filtrowanie.pdf

(436 KB) Pobierz
\376\377\000f\000i\000l\000t\000r\000o\000w\000a\000n\000i\000e
ABCfiltrowaniawciemniJerzyKołaczyński
1. Teoria
2.Zastosowanie
3.Splitgrading
4.Tabeledlagłowickolorowych
l
1.Teoria
DawnotemunieuŜywanowciemnifiltrówinnychniŜczerwonynie
zaświetlający odbitki. Papiery fotograficzne miały stałą gradację, czyli
zdefiniowanykontrast:miękki,normalnyitwardy.Jednakzwprowadzeniem
przez Ilforda papierów wielogradacyjnych sytuacja się zmieniła. Papier
wielogradacyjny jest pokryty emulsjami czułymi na światło w kolorze
niebieskimizielonym.StosującspecjalnefiltrymoŜemyzmieniaćproporcje
obukolorównaświetlającpapier,azatemregulowaćkontrastodbitki.MoŜna
uŜyćdotegorównieŜgłowicykolorowej,tabelęznastawieniamizałączamna
końcu. Naświetlając papier wielogradacyjny bez filtra powinniśmy uzyskać
efektyzbliŜonedo„normalnego”filtru,krąŜąmityiŜrośniewówczasziarno
niezauwaŜyłem.
Standardowy zestaw filtrów (produkowany przez Agfę lub Ilforda)
składasięzkilkunastufiltrówoznaczonychnumerami:od00do5(Ilford)
lub 1 do 5 (Agfa), włączając wartości połówkowe. Im wyŜszy numer, tym
większy kontrast. Dla filmów małoobrazkowych zakłada się, Ŝe „normalny”
kontrast uzyskuje się na filtrach 2 3. Filtry do nr 3½ wymagają
jednakowegoczasunaświetlenia,powyŜej3½jegopodwojenia.Tyleteorii.
1097987.008.png
2.Praktyka
Filtrydzieląsięzgrubszanateumieszczanemiędzyźródłemświatłai
negatywemwdedykowanejszufladzie(płytki)orazumieszczanepodszkłem
powiększalnika (szklane). Ze względu na niestabilność powiększalnika
uŜywampłytekpodszkłem,kładącjenaspecjalniezrobionymtrzymadełkuz
drutu. Sprawdziłem, Ŝe taka kombinacja nie psuje jakości obrazu. Filtr
umieszczamnamiejscupoustawieniuostrościiprzesłonyroboczej,aprzed
ustaleniemczasunaświetlania.PolecamkaŜdemumałyeksperyment,dzięki
któremu na własne oczy przekonamy się jak pracują filtry. NaleŜy wybrać
klatkę z jak największą rozpiętością tonalną. Dla tego celu specjalnie
zrobiłemzdjęcienaktórymbiałybudynekjestoświetlonysłońcem,awcieniu
znajdująsięciemneobiektyzeszczegółami.Następnienaświetlamypapierna
kolejnychfiltrach(moŜemypominąćpołówki),starającsięutrzymaćśrednią
szarość (tu na dachu budynku) bez zmian. Okazuje się, Ŝe wbrew teorii
stosowaniefiltrówwymagadobraniaczasunaświetlaniadlakaŜdegoznich
abyuzyskaćzbliŜonąśredniąszarość.Starającsięutrzymaćtakisamodcień
dachuuzyskałemnastępująceodbitkinanastępującychfiltrach/czasie:
l
F020sek.
F122sek
1097987.009.png
F222sek.
F322sek
l
F440sek.
F550sek
1097987.010.png 1097987.011.png 1097987.001.png 1097987.002.png 1097987.003.png
PowyŜsze odbitki trzymam blisko powiększalnika, co pomaga mi
wybrać odpowiedni filtr bez dłuŜszego namysłu. MoŜna równieŜ zrobić
testową odbitkę, na której w poziomie zmieniamy czas naświetlania, a w
pionie filtry (lub odwrotnie). Uzyskamy elegancką szachownicę, w którą
moŜemynaprawdędługowpatrywaćsięszukającwłaściwegopolabędącego
kombinacjączas/filtr...
l
3.Splitgrading
Co jednak zrobić, by uzyskać zarówno delikatne światła „niskich”
filtrów i solidne czernie „wysokich”? Pracowite doświetlanie / przesłanianie
moŜe być bardzo uciąŜliwe i długotrwałe, niekoniecznie zwieńczone
sukcesem. UŜytkownicy papierów wielogradacyjnych mogą posłuŜyć się
techniką splitgradingu. Polega ona na zastosowaniu dwóch głównych
naświetleń z wykorzystaniem zróŜnicowanych filtrów: jedno będzie
odpowiadaćzaświatła,drugiezacienie.
MoŜemy zacząć od świateł lub od cieni. Ja zwykle zaczynam od
świateł. Wybieram filtr nr 1 i naświetlam pasek testowy w światłach z
delikatnymi szczegółami. Następnie zapamiętuję czas naświetlania
zapewniający minimalny rysunek szczegółów w cieniach, lecz nie bedący
samymbiałympodłoŜem.Teraznaświetlamdrugitestowypasek,zakładam
twardy filtr (zwykle 4½,) i szukam właściwego czasu dla szczegółów w
cieniach. Zapamiętuję ten czas. Czas na właściwą odbitkę: na tym samym
arkuszupapierunaświetlamnafiltrzemiękkimidobranymdoniegoczasie,a
następnienafiltrzetwardymzjegodobranąekspozycją.Wefekciepowstaje
pięknaodbitka.Oczywiściecałazabawapoleganawłasnymdobraniupary
ekspozycjidlauzyskaniaoczekiwanegoefektu.
DrugątechnikądobraniaparyfiltrówjestopisanawyŜejszachownica.
W jedną stronę naświetlamy na miękkim filtrze, a prostopadle do niej na
twardym.MoŜnastosowaćróŜneparyfiltrów,waŜnejestbyróŜnicamiędzy
numeramifiltrówwynosiłaprzynajmniej2,azatemnp.2i4,1i4½, 2i5
itd.CzęstouŜywamfiltru2½jakogłównego,doświetlającjedynieczernie5.
1097987.004.png
4.Tabeledlagłowickolorowych(wg.materiałówIlforda)
TabeladlaustawianiafiltracjiwgłowicachkolorowychzuŜyciemjednego
koloru:
TabeladlaustawianiafiltracjiwgłowicachkolorowychzuŜyciemdwóch
kolorów:
l
Wg.MateriałówIlfordauŜywającgłowickolorowychnieuzyskasiękontrastu
odpowiadającego filtrowi nr 5. UŜywając dwóch kolorów wydłuŜa się czas
ekspozycji,alezatoróŜniceczasunaświetlanianiezmieniająsięznacząco
dlaróŜnychfiltrów.Niesprawdzałemtejinformacji,pochodzionazartykułu
Ilforda
operowania
kontrastem:
http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Cont.pdf .
WartopoświęcićchwilęuwaginapoznaniemoŜliwościjakiedająnamfiltry
do papierów wielogradacyjnych, zaoszczędzi nam to duŜo czasu w
przyszłości!
©JerzyKołaczyński
dotyczącego
1097987.005.png 1097987.006.png 1097987.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin