wos.txt

(15 KB) Pobierz
Parlament Europejski



Parlament Europejski (PE), reprezentuje interesy obywateli Unii, przez kt�rych jest bezpo�rednio wybierany. Historia Parlamentu si�ga lat pi��dziesi�tych ubieg�ego wieku i zapis�w w traktatach za�o�ycielskich. Od 1979 roku jego pos�owie s� wybierani w wyborach bezpo�rednich przez obywateli, kt�rych reprezentuj�.

Wybory do parlamentu odbywaj� si� raz na pi�� lat. Ka�dy obywatel Europy ma czynne i bierne prawo wyborcze, niezale�nie od miejsca zamieszkania w UE. Dlatego te� Parlament jest wyrazicielem demokratycznej woli obywateli Unii (kt�ra liczy ich ju� blisko 500 milion�w), dbaj�c o ich interesy w dialogu z pozosta�ymi instytucjami Unii. Ostatnie wybory do PE mia�y miejsce w czerwcu 2004 r. Obecny sk�ad zgromadzenia liczy 785 cz�onk�w ze wszystkich 27 kraj�w UE. Blisko jedna trzecia z nich to kobiety. Zasadniczo liczba pos��w do Parlamentu Europejskiego nast�pnej kadencji (2009-2014) nie powinna przekroczy� 736. Ze wzgl�du na fakt, �e Rumunia i Bu�garia przyst�pi�y do Unii Europejskiej podczas kadencji Parlamentu 2004-2009, aktualna maksymalna liczba pos��w 723 zosta�a tymczasowo zwi�kszona.


 Pos�owie nie zasiadaj� w Parlamencie Europejskim wed�ug kraju pochodzenia, lecz wed�ug przynale�no�ci do jednego z siedmiu og�lnoeuropejskich ugrupowa� politycznych. Pos�owie reprezentuj� ca�y wachlarz pogl�d�w na temat integracji europejskiej, od skrajnego federalizmu po otwarty eurosceptycyzm.

Hans-Gert P�ttering, wybrany na Przewodnicz�cego Parlamentu Europejskiego w 2007 r., ma pe�ni� t� funkcj� a� do nowych wybor�w w 2009 r.

Liczba mandat�w poszczeg�lnych ugrupowa� politycznych (stan z 1 wrze�nia 2007 r.).
Ugrupowanie polityczne	Skr�t	Liczba miejsc
Europejska Partia Ludowa (Chrze�cija�scy Demokraci) i Europejscy Demokraci	EPP-ED	278
Grupa Socjalistyczna	PES	216
Porozumienie Libera��w i Demokrat�w na rzecz Europy	ALDE	104
Unia na rzecz Europy Narod�w	UEN	44
Grupa Zielonych / Wolne Przymierze Europejskie	Greens/EFA	42
Zjednoczona Lewica Europejska / Nordycka Zielona Lewica	EUL/NGL	41
Grupa Niepodleg�o�� / Demokracja	ID	24
Grupa To�samo��, Tradycja i Suwerenno��	ITS	23
Pos�owie niezrzeszeni i miejsca czasowo nieobsadzone	NI	13
Razem	 	785

Liczba mandat�w poszczeg�lnych pa�stw (kadencja 2009-2014)

(w porz�dku alfabetycznym wed�ug nazwy kraju w jego w�asnym j�zyku)
Austria	17	Malta	5
Belgia	22	Niderlandy	25
Bu�garia	17	Niemcy	99
Cypr	6	Polska	50
Dania	13	Portugalia	22
Estonia	6	Republika Czeska	22
Finlandia	13	Rumunia	33
Francja	72	S�owacja	13
Grecja	22	S�owenia	7
Hiszpania	50	Szwecja	18
Irlandia	12	W�gry	22
Litwa	12	W�ochy	72
�otwa	8	Zjednoczone Kr�lestwo	72
Luksemburg	6	OGӣEM	736


Siedziby Parlamentu Europejskiego

Parlament Europejski ma trzy siedziby: w Brukseli (Belgia), w Luksemburgu oraz w Strasburgu (Francja).

Luksemburg jest siedzib� administracji Parlamentu (jego Sekretariatu Generalnego). Posiedzenia ca�ego Parlamentu, zwane sesjami plenarnymi, odbywaj� si� w Strasburgu, a czasem w Brukseli. Komisje parlamentarne spotykaj� si� natomiast w Brukseli.


Zadania Parlamentu

Parlament pe�ni trzy podstawowe funkcje:

   1. Przyjmujeakty prawa europejskiego � w wielu obszarach polityki wsp�lnie z Rad�. Fakt, �e cz�onkowie Parlamentu s� wybierani bezpo�rednio przez obywateli, jest jednym z czynnik�w gwarantuj�cych demokratyczne umocowanie prawa europejskiego.
   2. Parlament sprawuje nadz�r demokratyczny nad pozosta�ymi instytucjami UE, w szczeg�lno�ci nad Komisj�. Do jego kompetencji nale�y zatwierdzanie lub odrzucanie kandydatur komisarzy. Parlament dysponuje te� prawem odwo�ania Komisji na podstawie wotum nieufno�ci
   3. Kompetencje bud�etowe. Parlament sprawuje piecz� nad bud�etem UE.Wraz z Rad� przyjmuje on bud�et UE, a zatem wywiera wp�yw na wydatki Unii. Zwie�czeniem procedury bud�etowej jest ca�kowite przyj�cie lub odrzucenie bud�etu przez Parlament.

_________________________

Komisja Europejska

Komisja jest niezale�na od rz�d�w krajowych. Jej zadaniem jest reprezentowanie i ochrona wsp�lnych interes�w ca�ej Unii Europejskiej. Komisja przygotowuje wnioski dotycz�ce nowych akt�w prawa europejskiego, kt�re nast�pnie przedk�ada do zatwierdzenia Parlamentowi i Radzie.

Jest r�wnie� organem wykonawczym Unii � a wi�c odpowiada za wprowadzanie w �ycie decyzji Parlamentu i Rady. Oznacza to zarz�dzanie bie��cymi sprawami Unii Europejskiej, wdra�anie jej polityk, prowadzenie jej program�w i dysponowanie jej �rodkami finansowymi.

Podobnie jak Parlament Europejski i Rad�, Komisj� powo�a�y do �ycia traktaty za�o�ycielskie UE w latach pi��dziesi�tych XX w.


Komisja � co to takiego?


Terminu �Komisja� u�ywa si� w dw�ch znaczeniach. Po pierwsze termin ten oznacza zesp� 25 os�b � po jednej osobie z ka�dego kraju � powo�anych do kierowania t� instytucj� i podejmowania decyzji. W drugim znaczeniu "Komisja" to sama instytucja i ca�y jej personel.

Nieformalnie cz�onk�w Komisji nazywa si� po prostu �komisarzami�. Wszyscy oni zajmowali wcze�niej w krajach, z kt�rych pochodz�, stanowiska polityczne, wielu by�o ministrami. Jednak jako cz�onkowie Komisji zobowi�zani s� do dzia�ania w interesie ca�ej Unii, bez przyjmowania instrukcji od rz�d�w krajowych.

Nowa Komisja jest powo�ywana co pi�� lat, w ci�gu sze�ciu miesi�cy od daty wybor�w do Parlamentu Europejskiego. Przy jej powo�ywaniu stosuje si� nast�puj�c� procedur�:

    *  Rz�dy pa�stw cz�onkowskich uzgadniaj� mi�dzy sob�, kogo nominowa� na nowego przewodnicz�cego Komisji.
    * Kandydatura nominowanego na przewodnicz�cego Komisji jest nast�pnie zatwierdzana przez Parlament.
    * Nominowany na przewodnicz�cego Komisji, w porozumieniu z rz�dami pa�stw cz�onkowskich, wybiera pozosta�ych cz�onk�w Komisji.
    * Rada przyjmuje list� nominowanych os�b kwalifikowan� wi�kszo�ci� g�os�w i przedk�ada j� do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu.
    * Parlament przes�uchuje ka�d� z nominowanych os�b i wydaje opini� dotycz�c� ca�ego proponowanego sk�adu Komisji.
    * Po zatwierdzeniu przez Parlament Europejski przewodnicz�cy i pozostali cz�onkowie nowej Komisji zostaj� formalnie mianowani przez Rad�, stanowi�c� wi�kszo�ci� kwalifikowan� g�os�w.

Kadencja obecnej Komisji trwa do 31 pa�dziernika 2009 r. Jej przewodnicz�cym jest Portugalczyk, Jos� Manuel Barroso.

Komisja ponosi odpowiedzialno�� polityczn� przed Parlamentem, kt�ry ma prawo odwo�ania ca�ej Komisji poprzez przyj�cie wotum nieufno�ci. Poszczeg�lni cz�onkowie Komisji musz� natomiast z�o�y� rezygnacj� na wniosek jej przewodnicz�cego, o ile pozostali komisarze wyra�aj� zgod�.


Siedziba Komisji

Oficjaln� siedzib� Komisji jest Bruksela (w Belgii), posiada ona swoje biura tak�e w Luksemburgu, ma reprezentacje (de, en, fr) we wszystkich krajach UE oraz przedstawicielstwa (en) w licznych stolicach na ca�ym �wiecie.

Zadania Komisji

Komisja Europejska pe�ni cztery podstawowe funkcje:

   1. przedk�ada Parlamentowi i Radzie do zatwierdzenia wnioski legislacyjne,
   2. zarz�dza i wdra�a unijne polityki oraz bud�et UE,
   3. egzekwuje stosowanie prawa europejskiego � wsp�lnie z Trybuna�em Sprawiedliwo�ci,
   4. reprezentuje Uni� Europejsk� na arenie mi�dzynarodowej, na przyk�ad negocjuj�c umowy mi�dzy UE a innymi krajami

_____________________________

 Rada Unii Europejskiej

Rada jest g��wnym organem decyzyjnym Unii Europejskiej. Podobnie jak Parlament Europejski, Rad� powo�a�y do �ycia traktaty za�o�ycielskie w latach pi��dziesi�tych XX w. Rada reprezentuje pa�stwa cz�onkowskie. W jej posiedzeniach uczestniczy po jednym ministrze z ka�dego kraju Unii.

To, kt�ry minister uczestniczy w danym spotkaniu, zale�y od poruszanej na nim tematyki. Je�eli na przyk�ad Rada debatuje nad sprawami zwi�zanymi z ochron� �rodowiska, w posiedzeniu bior� udzia� ministrowie �rodowiska wszystkich pa�stw UE, a rad� t� nazywa si� �Rad� ds. �rodowiska�.

Stosunkami Unii z reszt� �wiata zajmuje si� �Rada ds. Og�lnych i Stosunk�w Zewn�trznych�. Ta konfiguracja Rady ma jednak znacznie szerszy zakres odpowiedzialno�ci, obejmuj�cy zagadnienia og�lnej polityki Unii. Dlatego te� w jej posiedzeniach uczestniczy minister lub sekretarz stanu wyznaczony przez rz�d danego kraju.

��cznie istnieje dziewi�� mo�liwych konfiguracji Rady.

    * Rada ds. Og�lnych i Stosunk�w Zewn�trznych
    * Rada ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN)
    * Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwo�ci i Spraw Wewn�trznych (JHA)
    * Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Spo�ecznej, Zdrowia i Polityki dotycz�cej Konsument�w
    * Rada ds. Konkurencyjno�ci
    * Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii
    * Rada ds. Rolnictwa i Rybo��wstwa
    * Rada ds. �rodowiska
    * Rada ds. Edukacji, M�odzie�y i Kultury


Ka�dy minister zasiadaj�cy w radzie jest upowa�niony do podejmowania zobowi�za� w imieniu swojego rz�du. Innymi s�owy, podpis takiego ministra jest r�wnoznaczny z podpisem ca�ego rz�du. Ponadto ka�dy minister w Radzie odpowiada przed parlamentem swojego kraju oraz przed reprezentowanymi przeze� obywatelami. To w�a�nie stanowi umocowanie demokratyczne decyzji Rady.

Maksymalnie cztery razy do roku prezydenci lub premierzy pa�stw cz�onkowskich wraz z przewodnicz�cym Komisji Europejskiej spotykaj� si� jako Rada Europejska. Podczas tych �szczyt�w UE� wyznaczane s� og�lne kierunki polityki Unii i rozwi�zywane problemy, kt�rych nie mo�na by�o rozwi�za� na ni�szym szczeblu (tzn. na szczeblu ministr�w w ramach zwyk�ych posiedze� Rady). Debaty Rady Europejskiej ze wzgl�du na wa�ko�� tematyki cz�sto przed�u�aj� si� do p�nych godzin nocnych i przyci�gaj� spor� uwag� medi�w.


Zadania Rady

Rada pe�ni sze�� zasadniczych zada�:

   1. Przyjmuje europejskie akty prawne � w wielu obszarach polityki wsp�lnie z Parlamentem Europejskim.
   2. Koordynuje kierunki polityki gospodarczej i spo�ecznej w krajach cz�onkowskich.
   3. Zawiera umowy mi�dzynarodowe mi�dzy UE a innymi krajami lub organizacjami mi�dzynarodowymi....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin