............................................... Data ........................................
(pieczątka szkoły)
Informacje o uczniu z trudnościami w pisaniu i/lub czytaniu
(dla uczniów z klas I – III szkoły podstawowej)
Imię i nazwisko ucznia ..................................................... Imiona rodziców ..............................................
Data urodzenia ................................................... Miejsce urodzenia .........................................................
Adres zamieszkania ........................................................................................ tel. .....................................
Nazwa i adres szkoły ...................................................................................... klasa ...................................
I. Analiza pisma*
1. Charakterystyka błędów:
§ nieadekwatne różnicowanie liter i cyfr zbliżonych obrazem graficznym, np:
a-d, a-c, m-n, t-ł, C-G, H-K,1-7, 9-8-3, wymienić inne .......................................................................
§ statyczne odwracanie liter i cyfr o podobnym kształcie a odmiennym kierunku, np:
b-d, g-p, n-u, m-n, 6-9, wymienić inne ..............................................................................................
§ pomijanie w pisaniu drobnych elementów graficznych (przecinków, kropek, kresek, ogonków)
w literach np: ę-e, ą-a, ó-o, ć-c, ś-s, wymienić inne ..........................................................................
§ opuszczanie liter, sylab, wyrazów .....................................................................................................
§ zamiana wyrazu na inny: sensowny, bezsensowny ..........................................................................
§ zamiana głosek o podobnym brzmieniu, np: p-b, g-k, d-t, w-f .........................................................
§ mylenie głosek syczących i szumiących, np: s-sz, c-cz, z-ż, dz-dż ......................................................
§ nieprawidłowe różnicowanie i-j ........................................................................................................
§ trudności w różnicowaniu głosek nosowych ą-ę od zespołów dźwiękowych om, on, em, en ……….
§ nieprawidłowe łączenie i rozdzielanie wyrazów ...............................................................................
§ niewyodrębnianie zdań w tekście .....................................................................................................
§ błędy ortograficzne ó-u, rz-ż, ch-h, ...................................................................................................
Uwaga* - podkreślić błędy o wysokiej frekwencji
3. Technika pisania:
§ strona graficzna pisma: chwiejne, o różnym kącie nachylenia, wykraczające lub
niedociągające do linii, brak połączeń liter ze sobą, litery różnej wielkości, pismo
nieczytelne .................................................................................................................................
§ tempo pisania: szybkie, wolne, bardzo wolne .............................................................................
4. Obserwacja zachowania się dziecka w czasie pisania:
§ pisze ręką: …………………….................................................................................................................
§ współruchy: głową, końcem języka, ramionami ..........................................................................
§ nadmierne napięcie mięśniowe w obrębie dłoni i palców ............................................................
§ nieprawidłowy układ ręki w czasie pisania ..................................................................................
II. Analiza sposobu czytania
1. Technika czytania: literowanie, sylabizowanie, czytanie wyrazami, sekwencjami zdania, techniką mieszaną: literowo-sylabową, sylabowo-wyrazową lub inną ............................................................
............................................................................................................................................................
opuszczanie wyrazów, opuszczanie linijek w tekście, samodzielne poprawki, inne
...........................................................................................................................................................
3. Tempo czytania: bardzo wolne, wolne, nierównomierne, przeciętne, szybkie, bardzo szybkie ...........................................................................................................................................................
4. Rozumienie przeczytanego tekstu: nie rozumie tekstu, zapamiętuje tylko szczegóły, zapamiętuje tylko niektóre istotne elementy, zapamiętuje istotny sens wraz ze szczegółami ...........................................................................................................................................................
5. Stan emocjonalny towarzyszący czynności czytania: głos drżący, blednięcie, czerwienienie się, zacinanie się, inne ..............................................................................................................................
III. Umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych
................................................................................................................................................................
IV. Informacje dotyczące przebiegu nauki
1. Kiedy zauważono po raz pierwszy trudności w:
- pisaniu .......................................................................................................................................
- czytaniu .....................................................................................................................................
2. Czy uczeń był badany w poradni (kiedy, nr karty) ..........................................................................
3. Czy uczeń był/jest objęty pomocą: w ramach zespołu korekcyjno – kompensacyjnego,
dydaktyczno – wyrównawczego, inną – kiedy? ............................................................................
......................................................................................................................................................
4. Jaką ocenę uzyskał z edukacji polonistycznej w poprzedniej klasie? ............................................
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Czy trudności w nauce dotyczą innych treści programowych - jakich? .........................................................................................................................................................
6. Jaki jest poziom prac graficznych oraz plastycznych? .....................................................................
7. Czy powtarzał klasę - którą? ..........................................................................................................
8. Jaka jest możliwość uczenia się pamięciowego u ucznia? ..............................................................
9. Jaka jest zdolność koncentracji uwagi? ..........................................................................................
V. Pozytywne cechy ucznia, sukcesy, uzdolnienia, zainteresowania (również pozaszkolne)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
VI. Ogólny stan emocjonalny ucznia
(niepewny, nieśmiały, zahamowany, nadpobudliwy, gwałtowny, agresywny)
..............................................................................................................................................................
VII. Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych
(chętny, zaangażowany, zainteresowany, ambitny, zdyscyplinowany, niechętny, niezaangażowany, niezainteresowany, lekceważący, obojętny) ........................................................................................
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VIII. Sytuacja rodzinna
(prawidłowa, nieprawidłowa – w jakim zakresie?) ……………………………………………………………………….
……………..............................................................................................................................................
IX. Stosunek rodziców do trudności dziecka: ………………………………………………………………………………….
X. Informacje dotyczące stanu zdrowia ucznia
Czy dziecko jest lub było objęte specjalistyczną opieką lekarską:
- okulisty,
- laryngologa,
- neurologa,
- inne ..................................................................................................................................
XI. Dodatkowe uwagi, spostrzeżenia Nauczyciela
...............................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….………..
.........................................................
podpis nauczyciela
Druk do użytku wewnętrznego zmodyfikowany przez pracowników PPP w Gorlicach w roku szk. 2008/09.
...
paolka_pl