Bociany i żabki. Kształtowanie odporności emocjonalnej.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 29

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Bocian i żabki

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i ich zdolności do wysiłku intelektualnego

 

„Kto ma ...?” zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki,  przypinają je na prawej  stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje  imię. (piosenka nr 19 cz. I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Kto ma ....(np. czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

Bo chcemy go przywitać i jego imię znać

 

„Zrośnięte bliźniaki” zabawa ruchowa

CEL: wyzwolenie energii grupowej, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa

Dzieci dobierają się parami  i chodzą po sali „zrośnięte” częściami ciała wskazanymi przez prowadzącego, np. plecami, brzuchami, nosami itp. (wymienione części ciała stykają się ze sobą). Na sygnał dzieci zmieniają partnerów.

 

„Prawa strona” - zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada. (piosenka  nr 55 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz)

Prawa ręka, noga prawa,

cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam

 

„Liczymy żabki” gra planszowa z kostką

CEL: układanie gier opowiadań, rozwijanie odporności emocjonalnej podczas pokonywanie trudności, rozwijanie inwencji twórczej

Przygotowujemy grę planszową:

1) wspólnie układamy opowiadanie o żabkach i bocianie

2) tworzymy grę, której  fabułą jest łąka i jeziorko

3) żabki muszą przedostać się do jeziorka (13 żabek) po wyznaczonej trasie

4) na drodze żabki spotykają przeszkody  np. bociana – wtedy muszą go ominąć

5) tworzymy 2 zespoły dzieci, grę zaczyna grupa, która wyrzuciła większą liczbę oczek na kostce do gry

6)gra  kończy się z chwilą przejścia żabek z łąki do jeziora, wygrywa grupa , które pierwsza przeprowadzi żabki

 

Ćwiczenia artykulacyjne  z wyrazem ŻABA, ŻABKA, BOCIAN

CEL: dzielenie wyrazu na sylaby, wyszukiwanie różnic i podobieństw ,tworzenie innych  wyrazów związanych z „żabą”

Dzieci słuchają  wiersza , powtarzają niektóre fragmenty – wyrazy dźwiękonaśladowcze

 

BOCIAN

Wśród bujnych i zielonych traw,

schowany tajemniczy staw,

w nim pełno rybek                            plum, plum, plum

pełno żabek                                          kum, kum, kum

Opodal stawu stała chatka

z jednym okienkiem, tam mieszkała babka.

Kiedyś poszła po chrust do lasu,                             szur, szur, szur

lecz nie miała dużo  czasu                             szur, szur, szur

Od chatki do stawu  drożyna się wiła

Tamtędy staruszka jedzenie nosiła

Dla wesołych  rybek                            plum, plum, plum

I głodnych bocianów                            kle ,kle, kle

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: kreślenie linii falistych (np. na dużych arkuszach papieru A3 lub na szarym papierze)

Dzieci rysują po śladach zaczarowane linie, karta nr II5

(Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

POMOCE:

·         gra planszowa

·         kostka do gry, 2 pionki

·         sylwety żabek

·         napisy ŻABA, ŻABKA, BOCIAN

·         karty pracy

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin