OCENIANIE UCZNIÓW O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.docx

(15 KB) Pobierz

OCENIANIE UCZNIÓW O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH

1.Nauczyciel obowiązany jest na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2.Nauczyciel zmniejsza wymagania w stosunku do uczniów z upośledzeniem umysłowym i uczniów o niższym poziomie funkcjonowania intelektualnego w odniesieniu do pozostałych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel szuka różnorodnych sposobów i metod, by uczeń posiadł należyte wiadomości i umiejętności.

3. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, tak jak każdy inny w klasach I - III, otrzymuje ocenę opisową z zachowania

i osiągnięć edukacyjnych.

4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, tak jak każdy inny w klasach IV – VI, za osiągnięcia edukacyjne (oraz przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych) z poszczególnych przedmiotów otrzymuje ocenę wyrażoną cyfrą wg skali od 1 do 6,
a z zachowania wg  skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

5. Wystawiając oceny bierze się pod uwagę:

·         - zainteresowanie pracą i zaangażowanie w nią;

·         - wysiłek włożony w pracę;

·         - sposoby dotarcia do wiedzy;

·         - samodzielność wykonania zadania;

·         - poziom umiejętności.

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (oprócz uczniów umiarkowanie i znacznie upośledzonych, którzy nie podlegają obowiązkowi zdawania sprawdzianów i egzaminów) przystępują do sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej mają prawo przystąpić do sprawdzianu i egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji (tu wydłużenie czasu pisania, pomoc nauczyciela wspierającego, korzystanie z osobnego pomieszczenia i inne).

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych z klasy ogólnodostępnej otrzymują takie same świadectwa szkolne promocyjne

i ukończenia szkoły, jak uczniowie pełnosprawni.

Wyłącznie uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, uczęszczający do klas integracyjnych lub ogólnodostępnych otrzymują świadectwa z adnotacją na stronie drugiej, nad "Wynikami klasyfikacji końcowo rocznej": "Uczeń (uczennica) realizował program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej ….(tu wpisuje się właściwą nazwę poradni)."

Matematyka:

Arytmetyka:

· Błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami lub miejscami po

przecinku).

· Przestawianie cyfr (np. 56-65).

· Trudności z dodawaniem w pamięci, bez pomocy kartki papieru.

· Nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów.

· Zapisywanie znaków nierówności „na odwrót”.

· Nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych.

· Nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji.

Geometria:

· Trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną.

· Niski poziom graficzny wykresów i rysunków.

Dostosowanie wymagań:

· Nie dyskwalifikować zadań za popełnione błędy w rachunkach.

· Pozostawiać więcej czasu na naukę tabliczki mnożenia lub nauczyć mnożenia na palcach.

· Upewnić się, że uczeń rozumie treść zadania.

· Wspólnie czytać i analizować treści zadania.

· Nie przyspieszać tempa rozwiązywania zadań.

· Dać dziecku czas na ułożenie w wyobraźni zmian przestrzennych.

· Dostosować stopień trudności zadań do możliwości dziecka.

· Naukę geometrii prowadzić na podstawie metody poglądowej.

· Nie wywoływać ucznia do tablicy – w rozwiązywanie zadania i tak wkłada dużo wysiłku.

· Wygospodarować czas na spokojne wyjaśnienie omawianego materiału. Na sprawdzianach

przygotować więcej łatwiejszych zadań.

· Wprowadzić kolory do oznaczania liczb dodatnich i ujemnych.

 

Przyroda (biologia) :

· Trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie)

· Problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków

· Trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych

· Trudności z opanowaniem systematyki(hierarchiczny układ informacji)

Chemia :

· Nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych.

· Problemy z opanowaniem terminologii (nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych ).

· Trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (tablica Mendelejewa).

Geografia:

· Trudności z czytaniem i rysowaniem map.

· Trudności z orientacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni;

obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp.)

· Trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych

 

Przyroda (biologia ) , fizyka , chemia i geografia – dostosowanie wymagań

· Stosować metody poszukujące, obserwacyjne i badawcze. Ułatwia to dzieciom przyswajanie

wiadomości.

· Mieć na uwadze zasadę stopniowania trudności oraz ,,od bliższego do dalszego’’,

czyli obserwacji i opisu od najbliższego otoczenia poprzez przyrodę Polski do całego świata.

· Pamiętać, ze szczególnie przydatne i ważne jest wykonywanie prostych doświadczeń, prowadzenie hodowli oraz obserwacji. Nastawienie na działanie mobilizuje i aktywizuje uczniów do pracy.

· Pozostawić więcej czasu na naukę trudnych pojęć, symboli.

· Nie wykorzystywać map konturowych.

· Unikać wywoływania dziecka do mapy. Nie wymagać znalezienia konkretnego punktu na mapie.

· Łagodniej oceniać wykresy, mapki, rysunki, które są mniej przejrzyste i mniej starannie wykonane.

· W pracach klasowych czy zadaniach przeznaczonych do samodzielnego wykonania upewnić się, czy

dziecko rozumie czytany tekst. Nie dyktować tekstu zadań, dziecko powinno dostać zadanie zapisane na kartce (uchroni je to przed błędnym zapisem danych, nadmiernym pośpiechem, popełnieniem błędów w pisaniu).

· Nie dyskwalifikować pracy z powodu złego wyniku arytmetycznego przy właściwym toku

rozumowania – pytać, jak uczeń rozwiązał zadanie .

· Zapisywać na tablicy obce nazwy.

· Przygotować na kartce zwięzłe polecenia do pracy grupowej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin