Scenariusz zajęć z edukacji europejskiej dla klas II-III
Temat : Podróż z Ortofrajdkiem do Francji.
Czas – 100 min.
Treści kształcenia oraz działania uczniów.
Cele operacyjne.
Uczeń :
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
min.
1. Zabawa integracyjna – Powitanie .
2. Posługiwanie się mapą polityczną Europy.
3. Wyszukiwanie w różnych źródłach
informacji na temat Francji.
4. Przerwa .
5. Utrwalenie pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
6. Kolorowe dyktando .
7. Podsumowanie zajęć - zabawa ,,Pojechałem do Paryża’’.
8. Ewaluacja zajęć - ,,Kosz i walizka’’
- współpracuje w grupie
- wskazuje Francję i jej sąsiadów
- w zespole przygotowuje najważniejsze wiadomości o Francji
- spożywa posiłek
- dobiera odpowiedni ortogram do pustego okienka w wyrazach powieszonych na tablicy, zapisuje nowe wyrazy w zeszycie
- uczeń czyta tekst i koloruje puste okienka w wyrazach , sprawdza porównując z planszą zawieszoną na tablicy
- podejmuje decyzje
- umie zaśpiewać piosenkę na powitanie
- potrafi określić położenie Francji
- potrafi przygotować notatkę na określony temat i zaprezentować ją
- zna zasady zachowania się przy jedzeniu
- umie stosować poz-nany kod ortograficzny
- potrafi kojarzyć kolor z brakującą literą
- umie dokonać korekty wykonanego zadania
- potrafi wymienić 5 wyrazów na daną głoskę
- potrafi ocenić innych
5
35
10
15
Metody pracy:
Ø podające – objaśnienia, praca z książką,
Ø oglądowe – praca z mapą, wykorzystanie ilustracji, obrazków i zdjęć,
Ø oparte na dydaktycznym działaniu – ćwiczenia ortograficzne z wykorzystaniem kolorowych lizaków i wyrazów z lukami,
Ø aktywizujące- integracyjna, hierarchizacji (uszeregowanie promyczkowe), twórczego rozwiązywania problemów, pracy wspólnej, ewaluacyjne (,,Kosz i walizka’’).
Forma organizacyjna: indywidualna, zespołowa i grupowa.
Środki dydaktyczne: mapa, książki, albumy, ilustracje, zdjęcia, przewodniki, kolorowe lizaki, kartoniki z wyrazami, kolorowe dyktando, plansza z uzupełnionym dyktandem, żetony w czterech kolorach, kredki, piłka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Powitanie – dzieci śpiewają piosenkę ,,Podajmy sobie ręce’’.
2. Zapoznanie z planem dnia – dzieci siadają w kręgu na dywanie, przed mapą polityczną Europy.
3. Uczniowie wskazują na mapie Francję i określają jej położenie.
4. Nauczyciel wyjmuje płócienny woreczek z żetonami w czterech kolorach. Dzieci losują żetony. Zespół stanowią uczniowie, którzy posiadają żeton tego samego koloru.
5. Prowadzący zajęcia odczytuje cztery zadania, nad którymi będą pracować uczniowie w poszczególnych zespołach:
I. Ogólne informacje o Francji, ukształtowanie powierzchni, warunki klimatyczne, roślinność, zwierzęta i najważniejsze instytucje.
II. Zabytki Paryża.
III. Sławne postacie.
IV. Kuchnia francuska i ludowe zwyczaje.
6. Zespół wybiera swojego lidera, który losuje zadanie dla grupy.
7. Dzieci oglądają i czytają wiadomości na temat Francji i jej stolicy zawarte w albumach, przewodnikach, książkach oraz wydrukowane z Internetu. Materiały uczniowie przygotowali w domu, pracowni komputerowej i wypożyczyli z biblioteki.
8. Na podstawie wyszukanych informacji wspólnie w zespole opracowują krótką notatkę i przygotowują jej prezentację .
9. Zespoły kolejno dzielą się zdobytymi wiadomościami i przygotowane materiały zamieszczają na gazetce ściennej (uszeregowanie promyczkowe).
10. Nauczyciel rozkłada na podłodze kartki z wyrazami. Okienka w wyrazach sygnalizują trudność ortograficzną. Dzieci wybierają wyrazy, które kojarzą im się z Francją (sygacz, cesas, sołnies, rssnorodne, Esropa, wiesa, Parys, Wenss, seka, kstałt, gargslec, papies, mszesm, Wenss, potęsna, symn, stselista, Lswr, wydasenie, francuski).
11. Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Prze każdym z nich leży komplet kolorowych lizaków. Nauczyciel wiesza kolejno wyrazy, a dzieci podnoszą prawidłowy kolor lizaka. Wybrany uczeń podchodzi i uzupełnia okienko prostokątem o odpowiednim kolorze oraz wyjaśnia pisownię. Dzieci przepisują wyrazy do zeszytu.
12. Utrwalenie wiadomości – wykonanie kolorowego dyktanda.
13. Nauczyciel zawiesza na tablicy planszę z pokolorowanym dyktandem wg ustalonego kodu. Uczniowie porównują i sprawdzają poprawność wykonanego zadania. Przydzielają sobie znaczek, w zależności od ilości zdobytych punktów. ( 0 błędów – złoty, 2 błędy- srebrny, 4 błędy- brązowy).
14. Uczniowie siadają w kole i rozpoczynają zabawę. Jedno dziecko siada w środku i mówi ,,Pojechałem do Paryża i kupiłem pięć rzeczy, które rozpoczynają się na głoskę ,,m’’. Jak myślisz, co kupiłem? Rzuca piłkę do wybranego dziecka . Uczeń, który złapał piłkę, przekazuje ją koledze po prawej stronie. Nim piłka obiegnie koło, uczeń musi zdążyć wypowiedzieć pięć rzeczy rozpoczynających się na głoskę ,,m’’ (uczniowie zmieniają się i podają różne głoski).
15. Nauczyciel przygotowuje na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom karteczki w dwóch kolorach(żółte i niebieskie). Dzieci na kartkach żółtych wpisują to, co im się szczególnie podobało na zajęciach i wrzucają je do walizki. Na niebieskich to, co im się nie podobało i te kartki wrzucają do kosza. W ten sposób dzieci dokonują oceny swoich zajęć.
gd_78