TRB_PYTANIA_.DOC

(133 KB) Pobierz
1

1.       Zdefiniować pojęcie „technologia” i technologia robót budowlanych

Technologia-metoda wytwarzania produktów określonego rodzaju ; nauka stosowana o procesach wytwarzania produktów materiałów wyjściowych

Technologia robót budowlanych-zajmuje się metodami i systemami wykonywania poszczególnych rodzajów robót budowlanych oraz wznoszenia obiektów.

 

2.        

3.        

4.       Klasyfikacja procesów w podstawowej produkcji budowlanej , przykłady

4.1 Ogólna klasyfikacja.

4.1.1           roboty ziemne (podstawowe, przestrzenne, wykończeniowe, odwodnieni, zagęszczenie gruntu)

4.1.2           roboty fundamentowe i uzbrojenie terenu (specjale, uzbrojenie podziemne)

4.1.3           roboty betonowe (deskowanie, zbrojenie, betonowanie)

4.1.4           roboty montażowe (montaż konstrukcji budynków, budowli specjalnych)

4.1.5           roboty wykończeniowe (tynkarskie, malarskie, tapicerskie, podłogowe, izolacyjne, osadzeniowe, stolarskie)

4.2      Podział w zależności od ich złożenia

4.2.1           procesy bardzo wysokiego stopnia złożoności (obejmujące wykonanie zespołu obiektów)

4.2.2           procesy bardzo wysokiego stopnia złożoności (wznoszenie całych budynków)

4.2.3           procesy średniego stopnia złożoności (wykonanie elementów konstrukcji, wyposażenie lub wykończenie obiektów)

4.2.4           procesy małego stopnia złożoności prowadzące do uzyskania półfabrykatu

 

5.       Technologiczny model budownictwa tradycyjnego i uprzemysłowionego - różnice podstawowe.

Systemy technologii robót budowlanych w Polsce

5.1      system tradycyjny i częściowo uprzemysłowiony. W latach 60 oparty na tzw. technice tradycyjnej z tendencjami do częściowego przyobiektowego placu budowy, wykorzystując zaplecze techniczne do produkcji ograniczonego asortymentu wyrobów oraz funkcji zaopatrzeniowych

5.2      system uprzemysłowiony. Znaczny rozwój i poszerzenie funkcji zaplecza technicznego budownictwa, głównie przemysłowego. Można wyróżnić dwie wersje:

5.2.1           prefabrykowaną (zakłady przemysłowej produkcji prefabrykatów)

5.2.2           monolityczną (produkcja na skalę przemysłową półfabrykatów tj. mieszanki betonowej, zaprawy, deskowań, zbrojenia)

5.3      docelowy model budownictwa uprzemysłowionego na podstawie pełnej unifikacji elementów i wyrobów

 

6.       Mechanizacja produkcji budowlanej-etapy rozwoju

Jest to forma technologii tej produkcji, wyrażająca się realizacją budowlanych procesów technologicznych za pomocą maszyn-technologia zmechanizowanych robót budowlanych. Etapy rozwoju, wnioski pkt. 5

6.1      wydajność maszyn

6.1.1           teoretyczna

-          pełne wykorzystanie parametrów maszyny

-          brak obciążenia maszyny (bieg jałowy)

-          najwyższe kwalifikacje obsługi

6.1.2           techniczna

-          maszyna pracuje pod obciążeniem

-          najkorzystniejsze warunki pracy

-          brak zakłóceń w pracy (warunki laboratoryjne)

UWAGA.  Wydajność techniczne nie jest osiągalna w praktyce budowlanej

6.1.3           eksploatacyjna

6.1.3.1      produkcyjna

6.1.3.2      właściwa

7.

8.       Pojęcie mechanizacji kompleksowej.

Jest ona rozszerzeniem mechanizacji na wszystkie czynności procesu produkcyjnego, zarówno główne jak i transportowe. Proces produkcyjny przebiega z reguły w sposób ciągły i równomierny: do czego przyczynia się wyeliminowanie pracy ręcznej, będące zasadniczą przeszkodą w osiągnięciu ciągłości pracy. Mechanizacja kompleksowa stanowi wyższy etap rozwoju w stosunku do mechanizacji częściowej, przy czym czynności ręczne są wyeliminowane (albo występują w minimalnym zakresie, tylko w czynnościach pomocniczych). Przy mechanizacji kompleksowej, następuje pełne zsynchronizowanie pracy, wszystkie maszyny wykonują określony proces technologiczny w zakresie wydajności miejsca i czasu pracy. Pojęcie mechanizacji kompleksowej oznacza taką metodę organizacji wykonywania robót budowlanych, w której poszczególne procesy produkcyjne w jak najwyższym, ekonomicznie uzasadnionym stopniu zmechanizowania, realizowane są w sposób ciągły równomierny (rytmicznie odpowiednim-wybrany jako optymalny-zestawem maszyn budowlanych, zharmonizowanych ze sobą pod względem  możliwości, miejsca pracy, wydajności i pozostałych parametrów roboczych (zasięg, wysokość użyteczna działania, pojemność, nośność i udźwig)

 

9.       Mechanizacja  kompleksowa-ogólne zasady tworzenia zestawów maszyn

W tego typu mechanizacji zamiast pojedynczymi zestawami maszyn (dobór maszyn w zestawie powinno uwzględniać zarówno kryteria techniczne jak i ekonomiczne). Maszyny o zestawie powyższym powinny być tak dobrane, aby z jednej strony zapewniono kryteria technologiczne, techniczne możliwości jakościowo dobranego i terminowego wykonania właściwej produkcji budowlanej, z drugiej zaś uzyskano efekt gospodarczy. Powinny być również tak dobrane aby:

-          aby były wykorzystane w max stopniu w danych warunkach uzasadniony ekonomicznie

-          eliminowały udział pracy ręcznej w procesie produkcyjnym

Zespół maszyn powinien w sposób ciągły i równomierny zapewniać realizację całego procesu technologicznego, dla którego został dobrany (tj. równoczesne lub kolejne wykonywanie wszystkich operacji wchodzących w skład tego procesu). Podstawowe zasady tworzenia zestawów maszyn:

-          podział procesu technologicznego na operacje robocze, przewidziane do wykonania oddzielnymi maszynami

-          określenie i przydział rodzaju maszyn do odpowiadających im przydzielonych zadań

-          ustalenie maszyny głównej (wiodącej w zestawie)

-          dobór maszyn współpracujących w zestawie do wydajności maszyny wiodącej, oraz wg pozostałych parametrów roboczych (pojemność, nośność, udźwig, użyteczna wysokość podnoszenia)

-          przyjęcie układu technologicznego maszyn zapewniającego najwyższy stopień niezawodności (szeregowy, równoległy lub szeregowo-równoległy)  uzyskania min rozkładów pracy (pracochłonność) niezbędnego do ujednolicenia produkcji (pracy maszynowej i ręcznej)

-          uzyskanie najkrótszego cyklu wykonania pracy

-          uzyskanie najniższych kosztów produkcji

 

10.    Klasyfikacja rodzajowa maszyn budowlanych-przykłady

10.1   maszyny do robót ziemnych:

-          koparki jednonaczyniowe

-          wielonaczyniowe

-          ładowarki jednonaczyniowe

-          wielonaczyniowe

-          spycharki

-          równiarki

-          zgarniarki

-          zagęszczarki gruntu (wibracyjne)

10.2   maszyny do robót fundamentowych:

-          kafary (do pali wbijanych, do formowania pali w gruncie)

-          młoty kafarowe

-          wibromłoty

10.3   maszyny do robót betonowych:

-          nożyce do prętów żebrowanych

-          giętarki do prętów zbrojeniowych

-          betoniarki

-          betonownie

-          dozowniki (wody, cementu, kruszywa)

-          wibratory

-          pompy do transportu mieszanki betonowej

-          wywrotki wannowe

-          mieszalniki (mieszalniki samochodowe)

10.4   maszyny do robót montażowych i transportu pionowego

-          suwnice bramowe

-          żurawie wieżowe stałe

-          żurawie jezdniowe (kołowe, samochodowe, gąsienicowe)

-          torowe żurawie wieżowe

-          żurawie samo wznoszące

-          boczne

-          kolejowe

-          wyciągi budowlane

-          przenośniki taśmowe

10.5   maszyny do robót wykończeniowych

-          rusztowania

-          zacieraki do betonu

-          szlifierki do parkietów

-          agregaty tynkowe

-          pompy do zapraw

-          mieszarki do zapraw

-          agregaty malarskie

-          natryskiwacze lepiku

-          giętarki do rur

10.6   maszyny do transportu budowlanego poziomego

-          samochody skrzyniowe

-          wywrotki

-          przyczepy do przewożenia materiałów budowlanych

-          naczepy

-          wózki załadowcze

-          unoszące podnośniki

 

11.    Rodzaje transportu budowlanego:

11.1   ze względu na kierunek:

-          poziomy (daleki, bliski)

-          pionowy (dźwigniki, wciągniki stale, wyciągi, wciągarki)

-          pionowo-poziomy (żurawie, suwnice, ładowarki, przenośniki)

11.2   ze względu na rodzaj dróg

-          kołowy

-          szynowy

-          widny

11.3   ze względu na położenie na placu budowy

-          zewnętrzny (przewóz materiału, maszyn, ziemi)

-          wewnętrzny (z miejsc magazynowania do urządzeń transportu pionowego)

 

12.    Transport poziomy-zasady postępowania przy projektowaniu i organizacji transportu.

12.1   transport poziomy. Podstawowym zadaniem jest dokonanie wyboru opartego na istotnych warunkach, takich jak trasa transportu, rodzaj przewożonego ładunku oraz ilość. Poziomy transport dzielimy na:

12.1.1        zewnętrzny-daleki

12.1.2        wewnętrzny-bliski

W pierwszym rzędzie przy dobieraniu i ustalaniu transportu, powinno być wykorzystanie dróg stałych. Mogą to być pojazdy bez przyczep (niewymienne). Transport ciągnikowy czy szynowy (wymiennych zestawów) musi być zsynchronizowany z pracą pozostałych maszyn

 

13

14....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin