytuje słowa skrzata)- Na zimę orzechy. Zima to nie śmiechy!- Chodź z nami na spacer, pójdziemy przez lasy.- Nie mogę skrzacie. Ja robię zapasy!Idzie przecież zima - chudy nie przetrzyma!Wiewiórka chowa się za drzewo i ukrywa orzechy.
Nauczycielka prowadzi z dziećmi rozmowę o zwyczajach wiewiórki przed nadejściem zimy - gromadzenie zapasów, przygotowanie dziupli. Dzieci określają, gdzie wiewiórka ma swoją dziuplę - na drzewie, wysoko.
5. Skrzat wraz z dziećmi wędruje dalej przy muzyce. Dzieci mogą poruszać się jak wiewiórki. Zatrzymują się przy drzewie z dziuplą. Nauczycielka ponownie recytuje kolejny fragment:
Poszedł skrzatek dalej - dziupla wypróchniała.- Kto też się tam chowa? - stuk.... puk...- U-hu-hu!- Aaa! To puszczyk - sowa! (sowa wychyla się zza drzewa)Wybierz się z nami na spacer! - Czy słyszysz?- Nie mogę! Także pomysł! Całą noc łowię myszy!Idzie przecież zima - chudy nie przetrzyma!- Ano trudna rada -trzeba dalej szukać!Sowa odlatuje.
Nauczycielka prowadzi krótką rozmowę z dziećmi o przygotowaniach sowy do zimy - gromadzenie zapasów tłuszczu pod skórą, zmiana upierzenia.Dzieci określają położenie dziupli sowy - wysoko, niżej od wiewiórki.
6.Dzieci wraz z nauczycielką i skrzatem naśladują lot ptaków przy muzyce. Zatrzymują się obok nory, w której mieszka borsuk.
- Jakaś piękna nora - mieszkanie borsuka!Kumie borsuku, na spacer proszę!- Chrum... chrum... spacerów żadnych nie znoszę!Muszę pod skórę tłuszcz gromadzić, bo tylko tłusty zimie poradzi!Borsuk chowa się do nory.
Nauczycielka prowadzi rozmowę o przygotowaniach borsuka do zimy, gromadzenie zapasów tłuszczu, przygotowanie nory, zapadanie w sen zimowy. Dzieci określają położenie nory borsuka- nisko, pod ziemią.
7. Przy muzyce dzieci mogą naśladować chód borsuka, wraz ze skrzatem i nauczycielką wędrują dalej. Na przerwę w muzyce zatrzymują się, gdyż spotkały w lesie lisa. Nauczycielka recytuje:
-Dokąd Mikito?- Ja, do kurnika!Jak tłuste gąski będzie się jeść,w zimie mróz nie straszny - Cześć!Lis biegnie w las.
Nauczycielka prowadzi rozmowę o sposobie przetrwania zimy przez lisa - gromadzenie zapasów tłuszczu, przygotowanie nory pod ziemią.
Skrzat zwracając się do dzieci:- No tak, zima bliskoA gdzie ja się podzieję,gdy zimowy wiatr zawieje?
Dzieci proponują skrzatowi różne sposoby przetrwania zimy .
Powrót do przedszkola przy muzyce. Dzieci siadają na dywanie - krótkie podsumowanie zajęcia - podawanie przez dzieci propozycji, jak pomóc zwierzętom w przetrwaniu zimy.Porównanie przygotowań zwierząt i czynności wykonywanych przez ludzi, przed nadejściem zimy. Próba oceny własnego samopoczucia podczas zabaw, wyrażenie swoich odczuć za pomocą gestu, mimiki.
8. Na zakończenie śpiew piosenki pt. "Zima nadchodzi"
Literatura:
1. M. Kownacka "Razem ze słonkiem" -Szaruga jesienna, WSiP Warszawa 1975 2. J. Andrychowska - Biegacz "Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych" Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 20003. H. Kruk "Z ludźmi i przyrodą", WSiP, Warszawa 19914. R. Przyborowska "Z muzyką w przedszkolu", WSiP ,Warszawa 19875. Biuletyn przedmiotowy nauczycieli wychowania przedszkolnego nr. 10 ZDN Toruń 1999
renata29