Kazimierz Wenta_Holistyczny wymiar edukacji wspomaganej technologią informacyjną.pdf

(96 KB) Pobierz
Microsoft Word - wenta.doc
Kazimierz Wenta
k.wenta@poczta.onet.pl
WyŇsza Szkoþa Humanistyczna TWP
w Szczecinie
Holistyczny wymiar edukacji wspomaganej
technologiģ informacyjnģ
Wprowadzenie
Dyskurs nad jakoĻciĢ edukacji coraz wyraŅniej staje siħ priorytetowy w obrazie
wyzwaı i zagroŇeı cywilizacyjnych u progu drugiego dziesiħciolecia XXI wieku. WynikajĢ
one z jednej strony z nasilajĢcego siħ procesu globalizacji Î gdy Ļwiat staje siħ pþaski,
trendy zwiĢzane z ponowoczesnoĻciĢ [Wenta, 2003, s. 17-23] coraz wyraŅniej dajĢ znaę
w zmaganiu siħ w Ňyciu spoþecznym i gospodarczym dwch przeciwstawnych
funkcjonalnych wartoĻci, jakimi sĢ wolnoĻę i odpowiedzialnoĻę. Z drugiej natomiast strony,
coraz wyraŅniej mamy do czynienia z nasilajĢcĢ siħ rywalizacjĢ na rynku edukacyjnym,
gdzie jakoĻę instytucji edukacyjnych, nauczycieli i uczniw studentw oraz ich mobilnoĻę,
nie tylko intelektualna, ale takŇe emocjonalna i spoþeczno-moralna, nierzadko determinujĢ
efektywnoĻę ksztaþcenia, samoksztaþcenia i prowadzĢ do samouctwa informacyjnego
[Wenta, 2002]. Dlatego teŇ w poszukiwaniu silnych funktorw regulujĢcych proces przemian
spoþecznych [Wenta, 2009, s. 8-38], rwnieŇ w sferze najszerzej rozumianej edukacji,
warto zwrcię uwagħ na istotħ i sens caþoĻciowego ujmowania tego, co daje siħ dostrzec
w zachowaniach ludzi, nie zawsze ŇĢdnych wiedzy, zwþaszcza emitowanej z instytucji
oĻwiatowych oraz uczelni wyŇszych w aspekcie oddziaþywaı technologii informacyjno-
komunikacyjnej.
Holizm w pedagogice mediw
Na ogþ holizm jest interpretowany z punktu widzenia dwudziestowiecznej filozofii,
w ktrej przyjħto poglĢd, Ňe Ļwiat stanowi hierarchicznie zþoŇonĢ, zorganizowanĢ caþoĻę,
ktra nie jest prostĢ sumĢ skþadajĢcych siħ na niĢ elementw, ale nowĢ jakoĻciĢ, dlatego
w wielu naukach wysuwa siħ metodologiczny postulat, aby zjawiska ujmowaę caþoĻciowo.
Argumentem na rzecz adaptacji holizmu do rŇnych dziedzin nauk, zarwno matematyczno-
przyrodniczych, jak i humanistycznych, jest np. metodologiczny rozbrat miħdzy fizykĢ
newtonowskĢ a fizykĢ kwantw, dotyczĢcĢ zawodnoĻci przy stosowaniu analitycznych
procedur w postaci rozkþadu zjawisk na skþadniki i formuþowaniu uoglniajĢcych stwierdzeı
na podstawie ich wþasnoĻci. Tymczasem w odniesieniu do Ļwiata atomw taka analityczna
procedura jest bþħdna, gdyŇ niepodobna w ten sposb wytþumaczyę faktu, Ňe caþoĻę
wyŇszego rzħdu jest bezpoĻredniĢ funkcjĢ elementw skþadowych [Tatarkiewicz, 1990,
s. 277-278]. W psychologii przez holizm rozumie siħ nieanalitycznĢ teoriħ usiþujĢcĢ
rozpatrywaę inteligencjħ, funkcjonowanie mzgu lub organizmu jako caþoĻci. Najbardziej
znanym przykþadem wystħpowania teorii holizmu jest psychologia postaci
(Gestaltpsychologie) [Sillamy, 1998, s. 99] . Z kolei w naukach spoþecznych holizm jawi siħ
11
jako stanowisko, zgodnie z ktrym spoþeczeıstwo jest wewnħtrznie powiĢzanym ukþadem
caþoĻciowym, podlegajĢcym specyficznym prawidþowoĻciom, systemem o specyficznych
wþaĻciwoĻciach, rŇnych od cech jego czħĻci i dlatego punktem wyjĻcia w socjologicznej
analizie spoþeczeıstwa ma byę badanie nie poszczeglnych jednostek lecz grup i instytucji
spoþecznych, co poĻrednio koresponduje z tzw. teoriĢ redukcjonizmu [Olechnicki, Zaþħcki,
2000, s. 78].
W pedagogice, zwþaszcza w pedagogice mediw, ktra uwaŇana jest jako
subdyscyplina wĻrd nauk pedagogicznych, koncentruje siħ na problematyce oddziaþywaı
mediw na dzieci, uczniw, studentw i dorosþych w sferze ksztaþcenia, wychowania i opieki
chroniĢcej przed zagroŇeniami fizycznymi, psychicznymi i spoþeczno-moralnymi. Dlatego
w poszukiwaniu swojej naukowej toŇsamoĻci odwoþuje siħ do rŇnych teorii, m.in.
behawioralnej, kognitywistycznej, takŇe cybernetycznej, chaosu i fraktali. W behawioralnej
teorii dotyczĢcej mechanizmw regulacji czynnoĻci opierajĢcych siħ na oddziaþywaniu
bodŅcw zewnħtrznych i wewnħtrznych [Jedynak, s. 25], ktre tworzĢ siħ i stale nawiĢzujĢ
do doĻwiadczeı emocjonalnych, intelektualnych i spoþeczno-moralnych, moŇna siħ
doszukiwaę nici wiĢŇĢcych z holizmem. W pedagogice mediw daþoby siħ nawiĢzaę do
oddziaþywaı mediw nie tylko na proces poznawczy, ale takŇe osobotwrczy, poniewaŇ
mamy do czynienia z bodŅcami medialnych sygnaþw i reakcji na nie ze strony jednostki.
W teorii kognitywistycznej, poznanie rzeczy, zjawisk, zdarzeı i ich istoty oraz sensu,
rwnieŇ struktur i funkcji zasadza siħ na dĢŇeniu do prawdy, gdyŇ jest ona wartoĻciĢ
poznawczĢ, przeksztaþcanĢ takŇe w wartoĻę praktycznĢ i witalnĢ [Cackowski i inni, 1987,
s. 485], dlatego w pedagogice mediw dostrzega siħ Î m.in. Î oddziaþywanie technologii
informacyjnej w sferze nie tylko poznawczej, ale rwnieŇ wychowawczej i opiekuıczej.
Z kolei w teorii chaosu, ktra w matematyce nie jest chaosem, gdyŇ Ļwiat fizyczny jest
deterministyczny, wystħpujĢcy zaĻ w jego opisie indeterminizm jest tylko wyrazem naszych
ograniczonych moŇliwoĻci poznawczych, naszej woli i naszego uwikþania w materiħ [Duda,
2006, s. 19], w edukacji informacyjnej jawi siħ wieloĻę czynnikw niekontrolowanych,
zarwno wewnħtrznych, jak i zewnħtrznych, dlatego nierzadko mwi i pisze siħ o chaosie.
Prawdopodobnie wynika to stĢd, Ňe to mzg ázarzĢdzaÑ zachowaniem czþowieka, a systemy
informacyjne uczestniczĢ w tym skomplikowanym procesie edukacyjnym, gdyŇ mzg jest
ukþadem dynamicznym ... tworzĢ siħ w nim ...bardziej zþoŇone przykþady chaosu i fraktali
[Mozrzymas, 2006, s. 32] , dlatego w pedagogice mediw przede wszystkim mamy do
czynienia z caþoĻciowym (holistycznym) ujmowaniem zjawisk i sytuacji zwiĢzanych
z ksztaþceniem i samoksztaþceniem, wychowaniem i samowychowaniem oraz z ochronĢ
Ňycia i zdrowia fizycznego, psychicznego i moralnego w trakcie intencjonalnej eksploatacji
technologii informacyjnej. NawiĢzujĢc do geometrii fraktalnej, bħdĢcej przede wszystkim
nowym ájħzykiemÑ, ktry moŇe byę uŇyty do opisu zþoŇonych form w naturze, warto
zauwaŇyę, Ňe zastħpuje ona tradycyjny jħzyk geometrii Euklidesowej, zawierajĢcej znane
nam ksztaþty, takie jak proste, okrħgi i sfery [tamŇe, s. 10], do ktrego nierzadko nawiĢzujĢ
przedstawiciele nauk technicznych i informatycznych oraz humaniĻci i to nie tylko
w metaforycznym wymiarze. OtŇ, okazuje siħ, Ňe nowego fraktalnego jħzyka nie moŇna
bezpoĻrednio obserwowaę, gdyŇ sĢ nimi algorytmy, ktre mogĢ byę przeksztaþcane
na zrŇnicowane ksztaþty i struktury wyþĢcznie przy uŇyciu komputera. MogĢ zarazem
12
wyposaŇyę badacza w nowe opisowe narzħdzia o ogromnych moŇliwoĻciach. Tak wiħc,
teoria chaosu i geometria fraktalna kwestionuje dotychczasowe rozumienie stanu
rwnowagi [Gleick, 1996], a tym samym harmonii i porzĢdku Î zarwno w naturze, jak
i poza niĢ. Daje to nowy caþoĻciowy (holistyczny Î przyp. autora) i jednorodny model, ktry
umoŇliwi, byę moŇe po raz pierwszy, dotarcie do granic prawdziwej zþoŇonoĻci przyrody.
Jest teŇ wysoce prawdopodobne, Ňe nowe metody i terminologia z dziedziny fraktalnoĻci
pozwolĢ nie tylko na lepsze zrozumienie np. ekologii i zagadnieı rozwoju klimatu (rwnieŇ
fenomenu ludzkiej ĻwiadomoĻci i kultury Î przyp. autora), ale teŇ efektywnego stawiania
czoþa gigantycznym problemom globalnym [tamŇe, s. 11].
Obiekty fraktalne nie tylko sĢ obecnie modne, interesujĢ siħ nimi oprcz
matematykw i fizykw, takŇe przedstawiciele innych dziedzin wiedzy, od inŇynierw
i biologw poczĢwszy, na humanistach i filozofach skoıczywszy [Taylor, 2003]. Wedþug
Mandelborta twory idealne, np. prosta, krzywa, koþo itd. jedynie przybliŇajĢ rzeczywistoĻę,
a sama natura jest nieregularna i ma strukturħ fraktalnĢ, poniewaŇ prawdopodobnie
postrzħpione kþka i kwadraciki oraz inne tego typu obiekty bħdĢ álepszeÑ i dziħki nim
odkryjemy wiħcej tajemnic strzeŇonych przez naturħ [Ciesielski, 1995, s. 181]. Dlatego
w edukacji informatycznej juŇ na poczĢtku lat 90. ub. wieku uczono rysowania za pomocĢ
procedur rekurencyjnych, np. fraktale jako dywan Sierpiıskiego, pþatki Kocha, czy drzewa
Pitagorasa [Sysþo, 1993, s. 88-105].
Holizm w naukach spoþecznych, takŇe w pedagogice, zwþaszcza w pedagogice
mediw [Wenta, 2005, s. 111], znajduje na ogþ mocne argumenty, ktre wynikajĢ zarwno
z analizy przesþanek teoretycznych, jak teŇ z badaı empirycznych dotyczĢcych m.in.
rozwiĢzywania zrŇnicowanych zadaı wspomaganych technologiĢ informacyjnĢ [Skibiıska,
2008, s. 42-52]. Edukacja w rzeczy samej ma wymiar holistyczny, dlatego warto zwrcię
takŇe uwagħ na nowe wyzwanie dla liderw edukacji dla pokolenia Y, ktre wyrosþo
w spoþeczeıstwie informacyjnym, znajduje siħ na wielu piħtrach systemu ksztaþcenia oraz
wchodzi na rynek pracy.
Holizm technologii informacyjnej dla pokolenia Y
Holizm jako nauka o caþoĻci, w swych filozoficznych przesþankach zakþada, Ňe
wszystkie obszary rzeczywistoĻci sĢ stopniami narastajĢcego zrŇnicowania jednej caþoĻci,
a prawa dotyczĢce wyŇszych sfer w prostszej formie odnoszĢ siħ takŇe do niŇszych. SĢdzi
siħ zatem, Ňe holizm pokonuje jednostronnoĻę, czyli mechanizm o prostych zwiĢzkach
przyczynowoĻci, wykluczajĢcych celowoĻę i wolnoĻę zachowaı, zwþaszcza czþowieka
[ Sþownik filizofii , 2004, s. 234].
RozwaŇania nad ideĢ holizmu w edukacji uwikþane sĢ w wielorakie sprzecznoĻci
teoretyczne i funkcjonalne. Wynika to przede wszystkim stĢd, Ňe zjawiska leŇĢce u podstaw
edukacji zaleŇĢ od ogromnej liczby czynnikw wewnħtrznych i zewnħtrznych oraz
uwarunkowaı sytuacyjno-zdarzeniowych. Najszerzej ujmowane czynnoĻci edukacyjne
obejmujĢce ksztaþcenie, wychowanie i opiekħ w istocie zwiĢzane sĢ z procesami áwyŇszego
rzħduÑ, takimi jak: ĻwiadomoĻę, wolna wola, emocje i inne [Bþasiak, 1996, s. 12]. Co prawda,
nad niektrymi z nich daþoby siħ podyskutowaę, np. nad wolĢ, ktra bardziej kojarzy siħ
z wolnoĻciĢ zachowaı decyzyjnych, aniŇeli predyspozycji psychicznych oraz rezultatw
13
oddziaþywaı wychowawczych. Z drugiej strony moŇna rwnieŇ wĢtpię, Ňe istnieje moŇliwoĻę
przewidywania i budowania modeli (w peþni funkcjonalnych systemw) edukacyjnych, gdyŇ
pozostaje to w sprzecznoĻci z tzw. wolnĢ wolĢ czþowieka, tzn. ucznia-studenta, nauczyciela
i rodzicw oraz osb uczestniczĢcych w zarzĢdzaniu edukacjĢ. Wynika to przede wszystkim
stĢd, Ňe determinizm, czyli przyczynowoĻę zjawisk i zdarzeı nie jest wykluczona, ale raczej
ograniczona ze wzglħdu na dþugĢ listħ czynnikw nieoznaczonych (niewiadomych) przez
czþowieka. Dlatego, jeĻli moŇna zaakceptowaę determinizm Ļwiata materialnego, jak pisze
K. R. Popper, to nie da siħ tego uczynię w przypadku Ļwiata ludzkiej wiedzy, gdyŇ ten
trzeci Ļwiat jest otwarty, tzn. istnieje w nim wolny wybr i wolna wola [Popper, 1992].
DyskusyjnoĻę z takim sformuþowaniem zasadza siħ jednak na badaniach dotyczĢcych
wzajemnych zaleŇnoĻci miħdzy przypadkiem a koniecznoĻciĢ w powstawaniu kultury,
zwyczajw, instytucji i konfliktw miħdzy ludŅmi [Ball, 2007, s. 433-477], rwnieŇ
w obszarze nieliniowych zaleŇnoĻci zachodzĢcych w skomplikowanych procesach
edukacyjnych.
Dlatego warto nawiĢzaę do problematyki tzw. pokolenia Y, ktre wyrosþo
w spoþeczeıstwie poprzemysþowym, medialnym i czħĻciowo informacyjnym, z ktrym nie
tylko rodzice, ale przede wszystkim szkoþy majĢ niemaþe trudnoĻci. Wynika to stĢd, Ňe
wydatnie rŇni siħ ono od pokolenia X, co powoduje, iŇ nawet niektrzy nauczyciele myĻlĢ
o odejĻciu z zawodu, a tymczasem to pokolenie w ubiegþym roku akademickim weszþo
w prawie 50% procentach do rŇnych uczelni i zasiliþo rynek pracowniczy i konsumencki.
WiħkszoĻę szkþ nie wie, jak dotrzeę do tak licznej grupy usþug edukacyjnych, w sytuacji gdy
wielu z nich chce siħ uczyę i studiowaę, ale po prostu szybciej i inaczej. DuŇy odsetek z nich
zdaje sobie sprawħ z tego, Ňe ich przyszþoĻę zaleŇy od wysiþku wþoŇonego w zdobywanie
wiedzy i umiejħtnoĻci, gdyŇ ŇywiĢ nadziejħ na sukces na rynku pracy, co przecieŇ nie jest
takie pewne, stĢd chcĢ wiedzy, ktra przyda siħ poza szkoþĢ. Dlatego pokolenie áigrekwÑ
najbardziej ceni sobie zajħcia interaktywne, kiedy moŇna zadawaę pytania i otrzymywaę
natychmiast odpowiedŅ, niekoniecznie od nauczyciela, ale teŇ od koleŇanki i kolegi. Wielu
z nich wierzy, Ňe status autorytetu, nawet eksperta z danej dyscypliny, zaleŇy od aktualnej,
merytorycznej wiedzy, jakĢ reprezentuje dany nauczyciel, a nie od jego wieku, staŇu pracy,
dyplomu, publikacji i tytuþu naukowego. DoĻę czħsto zaleŇy im na tym, aby zabþysnĢę
w szkole i na uczelni, tym bardziej, gdy rodzice utwierdzajĢ ich w przekonaniu o tym, Ňe sĢ
mĢdrzy, wspaniali i stworzeni do wielkich rzeczy, co budzi niezadowolenie, rozczarowanie
i stres, gdy zdarzajĢ siħ im okreĻlone niepowodzenia edukacyjne. Na ogþ trudno jest
utrzymaę áigrekaÑ na miejscu, a jeszcze trudniej zmotywowaę do wytħŇonej pracy
intelektualnej, dlatego warto podjĢę wysiþek na rzecz ukazywania im interesujĢcych,
zindywidualizowanych ĻcieŇek edukacyjnych, ktre mogĢ sprzyjaę ich karierom zawodowym
i sukcesom Ňyciowym. Niemniej waŇnym czynnikiem motywacyjno-decyzyjno-edukacyjnym
dla áigrekaÑ jest tzw. informacja zwrotna w komunikowaniu siħ z nauczycielami, koleŇankami
i kolegami, gdyŇ to sþuŇy ich rozwojowi, dlatego powinna byę to komunikacja ustawiczna,
aby uczniowi (studentowi) pokazywaę mocne i sþabe strony w toku realizacji
wzglħdnie zindywidualizowanego programu ksztaþcenia, ze szczeglnym akcentem na
samoksztaþcenie, przy optymalnym wykorzystaniu e-learningu oraz Internetu, takŇe telefonu
