Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Lubimy doświadczenia
ZAGADNIENIE: Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
„ZOOM” – zabawa integracyjna
CEL: wprowadzenie miłego radosnego nastroju, wyzwolenie grupowej energii
Siedzimy w kręgu na krzesełkach i wypowiadamy magiczne słowo „ZOOM” , wyciągając do przodu prawą rękę i pokazując kciuk, powtórzenie zabawy w drugą stronę z lewą ręką, zabawę można powtórzyć 2-3 razy za każdym razem zmieniając tempo ruchu i wypowiedzi
„Moje śpiewne imię!” – zabawa słowna
CEL: wypowiadanie swojego imienia śpiewnie na wymyśloną melodię, dzieci starają się przeciągać samogłoski
Dzieci kolejno wypowiadają swoje imię np. Je-stem Ka-ro-li-na
„Stary Abraham ...” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
Śpiewamy piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Stary Abraham miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał Stary Abraham
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
„Lubimy doświadczenia” – zabawa w eksperymentowanie
CEL: łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw, ustalanie , które zmiany są , a które nie są odwracalne.
1) przy I stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczki dla każdego dziecka, dzieci kosztują wodę , określają jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól , ( cukier) wspólnie obserwujemy rozpuszczanie się soli w wodzie , kosztujemy , określamy smak, zapach, kolor,
- wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła
- dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.
„Czy coś się zmieni?” – zabawa dydaktyczna
CEL: kształtowanie rozumienia przyczynowo – skutkowego, przewidywanie następstw
1. przygotowujemy worek z różnymi przedmiotami, dzieci losowo wybierają przedmioty i określają jego cechy, podają propozycje zmian np. plastikowa łyżeczka złamana – można ją skleić , ale nie będzie już taka sama , gąbka – można ją zgniatać a ona ciągle jest bez zmian ( taka sama) itp
2. wspólnie ustalamy, że niektóre przedmioty czy zjawiska nie mogą powrócić do stanu poprzedniego i należy pamiętać o tych zmianach, by ustrzec się przed nieprzyjemnym doświadczeniem np. gorącą wodą można się oparzyć itp.
„Ważny wyraz” – bajka logopedyczna
CEL: rozwijanie zdolności słuchowych i narządów mowy, naśladowanie dźwięków i ruchów
Prowadzący umawia się z dziećmi, że na określone wyrazy będą pokazywać i wykonywać określone czynności
iść – chodzą w miejscu
dmuchać – dmuchają
gwizdać – gwiżdżą
głośny – tupią nogami
podskakiwać – podskakują w miejscu
serce – uderzają się piąstkami w klatkę piersiową
biec – biegną w miejscu
Pewnego razu dwójka dzieci SZŁA ( dzieci chodzą w miejscu) do przedszkola. Wiatr bardzo mocno DMUCHAŁ( dmuchają) , więc dzieci zaczęły IŚĆ ( idą w miejscu) szybciej. Wiatr ZDMUCHIWAŁ ( dmuchają ) wszystko co napotkał po drodze i GWIZDAŁ (gwiżdżą) w koronach drzew. Nagle rozległ się GŁOŚNY ( tupią nogami) dźwięk i dzieci PODSKOCZYŁY (podskakują w miejscu) ze strachu i przytuliły się do siebie. SERCE
( uderzają się m piąstkami w klatkę piersiową) zaczęło im bić szybciej , aż w końcu puściły się BIEGIEM ( biegną w miejscu) bezpiecznie dotarły do przedszkola.
(„ 250 pięciominutowych zabaw” Tom I – Jackie Silberg)
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwijanie sprawności dłoni i palców
Każde dziecko otrzymuje kartę nr II – 8, rysuje najpierw wg objaśnień nauczyciela, potem tworzy samodzielnie
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenka
· łyżeczki
· pojemniki z wodą , sól, cukier
· kawałki papieru
1
jot_em18