USTAWA z dnia 28 marca 2003 r.o transporcie kolejowym.pdf

(182 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20030789L.doc
©Kancelaria Sejmu s. 1/35
USTAWA
z dnia 28 marca 2003 r.
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2003
r. Nr 86, poz. 789
o transporcie kolejowym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Przepisy ustawy określają:
1) zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastrukturą
kolejową i jej utrzymania;
2) zasady prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejo-
wych;
3) warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych;
4) zasady i instrumenty regulacji transportu kolejowego.
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się także do:
1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 5-8, 10 i 12 oraz art. 13 ust. 1;
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 6-8 i 10.
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) linii tramwajowych;
2) kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;
3) transportu linowego i linowo-terenowego.
Art. 4.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) „infrastruktura kolejowa” - linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i
urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze ko-
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 2/35
lejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a
także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury;
2) „linia kolejowa” - tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz
przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone
do prowadzenia ruchu kolejowego, wraz z zajętymi pod nie gruntami;
3) „przyległy pas gruntu” - grunty wzdłuż linii kolejowych, usytuowane po obu
ich stronach, przeznaczone do zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ru-
chu kolejowego;
4) „sieć kolejowa” - układ połączonych ze sobą linii kolejowych będących
własnością zarządcy infrastruktury lub zarządzanych przez zarządcę infra-
struktury;
5) „odcinek linii kolejowej” - część linii kolejowej zawartą między stacjami
węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kole-
jowej i najbliższą stacją węzłową;
6) „pojazd kolejowy” - pojazd dostosowany do poruszania się na własnych
kołach po torach kolejowych;
7) „zarządca infrastruktury” - podmiot wykonujący działalność polegającą na
zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie;
funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać
różne podmioty;
8) „obszar kolejowy” - określony działkami ewidencyjnymi obszar, na którym
usytuowane są linie kolejowe oraz inne budynki, budowle i urządzenia
przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowych, a
także służące do obsługi przewozu osób i rzeczy;
9) „przewoźnik kolejowy” - przedsiębiorcę, który na podstawie licencji wyko-
nuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne;
10) „bocznica kolejowa” - linia kolejowa służąca do załadunku i wyładunku wa-
gonów oraz ich włączania do ruchu kolejowego;
11) „trasa pociągu” - określenie, w rozkładzie jazdy, położenia pociągu w funk-
cji czasu jazdy, służące do oceny wykorzystania zdolności przepustowej li-
nii kolejowej;
12) „zdolność przepustowa” - możliwość eksploatacyjno-ruchową linii kolejo-
wej lub jej części do wykonania na niej przejazdów pociągów w określo-
nym czasie;
13) „typ pojazdów kolejowych” - pojazdy kolejowe o takich samych rozwiąza-
niach konstrukcyjnych;
14) „typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego”
- budowle i urządzenia lub systemy o takich samych parametrach technicz-
nych i eksploatacyjnych;
15) „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego” - do-
kument uprawniający do użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w
przewozach kolejowych;
16) „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli albo typu urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego” - dokument uprawnia-
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 3/35
jący do użytkowania danego typu budowli albo typu urządzeń do prowa-
dzenia ruchu kolejowego;
17) „świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego” - dokument po-
twierdzający, że pojazd kolejowy jest sprawny technicznie;
18) „świadectwo bezpieczeństwa” - dokument potwierdzający zdolność bez-
piecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów ko-
lejowych;
19) „obowiązek służby publicznej” - zobowiązanie przewoźnika kolejowego do
zapewnienia, na warunkach określonych ustawą, wykonywania po określo-
nych liniach kolejowych przewozów kolejowych, spełniających określone
wymogi co do regularności i taryf, których przewoźnik ten nie wykonałby,
kierując się jedynie interesem handlowym;
20) „regionalne przewozy pasażerskie” - przewozy pasażerskie w granicach jed-
nego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednim województwem;
21) „pasażerskie przewozy kwalifikowane” - przewozy wykonywane w połą-
czeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi, w których obowią-
zuje rezerwacja miejsc, oraz pociągami międzynarodowymi;
22) „przewóz technologiczny” - przejazd wykonywany na potrzeby zarządcy
infrastruktury w celu jej budowy, naprawy, utrzymania, nadzoru bądź usu-
wania awarii;
23) „rozkład jazdy pociągów” - plan, według którego mają się odbywać przejaz-
dy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on
obowiązuje;
24) „umowa ramowa” - umowę zawartą pomiędzy przewoźnikiem kolejowym i
zarządcą infrastruktury w sprawie rezerwacji zdolności przepustowej linii
kolejowych obejmującą okres dłuższy niż rok, bez określenia szczegóło-
wych tras pociągów;
25) „transport wewnątrzzakładowy” - transport wykonywany w ramach procesu
produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez
należących do niego pojazdów kolejowych, w tym na obszarze górniczym -
kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów.
Rozdział 2
Infrastruktura kolejowa
Art. 5.
1. Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
1) budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej;
2) prowadzeniu ruchu pociągów na liniach kolejowych;
3) utrzymywaniu infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne
prowadzenie ruchu kolejowego;
4) udostępnianiu tras pociągów dla przejazdu pociągów na liniach kolejowych i
świadczeniu usług z tym związanych;
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 4/35
5) zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejo-
wej.
2. Zarządca infrastruktury, zwany dalej „zarządcą”, zarządza infrastrukturą kolejo-
wą oraz zapewnia jej rozwój i modernizację.
3. Zarządca nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, z wyjąt-
kiem wykonywania przewozów technologicznych dla własnych potrzeb, z za-
strzeżeniem ust. 4.
4. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po uzyskaniu opinii Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może, w drodze decyzji, zezwolić za-
rządcy na:
1) wykonywanie przewozu osób pod warunkiem prowadzenia odrębnej ra-
chunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz wykony-
wania przewozów kolejowych;
2) wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii
kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości, o której
mowa w pkt 1, pod warunkiem nieudostępniania tej linii przewoźnikom
kolejowym.
5. W razie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa prze-
wozu osób i rzeczy zarządca obowiązany jest podjąć działania likwidujące to
zagrożenie, włącznie ze wstrzymaniem lub ograniczeniem ruchu kolejowego na
całości lub części linii kolejowej.
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady współdziałania Mini-
stra Obrony Narodowej z zarządcami i przewoźnikami kolejowymi w zakresie
dostosowania infrastruktury kolejowej do wymogów obronności państwa,
uwzględniając wymagania związane z obronnością państwa.
Art. 6.
1. Linie kolejowe dzielą się na:
1) linie o znaczeniu państwowym;
2) linie pozostałe.
2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wykaz linii kolejowych, które
ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają
znaczenie państwowe, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej, określi, w drodze zarządzenia, wykaz linii kolejowych o znaczeniu
wyłącznie obronnym.
4. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 3, nie podlega ogłoszeniu.
Art. 7.
1. Połączenie linii kolejowych zarządzanych przez różnych zarządców następuje na
podstawie zawartej między nimi umowy.
2. Połączenie linii kolejowych nie może naruszać zasad bezpieczeństwa ruchu ko-
lejowego oraz bezpiecznego przewozu osób i rzeczy.
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 5/35
3. Minister właściwy do spraw transportu może nałożyć na zarządców, w drodze
decyzji, obowiązek połączenia linii kolejowych, jeżeli wymagają tego względy
obronne lub inne ważne względy państwa, pod warunkiem zapewnienia nie-
zbędnych środków finansowych na budowę, eksploatację i utrzymanie tego po-
łączenia.
Art. 8.
Grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od opłat z tytułu użytkowa-
nia wieczystego.
Art. 9.
1. Likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej dokonuje zarządca na wa-
runkach określonych w ust. 2-6.
2. Zarządca, który po przyznaniu tras pociągów, w trybie określonym w art. 29,
stwierdzi, że wpływy za udostępnianie infrastruktury kolejowej nie pokrywają
kosztów udostępniania infrastruktury kolejowej na tych trasach:
1) powiadamia zainteresowanych przewoźników kolejowych o zamiarze likwi-
dacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej w następnym rozkładzie
jazdy pociągów, jeżeli rezultaty analizy wniosków o przyznanie tras pocią-
gów, które zostaną zgłoszone, potwierdzą deficytowość tej linii kolejowej
lub tego odcinka linii kolejowej;
2) informuje właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze
których zlokalizowana jest linia kolejowa lub odcinek linii kolejowej o za-
miarze ich likwidacji;
3) występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw transportu o wyra-
żenie zgody na likwidację linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej; w
przypadku linii kolejowej o znaczeniu państwowym ze względów obron-
nych zgoda powinna być wyrażona w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej.
3. Postępowanie likwidacyjne może być wstrzymane, jeżeli właściwy miejscowo
organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca:
1) zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z
udostępniania przewoźnikom kolejowym linii kolejowej lub odcinka linii
kolejowej;
2) zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej lub odcinka linii ko-
lejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji;
3) przystąpi do spółki przewozów regionalnych, która przejmie, w celu dalszej
eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię kolejową lub odcinek linii
kolejowej, jako wkład niepieniężny.
4. W przypadku gdy nie została wstrzymana likwidacja linii kolejowej lub odcinka
linii kolejowej w trybie, o którym mowa w ust. 3, zgodę na likwidację linii ko-
lejowej lub odcinka linii kolejowej wydaje w terminie 3 miesięcy od dnia skie-
rowania wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3:
03-06-10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin