Redagowanie tekstów(1).doc

(58 KB) Pobierz
Redagowanie tekstów

Redagowanie tekstów

1. Zasady pracy z tabelami- tworzenie tabel i modyfikowanie ich parametrów.
Tabela składa się z ułożonych w wiersze i kolumny komórek, które można wypełniać, wstawiając w nie tekst i elementy graficzne. Tabele są często używane w celu organizowania i prezentowania informacji.
Elementy tabeli:
• Kolumna
• Wiersz
• Komórka- pole utworzone przez przecięcie wiersza i kolumny w arkuszu tabeli, w którym można wprowadzać informacje.
Korzystanie z polecenia Wstaw tabelę:
1. Należy kliknąć w miejscu, w którym użytkownik chce utworzyć tabelę.
2. W menu Tabela wskazać polecenie Wstaw i kliknąć polecenie Tabela.
3. W obszarze Rozmiar tabeli wybrać liczbę kolumn i wierszy.
4. W obszarze Zachowanie autodopasowania zaznaczyć odpowiednie opcje, aby dopasować rozmiar tabeli.
5. Aby zastosować wbudowany format tabeli, kliknąć przycisk Autoformatowanie.
Rysowanie złożonych tabel:
1. Należy kliknąć miejsce, w którym użytkownik chce utworzyć tabelę.
2. W menu Tabela, kliknąć polecenie Rysuj tabelę. Zostanie wyświetlony pasek narzędzi Tabele i krawędzie, a wskaźnik zamieni się w ołówek.
3. Aby określić zewnętrzne krawędzie tabeli, trzeba narysować prostokąt. Następnie w jego wnętrzu narysować linie dzielące wiersze i kolumny.
4. Aby wymazać linię lub grupę linii, kliknąć przycisk Gumka na pasku narzędzi Tabele i krawędzie, a następnie kliknąć linię, którą użytkownik chce wymazać.
5. Gdy skończysz rysowanie tabeli, kliknij jedną z jej komórek i wpisz tekst albo wstaw grafikę.
6. Aby zastosować funkcję zawijania tekstu, należy przytrzymać klawisz CTRL w trakcie rysowania tabeli.
Tworzenie tabeli wewnątrz innej tabeli:
1. W menu Tabela należy kliknąć polecenie Rysuj Tabelę. Zostanie wyświetlony pasek narzędzi Tabele i krawędzie, a wskaźnik zamieni się w ołówek.
2. Trzeba umieścić ołówek w komórce, w której użytkownik chce zagnieździć tabelę (czyli wstawić tabelę do innej tabeli).
3. Narysować nową tabelę. Aby określić granice tabeli, narysować prostokąt. Następnie w jego wnętrzu narysować linie dzielące wiersze i kolumny.
4. Gdy użytkownik skończy rysowanie zagnieżdżonej tabeli, powinien kliknąć jedną z jej komórek i zacząć pisać w niej tekst albo wstawiać grafikę.
5. Istniejącą tabelę można skopiować i wkleić do innej tabeli.
Różne sposoby pracy z tabelami:
• Korzystanie z polecenia Autoformatowanie tabeli umożliwiającego szybkie udoskonalenie wyglądu tabeli.
• Przesuwanie lub kopiowanie tabeli do innego miejsca na stronie lub zmiana rozmiaru tabeli.
• Dopasowywanie długich tabel, tak aby informacje były wyświetlane w wymagany sposób, jeśli tabela zajmuje wiele stron.
• Określanie stałej szerokości każdej kolumny lub automatyczne dopasowywanie szerokości kolumn ustalanej na podstawie ilości wpisywanego tekstu.
• Zmienianie orientacji tekstu z poziomej na pionową lub odwrotnie.
• Dodawanie odstępów między komórkami tabeli lub dodawanie „wypełnień” komórek przez zmianę marginesów komórek.
• Wstawianie tabel zagnieżdżonych w celu tworzenia układów stron.
• Sortowanie list wewnątrz tabeli.
• Używanie lub modyfikowanie wbudowanych stylów tabeli stanowiących część programu Microsoft Word lub tworzenie własnych stylów do późniejszego użytku.
Zmienianie rozmiaru całej tabeli:
1. W widoku Układu wydruku, należy umieścić wskaźnik na tabeli i zaczekać, aż w prawym dolnym rogu tabeli zostanie wyświetlony uchwyt zmiany rozmiaru tabeli.
2. Należy umieścić wskaźnik nad uchwytem zmiany rozmiaru tabeli, aż zostanie wyświetlony wskaźnik z dwiema strzałkami.
3. Należy ciągnąć krawędź tabeli, aż osiągnie ona wymagany rozmiar.
Zmienianie szerokości kolumn:
• Należy zatrzymać wskaźnik myszy na krawędzi kolumny, którą użytkownik chce przesunąć, aż przyjmie on postać , a następnie należy przeciągnąć krawędź do momentu, w którym kolumna będzie miała pożądaną szerokość.
• Aby dokładnie określić szerokość kolumny, trzeba kliknąć komórkę w kolumnie. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli, a następnie kliknąć kartę Kolumna. Zaznacz odpowiednie opcje.
• Aby szerokość kolumn tabeli była automatycznie dopasowywana do zawartości, należy kliknąć tabelę, w menu Tabela wskazać polecenie Autodopasowanie, a następnie kliknąć polecenie Automatycznie dopasuj do zawartości.
• Aby wyświetlić szerokość kolumny trzeba kliknąć komórkę, a następnie przytrzymać klawisz ALT podczas przeciągania znaczników na linijce.
Zmienianie wysokości wiersza:
• Należy przytrzymać wskaźnik myszy na krawędzi wiersza, który użytkownik chce przesunąć, aż przyjmie postać , a następnie przeciągnij krawędź.
• Aby dokładnie określić wysokość wiersza, należy kliknąć komórkę wiersza. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli, a następnie kliknąć kartę Wiersz. Zaznaczyć odpowiednie opcje.
• Aby wyświetlić wysokość wiersza, trzeba kliknąć komórkę wiersza, następnie przytrzymać klawisz ALT podczas przeciągania znacznika na linijce pionowej.
Dodawanie lub zmienianie odstępów między komórkami tabeli:
1. Trzeba kliknąć tabelę.
2. W menu Tabela kliknąć polecenie Właściwości tabeli a następnie kliknąć kartę Tabela
3. Kliknąć przycisk Opcje.
4. W obszarze Domyślny odstęp między komórkami należy zaznaczyć pole wyboru Zezwalaj na odstępy między komórkami i wprowadzić odpowiednią wartość.
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin