Opracowała mgr Dorota Więckowska
Szkoła Podstawowa nr 2 w Pruszczu Gdańskim
PRACA NAD POPRAWNOŚCIĄ ORTOGRAFICZNĄ W KLASIE II D
ROK SZKOLNY. 2001/2002
(Wszystkie propozycje opracowane zostały w myśl systemu dydaktycznego opartego na pamięciowo- wzrokowym uczeniu się ortografii Lesława Furmagi)
Opisy gier, zabaw oraz ćwiczeń:
Zabawy w „Ortofrajdzie”.
1. W klasie na sznurku, rozwieszone są wyrazy z okienkami w dwóch kolorach. Dzieci otrzymają lizaczki ortograficzne w kolorach „Ortofrajdy”. Klasa podzielona jest według zasad K.O. na 6 kolorowych grup (Grupa różowa – ó kreskowane, itd) Na sygnał nauczyciela dzieci w określonym czasie wśród rozwieszonych wyrazów wyszukują wzrokiem te wyrazy które należy skojarzyć z kolorem swojej grupy. Następnie grupy prezentują wyrazy, w których zostały prawidłowo odczytane kolory -. Uczniowie podchodzą do sznurka i w miejsce ortogramu z okienkiem przykładają właściwy kolor lizaka.
2. Na tablicy szkolnej wiszą lub są napisane kredą, wyrazy z okienkami. Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i przykładają lizaczek w kolorze odpowiadającym literze rz,ż,ó.u,h.ch. Po wspólnej korekcie uczeń koloruje lub zakleja okienko w wyrazie właściwym kolorem.. Następnie dzieci mogą przepisać wyrazy do zeszytu w kolejności alfabetycznej.
3. Zabawa odbywa się na większej przestrzeni (hol, korytarz szkolny, boisko). Nauczyciel rysuje kolorowe pętle. Wewnątrz pisze literkę w kolorze „Ortofrajdy”. Każde dziecko otrzymuje wyraz z dwukolorowym okienkiem. Na sygnał szukają swoich pętli. Dzieci dokonują wspólnej korekty. Kto wykonał źle, odpada Dziecko może się uratować z wykluczenia poprawiając błąd i wyjaśniając zasadę pisowni.
4. Zabawa taneczna „Bal w Ortofrajdzie”.
Uczniowie podzieleni są na dwa zespoły. Połowa z nich otrzymuje i przypina kotyliony z wyrazami o okienkach dwukolorowych, a połowa kolorowe plakietki samoprzylepne. Dzieci spacerują po klasie w czasie nagrania piosenki. Kiedy muzyka milknie, zatrzymują się i dobierają się w pary zgodnie z zasadami „Ortofrajdy” np. Dziewczynka z napisem sankach szuka partnera/ki z kolorem czarnym i odwrotnie. Po wspólnej korekcie, tańczą w parach przy piosence.
5. Zabawa „Ortofrajdkowe pranie wyrazów.”
Uczniowie siedzą na dywanie. Pośrodku leżą wyrazy z oknami w dwóch kolorach. Dzieci podają sobie kolejno maskotkę Ortofrajdka, podchodzą do wyrazów, biorą dowolny i wyjaśniając zasadę pisowni, wieszają wyraz na sznurku za pomocą klamerek do bielizny. Mówią przy tym kolor i naklejają samoprzylepną plakietkę.
6. Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie”.
Nauczyciel wskazuje uczniowi (jeden z powieszonych na sznurku) napisany na kartce papieru formatu A 4 trudny wyraz z dwukolorowymi okienkami. Uczeń odczytuje go, a pozostali zastanawiają się nad jego pisownią i podnoszą odpowiedniego koloru lizak ortograficzny. Nauczyciel prosi ucznia, który podniósł prawidłowy kolor lizaka, aby przyszył (wkleił) kwadracik tego koloru do okienka wyrazu (kolorowe kwadraciki w Ortofrajdze zwane frajdkami)) zawieszonego na sznurku.
Nauczyciel odwołuje się np. do listu od Ortofrajdka i poleca uczniom ułożyć wyprane wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Chętni uczniowie układają powieszone wyrazy w tej kolejności. Następnie przepisują wyrazy ze sznurka do zeszytu.
7. Zabawa „Układanie wyrazów na kolorowych półkach”.
Każde dziecko otrzymuje zestaw wyrazów z dwukolorowymi okienkami i prawidłowym kolorem na drugiej stronie kartki. Układa je na kolorowych półkach nie podglądając drugiej strony. Po skończonym zadaniu mogą odwrócić karteczkę, aby sprawdzić poprawność wykonania zadania.
1. Chętni uczniowie losują karteczki z wyrazami bez okienek, ale z kolorem. Mają minutę na zastanowienie i podanie krótkiego i trafnego skojarzenia koloru, kształtu literki lub znaczenia wyrazu. W przypadku braku pomysłu mogą wykonać rysunek.
2. Recytowanie krótkich wierszyków ortograficznych.
Ćwiczenia w posługiwaniu się słownikiem ortograficznym.
1. Zabawa „Wyścigi po słowniku”
Nauczyciel pisze na tablicy wyrazy z okienkami dwukolorowymi. Uczniowie mają za zadanie odszukać wyrazy w słowniku ortograficznym i zasygnalizować swoją gotowość lizakiem ortograficznym po skończonym zadaniu. Wygrywa ten, kto wykona to najszybciej.
2. Nauczyciel rozdaje krótkie kolorowe dyktanda (tekst lub zestaw wyrazów z okienkami) Uczniowie posługując się słownikiem kolorują okienka zgodnie z zasadami kolorowej ortografii. Następnie dokonują korekty za pomocą szablonu.
3. Nauczyciel rozdaje pojedyncze karteczki, na których są wyrazy z okienkami.
Uczniowie szukają ich w słowniku, uzupełniają kolorem i układają w kolejności alfabetycznej.
4. Nauczyciel mówi wyraz. Uczniowie szukają go w słowniku. Gotowi zgłaszają się przez podniesienie lizaka ortograficznego w odpowiednim kolorze, a następnie zapisują go na tablicy i wyjaśniają zasadę pisowni.
gd_78