IV - nieświadomość i psychoanaliza.rtf

(64 KB) Pobierz

psychologia nieświadomości

pomiędzy filozofią

a psychoanalizą

 

Margetts (1953) i Ellenberger (1957) tradycja:

                     „Nieświadomość przed Freudem”.

                     W roku 1960 pojawia się najważniejsza książka tego nurtu:

                     Whyte, The Unconscious Before Freud.

                     Od najdawniejszych czasów, ludzie przypuszczali istnienie umysłowej aktywności zachodzącej poza stanem czuwania.

idea nieświadomości - archaiczna

                     Upaniszady.

                     Listy francuskich jezuitów z XVII wieku opisujących wierzenia Irokezów i Huronów.

                     Oskar Pfister (1932) znajduje ją u Indian Nawaho.

                     Teksty buddyjskie.

prekursorzy idei nieświadomości
w tradycji śródziemnomorskiej

                     Platon (k)

                     Plotyn

                     Aureliusz Augustyn

                     Pseudo-Dionizy Areopagita

                     Tomasz z Akwinu

                     Johannes Eckhart

                     Paracelsus

                     Jakub Boehme (w)

Plotyn

                     Co innego myśl, a co innego uświadamianie myśli i - uświadamiamy. Jesteśmy myślimy wprawdzie zawsze, ale nie zawsze sobie świadomi, gdy: myśl się odbija i życiowe działanie duszy zostanie jakby odepchnięte z powrotem na podobieństwo odbicia na gładkiej, błyszczącej i spokojnej powierzchni w zwierciadle.

                     Kiedy zatem: ono pęknie na kawałki z powodu zaburzeń w harmonii cielesnej, wtedy myśl i umysł myśli bez odbicia i wtedy jest już tylko czysta myśl bez wyobrażenia.

Nieświadomość
ideą antykartezjańską

                     Momentem kluczowym dla hipotezy nieświadomości po Kartezjuszu był przełom XVII i XVIII wieku.

                     W roku 1690, Locke – pisał jeszcze, że "jest niemożliwe, żeby spostrzegać bez świadomości, że się spostrzega" (It is impossible to perceive without perceiving that he does perceive).

                     Jednak już w tym samym roku angielski Platonik John Norris twierdził: "Możemy posiadać idee, których nie jesteśmy świadomi" (We may have ideas of which we are not conscious).

terminologia

                     Kategorie Unbewusstsein (nieświadomość) i bewusstlos (bezwiedny) - wprowadza uczeń Wolffa, profesor fizjologii z Lipska, Ernst Platner w 1776 roku - do opisu ciemnych, niewyraźnych percepcji…

                     …a następnie popularyzują je Goethe, Schiller i Schelling między rokiem 1780 a 1820.

Kames et consortes

                     W języku angielskim słowo "nieświadomy" - unconscious - jako przymiotnik, pojawiło się w roku 1751 w tekście szkockiego filozofa Henry Kamesa…

                     oraz, w tym samym roku, w książce Roberta Whytta poświęconej mimowolnym ruchom u zwierząt…

                     …a częściej, dopiero po roku 1800, na przykład, w pismach Wordswortha i Coleridge'a.

najważniejsze postaci:
Leibniz

                     Zasada ciągłości zjawisk: filozoficzna podstawa dla hipotezy nieświadomości.

                     pomysł progu percepcji, oraz teoria, że te same spostrzeżenia, których jesteśmy świadomi, mogą być także obecne w naszym umyśle w postaci podprogowych percepcji, kiedy one znajdują się poniżej owego progu (Ellenberger).

 

                     F. A. Mesmer oraz markiz de Puysegur (1784) „pojęcie nieświadomości w kontekście snu, somnambulizmu, naturalnego oraz wywołanego, dysocjacji”

                     J.F. Herbart - „mechanika wyobrażeń”

                     A. Schopenhauer - nieświadoma wola.

                     C.G. Carus: Psyche (1846) „klucz do zrozumienia natury świadomego życia duszy leży w sferze nieświadomości”.

                     W.B. Carpenter - unconscious cerebration, 1854.

                     C. Darwin: naturalistyczna wersja Schopenhaueryzmu - koncepcja nieświadomego umysłu ukrytego w przyrodzie.

Eduard
von Hartmann

                     „Filozofia zasady bezwiednej” (1868): najważniejsza przedfreudowska książka o nieświadomości, które ma w ciągu dziesięciu lat osiem wznowień.

 

 

                     Eduard von Hartmann analizuje w niej 26 aspektów nieświadomej psychiki.

                     Do zasłużonych dla rozwoju idei nieświadomości zaliczeni: Leibniz, Hume, Kant, Fichte, Herder, Schelling, von Schubert, Jean Paul (Richter), Hegel, Schopenhauer, Carus, Herbart i Fechner.

między 1872 a 1880 - siedem książek ze słowem „nieświadomość” w tytule:

                     W B. Carpenter, Nieświadoma aktywność mózgu (Unconscious Action of the Brain), 1872;

                     J. C. Fischer, Hartmanna filozofia zasady bezwiednej. Okrzyk bólu zdrowego przedstawiciela ludzkości

              (Hartmann's Philosophie des Unbewussten. Ein Schmerzenschrei des gesunden Menschenverstandes), 1872;

                     J. Volkelt, Nieświadome i pesymizm

              (Das Unbewusste und der Pessimismus), 1873;

wydawniczy boom?

                     C. F. Flemming, Przyczynek do pojęcia nieświadomej czynności duszy

              (Zur Klärung des Begriffs der unbewussten Seelen-Thätigkeit), 1877;

                     A. Schmidt, Przyrodoznawcze podstawy filozofii zasady bezwiednej

              (Die naturwissenschaftlichen Grundlagen der Philosophie des Unbewussten), 1877;

                     E. Colsenet, Nieświadome życie umysłu

              (La Vie Inconsciente de l'Esprit), 1880;

                     S. Butler, Nieświadoma pamięć  (Unconscious Memory), 1880.

Lancelote Law Whyte (1960):

                     Podstawowa idea nieświadomych procesów psychicznych była (w po-Kartezjańskiej Europie): możliwa do pomyślenia (conceivable) około roku 1700, stała się przedmiotem dyskusji (topic) w okolicach roku 1800, zaś od 1870-1880 roku - zaczęła być modna (fashionable), wręcz banalna.

 

                     Formuła "nieświadomych procesów psychicznych" "jest właściwie zapowiedzią sui generis programu badawczego, zmierzającego do odkrycia rzeczywistej struktury oraz funkcji psychiki w ramach pojedynczej doktryny, która zastąpiłaby upadający dualizm" .

                     W konsekwencji the first person data psychology ustępuje the third person data psychology, utrwala się monizm i przekonanie, że nie można zbudować wartościowej wiedzy o człowieku na podstawie jego samowiedzy (w tym introspekcji).

                     I to jest najważniejsze dla psychologii, jako nauki, co docenili nawet behawioryści, jak Skinner czy Hebb.

Skinner

                     "Jest rzeczą interesującą, że część argumentów dostarczyli behawiorystom psychoanalitycy, którzy twierdzili, że chociaż człowiek może zdawać sobie sprawę z pewnej części swojego życia psychicznego, to jednak nie dotyczy to całej psychiki. Ten rodzaj myślenia, który Freud nazywał nieświadomym, przebiegał bez wiedzy podmiotu.

 

                     Freud […] dostarczył behawioryzmowi argumentów za tym, że procesy psychiczne co najmniej nie wymagają świadomości. Jego dowody na to, że myślenie zachodzi bez introspekcyjnego rozpoznania, były w sposób oczywisty w duchu Zasady Oszczędności Lloyda Morgana. […] Dowody eksperymentalne, potwierdzające słuszność jego założeń, zaczęły szybko narastać" (Skinner, 1963).

 

Opętanie, owładnięcie, duchy nieczyste

                     W kulturze śródziemnomorskiej najpierw przeważały wyjaśnienia o charakterze sakralnym.

                     Później pojawiły się koncepcje pośrednie: wprowadzające wątki naturalistyczne, jednak pozostawiając elementy nadprzyrodzone, czy parapsychologiczne.

                     Na przełomie XVIII/XIX wieku pojawiły się zdecydowane próby uchwycenia obserwowanych zjawisk za pomocą aparatury pojęciowej i empirycznej obywającej się bez odniesień do sfery niematerialnej/nadnaturalnej.

Legion demonów, duchy zmarłych, uprzednie wcielenia czy naprzemienne osobowości?

                     Pierwsze koncepcje chorób mentalnych preferowały wyjaśnienia posesywno- demonologiczne.

                     Na następnym etapie, odwoływano się do fluidów, tajemniczych energii, magnetyzmu.

                     W XVIII wieku pojawiły się wyjaśnienia, w których istotną rolę zaczęła odgrywać hipoteza nieświadomości (w różnych wersjach).

Egzorcyzmy

Agrippa von Nettesheim
Heinrich Cornelius (1486 – 1535)  

                     Autor koncepcji pośredniej: łączącej motywy religijne i przyrodnicze.

                     Szatan atakuje takie kobiety, które są chore, gdyż wtedy ich wola i rozeznan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin