LDkeypoints.doc

(85 KB) Pobierz
WYKAZ ZAGADNIEŃ NA EGZAMIN

WYKAZ ZAGADNIEŃ NA EGZAMIN Z PRZEDMIOTU: METODYKA ZAJĘĆ REEDUKACYJNO-KOREKTYWNYCH

WYKAZ ZAGADNIEŃ

1.Dysleksja a trudności w uczeniu się i inne zaburzenia.

2. Pojęcie dysleksji i rozwój jego rozumienia.

3. Etymologia słowa "dysleksja".

4.Różnicowanie diagnostyczne dysleksji, innych trudności w uczeniu się i zaburzeń współistniejących. Charakterystyka modelu B.F.Penningtona (1991).

5. Problem współwystępowania (comorbidity) a epidemiologia,fenomenologia i etiologia trudności w uczeniu się.

6. Trudności w uczeniu się (LD) a istotnie niższy niż przeciętny poziomu rozwoju intelektualnego.

7. Syndrom LD a upoledzenie umysłowe. Podobieństwa i różnice.

8. Związek trudności w uczeniu się z syndromem deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej (ADD i ADHD).

9. Trudności w uczeniu się o charakterze dyskalkulii i dysgrafii a dysleksja.

10. Trudności w uczeniu się a zaburzenia emocjonalne.

11. Etiologia dysleksji i innych trudności w uczeniu się.

12. Dysleksja jako zaburzenie integracji percepcyjno-motorycznej.

13. Dysleksja jako zaburzenie przetwarzania fonologicznego i systemu językowego.

14. Diagnostyka dysleksji. Skala Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz i charakterystyka innych narzędzi diagnostycznych.

15. Terapia pedagogiczna uczniów dyslektycznych (wyjaśnienia terminologiczne; organizacja pracy korekcyjno - wyrównawczej; wybrane metody stosowane w terapii pedagogicznej).

16. Wybrane aspekty przystosowania społecznego uczniów dyslektycznych oraz uczniów z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami współistniejącymi. Samoocena, pozycja socjometryczna i zachowanie uczniów dyslektycznych oraz uczniów z trudnościami w uczeniu się.

17. Związek lateralizacji z trudnościami w uczeniu się i dysleksją.

18. Struktura konspektu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

19. Organizacja pomocy psychopedagogicznej dla dzieci i młodzieży z dysleksją oraz innymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami w świetle przepisów prawnych.

20. Taksonomia objawów trudności w uczeniu się i innych zaburzeń wg. B.F.Penningtona.

21. Dysleksja i trudności w uczeniu się a niepowodzenia szkolne i niedostosowanie społeczne

LITERATURA:

Operationalizing The NJCLD definition of learning disabilities for ongoing assessment in schools. A Report from the National Joint Committee on Learning Disabilities, February 1, 1997. Perspectives 1997, Vol 23.

Dziennik Ustaw z 30 lipca 1993.

Rozporządzenie MEN (DZ.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 110) z 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w nauce. Biblioteka Reformy. Zeszyt MEN nr 18.; s. 38-53.

D.V.M.Bishop, Handedness and developmental disorder. LEA Hillsdale 1990.

M. Bogdanowicz, Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci - nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych Psychologia Wychowawcza 1996/1.

M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno - motoryczna. Teoria-diagnoza-terapia. Warszawa 2000.

M. Bogdanowicz, Trudności w pisaniu u dzieci.

M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia Gdańsk 2002.

M. Bogdanowicz, Metoda dobrego startu.

M. Bogdanowicz, Leworęczność u dzieci. WsiP. Warszawa 1992.

I. Czajkowska, K. Herda, Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole.WSiP Warszawa 1989.

T. Danielewicz, A.Koźmińska, J.Magnuska, Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. PTHP Warszawa 1981.

T. Gąsowska, Z. Pietrzak - Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu.

P. Gindrich, Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. UMCS Lublin 2002.

P. Gindrich, Wybrane uwarunkowania niskiego poczucia własnej wartości uczniów dyslektycznych w: A. Pielecki (red.): Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych.

B. Kaja, Zarys terapii dziecka. WSP Bydgoszcz 2001.

B. Kaja (red.) Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz 2003.

G.Krasowicz, Język, czytanie i dysleksja. AWH AD, Lublin 1997.

G. R. Lyon, Learning disabilities, The Future of Children 1996, 6.

G.R. Lyon, S.E. Shaywitz, B.A. Shaywitz, A Definition of dyslexia. Annals of Dyslexia 2003, Vol. 53, s.1-14.

A. Maurer, Modele wyjaśniania przyczyn trudności w nauce oraz uzasadniania możliwości przeciwdziałania im Psychologia Wychowawcza 1991/5.

J. Mickiewicz, M. Wojak, Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. TNOiK Toruń 1997.

C. Neuhaus, Dziecko nadpobudliwe. Jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązania. Poradnik. PZWL, Warszawa 2005.

H. Spionek, Psychologiczna analiza niepowodzeń szkolnych.

H. Spionek, Zaburzenia rozwoju dziecka a niepowodzenia szkolne.

J.Włodek-Chronowska (red.), Terapia pedagogiczna. UJ, Kraków 1993.

B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu.Modele ćwiczeń.WSiP Warszawa 1996.

E. Waszkiewicz, J. Jastrząb, Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci przedszkolnych. Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych.Gry i zabawy w terapii pedagogicznej. Centrum Metodyczne PPP MEN, Warszawa 1994.
Niektóre, lecz nie wszystkie materiały są dostępne na mojej witrynie internetowej:

http://members.tripod.com/pedagogikaspecjalna/notes/index.html

www.edukacjaspecjalna.prv.pl

dr Piotr Alfred Gindrich

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin