Yackta-Oya - Leśny goniec.rtf

(1888 KB) Pobierz
Yackta-Oya

 

Yackta-Oya

 

 

 

 

 

Leśny goniec

 

 


 

ROZDZIAŁ l

Bohaterowie przedstawiają się sami

 

Zamieć trwała od wielu dni. Ciemnoołowiane chmury ciągnące z północnego wschodu pokryły puszczę grubą warstwą śniegu. Przelatujący nisko nad ziemią wicher targał korony drzew. Z nie spotykaną zajadłością łamał kruche gałęzie sosny i grube konary rosochatego dębu. Z wściekłym wyciem przecinał miejsca nie osłonięte śródleśne polany. Z nienawiścią uderzał w ściany odwiecznego boru, z hukiem i świstem przedzierał się między stężałymi w lodowym uścisku pniami czerwonego cedru i czarnej brzozy. Rozdzielał na tysiące strumieni, przycichał na chwilę, by w miejscach bezdrzewnych połączyć się ponownie w szalejący szkwał i z nową, zdwojoną siłą uderzyć w następną przeszkodę niczym demon zniszczenia zesłany na ziemię przez Ducha Ciemności.

Tej pamiętnej marcowej nocy roku tysiąc sześćset czterdziestego dziewiątego śnieżna zamieć osiągnęła niewyobrażalną i nigdy nie spotykaną tu gwałtowność i niszczycielską siłę. Ryk wichru, łomot walących się olbrzymów leśnych i białe, oślepiające tumany wirującego śniegu zdawały się zwiastować nadejście końca świata.

Dziki zwierz chronił się w głębokich rozpadlinach i osłoniętych jarach, szukał kryjówek pod wykrotami starych drzew i w najbardziej gęstych modrzewiowych i świerkowych zagajach. W dziuplach leśnych olbrzymów kryły się strwożone ptaki.

Hurońską wioskę rozłożoną u stóp niewielkiego wzniesienia prawie po szczyty pokrytych korą wigwamów przysypała gruba warstwa śniegu. Wystające ponad nim dachy ze szczelnie zasłoniętymi otworami dymnymi majaczyły niczym bobrowe domki zawieszone w gęstej, mlecznej mgle. Wigwamy wydawały się uśpione. Jednakże przesączające się tu i ówdzie przez szczeliny ich pokryć nikłe refleksy światła i wąskie strużki dymu wskazywały, że nie wszędzie sen zamknął znużone powieki.

1 Liga Irokezów (Liga Pokoju, Liga Pięciu Narodów, Wielki Pokój) - związek pięciu plemion irokeskich: Mohawk, Oneida, Onondaga, Cayuga, Seneka. Powstała prawdopodobnie ok. 1572 r. w celu przerwania bratobójczych walk między tymi plemionami, wkrótce stała się narzędziem przemocy wobec okolicznych plemion. Współdziałając z Holendrami, a potem z Anglikami wsławiła się napadami na osiedla Nowej Francji. Zniszczyła irokeskie plemiona Huronów, Tobacco, Erie, Neutrals. Wraz z Holendrami doprowadziła do rozbrojenia Mohikanów i Delawarów, a później do ich wypędzenia z rodzinnych ziem. Podporządkowała sobie plemiona Susquehanna, Shawnee, a nawet w pewnym okresie Cherokee. Zbrojne wyprawy Lig sięgały do Południowej Karoliny, a na zachód do podnóża Gór Skalistych. Oddała usługi Anglikom w walce z koloniami francuskimi. W 1713 r. do Ligi dołączyło plemię Tuscarora - od tego czasu Związek Sześciu Narodów. Po

Gdyby ktoś właśnie teraz zbliżył się ku wiosce, usłyszałby przytłumione szepty i rozmowy, opowieści o duchach, dawnych wyprawach wojennych i walkach, dokonanych wielkich czynach, przeżytych zdarzeniach, myśliwskich przygodach. Usłyszałby o czasach, kiedy to jeszcze przodkowie wioski zajmowali tereny położone znacznie dalej na południe, tereny, z których wypierani przez potężną Ligę Irokezów1, musieli wycofać się bardziej na

 


północ. Ujrzałby wokół płonących wewnątrz ognisk półnagich mężczyzn przygotowujących żelazne sidła i potrzaski, opatrujących mocne myśliwskie łuki i oszczepy, ostrzących noże i groty strzał.

Śnieżna zamieć, która rozpoczęła się kilka dni temu, zatrzymała myśliwych i pozbawiła ich możliwości łowów. A mięsa było coraz mniej. Coraz częściej kobiety zrywały płaty grubej, przesiąkniętej dymem i tłuszczem skóry stanowiącej wewnętrzne pokrycie wigwamów, by ugotować na nich zupę. Jeśliby śnieżyca potrwała dłużej, wiosce groziłby głód i mężczyźni zdawali sobie z tego sprawę.

Jeszcze jesienią i na początku zimy, kiedy powinni byli zgromadzić nieco większy zapas mięsa, zaniedbali tego obowiązku. Zamiast na łosie, jelenie i karibu oraz duże, tłuste króliki, poświęcili zbyt wiele czasu na chwytanie kun, gronostaj, skunksów, lśniących, puszystych wyder, lisów, a nawet wiewiórek i kretów. Za futerka tych zwierząt misja dawała wiele pięknych i pożytecznych rzeczy, ale nie dawała żywności. Ostatnią porcję dzikiego ryżu i fasoli rozdzielono w czasie Księżyca Głodu . Skończyła się więc już dawno. Starcy oraz kobiety i dzieci ściśnięci w pobliżu ciepłych płomieni, słuchając odgłosów burzy, modlili się, by Wielki Duch bladych twarzy wykazał teraz swą moc i uciszył duchy śniegu i wiatru.

W niewielkiej odległości od wioski, na małym bezdrzewnym wypiętrzeniu terenu, poprzez śnieżną zamieć, nieco ciemniejszą plamą rysowały się zabudowania misji Towarzystwa Jezusowego.

Misja, podobnie jak rozłożona u jej stóp indiańska wioska, zdawała się drzemać w oczekiwaniu na zmianę pogody. Tylko z jednego okna na parterze sączył się słaby, żółty blask łojowej świeczki.

W obszernej izbie, rozjaśnionej nieco wątłym płomykiem, za prostym, drewnianym stołem siedział ojciec Brebeuf i ostro zakończonym gęsim piórem, w grubej, pergaminowej księdze zestawiał długie kolumny cyfr. Zdawał się nie zwracać uwagi na szalejącą za oknem zamieć. Ufny w opatrzność boską oraz własną głęboką znajomość praw przyrody, wierzył, że pogoda zmieni się wkrótce. Wychodząc z kościoła po wieczornym nabożeństwie czuł na twarzy nieco wilgotniejszy powiew i wiedział, że mróz się zmniejszył.

Teraz, skończywszy rachunki, u dołu strony starannie wykaligrafował datę i złożył ozdobny podpis. Zamknął ostrożnie księgę, przetarł znużone powieki i spojrzał na pogrążonego w zadumie swego wiernego towarzysza i przyjaciela, z którym od kilku lat dzielił trudne obowiązki.

Widocznie jednak szelest pergaminu i zamykanej księgi przywołał tamtego do rzeczywistości, bo odwrócił wzrok od czerwonych, migocących na kominku płomieni i odezwał się cicho:

-             Widzę, bracie, że zakończyłeś trudną pracę. Czy chociaż jej wyniki przyniosły ci zadowolenie?

upadku Nowej Francji i powstaniu Stanów Zjednoczonych rozpadła się. Jej resztki zostały przesiedlone do kanadyjskich rezerwatów.

2              Luty.

3              Misjonarz jezuita prowadzący pracę misyjną w krainie Huronów. W czasie napadu Mohawków i Seneków na misję w 1649 r. poniósł męczeńską śmierć.

4              Misjonarz jezuita, w czasie napadu Mohawków i Seneków na misję w 1649 r. poniósł męczeńską śmierć.

Zagadnięty uśmiechnął się leciutko i ciepły blask płomieni na moment zamigotał w jego spokojnej twarzy.

-             Nie mylisz się, bracie Lalemant4. Nasze hurońskie owieczki dostarczyły nam do tej pory prawie jedenaście tysięcy pięknych futer. Gdyby nie burza, mielibyśmy już znacznie więcej.

-             To rzeczywiście dużo, zwłaszcza że przecież dopiero teraz rozpoczyna się okres polowań na bobry. Nie jestem jednak pewien, czy towarów wystarczy nam na wymianę. Czy twoja księga mówi coś pocieszającego w tej sprawie?

-            Tak - uśmiech w twarzy cierpliwego rachmistrza pogłębił się. - Nie musisz się martwić, drogi bracie. W magazynie misji znajduje się jeszcze wiele wszelkiego dobra. Toteż, nawet gdyby dostawy futer były bardzo duże, będziemy mieli czym za nie zapłacić. Są noże i toporki, żelazne groty do strzał i sporo kociołków. Mamy trochę ciepłych kołder i nie naruszone bele płótna i perkalu, a także sporo innych rzeczy. Wystarczy!

-            Nie wspominasz, bracie Brebeuf, o muszkietach. One przecież dla Indian przedstawiają największą wartość, a o ile pamiętam, jego eminencja w ostatnim jesiennym transporcie przysłał nam ich z Quebecu sporą ilość?

-            Masz niewątpliwie dobrą pamięć, drogi bracie, powinieneś więc także pamiętać, że ksiądz Laval5 zalecał w tym liście dużą ostrożność w zaopatrywaniu naszych czerwono-skórych braci w broń palną. Jej nadmiar w rękach prostych i jeszcze dosyć dzikich duszyczek nie tak dawno o mało nie doprowadził do zagłady całej angielskiej kolonii w Jamestown. Tam wprawdzie broń została skierowana przeciw odstępcom katolickiego kościoła, ale Indianie nie wiedzieli przecież, że walczą z heretykami. Walczyli po prostu z białymi. Nie zawsze potrafią odróżnić prawowitych wyznawców kościoła od wyznawców innej wiary. Toteż, mimo znacznych postępów w naszej pracy misyjnej, nie chciałbym, by zbyt wiele sztuk broni palnej znalazło się w rękach tych, u których ziarna prawdy i miłości bliźniego zaczynają dopiero kiełkować. Strzelb więc nie wymienimy z żadnym z plemion, które żyje blisko misji. Wymienimy jeż myśliwymi żyjącymi dalej na zachód i północ.

Ojciec Lalemant pokiwał ze zrozumieniem głową.

-            Podziwiam cię, bracie Brebeuf. W ten sposób osiągniesz podwójny cel. Będziesz przyciągał do misji futra z najdalszych zachodnich rejonów kraju, a jednocześnie oddalisz z naszego bezpośredniego sąsiedztwa niebezpieczeństwo konfliktów między dobrze uzbrojonymi naszymi przyjaciółmi, nie mówiąc już o niebezpieczeństwie, jakie mogłoby zagrozić naszej pracy duszpasterskiej. Jak myślisz, kiedy będziemy mogli wysłać futra do Quebecu?

-            Nie wiem na pewno, ale spodziewam się, że jeden z nas będzie mógł z nimi wyruszyć już w drugiej połowie maja lub najpóźniej na początku czerwca.

-            To niebezpieczny okres, bracie. Przecież w tym czasie Mohawkowie lub Seneka -handlujący z Holendrami - ale także i inne plemiona Ligi Pokoju zwykle ruszają ze swych zimowych leży i urządzają zasadzki na naszych hurońskich i algonkińskich przyjaciół, by zdobyć futra dla kupców z Fort Orange lub Nowego Amsterdamu. Teraz handlują również z tymi przeklętymi purytańskimi heretykami z Nowej Anglii, od których podobnie jak i od Holendrów otrzymują sporo muszkietów. Ich ubiegłoroczny niespodziewany najazd wstrząsnął naszymi przyjaciółmi, a i nas naraził na stratę prawie jednej trzeciej wszystkich futer. Czy myślałeś już może, jak tym razem zabezpieczyć transport, by nie wpadł w ręce wrogów katolickiego kościoła?

5 Francois Montmorency Xavier de Laval (1623-1708), wychowanek kolegium jezuickiego, od 1659 r. wikariusz generalny Nowej Francji, od 1674 r. biskup Quebecu. W czasie pracy w Kanadzie w l. 1659-1688 zapewnił kościołowi katolickiemu silną pozycję. Był zwolennikiem podporządkowania kościoła Rzymowi, przeciwnikiem ingerowania państwa w sprawy kościelne. Za jego czasów misje jezuickie stały się jednymi z największych posiadaczy ziemskich w Kanadzie oraz rozwinęły handel futrzany. Występował przeciwko sprzedaży Indianom alkoholu. Na tym tle oraz jego stosunku do wielkich posiadłości ziemskich kościoła w Kanadzie i niepodporządkowania się prawom państwowym prowadził walkę z gubernatorem Frontenac. W 1688 r. musiał opuścić Quebec. Wraz z jego odejściem zmniejszyły się wpływy jezuitów.

Spoczywający za stołem skinął głową.

-            Niepotrzebnie niepokoisz się, bracie Lalemant. Myślałem nad tym wiele razy. Jak sam wiesz, plemiona należące do Ligi od wielu lat pragną wyprzeć naszych hurońskich i algonkińskich przyjaciół ze szlaków futrzanego handlu, by przejąć go w swe ręce. I nie zaniechają tej polityki. Wiedzą, którędy przewożone są towary i futra, i na tych właśnie szlakach czatują najczęściej. Zasadzki i napady urządzają albo na przesmyku między jeziorami Erie i Oswego6 przy Wielkich Wodospadach7 lub przy ujściu Oswego do Cataraqui. Myślałem nad tym często i sądzę, że tym razem uda nam się przechytrzyć te zbłąkane, żyjące w nieprawości owieczki.

-            Wilki, bracie Brebeuf, wilki".

-             Owieczki, bracie Lalemant, owieczki, do których nie dotarło jeszcze słowo jedynej prawdy. - Tu na chwilę przerwał. - Ale powracając do twego pytania. Otóż postanowiłem, że tym razem zamiast południową drogą popłyniemy północnym szlakiem przez Nipissing i Ottawę i w ten sposób ominiemy z daleka te wszystkie miejsca, w których moglibyśmy spotkać nieprzyjaciół. Droga jest nieco bardziej uciążliwa, ale za to wielokroć bezpieczniejsza.

Ojciec Lalemant z-aprobatą pokiwał głową.

-             Sam Bóg, bracie, natchnął cię tą przezorną i świętą myślą. Postanowiłeś też zapewne, kto poprowadzi cały transport?

-             Tak, jeszcze przed nadejściem zimy rozmawiałem z naszym najwierniejszym sługą -panem Louisem Bressonem. Zgodził się chętnie, tym bardziej że swego małego Paula i żonę pragnie odwieźć do Quebecu. Czasy są coraz bardziej niespokojne, a nasza misja wobec znacznego oddalenia od innych katolickich osiedli może być narażona na jakiś niespodziewany atak pogan. Wraz z panem Bressonem posłałbym Andre Cheniera, Michela Chevreuila i Maurice Farmana. To najbardziej doświadczeni i odważni przewodnicy, dobrze znający drogę i dzikich. Wszyscy oni, po zakończeniu swych zimowych wizyt u zachodnich i północnych Indian, powinni ściągnąć wraz z ładunkami futer pod koniec kwietnia, kiedy rzeki będą już wolne od lodu. Oczywiście jako wioślarze pojechaliby nasi hurońscy przyjaciele. Co prawda, pod wpływem słów pisma bożego złagodnieli i na szczęście nie wykazują tyle zapału do walki co niegdyś, a nawet z każdym rokiem stają się coraz lepszymi rolnikami, ale wierzę, że nadal są wystarczająco dzielni, by ochronić powierzone ich pieczy dobra.

-             Nie jestem, bracie, pewien, czy ten brak zapału do walki wynika jedynie z wpływu słów świętej księgi. Pamiętasz przecież, że gdy przyszła ta straszna zaraza, wielu z nich winą za śmierć swych współbraci próbowało obarczyć nas. Twierdzili, że to nasza obecność rozgniewała ich Wielkiego Ducha. A i ubiegłego lata w czasie najazdu Mohawków i Seneków spodziewali się, że nasz święty duch użyczy im więcej siły. Kiedy zostali pobici, jak się okazało, przez znacznie słabszego napastnika, nawet to niewielkie zaufanie, jakie mieli do naszej wiary, osłabło. Myślę bracie, że ponownie powinniśmy rozważyć, jak zaufanie to odzyskać i jak dodać ducha i sił tym, wśród których żyjemy.

Obydwaj świątobliwi mężowie pogrążyli się w myślach.

Zrobiło się późno. Dogasał ogień na kominku, dopalała się łojowa świeczka. Hurońska wioska pogrążyła się również we śnie.

Nawałnica, tłukąc zaciekle o mury misji, przybierała na sile. Siedzący dotąd za stołem ojciec Brebeuf podniósł się i sięgnął po brewiarz, by odmówić swą codzienną wieczorną modlitwę, gdy nagle". gdzieś daleko na wschodzie niebo przecięła długa, oślepiająca błyskawica. Między ciemnymi, płynącymi nisko nad ziemią chmurami przetoczył się potężny, głuchy łoskot pierwszego w tym roku grzmotu, a wraz z nim w dole, o kilkaset zaledwie jardów od zabudowań misyjnych, tam gdzie zasypane śniegiem ciemniały dachy wigwamów, rozległ się mrożący krew w żyłach ryk setek dzikich postaci wynurzających się z czeluści boru.

6              Indiańska nazwa jez. Ontario, używana jeszcze w XVIII w.

7              Wodospad Niagara.

' Indiańska nazwa rzeki wypływającej z jez. Oswego, obecnie Rzeka Świętego Wawrzyńca.

Nieoczekiwany atak w głębi zimy, w czasie śnieżnej zawieruchy, spadł na uśpioną, nie spodziewającą się niczego wioskę, niczym grom z ciemnego nieba. W kilka minut po napadzie dziesiątki pokrytych korą i nasyconych od wewnątrz tłuszczem wigwamów ogarnęło morze płomieni. Wyrwani z głębokiego snu mieszkańcy wyskakiwali z płonących wnętrz, by paść pod ciosami żelaznych i kamiennych toporów. Wycie wichru na dłuższy czas zagłuszył huk broni palnej, krzyk konających, jęki rannych, wrzask kobiet i dzieci ginących w płomieniach. Śmierć z przerażającą szybkością poczęła zbierać swe krwawe, bezlitosne żniwo.

Wkrótce nowe, pijane nienawiścią, żądzą mordu i łupów hordy runęły na misję. Między garstką wyrwanych ze snu obrońców a dzikimi napastnikami wywiązała się krótka, gwałtowna walka.

Nim oniemiały z przerażenia ojciec Brebeuf zdołał pomyśleć, co się stało, ugodzony tomahawkiem i broczący krwią padł na progu misji. W pobliskich izbach rozległy się przeraźliwe krzyki kobiet, głośny płacz dzieci, trzask wyłamywanych drzwi i rozbijanych sprzętów. Napastnicy brutalnie wywlekali na zewnątrz cudem pozostałych przy życiu. Z przestronnych magazynów misji w pośpiechu wynosili ogromne stosy futer, długie skrzynie nie rozpakowanych jeszcze nowych muszkietów, beczki z prochem i pięćdziesięciofuntowe płaty ołowiu, potrzebnego na kule.

Nim nastał świt, gęsty śnieg zdążył przysypać kupki popiołu czerniejącego w miejscach, gdzie jeszcze nie tak dawno stały wigwamy. Z zabudowań misyjnych pozostały jedynie poszarpane zarysy wypalonych, ponurych w tej chwili murów, ziejących martwymi, upiornymi otworami okien.

Napastnicy, zabrawszy wszelkie dobro i setki powiązanych długimi sznurami jeńców, zniknęli w śnieżnej nawałnicy tak samo szybko i niespodziewanie, jak się pojawili. Przed samym odejściem okrutnie zmasakrowane zwłoki ojców Brebeufa i Lalemanta rzucili na pożarcie płomieniom.

Wokół nie istniejącej już misji gęsty śnieg coraz grubszą warstwą przykrywał zastygłe w wiecznym milczeniu ciała.

 

Wzdłuż Doliny Świętego Wawrzyńca, wokół jezior Simcoe i Kawartha, nad brzegami Huronu, Erie i Oswego, poniżej Georgian Bay, wzdłuż północnych krańców Michiganu i Jeziora Górnego pięć irokeskich plemion, tworzących osławioną w późniejszych czasach wojowniczą Ligę Pokoju, rozpaliło płomienie wojny.

W bitewnym zgiełku wojenne maczugi, kamienne i żelazne topory, noże skalpowe i muszkiety dostarczane przez holenderskich kupców z Fort Orange i Nowego Amsterdamu zbierały krwawe żniwo.

Pierwszą ofiarą stali się Huroni. W słynnej dwudniowej bitwie nad jeziorem Simcoe wieluset z nich pozostało na polu walki. Przeszło dwukrotnie więcej powleczono w pętach do wiosek Mohawków i Seneków, gdzie wielu torturowanych poniosło okrutną, męczeńską śmierć. Znaczna część pojmanych na polu walki - ratując życie przystała do zwycięzców.

Jeszcze w grudniu tego samego roku, tysiąc sześćset czterdziestego dziewiątego, w czasie zmasowanego ataku irokeskich wojowników pada plemię Tobacco. W latach następnych zostaje rozbita i rozproszona potężna konfederacja plemion Neutrals.

Dwuletnia wojna zapoczątkowana w tysiąc sześćset pięćdziesiątym trzecim roku kończy się klęską plemion Petuns i Panther People, zajmujących obszary u południowych brzegów jeziora Erie. Zostają zniszczone i splądrowane jezuickie misje w krainie Huronów oraz wśród okolicznych plemion. Płonie misyjna stacja Saint Ignace, kontrolująca handlowy szlak między jeziorami Huron a Michigan. Irokezi burzą misje St. Joseph i St. Louis. Męczeńską śmierć ponosi wielu misjonarzy, a wśród nich ojcowie Antonius Daniel i Carolus Carnier. Wskutek ciągłego zagrożenia zostaje opuszczona stacja misyjna Sault Ste Marie usytuowana na zachodnim krańcu przesmyku wodnego wiodącego z jeziora Huron na Jezioro Górne.

Tradycyjne szlaki handlowe, którymi z zachodnich regionów kraju płyną do Quebecu ogromne ładunki cennych futer, a w kierunku przeciwnym francuskie towary dla zachodnich i północnych Indian, dostają się na wiele lat pod kontrolę potężnej Ligi. Czy Irokezi potrzebują futer? Nie, ale potrzebują holenderskich i angielskich towarów i broni palnej, by rozszerzyć i umocnić swe wpływy, narzucić wolę innym, słabszym plemionom i podporządkować je sobie.

Jednakże wieloletnia, rozpalona przez nich wojenna nawałnica, zniszczenie i wytępienie ludnych i dumnych plemion Huronów, Neutrals, Tobacco, Erie, Susquehanna, rozbrojenie Delawarów i Mohikanów oraz rozbicie i podporządkowanie Lidze nawet dalekich Shawnee oraz wielu innych mniej zdolnych do stawiania oporu plemion południowo-zachodnich, nie wynika jedynie z rywalizacji o futrzany rynek francuskich, angielskich i holenderskich kupców.

W znacznej mierze stanowi kontynuację dawnych międzyplemiennych waśni, długotrwałej wrogości i walk o lepsze ziemie, o nowe lub bardziej wydajne tereny łowieckie, o narzucenie swoich praw i zwyczajów słabszym.

Po rozprawieniu się z indiańskimi sojusznikami Francuzów, plemiona Mohawk, Oneida, Onondaga, Cayuga i Seneka, zjednoczone w Lidze Irokeskiej, kierują swe ataki na nieliczne jeszcze i słabo zaludnione, niezdolne do samodzielnej, skutecznej obrony oddalone od siebie osiedla Nowej Francji, paraliżując jej handel i początki życia gospodarczego. Ich zmasowane, nieprzerwane napady sięgają coraz głębiej i bliżej serca młodej francuskiej kolonii nad Rzeką Św. Wawrzyńca. Płoną osady, niszczone są zasiewy, bydło, trzoda chlewna, giną osadnicy. Wśród wielu późniejszych pokoleń będzie żyła pamięć o garstce tych, którzy pod dowództwem Adama Dolarda w bitwie pod Long Sault zapłacili najwyższą cenę, by ocalić Montreal.

W pięć lat po zakończeniu w Europie wojny trzydziestoletniej, w wyniku której Francja staje się pierwszą potęgą Starego Kontynentu, jej monarcha, Ludwik XIV, swej chylącej się ku upadkowi kanadyjskiej kolonii wysyła na pomoc oddział doświadczonych i zahartowanych w bojach żołnierzy - ponad tysiąc trzysta osób liczący tzw. Carignan—Salieres Regiment.

Już w następnym roku ta ogromna, jak na ówczesne czasy i warunki, siła wspomagana przez osadników oraz tysiącosobowy oddział Huronów i Algonkinów uderza na krainę Irokezów, pustoszy wsie i osady Mohawków i Seneków, niszczy ich zasiewy, pali warowne wioski, sieje śmierć i spustoszenie. Liga, chociaż do końca nie rozbita, ponosi klęskę za klęską i musi zgodzić się na zawarcie pokoju. Dziwnym zrządzeniem losu poniesie ostateczną klęskę prawie półtora wieku później niemal równocześnie z upadkiem Nowej Francji. Ale ta klęska przyjdzie z rąk tych, którzy w roku tysiąc sześćset sześćdziesiątym szóstym stanowią jej najwierniejszych sojuszników - właśnie z rąk kolonii angielskich tworzących na kontynencie amerykańskim nowe, potężne państwo.

Na razie jednak Nowa Francja zostaje uratowana. Stopniowo odradza się w niej życie.

Nadszedł rok tysiąc sześćset siedemdziesiąty pierwszy.

W przestronnym, bogato umeblowanym gabinecie pałacu Chateau St. Louis niski, otyły mężczyzna o okrągłej, poczerwieniałej widocznie z irytacji twarzy, lisim krokiem posunął się w stronę okna. Jego pulchne, upierścienione palce oparły się o ciężką, wzorzystą zasłonę, przysłaniającą do połowy okno i odsunęły ją nieznacznie. Paciorkowate, złe w tej chwili oczy skierowały się na widniejący dziedziniec i zatrzymały przy niewielkim powozie zaprzężonym w cztery srokate niecierpliwiące się konie.

Powóz właśnie ruszał i patrzący wiedział, ze odjeżdża nim wikariusz generalny kościoła katolickiego Quebecu - ksiądz Francois Xavier de Laval, który jeszcze kilka minut temu wprawił w taką irytację tego, który z woli i w imieniu króla pełnił najwyższą funkcję i władzę francuskiej kolonii w Kanadzie - funkcję gubernatora Nowej Francji.

Powóz oddalał się wzdłuż łagodnego stoku. Wzrok patrzącego wędrował za nim dość długo; przez chwilę zatrzymał się na widniejącym poniżej osiedlu małych drewnianych domków, omiótł pusty w tej chwili rynek i spoczął na szerokiej wstędze potężnej rzeki. Była w tej chwili pusta. Jedynie w pobliżu pierwszego doku kołysała się dość duża, chyba ponad pięćdziesięciotonowa pinka. Mimo znacznego oddalenia wyraźnie widać było jej smukły kształt, wysokie maszty i długi, lekko ku górze wzniesiony bukszpryt.

Pojazd jego eminencji dawno zniknął za urwistym masywem Diamentowego Przylądka, jednak patrzący na gęsto zabudowane u brzegu rzeki miasto nie odchodził od okna. Był wściekły. Zawsze był wściekły po rozmowie z jego eminencją. W obecności wikariusza generalnego, a jak przebąkiwali niektórzy, wkrótce biskupa Nowej Francji, tracił pewność siebie i poczucie własnej godności, zwłaszcza że ze względu na różnicę wzrostu, a może nie tylko, zbyt często odnosił wrażenie, że tamten patrzy na niego z góry.

I dzisiaj też tak było. Mimo że handel futrami podlegał wyłącznej władzy gubernatora, przynajmniej jeśli chodziło o wydawanie i kontrolę licencji, jego eminencja w czasie rozmowy nie omieszkał wypomnieć gospodarzowi oczywistych Jego zdaniem zaniedbań administracji w tym względzie. Niby nie powiedział nic nadzwyczajnego, lecz jego aluzje co do przymykania przez urzędników oczu na sprzedaż Indianom alkoholu, a także mimochodem uczyniona uwaga, że być może nawet piastujący wysokie godności poddani jego królewskiej mości są prawdopodobnie osobiście zainteresowani w utrzymywaniu tego stanu rzeczy, dotknęła gospodarza do żywego. Co prawda gość nie powiedział tego wprost, ale ze słów jego wynikało niedwuznacznie, kogo ma na myśli. Zagroził w dodatku, że swoimi spostrzeżeniami podzieli się z wielkim intendentem, a monsieur Talon9 nie żartował i zbyt często wkraczał w sprawy nawet bardzo odległe od przyznanych mu przez króla uprawnień. A jeśli na przykład przyszłoby mu na myśl, by w sprawach przyznawania i rozliczania licencji handlowych przeprowadzić bardziej wnikliwe dochodzenia". No, lepiej nie myśleć o tym. Pulchne, wypielęgnowane dłonie gubernatora zwilgotniały podejrzanie, a wypukłe czoło pokryły kropelki potu. - Jezuicki lis - mruknął ze złością i otarł twarz cienką, pachnącą chusteczką. Do gabinetu wsunął się bezszelestnie Chamfort, jego osobisty sekretarz. Gubernator odsunął się od okna.

-            Co tam nowego, Louis?

-             Dowódca fortu w Trois Rivieres, porucznik Gobineau, prosi waszą ekscelencję o posłuchanie.

-            Nie wiesz, z czym przyjeżdża?

-            Wspominał, że chodzi o jakieś dwie licencje kupieckie. Gubernator zmarszczył czoło.

-              Znów o licencje handlowe. Nie mógł ich przysłać przez posłańca? Musiał sam przyjeżdżać i to w czasie, gdy ci przeklęci Irokezi znów pewnie szykują jakieś nowe łotrostwo?

-            Nie wiem, ekscelencjo, ale zdaje się, że tym razem chodzi o kogoś z rodziny.

-            Z mojej rodziny?

9 Jean Talon (ok. 1625-1694), wielki intendent Nowej Francji w l. 1665-1672, wyraziciel wielkomocarstwowej polityki Ludwika XIV na kontynencie północnoamerykańskim. Zmierzał do zbudowania francuskiego imperium w Kanadzie. Doprowadził do zatrzymania w Kanadzie Carignan-Salieres Regiment i jego żołnierzy osiedlił wzdłuż rzeki Richelieu tworząc zaporę przeciwko napadom Ligi Irokezów. Popierał rozwój manufaktur, osadnictwa i handlu. Podejmował próby stworzenia w Trois Rivieres huty żelaza, budował tartaki, garbarnie, manufaktury odzieżowe. Kładł duży nacisk na rozwój kanadyjskiego rolnictwa. Za jego czasów ludność Nowej Francji wzrosła z 3000 do blisko 7000 osób.

Ależ nie. Z rodziny pana Gobineau?

-             Hm, mówisz, że z rodziny porucznika Gobineau? O ile wiem, nie miał tu żadnych krewnych?

-             Wasza ekscelencja ma rację, ale zdaje się, że ostatnim statkiem z Normandii, wraz z grupą panien, przybył jakiś siostrzeniec czy też bratanek porucznika.

-            Towarów przywiózł z sobą dużo?

-            Chyba nie, zresztą nie wiem - powiedział Chamfort powściągliwie.

 

-             Sądzisz może, że sakiewkę? To nie byłoby najgorsze. Jeśli pistole lub ludwiki, to porozmawiamy tym chętniej. Wprowadź go i sam też zostań.

Sekretarz skinął domyślnie głową i pociągnął za wiszący obok biurka sznur od dzwonka. Otwarły się ciężkie, dębowe drzwi, pojawił się adiutant. Chamfort obrócił w jego kierunku głowę i polecił:

-            Wprowadź porucznika Gobineau!

-            Tak jest, monsieur!

W chwilę potem cicho zamykał drzwi za nowo przybyłym. Porucznik zatrzymał się parę kroków od biurka i zameldował przepisowo.

-            Niech pan siada, Gobineau. Czemu mam przypisać przyjemność oglądania d...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin