Lubimy doświadczenia - przyczyna i skutek.doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 32

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Lubimy doświadczenia

ZAGADNIENIE: Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.

 

ZOOM” – zabawa integracyjna

CEL: wprowadzenie miłego radosnego nastroju, wyzwolenie grupowej energii

Siedzimy w kręgu na krzesełkach i wypowiadamy magiczne słowo „ZOOM”  , wyciągając do przodu  prawą rękę i pokazując kciuk, powtórzenie zabawy w drugą stronę z lewą ręką, zabawę można powtórzyć 2-3 razy za każdym razem zmieniając tempo ruchu i wypowiedzi

 

Moje śpiewne imię!” – zabawa słowna

CEL: wypowiadanie swojego imienia śpiewnie na wymyśloną melodię, dzieci starają się przeciągać samogłoski

Dzieci kolejno wypowiadają swoje imię np. Je-stem  Ka-ro-li-na

 

Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL:  doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Śpiewamy  piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Stary Abraham miał siedmiu  synów ,               / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą

Siedmiu  synów miał Stary Abraham

A oni siedli i nic nie jedli...

tylko śpiewali sobie tak!...

prawa ręka

Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.

Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają,  śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą”  do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.

 

„Lubimy doświadczenia” zabawa w eksperymentowanie

CEL: łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw, ustalanie , które zmiany są , a które nie są odwracalne.

1)     przy I stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczki  dla każdego dziecka, dzieci kosztują wodę , określają jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól , ( cukier) wspólnie obserwujemy  rozpuszczanie się soli w wodzie , kosztujemy , określamy smak, zapach, kolor,

- wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła

- dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np.  cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.

 

Czy coś się zmieni?” zabawa dydaktyczna

CEL:  kształtowanie rozumienia  przyczynowo skutkowego, przewidywanie następstw

1. przygotowujemy  worek z różnymi przedmiotami, dzieci losowo wybierają przedmioty i  określają jego cechy, podają propozycje zmian  np. plastikowa łyżeczka  złamana – można ją skleić , ale nie będzie już taka sama , gąbka – można ją zgniatać a ona ciągle jest bez zmian ( taka sama) itp

2. wspólnie ustalamy, że niektóre przedmioty czy zjawiska nie mogą powrócić do stanu poprzedniego i należy pamiętać o tych zmianach, by ustrzec się  przed nieprzyjemnym doświadczeniem np. gorącą wodą można się oparzyć itp.

 

„Ważny wyraz” – bajka logopedyczna

CEL:  rozwijanie zdolności słuchowych i narządów mowy, naśladowanie dźwięków i ruchów

Prowadzący umawia się z dziećmi, że na określone wyrazy będą pokazywać i wykonywać określone czynności

iść – chodzą w miejscu

dmuchać – dmuchają

gwizdać – gwiżdżą

głośny tupią nogami

podskakiwać podskakują w miejscu

serce uderzają się piąstkami w klatkę piersiową

biec biegną w miejscu

 

Pewnego razu dwójka dzieci SZŁA ( dzieci chodzą w miejscu) do przedszkola. Wiatr bardzo mocno DMUCHAŁ( dmuchają) , więc dzieci zaczęły IŚĆ ( idą w miejscu) szybciej. Wiatr ZDMUCHIWAŁ ( dmuchają ) wszystko co napotkał po drodze i GWIZDAŁ (gwiżdżą) w koronach drzew. Nagle rozległ się GŁOŚNY ( tupią nogami) dźwięk i dzieci PODSKOCZYŁY   (podskakują w miejscu) ze strachu i przytuliły się do siebie.  SERCE

( uderzają się m piąstkami w klatkę piersiową) zaczęło im bić szybciej , aż w końcu puściły się BIEGIEM  ( biegną w miejscu) bezpiecznie dotarły do przedszkola.

(„ 250 pięciominutowych zabaw” Tom I Jackie Silberg)

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwijanie sprawności dłoni i palców

Każde dziecko otrzymuje kartę nr II8, rysuje najpierw wg objaśnień nauczyciela, potem tworzy samodzielnie

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         łyżeczki

·         pojemniki z wodą , sól, cukier

·         kawałki papieru

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin