ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH.doc

(32 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH15 z elementami jogi dla dzieci

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH15 z elementami jogi dla dzieci.

Ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego ruchu

Lepimy bałwana - grupie stojących nieruchomo dzieci N. poleca wyob­
razić sobie, że toczą kule śniegowe, a następnie podnoszą je oburącz
(bardzo ciężkie) i ustawiają jedna na drugiej.

Drzewo - dzieci stoją w kręgu. N. zapowiada: - Będziemy wysokimi drze­
wami. Starajcie się mnie naśladować - N. staje prosto, następnie prawą
stopę kładzie po wewnętrznej stronie lewego uda, starając się utrzymać
równowagę. Unosi obie ręce do góry i łączy dłonie nad głową, tworząc
rodzaj daszka. Dzieci starają się wytrzymać w tej pozycji jak najdłużej.
Ćwiczenie powtarzamy przy zmianie nogi.

Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi

Lustro - dzieci ustawiają się parami i zajmują dowolne miejsca w sali.
Dzieci zwrócone są przodem do siebie i stykają się jedynie bardzo lekko
dłońmi. Dziecko, które rozpoczyna zabawę (umowa przed zabawą) maluje
przed sobą dowolne figury całą otwartą dłonią, dziecko z naprzeciwka ma
za zadanie nadążać za ruchami partnera. Po krótkiej pauzie zamiana.

Most - N. układa dwie długie linki, które równolegle ułożone na dywanie
naśladują most. Dzieci ustawione jedno za drugim w rzędzie, mają przejść
kolejno po moście, nie dotykając stopami jego krawędzi. Początkowo most
jest dość szeroki - linijki leżą w pewnym oddaleniu od siebie. Do każdego
kolejnego przejścia linijki należy przesuwać tak, aby pod koniec zabawy
odległość między nimi nieznacznie przekraczała szerokość stopy. Dziecko,
które dotknie nogą podłogi poza linią, odchodzi z zabawy.

Ćwiczenia wyciszające z elementami jogi

Kot - N. demonstruje ćwiczenie: przysiada na piętach, kolana rozsta­
wione szeroko, ręce wyciąga przed siebie, opierając je na podłodze,
przechodząc do klęku podpartego, głowę trzyma nisko między ramiona­
mi. Powoli przyciąga podbródek do piersi i podnosi w górę plecy. Ręce
wyprostowane, oparte o podłogę. Wytrzymuje, licząc do 10. W tej pozycji
przypomina przestraszonego kota. Następnie przybiera pozycję kota
zadowolonego, podnosząc podbródek do góry, spogląda w sufit, wygi­
nając kręgosłup w stronę podłogi. Ramiona wyprostowane. Wytrzymuje
tak, licząc do 10. Ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie

 

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 16

metoda R. Labana, C. Orffa.

1. Zabawa ożywiająca Ogonki. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach, a N. w tym czasie kładzie w dowolnych miejscach szarfy w dwóch kolorach. Na sygnał wszyscy zatrzymują się, każde dziecko bierze jedną szarfę i zakła­da jednym końcem z tyłu za spodenki. N. objaśnia, że zadaniem dzieci jest podczas biegu zdobyć jak najwięcej szarf przeciwnego koloru, a następnie daje znak do rozpoczęcia zabawy.

2.Wyczucie własnego ciała. Poruszanie się za pięścią, łokciem, dowolne prze­mieszczanie się w przestrzeni w pozycjach wysokich np. dużymi krokami, skokami, w pozycjach średnich np. chód w przysiadzie, czworakowanie, w pozycjach niskich np. przetaczanie w siadzie, leżeniu, pełzanie.

3.Reagowanie na zmianę tempa muzyki - marsz, bieg, podskoki.

4.Ćwiczenia kształtujące:

Siad klęczny, szarfa przed kolanami na podłodze, dłonie na jej końcach
- odsuwanie szarfy w przód i przysuwanie nic unosząc się z pięt.

Zataczanie szarfą kółek przed sobą i z boku prawą i lewą ręką.

W leżeniu tyłem przesuwanie się przez szarfę od nóg trzy razy - zwinny
jest ten, kto najszybciej wykona zadanie i usiądzie w siadzie skrzyżnym.

Szarfa na podłodze w kształcie kółeczka - dowolne przeskoki przez szar­
fę (obunóż. na jednej nodze).



Podrzuty i chwyty szarfy na przemian lewą i prawą ręką.

Pozycja na czworakach, stopy wewnątrz szarfy rozstawionej na jej szero­
kość - taniec misiów. Misie poruszają się ciężko w lewo i w prawo wolno,
ospale i nieco szybciej w zależności od muzyki.

5.Zabawa rzutna Wróble i koty. Wykorzystując kolory szarf N. dokonuje
podziału ćwiczących na dwie grupy. Jedna to „koty" ustawione na obwo­dzie koła, druga to „wróble" wewnątrz. „Wróble" podają między sobą piłkę, a „koty" starają się ją przechwycić. Jeżeli im to się uda, „wróbel" zamienia się miejscem z „kotem".

6.Wyczucie płynności ruchu. Improwizacja ruchowa do tematu W zakładzie
zegarmistrzowskim. Dzieci naśladują tykanie małego zegarka, wykonując
drobne rytmiczne ruchy tułowia i mówiąc ,.tik-tak, tik-tak..." a następnie
dużego zegara („bim-bam") i wykonują duży ruch z wychyleniem w przód.

7.Ćwiczenia zwinności (skoczności), siły.

              Pary - każde dziecko stoi w kółku z szarfy przodem do swojego part­
nera na odległość wspólnie podanych rąk. Zadaniem par jest zamienić
się na miejsca bez dotknięcia stopami podłogi poza kocem.

              Jedno dziecko z pary w przysiadzie zatacza po podłożu szarfą koło,
drugie zaś próbuje przeskakiwać przez nią. Przeskok przez rozciągniętą
szarfę przodem, bokiem, obunóż, jednonóż.

              Pary - siad skulny, stopy złączone przylegają do stóp partnera, szarfy
trzymane wspólnie za końce - na sygnał dzieci przeciągają się, kto sil­
niejszy. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy.

8. Ćwiczenia oddechowe - w siadzie skrzyżnym dmuchanie w szarfę.

9. Ćwiczenie koordynacji ruchowej. Dostosowanie ruchu własnego ciała do
ruchu spadającej po podrzucie szarfy.

10.Rytmiczny marsz ze złożoną szarfą na głowie i złożenie szarf na wyznaczone miejsce

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin