8_Pedagogika informatyki i pedagogika zdolności.doc

(369 KB) Pobierz
Pedagogika informatyki i pedagogika zdolności (PZI)

Pedagogika informatyki i pedagogika zdolności (PZI)

 

Charakterystyka ogólna

Celem realizacji MSGN specjalności Pedagogika Informatyki i Pedagogika Zdolności jest przygotowanie nauczyciela wyposażonego w kompetencje do wypełniania trojakiej funkcji w systemie edukacyjnym:

- nauczyciela zajęć komputerowych w szkole podstawowej,

- nauczyciela informatyki w gimnazjum,

- pedagoga szkolnego efektywnie wspierającego rozwój zdolności uczniów.

Realizacja MSGN na poziomie studiów pierwszego stopnia wyposaży absolwentów w kwalifikacje wymagane do podjęcia pracy w szkole podstawowej oraz stworzy podstawę do nabycia kwalifikacji niezbędnych do podjęcia pracy w szkołach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.

Realizacja modułu pozwala studiującemu uzyskać 87 ECTS

W wyniku studiów absolwent uzyska nie tylko wiedzę przedmiotową z zakresu informatyki, technologii informacyjnej oraz pedagogiki zdolności ale również nabędzie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz wykorzystywania jej w przyszłej pracy zawodowej, a także w rozwoju osobistym. Różnorodność programowa oraz wielość form opartych na pracy własnej studenta kształtują szerokie kompetencje pedagogiczne i sprzyjają kształtowaniu pożądanych przez pracodawców postaw samodzielności, zachowań kreatywnych ale także odpowiedzialności i zdyscyplinowania.

MSGN jest realizowany za pomocą czterech modułów przedmiotowych obejmujących: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z informatyki w gimnazjum, przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć z informatyki, przygotowanie dydaktyczne, przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej.

Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów.

 

Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS

Studia stacjonarne

 

Moduł przedmiotowy

Przedmiot

ECTS

MP1: Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z informatyki w gimnazjum

Logika i algorytmy

Metody heurystyczne

Podstawy prakseologii

Technologia Informacji i Komunikacji I

Informatyka I

Warsztat informatyczny I

Modelowanie informatyczne I

Oprogramowanie dydaktyczne I

Użytkowanie komputerów I

Sieci lokalne i rozległe

Informatyka II

Programowanie w PASCALu

Modelowanie informatyczne II

Warsztat informatyczny II

Użytkowanie komputerów II

Metodyka nauczania informatyki i ICT II

Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych

Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny I

Komputerowe wspomaganie dydaktyki

Dydaktyka twórczości

Pedagogika twórczości

Reguły treningu twórczości

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

1

2

3

2

2

3

2

 

2

2

3

3

2

MP2: Przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć z informatyki

Pedagogika zdolności

Diagnostyka pedagogiczna

Praktyka asystencka w szkołach podstawowych lub gimnazjach ogólna

2

1

1

MP3:Przygotowanie dydaktyczne

Dydaktyka zdolności I

Dydaktyka informatyki

Trening twórczości z komputerem I

Metodyka nauczania informatyki i ICT I

Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (pedagog szkolny, pedagogika zdolności)

Praktyka pedagogiczna dyplomowa (informatyka)

Praktyka pedagogiczna-dyplomowa (pedagogika zdolności)

1

2

1

2

1

 

2

2

MP4: Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej

Świat wartości

Technologia Informacji i Komunikacji II

Oprogramowanie dydaktyczne II

Samouctwo komputerowe

Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny II

Dydaktyka zdolności II

Dydaktyka zajęć komputerowych

Trening twórczości z komputerem II

Metodyka prowadzenia zajęć komputerowych

Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (klasy 1-3 zajęcia komputerowe)

Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (klasy 4-6 zajęcia komputerowe)

 

2

2

1

2

2

3

2

1

2

1

 

2

 

 

6.6.3. Charakterystyka szczegółowa modułów przedmiotowych

 

MP1: Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z informatyki w gimnazjum

 

  1. Dane podstawowe

 

Ogólna charakterystyka merytoryczna / cel

MP1 konstruują przedmioty, których realizacja prowadzi do uzyskania podstawowych kompetencji obejmujących:

- zagadnienia sprawności ludzkiego działania, w tym działania wspieranego nowoczesnymi środkami TI oraz działania twórczego,

- zagadnienia informatyki jako nauki o przetwarzaniu informacji w tym algorytmiki, modelowania zjawisk oraz tworzenia programów informatycznych,

- zagadnienia wykorzystania technologii informacyjnej jako środka wspomagającego dydaktyczną pracę nauczyciela

-zagadnienia rozwijania twórczych dyspozycji i umiejętności uczniów, w tym wykorzystania do tego rozwoju środków informatycznych

Liczba ECTS za realizację modułu

47

Przedmioty / zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS

Logika i algorytmy - 2

Metody heurystyczne - 2

Podstawy prakseologii - 2

Technologia Informacji i Komunikacji I - 2

Informatyka I - 2

Warsztat informatyczny I - 2

Modelowanie informatyczne I - 2

Oprogramowanie dydaktyczne I - 2

Użytkowanie komputerów I - 2

Sieci lokalne i rozległe - 2

Informatyka II - 1

Programowanie w PASCALu - 2

Modelowanie informatyczne II - 3

Warsztat informatyczny II - 2

Użytkowanie komputerów II - 2

Metodyka nauczania informatyki i ICT II - 3

Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych - 2

Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny I - 2

Komputerowe wspomaganie dydaktyki - 2

Dydaktyka twórczości - 3

Pedagogika twórczości - 3

Reguły treningu twórczości - 2

Miejsce w planie studiów

MP1 jest realizowany zgodnie z planem studiów (Aneks nr 5).

 

  1. Efekty kształcenia

 

Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotu.

 

Symbol efektu kierun-kowego

Opis ogólny

Po ukończeniu modułu student:

Opis szczegółowy

Po ukończeniu modułu student:

Przedmiot

PE1_W01

zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

zna elementarną terminologię prakseologiczną w zakresie czynu prostego i czynów złożonych

orientuje się w wartościach, ocenach i dyrektywach prakseologicznych wedle ujęcia T. Kotarbińskiego

Podstawy prakseologii

PE1_W02

ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

ma wiedzę o miejscu pedagogiki twórczości w systemie nauk pedagogicznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami

Pedagogika twórczości

PE1_W03

ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw

ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i kształceniu do twórczości oraz o ich podstawach teoretycznych

Pedagogika twórczości

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin