publ_115_pakiet_edukacyjny_ss59_108_cwiczenia_aktywizujace(1).pdf

(7167 KB) Pobierz
3r_single_page.indd
240519182.050.png 240519182.061.png 240519182.072.png 240519182.083.png 240519182.001.png 240519182.002.png 240519182.003.png 240519182.004.png 240519182.005.png 240519182.006.png 240519182.007.png 240519182.008.png 240519182.009.png 240519182.010.png 240519182.011.png 240519182.012.png 240519182.013.png 240519182.014.png 240519182.015.png 240519182.016.png 240519182.017.png 240519182.018.png 240519182.019.png 240519182.020.png 240519182.021.png 240519182.022.png 240519182.023.png 240519182.024.png 240519182.025.png 240519182.026.png 240519182.027.png 240519182.028.png 240519182.029.png 240519182.030.png 240519182.031.png 240519182.032.png 240519182.033.png 240519182.034.png 240519182.035.png 240519182.036.png 240519182.037.png 240519182.038.png
240519182.039.png 240519182.040.png
Ćwiczenia aktywizujące
Pomaluj torbę (szablony do malowania toreb płóciennych)
zadanie indywidualne
zadanie wymagające wsparcia dorosłych
czas potrzebny na realizację: 2 godz. lekcyjne.
Materiałowe torby na zakupy możesz ozdobić na wiele sposobów: wyszywając na nich, naszywając apli-
kacje, przyszywając guziki, gotowe naszywki czy inne ozdoby, takie jak prasowanki. Na torbach można też
malować. Pamiętaj jednak, żeby używać odpowiednich niespieralnych materiałów plastycznych. W sklepach
można znaleźć wiele materiałów przeznaczonych specjalnie do malowania na tkaninach: mazaki, pastele
czy farby. Są one jednak stosunkowo drogie. Z powodzeniem do ozdobienia torby można wykorzystać zwykłe
markery permanentne (niespieralne). Dla pewności wykonaj próbę na skrawku jakiegoś materiału, narysuj
coś, zaprasuj a później spróbuj wyprać. Jeśli barwnik się nie rozleje podczas prasowania lub prania – możesz
śmiało rysować na torbach. Innym rozwiązaniem jest zwykła farba akrylowa. Można ją kupić w małych tub-
kach lub skorzystać z resztek farby pozostałej po malowaniu mebli czy drzwi w domu albo kupić w markecie
budowlanym czy w sklepie z farbami. Można malować na torbie pędzelkiem, ale najwygodniej jest skorzy-
stać z szablonów, takich jak te dołączone do segregatora. Szablony można także kupić w sklepach z farbami,
w sklepach z artykułami kreatywnymi albo wyciąć samemu. Do odbijania szablonów potrzebny będzie gąb-
kowy wałeczek lub pędzel gąbkowy (tzw. tamponik), można też wykorzystać zwykłą gąbkę kuchenną.
Jak odbić szablon:
zabezpiecz miejsce pracy gazetami,
z
zabezpiecz torbę przed przebijaniem farby (dotyczy to także rysowania markerami) – włóż do torby
z
warstwę starych gazet czy tekturę tak, aby barwnik nie przebił na drugą stronę torby,
rozłóż równo torbę, jeśli była pognieciona – wyprasuj ją zanim zaczniesz malowanie,
z
wylej odrobinę farby na plastikową lub foliowaną podkładkę (np. rozpłaszczony kartonik po soku)
z
i nabierz ją na wałeczek lub gąbkę, dobrze rozprowadź farbę na gąbce. Zwróć uwagę na to, by nie było jej
za dużo, gdyż mogą zalać się brzegi szablonu (farba dostanie się pod szablon i w efekcie rysunek będzie
rozmazany, lepiej nabrać mniej farby),
połóż szablon w odpowiednim miejscu na torbie. Możesz przykleić go za pomocą taśmy klejącej albo
z
poprosić kogoś o pomoc przy trzymaniu szablonu – ważne, by szablon nie przesuwał się podczas
odbijania,
delikatnie wypełnij miejsca w szablonie tak, aby tkanina była dokładnie pokryta farbą,
z
zdejmij delikatnie szablon, uważaj by w trakcie zdejmowania nie pobrudzić nim torby,
z
po wyschnięciu farby zaprasuj obrazek gorącym żelazkiem. Prasuj przez ściereczkę, by farba nie
przywarła do żelazka i nie rozmazała się na niepomalowanych częściach torby.
Zestaw szablonów do malowania na torbach i koszulkach znajduje się w pakiecie edukacyjnym
www.ekonsument.pl
59
z
240519182.041.png 240519182.042.png 240519182.043.png 240519182.044.png
 
Załącznik – Hierarchia odpadowa – definicje
Informacje poniżej można wykorzystać podczas zajęć.
Ograniczanie wytwarzania odpadów
poprzez odpowiedzialne zakupy
i racjonalne gospodarowanie zasobami,
np. zrezygnowanie z rzeczy, których tak
naprawdę nie potrzebujemy, unikanie
produktów nadmiernie i niepotrzebnie
opakowanych, korzystanie z wielorazowej
torby na zakupy.
Powtórne wykorzystanie surowców do
produkcji nowych rzeczy, np. makulatury do
produkcji papieru, szkła do produkcji butelek
i słoików, plastiku do produkcji polarów.
Z recyklingiem wiąże się segregacja, gdyż
surowce trzeba posortować na poszczególne
rodzaje.
Powtórne używanie produktów, np.
wykorzystywanie do notatek kartek
zadrukowanych lub zapisanych
z jednej strony, wykorzystanie słoików
(np. do przechowywania domowych
przetworów), pudełek po lodach (jako
pojemników do przechowywania żywości
w lodówce), oddawanie do użytku innym
niepotrzebnych nam rzeczy np. za małych
ubrań, zabawek, mebli).
Jeśli nie można zapobiec powstaniu odpadów
ani ich wykorzystać w nowej roli i nie nadają
się do recyklingu, trafią na wysypisko. To
już ostateczność. Ważne, żeby to miejsce
było odpowiednio zabezpieczone, by śmieci
w czasie rozkładu nie zanieczyściły wód
i gleb.
skladowanie
Ograniczanie wytwarzania odpadów
poprzez odpowiedzialne zakupy
i racjonalne gospodarowanie zasobami,
np. zrezygnowanie z rzeczy, których tak
naprawdę nie potrzebujemy, unikanie
produktów nadmiernie i niepotrzebnie
opakowanych, korzystanie z wielorazowej
torby na zakupy.
Powtórne wykorzystanie surowców do
produkcji nowych rzeczy, np. makulatury do
produkcji papieru, szkła do produkcji butelek
i słoików, plastiku do produkcji polarów.
Z recyklingiem wiąże się segregacja, gdyż
surowce trzeba posortować na poszczególne
rodzaje.
Powtórne używanie produktów, np.
wykorzystywanie do notatek kartek
zadrukowanych lub zapisanych
z jednej strony, wykorzystanie słoików
(np. do przechowywania domowych
przetworów), pudełek po lodach (jako
pojemników do przechowywania żywości
w lodówce), oddawanie do użytku innym
niepotrzebnych nam rzeczy np. za małych
ubrań, zabawek, mebli).
Jeśli nie można zapobiec powstaniu odpadów
ani ich wykorzystać w nowej roli i nie nadają
się do recyklingu, trafią na wysypisko. To
już ostateczność. Ważne, żeby to miejsce
było odpowiednio zabezpieczone, by śmieci
w czasie rozkładu nie zanieczyściły wód
i gleb.
skladowanie
60
www.ekonsument.pl
240519182.045.png 240519182.046.png 240519182.047.png 240519182.048.png 240519182.049.png 240519182.051.png 240519182.052.png 240519182.053.png 240519182.054.png 240519182.055.png 240519182.056.png 240519182.057.png 240519182.058.png 240519182.059.png 240519182.060.png 240519182.062.png 240519182.063.png 240519182.064.png 240519182.065.png 240519182.066.png 240519182.067.png 240519182.068.png 240519182.069.png 240519182.070.png 240519182.071.png
Pomoc do wykorzystania podczas warsztatów
Załącznik – Hierarchia odpadowa – piramida
www.ekonsument.pl
61
240519182.073.png 240519182.074.png 240519182.075.png 240519182.076.png 240519182.077.png 240519182.078.png 240519182.079.png 240519182.080.png 240519182.081.png 240519182.082.png 240519182.084.png 240519182.085.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin