EUROPEJSKI WYMIAR W EDUKACJI
OPRACOWANIE
MARIA CHOJNACKA MAŃCZAKPUBLICZNA BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA W TRZCIANCE26 MARCA 2003 R.
Europejski wymiar w edukacji to nowe podejście do nauczania o Europie i dla Europy, które polega na kształtowaniu właściwych postaw tolerancji i otwartości i na wykształceniu zainteresowań młodzieży zmianami, które dokonują się w Europie i świecie, oraz na ukazaniu roli i udziału własnego kraju w dokonujących się zmianach.
Jest to szczególnie istotne wobec przemian, które dokonały się i dokonują w Europie po 1989 roku, jednakże prace nad europejskim wymiarem w edukacji trwają w Europie Zachodniej od przeszło 40 lat.
Początkowo europejski wymiar w edukacji znajdował odzwierciedlenie w programach nauczania, treści których służyć miały zrozumieniu i pojednaniu narodów Europy. Było to uzasadnione warunkami historycznymi w Europie i tworzeniem u progu lat pięćdziesiątych nowego ładu europejskiego.
Od początku lat sześćdziesiątych stopniowo dokonywała się przemiana w postrzeganiu europejskiego wymiaru w edukacji, polegająca na pragmatycznym podejściu i przekonaniu, że tworzeniu nowego modelu edukacji w szkołach powinna sprzyjać współpraca i wymiana międzyszkolna , współpraca na poziomie uniwersyteckim, rozwój badań naukowych, uznawanie dyplomów itp.
Efekty wieloletnich działań państw członkowskich Unii Europejskiej , zmierzających do wykreowania modelu edukacji dla potrzeb XXI wieku, prezentowane były w formie dokumentów, będących jednocześnie deklaracją działań wspólnotowych i wyrazem dążenia do zinstytucjonalizowanego wychowania i kształcenia.
W 1972 roku w Hadze opublikowano raport „Perspektywy oświaty i wychowania w Europie Zachodniej. Projekt 1 – kształcenie dla potrzeb XXI stulecia”, w którym stwierdzono, że procesy edukacyjne należy rozpatrywać w ścisłym powiązaniu z uwarunkowaniami ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi, determinowanymi z kolei przez sytuację polityczną.
Również w 1972 roku międzynarodowa Komisja do Spraw Rozwoju Oświaty i Wychowania, powołana przez UNESCO, opublikowała raport „ Uczyć się, by być. Świat wychowania dziś i jutro”. Dokument ten przedstawiał systemy edukacyjne lansujące model kształcenia permanentnego, bowiem autorzy raportu słusznie przewidywali, że wykształcenie stawać się będzie niezbywalnym warunkiem godnej egzystencji a także najważniejszym wyznacznikiem osiągnięć gospodarczych, społecznych i kulturowych.
Znaczącą rolę w przystosowaniu systemów edukacyjnych do potrzeb dynamicznych przemian odegrał Raport Klubu Rzymskiego, opublikowany w 1979 roku a zatytułowany
„ Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „ lukę ludzką”?”. Dokument przedstawiał skutki dotychczasowego, tradycyjnego, przystosowawczego modelu edukacji, odpowiedzialnego – w opinii ekspertów- za powstanie „luki ludzkiej”, którą należy rozumieć jako dystans między człowiekiem, jego możliwościami a złożonością współczesnego świata.
Klub Rzymski zaproponował, by nauczanie tradycyjne zastąpione zostało nauczaniem – uczeniem się innowacyjnym, którego konstytutywnymi cechami stałyby się: antycypacja i partycypacja. Cechy te miałyby doprowadzić do zaktywizowania ludzi, poszerzenia zakresu ich odpowiedzialności za sprawy pozajednostkowe, twórcze spożytkowanie ich możliwości, a co najważniejsze – do wdrożenia do uczenia się w przyszłości.
W roku 1997 Stała Konferencja Europejskich Ministrów Edukacji skierowała do Komitetu Ministrów Rady Europy przesłanie na temat zasadniczej roli, jaką spełnia edukacja w sferze indywidualnej i instytucjonalnej. Z jednej strony umożliwia ona pełne uczestnictwo w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym , z drugiej natomiast umożliwia tworzenie sieci współpracy w Europie oraz promowanie wartości państwa demokratycznego: tolerancji, przestrzegania praw człowieka, tworzenie klimatu wzajemnego zaufania.
Zwrócono się do Rady Europy o koncentrowanie programów edukacyjnych na 4 obszarach:
- promowania demokratycznego bezpieczeństwa, spójności społecznej i walki z marginalizacją
- edukacji na rzecz demokratycznego obywatelstwa, w tym nauczania w zakresie rozstrzygania sporów oraz w podejmowaniu decyzji
- promowania wielokulturowego wymiaru edukacji
- działań na rzecz rozwoju wymiaru europejskiego w edukacji, w tym nauczania języków, nauczania historii, wypracowywania różnych form wymiany młodzieży, szkoleń dla nauczycieli.
Wśród wielu programów Rady Europy, które miały istotne znaczenie dla wprowa-
dzenia europejskiego wymiaru w edukacji, szczególnie ważną rolę odegrały trzy:
· szkolnictwo średnie w Europie
· nauczanie historii w nowej Europie
· wkład nauczania języków obcych dla europejskiego obywatelstwa.
Szkolnictwo średnie w Europie – to program, który pokazuje rozwój szkolnictwa w państwach członkowskich Rady Europy, wskazuje różne formy przygotowania młodzieży do podejmowania następnego etapu kształcenia, bądź podejmowania pracy zawodowej.
Projekt dotyczący nauczania historii stanowi bardzo ważny udział Rady Europy w kształtowaniu obywatelstwa europejskiego. Nauczanie historii nie tylko własnego kraju w sposób pozbawiony uprzedzeń, obejmuje historię najnowszą , a zwłaszcza konflikty XX wieku, jest ukierunkowane na problemy praw człowieka i pluralistycznej demokracji oraz na przeciwdziałanie nacjonalizmowi.
Program dotyczący nauczania języków współczesnych zmierzał do ułatwienia zatrudnienia i odbywania studiów i nauki w różnych państwach. Jego celem jest nie tylko promowanie języków, lecz również wypracowywanie metody oceny nauczania języków, uznawania kwalifikacji itd.
Analiza programów i kierunków działania Unii Europejskiej, Rady Europy, OECD i UNESCO wskazuje na dążenie do ekonomicznej i kulturowej integracji krajów Europy z zachowaniem pełnej tożsamości narodowej. Nie przewiduje się koncepcji organizacyjnego ujednolicenia struktur szkolnych, dominuje natomiast cel: wychowanie Europejczyka świadomego własnych, narodowych korzeni i kierującego się ideą respektowania praw człowieka.
Wśród priorytetów w polityce oświatowej Unii Europejskiej można wyróżnić:
1. Równość szans edukacyjnych w odniesieniu do:
· dzieci innych narodowości i języków, wyznań, dzieci imigrantów
· uczniów niepełnosprawnych fizycznie lub umysłowo
· płci
· ochrony zdrowia i życia uczniów.
2. Podniesienie jakości kształcenia przez:
· reformę programów
· eliminowanie encyklopedyzmu
· wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki i techniki
· reformę systemu orientacji i poradnictwa zawodowego.
3. Modelowanie nowoczesnego systemu kształcenia nauczycieli, którego podstawę
stanowi:
· wykształcenie akademickie
· twórcza, innowacyjna postawa
· podnoszenie i weryfikacja wiedzy oraz doskonalenie umiejętności nauczyciela w procesie nauczania ustawicznego.
4. Wychowanie Europejczyka - „ obywatela świata” obejmujące:
· wychowanie dla pokoju i demokracji
· naukę języków obcych
· tolerancję religijną, rasową i społeczną, zgodnie z Konwencją Praw Człowieka
· budowę europejskiej sieci informacyjnej
· wymianę młodzieży.
Deklarując wolę członkostwa w Unii , Polska zobowiązała się do stopniowego dostosowywania się do norm i zasad obowiązujących w krajach Unii.
Jednym z kroków na drodze do europeizacji polskiej oświaty były Układy Europejskie, podpisane pomiędzy Unią Europejską a Polską , Węgrami i Czechosłowacją 16 XII 1991 roku ( weszły w życie1.II.199...
pedagogika.koszalin