Redagowanie tekstów
1. Zasady pracy z tabelami- tworzenie tabel i modyfikowanie ich parametrów.Tabela składa się z ułożonych w wiersze i kolumny komórek, które można wypełniać, wstawiając w nie tekst i elementy graficzne. Tabele są często używane w celu organizowania i prezentowania informacji.Elementy tabeli:• Kolumna• Wiersz• Komórka- pole utworzone przez przecięcie wiersza i kolumny w arkuszu tabeli, w którym można wprowadzać informacje.Korzystanie z polecenia Wstaw tabelę:1. Należy kliknąć w miejscu, w którym użytkownik chce utworzyć tabelę. 2. W menu Tabela wskazać polecenie Wstaw i kliknąć polecenie Tabela. 3. W obszarze Rozmiar tabeli wybrać liczbę kolumn i wierszy. 4. W obszarze Zachowanie autodopasowania zaznaczyć odpowiednie opcje, aby dopasować rozmiar tabeli. 5. Aby zastosować wbudowany format tabeli, kliknąć przycisk Autoformatowanie. Rysowanie złożonych tabel: 1. Należy kliknąć miejsce, w którym użytkownik chce utworzyć tabelę. 2. W menu Tabela, kliknąć polecenie Rysuj tabelę. Zostanie wyświetlony pasek narzędzi Tabele i krawędzie, a wskaźnik zamieni się w ołówek. 3. Aby określić zewnętrzne krawędzie tabeli, trzeba narysować prostokąt. Następnie w jego wnętrzu narysować linie dzielące wiersze i kolumny.4. Aby wymazać linię lub grupę linii, kliknąć przycisk Gumka na pasku narzędzi Tabele i krawędzie, a następnie kliknąć linię, którą użytkownik chce wymazać.5. Gdy skończysz rysowanie tabeli, kliknij jedną z jej komórek i wpisz tekst albo wstaw grafikę.6. Aby zastosować funkcję zawijania tekstu, należy przytrzymać klawisz CTRL w trakcie rysowania tabeli.Tworzenie tabeli wewnątrz innej tabeli: 1. W menu Tabela należy kliknąć polecenie Rysuj Tabelę. Zostanie wyświetlony pasek narzędzi Tabele i krawędzie, a wskaźnik zamieni się w ołówek. 2. Trzeba umieścić ołówek w komórce, w której użytkownik chce zagnieździć tabelę (czyli wstawić tabelę do innej tabeli). 3. Narysować nową tabelę. Aby określić granice tabeli, narysować prostokąt. Następnie w jego wnętrzu narysować linie dzielące wiersze i kolumny. 4. Gdy użytkownik skończy rysowanie zagnieżdżonej tabeli, powinien kliknąć jedną z jej komórek i zacząć pisać w niej tekst albo wstawiać grafikę. 5. Istniejącą tabelę można skopiować i wkleić do innej tabeli.Różne sposoby pracy z tabelami:• Korzystanie z polecenia Autoformatowanie tabeli umożliwiającego szybkie udoskonalenie wyglądu tabeli.• Przesuwanie lub kopiowanie tabeli do innego miejsca na stronie lub zmiana rozmiaru tabeli.• Dopasowywanie długich tabel, tak aby informacje były wyświetlane w wymagany sposób, jeśli tabela zajmuje wiele stron.• Określanie stałej szerokości każdej kolumny lub automatyczne dopasowywanie szerokości kolumn ustalanej na podstawie ilości wpisywanego tekstu.• Zmienianie orientacji tekstu z poziomej na pionową lub odwrotnie.• Dodawanie odstępów między komórkami tabeli lub dodawanie „wypełnień” komórek przez zmianę marginesów komórek.• Wstawianie tabel zagnieżdżonych w celu tworzenia układów stron.• Sortowanie list wewnątrz tabeli.• Używanie lub modyfikowanie wbudowanych stylów tabeli stanowiących część programu Microsoft Word lub tworzenie własnych stylów do późniejszego użytku.Zmienianie rozmiaru całej tabeli:1. W widoku Układu wydruku, należy umieścić wskaźnik na tabeli i zaczekać, aż w prawym dolnym rogu tabeli zostanie wyświetlony uchwyt zmiany rozmiaru tabeli.2. Należy umieścić wskaźnik nad uchwytem zmiany rozmiaru tabeli, aż zostanie wyświetlony wskaźnik z dwiema strzałkami.3. Należy ciągnąć krawędź tabeli, aż osiągnie ona wymagany rozmiar.Zmienianie szerokości kolumn:• Należy zatrzymać wskaźnik myszy na krawędzi kolumny, którą użytkownik chce przesunąć, aż przyjmie on postać , a następnie należy przeciągnąć krawędź do momentu, w którym kolumna będzie miała pożądaną szerokość.• Aby dokładnie określić szerokość kolumny, trzeba kliknąć komórkę w kolumnie. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli, a następnie kliknąć kartę Kolumna. Zaznacz odpowiednie opcje.• Aby szerokość kolumn tabeli była automatycznie dopasowywana do zawartości, należy kliknąć tabelę, w menu Tabela wskazać polecenie Autodopasowanie, a następnie kliknąć polecenie Automatycznie dopasuj do zawartości.• Aby wyświetlić szerokość kolumny trzeba kliknąć komórkę, a następnie przytrzymać klawisz ALT podczas przeciągania znaczników na linijce.Zmienianie wysokości wiersza:• Należy przytrzymać wskaźnik myszy na krawędzi wiersza, który użytkownik chce przesunąć, aż przyjmie postać , a następnie przeciągnij krawędź.• Aby dokładnie określić wysokość wiersza, należy kliknąć komórkę wiersza. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli, a następnie kliknąć kartę Wiersz. Zaznaczyć odpowiednie opcje.• Aby wyświetlić wysokość wiersza, trzeba kliknąć komórkę wiersza, następnie przytrzymać klawisz ALT podczas przeciągania znacznika na linijce pionowej.Dodawanie lub zmienianie odstępów między komórkami tabeli:1. Trzeba kliknąć tabelę.2. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli a następnie kliknąć kartę Tabela3. Kliknąć przycisk Opcje.4. W obszarze Domyślny odstęp między komórkami należy zaznaczyć pole wyboru Zezwalaj na odstępy między komórkami i wprowadzić odpowiednią wartość.
emil2311