ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH15 z elementami jogi dla dzieci.
Ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego ruchu
Lepimy bałwana - grupie stojących nieruchomo dzieci N. poleca wyobrazić sobie, że toczą kule śniegowe, a następnie podnoszą je oburącz(bardzo ciężkie) i ustawiają jedna na drugiej.
Drzewo - dzieci stoją w kręgu. N. zapowiada: - Będziemy wysokimi drzewami. Starajcie się mnie naśladować - N. staje prosto, następnie prawąstopę kładzie po wewnętrznej stronie lewego uda, starając się utrzymaćrównowagę. Unosi obie ręce do góry i łączy dłonie nad głową, tworzącrodzaj daszka. Dzieci starają się wytrzymać w tej pozycji jak najdłużej.Ćwiczenie powtarzamy przy zmianie nogi.
Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi
Lustro - dzieci ustawiają się parami i zajmują dowolne miejsca w sali.Dzieci zwrócone są przodem do siebie i stykają się jedynie bardzo lekkodłońmi. Dziecko, które rozpoczyna zabawę (umowa przed zabawą) malujeprzed sobą dowolne figury całą otwartą dłonią, dziecko z naprzeciwka maza zadanie nadążać za ruchami partnera. Po krótkiej pauzie zamiana.
Most - N. układa dwie długie linki, które równolegle ułożone na dywanienaśladują most. Dzieci ustawione jedno za drugim w rzędzie, mają przejśćkolejno po moście, nie dotykając stopami jego krawędzi. Początkowo mostjest dość szeroki - linijki leżą w pewnym oddaleniu od siebie. Do każdegokolejnego przejścia linijki należy przesuwać tak, aby pod koniec zabawyodległość między nimi nieznacznie przekraczała szerokość stopy. Dziecko,które dotknie nogą podłogi poza linią, odchodzi z zabawy.
Ćwiczenia wyciszające z elementami jogi
Kot - N. demonstruje ćwiczenie: przysiada na piętach, kolana rozstawione szeroko, ręce wyciąga przed siebie, opierając je na podłodze,przechodząc do klęku podpartego, głowę trzyma nisko między ramionami. Powoli przyciąga podbródek do piersi i podnosi w górę plecy. Ręcewyprostowane, oparte o podłogę. Wytrzymuje, licząc do 10. W tej pozycjiprzypomina przestraszonego kota. Następnie przybiera pozycję kotazadowolonego, podnosząc podbródek do góry, spogląda w sufit, wyginając kręgosłup w stronę podłogi. Ramiona wyprostowane. Wytrzymujetak, licząc do 10. Ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 16
metoda R. Labana, C. Orffa.
1. Zabawa ożywiająca Ogonki. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach, a N. w tym czasie kładzie w dowolnych miejscach szarfy w dwóch kolorach. Na sygnał wszyscy zatrzymują się, każde dziecko bierze jedną szarfę i zakłada jednym końcem z tyłu za spodenki. N. objaśnia, że zadaniem dzieci jest podczas biegu zdobyć jak najwięcej szarf przeciwnego koloru, a następnie daje znak do rozpoczęcia zabawy.
2.Wyczucie własnego ciała. Poruszanie się za pięścią, łokciem, dowolne przemieszczanie się w przestrzeni w pozycjach wysokich np. dużymi krokami, skokami, w pozycjach średnich np. chód w przysiadzie, czworakowanie, w pozycjach niskich np. przetaczanie w siadzie, leżeniu, pełzanie.
3.Reagowanie na zmianę tempa muzyki - marsz, bieg, podskoki.
4.Ćwiczenia kształtujące:
Siad klęczny, szarfa przed kolanami na podłodze, dłonie na jej końcach- odsuwanie szarfy w przód i przysuwanie nic unosząc się z pięt.
Zataczanie szarfą kółek przed sobą i z boku prawą i lewą ręką.
W leżeniu tyłem przesuwanie się przez szarfę od nóg trzy razy - zwinnyjest ten, kto najszybciej wykona zadanie i usiądzie w siadzie skrzyżnym.
Szarfa na podłodze w kształcie kółeczka - dowolne przeskoki przez szarfę (obunóż. na jednej nodze).
Podrzuty i chwyty szarfy na przemian lewą i prawą ręką.
Pozycja na czworakach, stopy wewnątrz szarfy rozstawionej na jej szerokość - taniec misiów. Misie poruszają się ciężko w lewo i w prawo wolno,ospale i nieco szybciej w zależności od muzyki.
5.Zabawa rzutna Wróble i koty. Wykorzystując kolory szarf N. dokonujepodziału ćwiczących na dwie grupy. Jedna to „koty" ustawione na obwodzie koła, druga to „wróble" wewnątrz. „Wróble" podają między sobą piłkę, a „koty" starają się ją przechwycić. Jeżeli im to się uda, „wróbel" zamienia się miejscem z „kotem".
6.Wyczucie płynności ruchu. Improwizacja ruchowa do tematu W zakładziezegarmistrzowskim. Dzieci naśladują tykanie małego zegarka, wykonującdrobne rytmiczne ruchy tułowia i mówiąc ,.tik-tak, tik-tak..." a następniedużego zegara („bim-bam") i wykonują duży ruch z wychyleniem w przód.
7.Ćwiczenia zwinności (skoczności), siły.
• Pary - każde dziecko stoi w kółku z szarfy przodem do swojego partnera na odległość wspólnie podanych rąk. Zadaniem par jest zamienićsię na miejsca bez dotknięcia stopami podłogi poza kocem.
• Jedno dziecko z pary w przysiadzie zatacza po podłożu szarfą koło,drugie zaś próbuje przeskakiwać przez nią. Przeskok przez rozciągniętąszarfę przodem, bokiem, obunóż, jednonóż.
• Pary - siad skulny, stopy złączone przylegają do stóp partnera, szarfytrzymane wspólnie za końce - na sygnał dzieci przeciągają się, kto silniejszy. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy.
8. Ćwiczenia oddechowe - w siadzie skrzyżnym dmuchanie w szarfę.
9. Ćwiczenie koordynacji ruchowej. Dostosowanie ruchu własnego ciała doruchu spadającej po podrzucie szarfy.
10.Rytmiczny marsz ze złożoną szarfą na głowie i złożenie szarf na wyznaczone miejsce
dankur