Jak opracowałam lekturę "Puc, Bursztyn i goście" J. Grabowskiego
Lekcja 1Temat: Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści lektury "Puc, Bursztyn i goście" J. Grabowskiego. Redagowanie zdań i ich zapis.Cele zajęć:- Wprowadzenie w tematykę książki, zapoznanie uczniów z sylwetką J. Grabowskiego.- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w postaci kilku logicznie powiązanych zdań.- Szanowanie książek (rola zakładki).Środki dydaktyczne: lektura, portret pisarza, wystawka jego utworów, rozsypanka sylabowa.Przebieg lekcji:1. Sytuacja wprowadzająca: Dzieci otrzymują rozsypanki sylabowe. Układają z nich tytuł oraz imię i nazwisko autora (Puc, Bur, sztyn, i, goś, cie, Gra, bow, ski). Zwrócenie uwagi na pisownię tytułu oraz nazwiska i imienia autora.2. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.Złożona prawidłowo rozsypanka sylabowa tworzy tytuł i nazwisko oraz imię autora lektury, którą dzisiaj będziemy omawiać.3. Część główna lekcji.Informacja o autorze lektury.Nauczyciel informuje krótko dzieci o autorze, pokazuje portret.Jan Grabowski - autor wielu książek dla dzieci. Opowiada w nich o życiu zwierząt. Do najważniejszych utworów należą: Prawdziwa historia o kocie, Reksio i Pucek, Skrzydlate bractwo, Kochany zwierzyniec, Czarna owieczka. (Prezentacja w/w książek)Omówienie karty tytułowej lektury i zapis metryczki wg wzoru: Autor: Tytuł:Ilustrator:Wydawnictwo:4. Swobodne i ukierunkowane pytania nauczyciela. Wypowiedzi na temat lektury. - Która z psich przygód podobała się najbardziej i dlaczego?- Który fragment opowiedziałbyś młodszemu koledze, aby zainteresować go książką?- Uzasadnij, czy figle psów sprawiły komuś przykrość?- Którą sytuację uważasz za najśmieszniejszą? (uzasadnienie fragmentem tekstu)5. Ustalenie czasu i miejsca akcji oraz postaci książki:- czas - miesiące letnie- miejsce - wioska (zagroda, stacja kolejowa, pod lasem)- postacie główne - Puc, Bursztyn- postacie drugoplanowe - Katarzyna, panna Agata, Krysia, Tiuzdejek, Mikaduchna, Kacuś, Lord, Imka6. Wyszukiwanie w tekście i czytanie fragmentów opisujących wygląd Puca i Bursztyna.Bursztyn - brązowa sierść, stojące uszy, krótki ogonek.Puc - biała sierść w czarne łaty, długie i oklapnięte uszy, ogonek podniesiony do góry.7. Wspólne redagowanie i zapis zdań na temat lektury.Bohaterami książki Jana Grabowskiego pt. "Puc, Bursztyn i goście" są psy: Puc i Bursztyn. Mieszkały one na jednym podwórku. Przeżyły wiele zabawnych przygód, czasem psociły. Nikomu jednak nie sprawiały większych przykrości. 8. Podsumowanie i ocena aktywności uczniów: najbardziej aktywne dzieci, poprawnie wypowiadające się otrzymują zakładki do książki.Lekcja 2 Temat: Nadawanie tytułów wyodrębnionym i zilustrowanym częściom lektury "Puc, Bursztyn i goście".Cele lekcji:- Doskonalenie umiejętności wyodrębniania wydarzeń, ustawiania ich w logicznej kolejności zgodnie z przebiegiem akcji oraz formułowania ich w postaci równoważników.- Kształtowanie umiejętności kojarzenia faktów.Środki dydaktyczne: lektura na każdej ławce, powiększone ilustracje z książki "Puc, Bursztyn i goście".Przebieg lekcji:1. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.Dzisiaj w dalszym ciągu będziemy pracować z lekturą J. Grabowskiego "Puc, Bursztyn i goście". Ustalimy kolejność wydarzeń i nadamy im tytuły. Główna część lekcji:2. Oglądanie ilustracji i grupowanie ich zgodnie z przebiegiem akcji.3. Nadawanie tytułów pojedynczym ilustracjom, a następnie ujęcie ich w logiczną całość, zapis zdań na tablicy.- Opieka Puca nad Bursztynem.- Wspólne zabawy psów.- Przyjazd gości.- Przyjaźń psów z Mikaduchną.- Awantury panny Agaty.- Pozostanie Mikaduchny na wsi.4. Odczytanie i analiza ortograficzna tytułów.Zapis w zeszytach.5. Praca z tekstem. Wyraziste czytanie wybranych fragmentów tekstu dotyczących ilustracji.6. Ocena uczniów za udział w lekcji.7. Praca domowa.Opowiedz mamusi lub tatusiowi jedno z wydarzeń lektury "Puc, Bursztyn i goście".Lekcja 3Temat: Cechy Puca i Bursztyna na podstawie inscenizowanych i czytanych fragmentów lektury.Cele lekcji:- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnego sądu o postaciach w formie kilku spójnych, logicznych zdań.- Rozróżnianie i nazywanie pozytywnych i negatywnych cech postaci.- Uzasadnienie swego zdania poprzez odwoływanie się do tekstu.Środki dydaktyczne: książka na każdej ławce, powiększona ilustracja Puca i Bursztyna.Przebieg lekcji:1. Sytuacje wprowadzające: - Nauczyciel wiesza ilustrację. Zadaje pytanie: Z czym kojarz się wam ta ilustracja?Wspólne ustalenie: Puc, Bursztyn - główne postacie lektury pt. "Puc, Bursztyn i goście".2. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.- Na dzisiejszej lekcji ocenimy Puca i Bursztyna.3. Rozmowa o wyglądzie głównych postaci - Puca i Bursztyna.4. Podział klasy na trzy grupy i rozdanie poleceń dla każdej z nich.Grupa I - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu ze strony 5 i 6 (Łapanie motyla) "Puc, Bursztyn i goście" (Nasza Księgarnia, Warszawa 1971)Grupa II - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu str. 45 (W kurniku)Grupa III - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu str. 80 i 82 (Na rynku w mieście)5. Prezentowanie przez dzieci przygotowanych inscenizacji.6. Dobieranie cech psów i wpisywanie ich do tabeli zamieszczonej na tablicy.7. Dobór innych cech psów na podstawie wybranych fragmentów tekstu, np. zachowanie się Puca w sytuacji, gdy Mikaduchna potłukła sobie głowę (troskliwy, wrażliwy).8. Odczytanie zgromadzonych w tabeli cech.
Puczgodny, zdolny, łakomy, ostrożny, przebiegły, opiekuńczy, gościnny, miły, koleżeński, mądry, przezorny, czysty, wrażliwy
Bursztynłakomy, zabawny, koleżeński, brudny, tchórzliwy, troskliwy, uparty, leniwy
Wniosek: Obydwa psy mają wady i zalety.9. Rozmowa zmierzająca do ustalenia, które z wymienionych cech ułatwiają współżycie wśród ludzi i zwierząt.10. Wpisanie do zeszytu cech Puca i Bursztyna.11. Ocena aktywności uczniów. Nauczyciel dokonuje oceny słownej i wręcza kartki, na których jest Puc i Bursztyn.
Opracowanie: mgr Wanda Baranowskanauczycielka w Szkole Filialnejw Leszczynku
Kekos