Podstawy przedsiębiorczości. Program nauczania i przewodnik metodyczny.pdf

(217 KB) Pobierz
redakcyjna
Projekt ok∏adki i stron tytu∏owych
Karolina Lijklema
Redakcja:
Beata Szymaƒska
Dawid Lasociƒski
Redaktor techniczny:
El˝bieta Czechak
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez ministra w∏aÊciwego do
spraw oÊwiaty i wychowania i wpisany do wykazu programów szkolnych
do kszta∏cenia ogólnego do nauczania podstaw przedsi´biorczoÊci na pozio-
mie zasadniczej szko∏y zawodowej, na podstawie recenzji rzeczoznawców:
dr Joanny Dzia∏o – z rekomendacji Uniwersytetu ¸ódzkiego,
dr. Daniela Stosa – z rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
Nr dopuszczenia: DKOS – 5002 – 17/03
ISBN 83-7195-864-1
Copyright © by Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.
Warszawa-¸ódê 2003
246890463.002.png
SPIS TREÂCI
CZ¢Âå I Program nauczania
1. Wst´p do programu .................................................................................. 8
2. Wyciàg z rozporzàdzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej
kszta∏cenia ogólnego (Dz. U. Nr 51) ....................................................... 9
3. Szczegó∏owe cele edukacyjne – kszta∏cenia i wychowania ............... 11
4. Szczegó∏owe cele kszta∏cenia oraz materia∏ nauczania
i przewidywane osiàgni´cia uczniów ..................................................... 14
5. Proponowany przydzia∏ godzin .............................................................. 21
6. Procedury osiàgni´cia celów ................................................................... 22
7. Opis metod oceniania osiàgni´ç ucznia ................................................ 24
8. Informacja o warunkach niezb´dnych do realizacji programu ........ 26
CZ¢Âå II Przewodnik metodyczny nauczyciela
1. Wst´p do przewodnika ............................................................................. 28
2. Plan wynikowy (rozk∏ad materia∏u) ....................................................... 29
3. Propozycje wymagaƒ edukacyjnych na stopnie szkolne ................... 39
4. Scenariusze wybranych lekcji ................................................................ 42
5. Sprawdziany wiadomoÊci i umiej´tnoÊci .............................................. 53
6. Rozwiàzania sprawdzianów .................................................................... 68
7. Karty pracy ucznia .................................................................................... 72
8. Za∏àczniki ................................................................................................... 77
5
246890463.003.png
WST¢P
G∏ównym celem edukacji w zasadniczej szkole zawodowej jest przy-
gotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, a tak˝e do
pracy i ˝ycia w warunkach gospodarki rynkowej. Wprowadzenie przed-
miotu Podstawy przedsi´biorczoÊci do szkó∏ w ramach kszta∏cenia ogólne-
go, daje mo˝liwoÊç realizacji tego celu.
Przedsi´biorczoÊç to s∏owo, które nabra∏o w ostatnim czasie szczegól-
nego znaczenia. Do niedawna przedsi´biorczoÊç kojarzona by∏a wy∏àcz-
nie z samozatrudnieniem. Obecnie mówi si´ o postawach przedsi´bior-
czych w kontekÊcie rodziny, spo∏eczeƒstwa i ka˝dego stanowiska pracy.
Kszta∏towanie postaw przedsi´biorczych wÊród uczniów to zadanie dla
wszystkich nauczycieli. Program nauczania do przedmiotu Podstawy
przedsi´biorczoÊci proponuje realizacj´ treÊci kszta∏cenia poprzez wyro-
bienie w uczniu umiej´tnoÊci bycia aktywnym, asertywnym i przedsi´-
biorczym przy znajomoÊci regu∏ otaczajàcej go rzeczywistoÊci. Musimy
pami´taç, ˝e od ÊwiadomoÊci cz∏owieka i jego aktywnoÊci zale˝y mo˝li-
woÊç osiàgni´cia ˝yciowego i zawodowego powodzenia.
Cele i treÊci programu umo˝liwiajà uczniowi zdobywanie wiedzy
z zakresu podstaw komunikacji interpersonalnej i ekonomii. Wa˝nymi
treÊciami kszta∏cenia sà zachowania spo∏eczne oraz umiej´tnoÊç opisu
w∏asnej osobowoÊci. TreÊci programu pozwalajà zapoznaç ucznia z mecha-
nizmem funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolà paƒstwa w gospodarce
rynkowej oraz zasadami funkcjonowania gospodarki mi´dzynarodowej.
Szczególny nacisk po∏o˝ono na przygotowanie uczniów do aktywnego
uczestnictwa w ˝yciu gospodarczym i spo∏ecznym. Kreowanie w∏asnej ak-
tywnoÊci zawodowej (np. poszukiwanie pracy), strategia podejmowania
decyzji o utworzeniu firmy to w gospodarce najwa˝niejsze umiej´tnoÊci.
Ich zdobycie jest przydatne szczególnie w warunkach wysokiego bezrobocia.
Na nauczanie Podstaw przedsi´biorczoÊci w ramach kszta∏cenia ogól-
nego przeznaczono 1 godzin´ tygodniowo w ca∏ym cyklu kszta∏cenia.
8
246890463.004.png
WYCIÑG Z ROZPORZÑDZENIA MINISTRA
EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
Z DNIA 26 LUTEGO 2002 ROKU W SPRAWIE
PODSTAWY PROGRAMOWEJ
KSZTA¸CENIA OGÓLNEGO (DZ. U. NR 51)
Cele edukacyjne
1. Kszta∏towanie postawy przedsi´biorczoÊci.
2. Przygotowanie do Êwiadomego i aktywnego uczestnictwa w ˝yciu go-
spodarczym.
3. Kszta∏towanie umiej´tnoÊci skutecznego komunikowania si´ i wspó∏-
pracy.
4. Poznanie mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej.
5. Kszta∏towanie umiej´tnoÊci aktywnego poszukiwania pracy i Êwiado-
mego jej wyboru.
6. Poznanie roli paƒstwa w gospodarce rynkowej oraz procesów integracji
i globalizacji gospodarki.
Zadania szko∏y
1. Zapewnienie uczniom mo˝liwoÊci uzyskania wiedzy, umiej´tnoÊci
i kszta∏towania postaw przedsi´biorczych, warunkujàcych aktywne
uczestnictwo w ˝yciu gospodarczym.
2. Zapewnienie warunków do wspó∏pracy z przedstawicielami ˝ycia go-
spodarczego w regionie.
3. Zapewnienie uczniom dost´pu do aktów prawnych z zakresu prawa
pracy, prawa gospodarczego, prawa autorskiego oraz systemów jakoÊci.
4. Ukierunkowanie ucznia na ustawiczne doskonalenie umiej´tnoÊci i sa-
mokszta∏cenie.
5. Stworzenie mo˝liwoÊci korzystania z ró˝norodnych êróde∏ informacji
gospodarczej.
6. Umo˝liwienie poznania specyfiki lokalnego rynku pracy.
TreÊci nauczania
1. Mocne i s∏abe strony w∏asnej osobowoÊci, samoakceptacja, asertyw-
noÊç.
2. Komunikacja interpersonalna. Bariery w procesie komunikowania si´
i ich pokonywanie.
3. Charakterystyka rynku i gospodarki rynkowej.
4. Funkcjonowanie gie∏dy papierów wartoÊciowych.
5. Gospodarstwa domowe – dochody i wydatki, inwestowanie w∏asnych
pieni´dzy, system zabezpieczenia emerytalnego. Ochrona praw konsu-
mentów.
6. Przedsi´biorstwo w gospodarce (cele dzia∏ania, formy organizacyjno-
-prawne).
9
246890463.005.png
7. Podstawy prawne dzia∏alnoÊci gospodarczej (wybór podstawowych za-
gadnieƒ) i procedury jej podejmowania.
8. Planowanie w∏asnego przedsi´wzi´cia gospodarczego. Biznesplan.
9. Koszty i przychody przedsi´biorstwa. OkreÊlanie wyniku finansowego.
10. Podstawowe funkcje gospodarcze paƒstwa, w tym polityka fiskalna
i monetarna.
11. Wzrost gospodarczy i jego wskaêniki.
12. Bezrobocie i inflacja.
13. Podstawy prawne nawiàzywania i rozwiàzywania stosunku pracy.
14. Metody aktywnego poszukiwania pracy. Podstawowe dokumenty. Roz-
mowa kwalifikacyjna.
15. OÊrodki wspierania przedsi´biorczoÊci.
16. Wspó∏praca gospodarcza z zagranicà. Integracja z Unià Europejskà.
17. Etyka biznesu.
Osiàgni´cia
1. Umiej´tnoÊç autoprezentacji i samooceny, z uwzgl´dnieniem predys-
pozycji do podejmowania dzia∏alnoÊci zawodowej.
2. Identyfikowanie podstawowych cech i funkcji rynku.
3. Umiej´tnoÊç planowania bud˝etu gospodarstwa domowego.
4. Rozró˝nianie form inwestowania.
5. Identyfikowanie podstawowych celów dzia∏ania oraz form prawno-or-
ganizacyjnych przedsi´biorstw.
6. Umiej´tnoÊç okreÊlania kosztów i przychodów oraz obliczania wyniku
finansowego (proste przyk∏ady).
7. Umiej´tnoÊç przygotowania podstawowych dokumentów niezb´d-
nych do podj´cia dzia∏alnoÊci gospodarczej przez osob´ fizycznà.
8. Identyfikowanie podstawowych wskaêników wzrostu gospodarczego.
9. Umiej´tnoÊç przygotowania dokumentów zwiàzanych z poszukiwa-
niem i podejmowaniem pracy oraz umiej´tnoÊç przeprowadzenia roz-
mowy kwalifikacyjnej z pracodawcà w warunkach symulowanych.
10. Wskazywanie korzyÊci i zagro˝eƒ wynikajàcych ze wspó∏pracy gospo-
darczej z zagranicà, w tym z integracji Polski z Unià Europejskà.
246890463.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin