zaczarowana..- opracowanie lekcji.docx

(16 KB) Pobierz

Ośrodek tematyczny: Zima w pełni.

Temat dnia: W krainie lodu.

(2 dni)

Rozmowa o bohaterach lektury pt. „Zaczarowana zagroda”.
Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie. Porządkowanie
kolejności wydarzeń. Pojęcie czworokąta. Rozmowy pingwinów.
Układanie opisu pingwina. Budowa ptaków- pingwina.
Charakterystyka Antarktydy.
Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej
z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1.
Rozwiązywanie zadań z treścią.
Improwizacje ruchowe. Wykonanie makiety Stacji Polarnej
im. Antoniego Dobrowolskiego.


Przewidywane osiągnięcia uczniów:

 

·         Układa dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.

·         Analizuje treść książki. Potrafi wskazać bohatera lektury
oraz określić miejsce wydarzeń.

·         Umie czytać cicho ze zrozumieniem.

·         Rozpoznaje na rysunkach i w otoczeniu poznane figury.

·         Odejmuje liczbę jednocyfrową od dwucyfrowej z przekroczeniem
dziesiątkowego metodą odliczania po 1.

·         Rozwiązuje zadania tekstowe.

·         Potrafi dokonać opisu wyglądu zewnętrznego.

·         Zna charakterystyczne cechy ptaków.

·         Potrafi pracować w grupie.

·         Poznaje cechy materiałów potrzebnych do wykonania makiety.

·         Kształci umiejętność modelowania, lepienia z masy solnej i plasteliny,
cięcia i klejenia elementów papierowych, łączenia ich w całość.

·         Dba o estetykę wykonania pracy.

·         Bezpiecznie posługuje się przyborami.



Formy pracy:

- indywidualna, grupowa, zbiorowa.


Metody pracy:


- pogadanka, pokaz, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, metody
podające i aktywizujące.


Środki dydaktyczne:


- globus, mapa, ilustracje, zdjęcia, książka „Zaczarowana zagroda”,
papierowy model pingwina, rozsypanka wyrazowa i sylabowa, plan
wydarzeń, krzyżówka, plan rysunku z kodem, masa solna, plastelina,
karton, tektura, pudełka, patyczki, klej, nożyczki.



Przebieg zajęć


1. Swobodne wypowiedzi na temat lektury „Zaczarowana zagroda”

2. Rozszyfrowanie plątaninki sylabowej i zapisanie jej rozwiązania.

Alina i Czesław Centkiewiczowie to autorzy książki pt. „Zaczarowana zagroda”.

3. Ustalenie miejsca wydarzeń. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.


Akcja toczy się na stacji naukowej imienia profesora Dobrowolskiego na Antarktydzie.


4. Rozmowa o bohaterach lektury. Zajęcia naukowców - polarników.


profesor, pingwinek Elegancik,
Andrzej, Janek, Władek


5. Porządkowanie kolejności wydarzeń zgodnie z przebiegiem akcji.
Przepisanie do zeszytu:

 

1.      Budowanie zagrody.

2.      Zapędzenie pingwinów do zagrody.

3.      Ucieczka pingwinów.

4.      Zdziwienie polarników.

5.      Elegancik z małym pingwinkiem w zagrodzie.

6.      Ponowne zapędzenie pingwinków do zagrody.

7.      Wyjaśnienie zagadki.


6. Dłuższe kilkuzdaniowe wypowiedzi n/t najzabawniejszego wydarzenia w „Zaczarowanej zagrodzie”. Głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu.

7. Wyszukanie i głośne odczytanie zdań zawierających informacje o pingwinach.

8. Układanie opisu pingwina.

Pingwin jest bardzo miłym i pięknym ptakiem.
Mały łepek, grzbiet i skrzydła pokrywają czarne pióra.
Tułów wsparty jest na małych, różowych błoniastych łapkach i kusym, czarnym ogonku. Jego brzuszek jest śnieżnobiały.
Krótkie, czarne skrzydełka osadzone na bokach wyglądają jak wiosełka. Czarno-białe upierzenie dodaje pingwinowi elegancji.
Wygląda jak człowiek we fraku.

9. Pojęcie czworokąta. Rozpoznawanie czworokąta spośród innych figur.
Rozpoznawanie kształtu zagrody.

10. Ruchy lokomocyjne: chód krokiem kołyszącym, skradanie się w różnych kierunkach.

11. Antarktyda- lodowa pustynia . Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie.
Lądolód polarny jest niezamieszkały przez ludzi. Istnieje tylko stacja badawcza wybudowana do celów naukowych. Nie ma żadnej roślinności. Najdłuższa noc trwa dwa miesiące. W wodach otaczających Antarktydę żyje dużo ryb, które są pokarmem dla ptaków.

12. Cechy pingwina jako ptaka.
Budowa pingwina- skrzydła, pierze.
Pingwiny są jajorodne.
Wędrówki pingwinów - Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Ocean Atlantycki.

Pingwiny są ptakami, ale nie umieją fruwać. Doskonale pływają.
Żyją na Antarktydzie. Uciekają przed srogą zimą w cieplejsze strony.
Zawsze wracają do swoich gniazd. Są bardzo mądre.


13. Praca w grupach- pokolorowanie rysunku zgodnie z podanym kodem.

14. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1,
np. 32-3=32-1-1-1=
Wykonanie obliczeń w zeszycie.


35-6=
24-5=
72-4=
33-7=
43-5=
62-4=
54-8=
75-9=


15. Rozwiązanie zadania tekstowego.

W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 8 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7.
Ile pingwinów zostało w zagrodzie?

16. Podział uczniów na grupy i przydział zadań.

17. Rozdanie materiałów i narzędzi.


Pierwsza grupa otrzymuje czystą planszę i masę solną ( ich zadaniem
jest modelowanie, kształtowanie krajobrazu Antarktydy- skały
lodowe, góry śniegowe, itp.).

Druga grupa otrzymuje elementy budynków stacji badawczej.
Zadaniem uczniów jest połączenie tych elementów przy pomocy
klejenia i zamieszczenie na gotowym budynku nazwy:
STACJA IM. PROF. DOBROWOLSKIEGO.
Elementy wykonane są z kartonu i tektury. Można je okleić
kolorowym papierem.

Trzecia grupa otrzymuje pudełka od zapałek i gotowe paski białego
papieru. Zadaniem dzieci jest oklejenie pudełek papierem, a następnie
zbudowanie z nich „ zaczarowanej zagrody” dla pingwinów.
Łączenie elementów poprzez wsuwanie i klejenie.

Czwarta grupa otrzymuje plastelinę i ma za zadanie ulepić kilkanaście
pingwinów, pingwinów w tym 1 pingwinka – Elegancika.


18. Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.

19. Przerwa śródlekcyjna przy piosence „ Tak się zachmurzyło’.

20. Wykonanie makiety; łączenie elementów – prac dzieci
z poszczególnych grup ( skały i góry lodowe, budynek stacji, zagroda,
pingwiny). Nauczyciel dokłada wykonaną przez siebie postać
profesora i biało – czerwoną chorągiewkę.

21. Umiejscowienie makiety na wystawce do lektury „ Zaczarowana
zagroda”.

22. Podsumowanie tematu - W krainie lodu.
Samodzielne rozwiązanie krzyżówki i odczytanie rozwiązania -
POLARNIK.

23. Praca domowa - staranne przepisanie do zeszytu opisu pingwina - Elegancika.




Opracowała:
mgr Danuta Kaźmierczak

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin