5_Edukacja Doroslych_BHP-Ist-NIESTACJONARNE_2013.doc

(206 KB) Pobierz
studia I stopnia

studia I stopnia (niestacjonarne)

 

Opis Modułu Specjalnościowego Głównego:  Edukacja dorosłych i bhp - specjalność nauczycielska (MSG EDB)

 

1.                 Charakterystyka ogólna

 

Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Edukacja dorosłych i bhp jest wykształcenie kompetentnych, twórczych i refleksyjnych nauczycieli, przygotowanych do pracy dydaktycznej, kulturalno-oświatowej i poradniczej z osobami dorosłymi oraz inspektora BHP na poziomie I stopnia studiów wyższych w zakresie kwalifikacji ogólnozawodowych i podstawowych dla zawodu.

 

Realizacja modułu wymaga uzyskania 83 punktów ECTS.

 

Program modułu umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej
i socjologicznej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji osób dorosłych, specyfiki pracy z dorosłymi oraz do konstruowania drogi rozwoju zawodowego człowieka dorosłego. W ramach kształcenia specjalnościowego studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, diagnozowania potrzeb edukacyjnych, tworzenia własnego warsztatu metodycznego i prowadzenia działalności w obszarze edukacji pozaformalnej. Ponadto, MSG-EDB umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony pracy zawodowej z uwzględnieniem regulacji prawnych, identyfikacji, oceny i likwidacji zagrożeń bezpieczeństwa pracy w miejscu pracy.

 

MSG-EDB jest realizowany za pośrednictwem modułów przedmiotowych specjalnościowych głównie w trakcie ostatnich czterech semestrów studiów. Jego struktura merytoryczna odzwierciedla kanon wiedzy ogólnozawodowej o charakterze podstawowym dla edukacji dorosłych i bhp, w tym andragogiki, prawa pracy, ochrony pracy i metod pracy, z uwzględnieniem wiedzy niezbędnej do uzyskania kwalifikacji nauczycielskich. Treści związane z wiedzą dotyczącą stosowania i tworzenia warsztatu pracy przez nauczyciela dorosłych oraz inspektora bhp podczas wykonywania zadań zawodowych, w tym przygotowanie do prowadzenia wykładów i szkoleń, zajęć animacyjnych adresowanych do ucznia dorosłego są realizowane w formie odrębnego modułu przedmiotów specjalnościowych. W formie wyodrębnionego modułu przedmiotów są także realizowane treści związane z praktyką zawodową. W wyniku procesu kształcenia specjalnościowego student zdobywa kwalifikacje w trzech zawodach: jako Wykładowca na kursach (edukator, trener) (23591), Nauczyciel w placówkach pozaszkolnych (235910) i może pracować w placówkach oświatowych edukacji dorosłych, placówkach pozaszkolnych oraz jako INSPEKTOR BHP (325502) i może pracować w różnych zakładach i firmach produkcyjno - usługowych wielu branż występujących w gospodarce narodowej.

 

 

 

 

Pedagog o specjalności Edukacja dorosłych i bhp może znaleźć zatrudnienie w:

§                     placówkach oświatowych kształcenia dorosłych, placówkach pozaszkolnych,

§                     działach szkoleniowych różnych przedsiębiorstw, firmach szkoleniowych, Zakładach Doskonalenia Zawodowego, Centrach Kształcenia Ustawicznego, Centrach Kształcenia Praktycznego;

§                     w redakcjach portali edukacyjnych;

§                     w agencjach zatrudnienia;

§                     w działach marketingu i reklamy;

§                     w organizacjach pozarządowych działających na polu edukacji dorosłych i wspomagania zatrudnienia;

§                     jako trener, autor programów, specjalista w działach związanych z zarządzaniem karierą i rozwojem zawodowym.

 

Powyższa koncepcja kształcenia znajduje swoje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MSG-EDB). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr 5).

 

MSG-EDB składa się z 5 modułów przedmiotowych, realizowanych poprzez konkretne przedmioty bądź rodzaje zajęć.

Realizacja MSG-EDB  obejmuje:

- Moduł teoretyczne podstawy edukacji dorosłych

- Moduł podstawowe przygotowanie w zakresie ochrony pracy

- Moduł przygotowanie metodyczne nauczyciela dorosłych i inspektora BHP

- Moduł przygotowanie do uczestnictwa w kulturze

- Moduł praktyczne przygotowanie do zawodu

 

Moduły są obligatoryjne dla studentów edukacji dorosłych i bhp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Moduły przedmiotowe specjalnościowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS (Edukacja dorosłych  i  BHP – specj. nauczycielska)

 

Moduł przedmiotowy

 

Przedmiot

Liczba godzin

ECTS

Studia niestacjonarne

MSG-EDB1:
Teoretyczne podstawy edukacji dorosłych

 

 

 

Wybrane problemy andragogiki

 

30 (15w+15ćw)/E

 

6

Kształcenie ustawiczne dorosłych

 

(9w) / ZO

1

Samokształcenie

 

18 (9w+9ćw)/ZO

 

3

Wprowadzenie do pedagogiki pracy

 

12w /ZO

 

2

Organizacja i kierowanie edukacją dorosłych

18 (9w+9ćw)/ZO

 

3

MSG-EDB2:
Podstawowe przygotowanie w zakresie ochrony pracy

 

Regulacje prawne w zakresie BHP i ochrony prac

 

30 (15w+15ćw)/E

 

6

Zagrożenia BHP na stanowisku pracy

 

30 (15w+15ćw) / E

6

Profilaktyka BHP w procesach pracy

 

27 (15w+12ćw)/ ZO

5

Podstawy ergonomii

 

21 (12w+9ćw) /ZO

4

MSG-EDB3:
Przygotowanie metodyczne nauczyciela dorosłych i inspektora BHP

 

Dydaktyka dorosłych

 

45 (30w+15ćw) / E

 

7

Metodyka kształcenia dorosłych

 

75 (45w+60ćw) / E

 

9

Metodyka  szkoleń  w zakresie BHP

 

105 (30w+45ćw) / E

 

9

Rozwój zawodowy nauczyciela 1

 

Rozwój zawodowy nauczyciela 2

 

9w / Z

 

12/ZO

1

 

2

E-learning

 

18 (9w+9ćw) / ZO

 

3

Emisja głosu

 

15ćw / ZO

 

1

MSG-EDB4:
Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze

 

Kultura w edukacji dorosłych

 

12 (6w+6ćw) / ZO

2

Zarządzanie czasem wolnym

 

9ćw / ZO

 

1

MSG –EBD5:
Praktyczne przygotowanie do zawodu

 

Praktyka asystencko - pedagogiczna (ciągła) z zakresu edukacji młodzieży w liceach ogólnokształcących lub szkołac...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin