metodologia_tezy_5.doc

(30 KB) Pobierz
Strategie ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych

Metodologia badań społecznych część 5

 

Rodzaje badań

 

 

Plan badań – co, dlaczego i jak będzie badane

Badania – zbieranie danych i ich interpretacja

 

Cele badań ( E. Babbie, 2007 s. 107 i nast.)

                      (T. Pilch, T. Bauman. 2001 s. 17 i nast. )

 

1.      Eksploracja

2.      Opis

3.      Wyjaśnianie

 

 

Badania eksploracyjne ( poszukiwanie, odkrywanie)

·         rozpoznanie podstawowych faktów, kwestii, zwłaszcza w tematach mało rozpoznanych

·         formułowanie problematyki i hipotez do przyszłych badań na dany temat

·         wypracowanie metodologii przyszłych badań

Badania te są prowadzone po to, żeby rzucić światło na jakiś temat, oswoić badacza z problematyką. Stosowane najczęściej, gdy wkraczamy w nową, mało rozpoznana problematykę. Na ogół nie dają odpowiedzi na pytania badawcze choć mogą je sugerować. Rzadko mają charakter ostatecznych rozstrzygnięć gdyż nie są prowadzone na próbach reprezentatywnych.

 

Badania opisowe ( odpowiedź na pytania: co, kiedy, gdzie, jak?)

·         szczegółowe opisy sytuacji, wydarzeń

·         dokumentowanie procesów, mechanizmów

·         uwzględnianie kontekstu sytuacyjnego badań

·         tworzenie klasyfikacji

 

Celem tych badań jest szczegółowy opis jakiejś sytuacji lub wydarzenia. Opis był pierwotnym celem wielu badań jakościowych. Opis naukowy jest prowadzony w oparciu o przemyślane dyrektywy.

 

Badania wyjaśniające ( odpowiedź na pytanie: dlaczego?)

·         testowanie założeń

·         przyjmowanie albo odrzucanie wyjaśnień

·         określanie, które z kilku wyjaśnień jest najlepsze

 

Jednostki analizy ( tego, kto lub co ma być poddane badaniu.

(E. Babbie, 2007 s. 113 i nast.)

 

·         jednostki indywidualne

·         grupy społeczne

·         formalne organizacje społeczne ( np. firmy, korporacje)

·         wytwory społeczne ( przedmioty, interakcje, zdarzenia)

 

 

Rodzaje badań ze względu na wymiar czasowy

(Babbie, 2007, s. 121 i nast.)

 

1.      Badania przekrojowe : badania jakiejś populacji lub zjawiska w jednym punkcie czasowym

 

 

2.      Badania dynamiczne

·         badanie trendów – badamy zmiany w czasie wewnątrz jakiejś populacji

·         badanie kohort badamy zmiany w subpopulacjach

·         badania panelowe – badamy za każdym razem ten sam zbiór ludzi

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin