Celem realizacji MSGN specjalności Pedagogika Informatyki i Pedagogika Zdolności jest przygotowanie nauczyciela wyposażonego w kompetencje do wypełniania trojakiej funkcji w systemie edukacyjnym:
- nauczyciela zajęć komputerowych w szkole podstawowej,
- nauczyciela informatyki w gimnazjum,
- pedagoga szkolnego efektywnie wspierającego rozwój zdolności uczniów.
Realizacja MSGN na poziomie studiów pierwszego stopnia wyposaży absolwentów w kwalifikacje wymagane do podjęcia pracy w szkole podstawowej oraz stworzy podstawę do nabycia kwalifikacji niezbędnych do podjęcia pracy w szkołach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
Realizacja modułu pozwala studiującemu uzyskać 87 ECTS
W wyniku studiów absolwent uzyska nie tylko wiedzę przedmiotową z zakresu informatyki, technologii informacyjnej oraz pedagogiki zdolności ale również nabędzie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz wykorzystywania jej w przyszłej pracy zawodowej, a także w rozwoju osobistym. Różnorodność programowa oraz wielość form opartych na pracy własnej studenta kształtują szerokie kompetencje pedagogiczne i sprzyjają kształtowaniu pożądanych przez pracodawców postaw samodzielności, zachowań kreatywnych ale także odpowiedzialności i zdyscyplinowania.
MSGN jest realizowany za pomocą czterech modułów przedmiotowych obejmujących: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z informatyki w gimnazjum, przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć z informatyki, przygotowanie dydaktyczne, przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej.
Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów.
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
ECTS
MP1: Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z informatyki w gimnazjum
Logika i algorytmy
Metody heurystyczne
Podstawy prakseologii
Technologia Informacji i Komunikacji I
Informatyka I
Warsztat informatyczny I
Modelowanie informatyczne I
Oprogramowanie dydaktyczne I
Użytkowanie komputerów I
Sieci lokalne i rozległe
Informatyka II
Programowanie w PASCALu
Modelowanie informatyczne II
Warsztat informatyczny II
Użytkowanie komputerów II
Metodyka nauczania informatyki i ICT II
Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych
Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny I
Komputerowe wspomaganie dydaktyki
Dydaktyka twórczości
Pedagogika twórczości
Reguły treningu twórczości
2
1
3
MP2: Przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć z informatyki
Pedagogika zdolności
Diagnostyka pedagogiczna
Praktyka asystencka w szkołach podstawowych lub gimnazjach ogólna
MP3:Przygotowanie dydaktyczne
Dydaktyka zdolności I
Dydaktyka informatyki
Trening twórczości z komputerem I
Metodyka nauczania informatyki i ICT I
Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (pedagog szkolny, pedagogika zdolności)
Praktyka pedagogiczna dyplomowa (informatyka)
Praktyka pedagogiczna-dyplomowa (pedagogika zdolności)
MP4: Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej
Świat wartości
Technologia Informacji i Komunikacji II
Oprogramowanie dydaktyczne II
Samouctwo komputerowe
Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny II
Dydaktyka zdolności II
Dydaktyka zajęć komputerowych
Trening twórczości z komputerem II
Metodyka prowadzenia zajęć komputerowych
Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (klasy 1-3 zajęcia komputerowe)
Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkołach podstawowych (klasy 4-6 zajęcia komputerowe)
Ogólna charakterystyka merytoryczna / cel
MP1 konstruują przedmioty, których realizacja prowadzi do uzyskania podstawowych kompetencji obejmujących:
- zagadnienia sprawności ludzkiego działania, w tym działania wspieranego nowoczesnymi środkami TI oraz działania twórczego,
- zagadnienia informatyki jako nauki o przetwarzaniu informacji w tym algorytmiki, modelowania zjawisk oraz tworzenia programów informatycznych,
- zagadnienia wykorzystania technologii informacyjnej jako środka wspomagającego dydaktyczną pracę nauczyciela
-zagadnienia rozwijania twórczych dyspozycji i umiejętności uczniów, w tym wykorzystania do tego rozwoju środków informatycznych
Liczba ECTS za realizację modułu
47
Przedmioty / zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS
Logika i algorytmy - 2
Metody heurystyczne - 2
Podstawy prakseologii - 2
Technologia Informacji i Komunikacji I - 2
Informatyka I - 2
Warsztat informatyczny I - 2
Modelowanie informatyczne I - 2
Oprogramowanie dydaktyczne I - 2
Użytkowanie komputerów I - 2
Sieci lokalne i rozległe - 2
Informatyka II - 1
Programowanie w PASCALu - 2
Modelowanie informatyczne II - 3
Warsztat informatyczny II - 2
Użytkowanie komputerów II - 2
Metodyka nauczania informatyki i ICT II - 3
Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych - 2
Warsztat informatyczny - dyplom praktyczny I - 2
Komputerowe wspomaganie dydaktyki - 2
Dydaktyka twórczości - 3
Pedagogika twórczości - 3
Reguły treningu twórczości - 2
Miejsce w planie studiów
MP1 jest realizowany zgodnie z planem studiów (Aneks nr 5).
Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotu.
Symbol efektu kierun-kowego
Opis ogólny
Po ukończeniu modułu student:
Opis szczegółowy
PE1_W01
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
zna elementarną terminologię prakseologiczną w zakresie czynu prostego i czynów złożonych
orientuje się w wartościach, ocenach i dyrektywach prakseologicznych wedle ujęcia T. Kotarbińskiego
PE1_W02
ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
ma wiedzę o miejscu pedagogiki twórczości w systemie nauk pedagogicznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami
PE1_W03
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i kształceniu do twórczości oraz o ich podstawach teoretycznych
kot_teofil