komrkowego. ZmierzajĢc do tego, aby edukacja miaþa wymiar holistyczny, zachodzi
14
potrzeba planowania i realizacji na co dzieı tzw. rwnowagi miħdzy zajħciami
dydaktycznymi a organizacjĢ czasu wolnego, poniewaŇ pokolenie Y oczekuje, Ňe nie bħdzie
tylko przypisane do danego miejsca edukacji, ale bħdzie korzystaę z laptopa i komrki,
pracowaę Î o ile jest to moŇliwe Î w indywidualnym rytmie pracy dostosowanym do
wþasnych potrzeb i moŇliwoĻci. WaŇne sĢ takŇe czħsto stosowane dla áigrekwÑ
zrŇnicowane formy i Ļrodki gratyfikacyjne (uznaniowo-nagrodowe), gdyŇ szacunek z ich
strony dla nauczycieli i szkoþy na ogþ jest funkcjĢ uznania dla nich samych, nawet za
drobne osiĢgniħcia oraz za dobrĢ atmosferħ w danych zespoþach uczniowskich oraz
studenckich [Scheler, 2009]. Dlatego istotne i waŇne sĢ analizy naukowe dotyczĢce
ewaluacji i innowacji w edukacji nauczycieli oraz przygotowanie studentw do
funkcjonowania na rynku pracy [Poczħsna, 2009], jak rwnieŇ opracowania wskazujĢce na
znaczenie edukacji informatycznej i medialnej na neoliberalnym rynku pracy oraz
konsumpcji [Olszewski, 2006, s. 72-76].
Bibliografia
Ball P.: Masa krytyczna. Jak jedno z drugiego wynika . Wydaw. Insignis, Krakw 2007
Bþasiak W.: Marzenia o teorii nauczania. Perspektywy rozwoju dydaktyk przedmiotowych .
Oficyna Wydaw. áImpulsÑ, Krakw 1996
Ciesielski K., Pogoda Z.: Bezmiar matematycznej wyobraŅni. Wiedza Powszechna,
Warszawa 1995
Duda R.: áChaosÑ w jħzyku matematyki nie jest chaosem . [W:] Red. nauk. K. Bakuþa
i D. Heck. Efekt motyla. HumaniĻci wobec teorii chaosu. Wydaw. Uniwersytetu
Wrocþawskiego, Wrocþaw 2006
Elementy informatyki . Pod red. M .M. Sysþy. Wydawnictwo PWN, Warszawa 1993
Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny . Red. nauk. Z. Cackowski, J. Kmita,
K. Szaniawski, P. J. Smoczyıski. Zakþad Narodowy Ossoliıskich, Wydawnictwo Polskiej
Akademii Nauk, Wrocþaw, Warszawa, Krakw, Gdaısk, ýdŅ 1987
Gleick J.: Chaos. Narodziny nowej nauki . Wydaw. Zysk i S-ka, Poznaı 1996
Jedynak S.: Behawioryzm . [W:] Sþownik pojħę filozoficznych. Red. nauk. W. Krajewski
i R. Banajski. Wydaw. ĺwiat KsiĢŇki, Warszawa 1996
Kudrewicz J.: Fraktale i chaos . Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993
Mandelbort W. H.: The Fractal Geometry of Natural. Freeman and Company.
New York 1977
Mozrzymas J.: Fraktale w najprostszych ukþadach dynamicznych . [W:] Red. nauk.
K. Bakuþa i D. Heck. Efekt motyla. HumaniĻci wobec teorii chaosu. Wydaw. Uniwersytetu
Wrocþawskiego, Wrocþaw 2006
Olechnicki K., Zaþħcki P.: Sþownik socjologiczny. Wydaw. Graffiti BC, Toruı 2000
Olszewski W.: Edukacja informatyczna i medialna na neoliberalnym rynku .
[W:] Red. nauk. K. Wenta, E. Perzycka. Edukacja informacyjna. Komputer, Internet
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin