III - psychologia świadomości.rtf
(
55 KB
)
Pobierz
Główne szkoły
n
Mówimy o jednej klasycznej psychologii świadomości, lecz nieklasycznych wersji psychologii świadomości było wiele:
n
W
illiam
James -
strumień myśli
n
F
ranz
Brentan
o
-
psychologia aktów
.
n
J
ames
R. Angell
-
funkcjonalizm
n
Wilhelm
Dilthey -
psychologia rozumiejąca
n
H
enri
Bergson
:
n
„O
bezpośrednich danych świadomości"
.
n
Psychologia postaci
n
Kurt
Kofka,
Max
Wertheimer,
Wolfgang
K
ö
hler,
Kurt
Lewin.
n
Radziecka koncepcja
świadomości ekstrospekcyjnej
n
Koncepcja fenomenologiczna
świadomości
- jako kulminacja
.
Cechy wspólne
oraz wewnętrzne zróżnicowanie
n
Kwestia w
spólne
go mianownika nieklasycznych koncepcji świadomości.
n
Czy istnieje jedna nieklasyczna koncepcja świadomości?
n
Wewnętrzne zróżnicowanie nieklasycznej psychologii jako nauki o świadomości.
n
W czym poszczególne koncepcje i szkoły różniły się od siebie.
W opozycji do koncepcji klasycznej
n
O
ile psychika
w teorii
K
lasycznej
P
sychologii
Ś
wiadomości
była
monadą bez okien
, tworem:
n
O
derwanym od ciała
(paralelizm, K
ö
rper)
.
n
O
derwanym od świata
(fenomenalizm)
n
B
ez podmiotu
(aktualizm)
n
P
oza czasem
(aktualizm
w drugim znaczeniu
)
.
n
M
artwym,
analizowanym pośmiertnie
(Angell - psychologowie klasyczni mieli do czynienienia z analizą pośmiertną swojego przedmiotu badania chwytali go nie w jego dzianiu się tylko już po jego śmierci)
.
n
S
tatycznym i mechanicznym
…
n
o tyle NPŚ oferowały coś dokładnie przeciwnego:
n
P
rzeżywanie własnego ciała,
ekspono
wanie związku świadomości z ciałem
(Leib).
n
Tezę o
z
wiązk
u świadomości
ze światem
,
różnie
zresztą
uzasadnian
ą
:
n
od wskazywania na
ń
, jako na konstytutywny rys świadomości, aż do darwinowskich, adaptacyjnych uzasadnień
.
n
K
onieczność wprowadzenia
i podjęcia problematyki
podmiotu świadomości
n
Po
wiązanie świadomości z czasem
(
przeszłym
, przyszłym
i teraźniejszym
).
n
U
jęcie psychiki jako żywej
,
stającej się w każdym
m
omenc
i
e, dynamicznej, znaczącej, tzn. sensownej (nie sterowanej wyłącznie poprzez mechaniczne podniety i prawa asocjacji), analizowanej w swym dzianiu się, nie pośmiertnie, tylko źródłowo, tak jak się ona jawi.
Fenomenologiczność
n
Można mowić o
zasadniczej
fenomenologiczności metodologicznej
w
obrębie
nieklasycznej psychologii świadomości.
n
Husserl
:
zurick zu dem Sache
- z powrotem do rzeczy, od teorii do rzeczy.
n
Najczęściej rozumiemy fenomenologiczność jako
nieuprzedzony przez wcześniejsze założenia opis pewnego typu przedmiotu danego w odpowiednim typie doświadczenia
(
epoche).
n
Dalej chodzi o fenomenologię
ejdetyczną
czyli o
chwytanie istotowych struktur
n
Ni
e tylko fenomenologom chodziło o to by dać opis pewnego myślenia, które się odbywa
, ale jeszcze
dodatkowo
u
chwycić myślenie w jego istocie,
dojść do natury myślenia.
n
Analiza sposobów dania
w rozmaitych perspektywach odpowiednich przedmiotów. Chodzi o to, żeby nie tylko
u
chwycić to co dane,
a
l
e jeszcze
posiada
ć refleksję sam
ego
sposob
u
dania
, czy jawienia się jakiejś rzeczy
.
n
I wreszcie chodzi o fenomenologię
hermeneutyczną
, czyli interpretację sensów fenomenów, głównie fenomenu
Dasein
(istnienia, egzystencji).
n
Dygresja:
n
potocznie
- lecz w duchu platońskim -
sądzi się, że własne stany psychiczne poznajemy bezpośrednio, cudze pośrednio, przez analogię, wnioskując.
n
Ingarden
mówi o tym, że możliwe jest
bezpośrednie poznawanie cudzych stanów psychicznych
n
Swoje pośrednio, cudze pośrednio (behawioryzm).
Antynaturalizm
Wilhelm Dilthey
(1833-1911)
n
Kontrowersja/spór:
n
Naturalizm
versus
antynaturalizm
n
Naturalizm etyczny
n
Naturalizm przedmiotowy
n
Naturalizm metodologiczny
n
Naturalizm estetyczny
Rozumienie i przeżywanie
n
„dźwięki, jakie składają się na utwór muzyczny, płótno, na którym się coś namalowało, sala sądowa, gdzie się wydaje wyroki mają
z przyrody jedynie swoje tworzywo.
n
Natomiast
każda operacja nauk humanistycznych
przeprowadzona na takich zewnętrznych formach, ma do czynienia jedynie z
sensem i znaczeniem,
jakie uzyskały one dzięki działaniu ducha, służy rozumieniu, które to znaczenie, ten sens w nich ujmuje”.
n
„Ekspresja przeżycia
może zawierać
więcej
ze związku psychicznego,
niż zdolna jest zauważyć wszelka introspekcja.
n
Czerpie ona z głębi, których świadomość nie rozświetla”.
n
„Jedynie czyny człowieka, utrwalone ekspresje życiowe, ich oddziaływanie na innych, pouczają go o nim samym; tak oto
uczy się poznawać samego siebie jedynie na okrężnej drodze rozumienia”.
n
„Dlatego ekspresja zawiera w sobie więcej z przeżycia, niż zdolna jest zarejestrować samoobserwacja”.
n
„Sam przeżywam swoje stany, jestem wpleciony w kontekst oddziaływań społeczeństwa jako punkt przecinania się różnych jego systemów. Te systemy pochodzą z tej samej natury ludzkiej, którą przeżywam w sobie i rozumiem u innych. Język, w którym myślę rozwijał się w czasie i wyrastały z niego moje pojęcia.
Dlatego aż po niezbadane głębie mojej jaźni jestem istotą historyczną”.
n
„W ten sposób
przeżycie czasu
we wszystkich kierunkach
określa treść naszego życia.
Dlatego też teoria uznająca czysto idealny charakter czasu nie ma w naukach humanistycznych żadnego sensu”.
n
„W przeżywaniu obecny jestem dla siebie jako zestrój. Każda zmiana sytuacji odmienia położenie całości życia.
n
Podobnie w każdej ekspresji życiowej, która zostaje przez nas zrozumiana, oddziaływuje zawsze całość życia”
(holizm).
n
„Najbardziej
swoista natura rozumienia
polega właśnie na tym, że - inaczej niż w wypadku poznawania przyrody -
nie operuje się tu czymś podlegającym jednoznacznemu określeniu”.
n
Przyrodę się opisuje i wyjaśnia.
n
Człowieka się (opisuje i) rozumie.
Brentano:
zagadka świadomości
n
K
ażdy akt świadomości ma dwa przedmioty
n
Jeden przedmiot to jest zwykły
obiekt
tego aktu np. słyszę dzwonek
i o
n
jest przedmiot
em
mojej percepcji.
n
Ale każdy akt świadomości ma
jeszcze
sam siebie za przedmiot
- i
to jest drugi przedmiot każdego aktu.
n
Kiedy
percypuj
ę
dzwonek
-
jeśli robię
to
świadomie
-
to
tym samym
(ex opere operato)
spostrzegam, że słyszę, że perc
y
puję.
Nieklasyczne rozumienie świadomości
n
T
eza Brentano o intencyjności świadomości: do natury świadomości należy to, że jest ona
intencyjna
, że odznacza się intencyjnością.
n
J
e
st to je
dno z
ciekaws
zych rozwiązań problemu
odróżnienia tego co fizyczne i tego co psychiczne.
Klasyczni psychologowie nie potrafili tego zrobić.
n
Termin
intencyjny
pochodzi od łacińskiego
tendere in aliquid
-
zmierzać ku czemuś.
n
Ś
wiadomość
zawsze
kieruje się ku czemuś - stąd
intendere
.
n
N
ie ma to nic wspólnego z intencją w sensie zamiaru.
n
To coś ku czemu się kieruje nazywamy intencjonalnym odpowiednikiem świadomości.
n
Pojawia się rozróżnienie na
a
kt i przedmiot
świadomości
.
n
To akt jest tym co interesuje psychologa.
n
Narodziny relacyjnego ujęcia psychiki.
Nieklasyczne rozumienie świadomości
n
Jamesa
...
Plik z chomika:
Casio-Psychologia
Inne pliki z tego folderu:
VII - umysł.rtf
(32 KB)
VI - zachowanie.rtf
(24 KB)
V - ciało.rtf
(26 KB)
IV - nieświadomość i psychoanaliza.rtf
(64 KB)
III - psychologia świadomości.rtf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin