metodologia_tezy_6_i_7.doc

(35 KB) Pobierz

Metodologia badań społecznych część 6 i 7

 

Koncepcja badawcza

 

Etapy tworzenia koncepcji badawczej

( T. Pilch  cz.II r. 8)

 

1.      Sformułowanie tematu i uzasadnienie wyboru tematu. Określenie przedmiotu i celów badań.

 

·         problem musi być badawczo dostępny

·         ważne jest osobiste zainteresowanie badacza tematem

·         konieczna jest znajomość literatury przedmiotu

 

Przedmiotem badań mogą być jednostki, zjawiska społeczne, instytucje społeczne

 

2.      Sformułowanie problemów badawczych

 

Problemy badawcze mają formę pytań:

·         rozstrzygnięcia ( Czy..), ukierunkowują badacza na weryfikację tezy

·         dopełnienia (jak, jak jest, dlaczego itp.) , otwierają pole twórczych poszukiwań

 

Problemy badawcze odnoszą się do :

·         charakterystyki cech

·         zależności między zmiennymi

 

3.      Sformułowanie hipotezy badawczych

 

Hipoteza – próbna odpowiedź na pytanie problemowe

Źródła wiedzy do formułowania hipotez:

·         literatura przedmiotu

·         badania pilotażowe

·         znajomość badanego środowiska

 

 

4.      Wybór terenu badań i dobór próby

 

Wybór terenu badań oznacza typologię zagadnień, cech i wskaźników jakie mają być zbadane i odnalezienie ich na odpowiednim terenie.

 

Dobór próby

 

Próby nieprobabilistyczne;

·         dobór celowy lub arbitralny -  o tym, kto wejdzie do próby decyduje badacz w oparciu o przyjęte kryteria

·         metoda kuli śnieżnej

·         dobór kwotowy

·         wybór informatorów

·         dobór oparty na dostępności badanych

 

Próby probabilistyczne ( reprezentatywne dla całej populacji badanej)

* losowy

-prosty ( losowanie)

     - systematyczny – co n-ta osoba 

       * warstwowo-losowy

       * wielostopniowy

 

 

5.      Typologia zmiennych i schematy wyjaśniania związków między zmiennymi

 

Określenie, przez jakie cechy ( zmienne) będziemy określać badane zjawiska, procesy, zdarzenia.

 

·         zmienne zależne – te, które w danych badaniach

    podlegają  wpływom

·         zmienne niezależne – warunkujące

·         zmienne pośredniczące – pośredniczą między zmiennymi zależnymi i niezależnymi

 

Każda zmienna ma składające się na nią wartości.

Te wartości muszą być :

·         wyczerpujące ( musimy zakwalifikować każdą wartość)

·         rozłączne ( każda wartość może być zakwalifikowana tylko na jednym poziomie)

 

Należy także rozstrzygnąć, do jakiego stopnia chcemy łączyć wartości zmiennych wskaźników ogólne kategorie.

 

6.      Typologia wskaźników do zmiennych

 

Wskaźnik zdarzenia ( własności) Z to takie zdarzenia ( taka własność) W, że stwierdzenie jego ( jej) istnienia , pojawienia się lub stopnia intensywności  bądź faktycznie jest wykorzystane jako przesłanka bądź zasadnie nadaje się na przesłankę  wnioskowania, iż w określonych przypadkach z pewnością, z określonym prawdopodobieństwem lub przynajmniej z prawdopodobieństwem wyższym niż przeciętne wystąpiło zdarzenie ( własność) Z. „

( Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985, s.165)

Rodzaje wskaźników :

·         empiryczne

·         definicyjne

·         mieszane

 

7. Wybór metod, technik i konstrukcja narzędzi badawczych.

 

Metody badawcze wybieramy ze względu na przedmiot badań

·         jednostka ludzka – studium indywidualnych przypadków

·         zjawisko społeczne – sondaż diagnostyczny

·         instytucja społeczna – metoda monografii

 

Techniki badawcze wybieramy ze względu na problematykę badań, środowisko badane, szczegółowy cel badań, badaną zbiorowość. Najlepiej stosować w badaniach kilka technik, które wzajemnie uzupełniają się i sprawdzają.

 

Narzędzia badawcze.

·         do każdego badania należy zbudować odrębne narzędzia badawcze

·         budowa i treść narzędzia musi być podporządkowana celom badań i problemom badawczym

·         pojęcia używane w narzędziu muszą być jednoznaczne i zrozumiałe dla respondentów

·         struktura narzędzia, stopień standaryzacji, wielkość mają wpływ na okoliczności wypełniania

Narzędzia powinny być :

Trafne – ( badać to, co mają badać)

Rzetelne – ( przy kolejnym zastosowaniu powinny dawać porównywalne wyniki)

 

7.      Konceptualizacja i operacjonalizacja

 

Należy zdefiniować wszystkie zmienne, chyba, że są to pojęcia powszechnie zrozumiałe.

Konceptualizacja – uściślenie abstrakcyjnych pojęć

Operacjonalizacja – stworzenie konkretnych procedur ( operacji), które pozwolą na na doskonalenie empirycznych badań

( E. Babbie  cz. II r.5 )

 

8.      Badania pilotażowe

Cele :

·         weryfikacja naszej wiedzy o środowisku

·         sprawdzenie sprawności narzędzi badawczych

 

 

9. Ostateczna wersja koncepcji badawczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin