Ustawa VAT 2010 Akty prawne cz.I (01.01.2010r).pdf

(211 KB) Pobierz
374047363 UNPDF
USTAWA O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
WSTĘP
Rok 2009 był kolejnym rokiem, który przyniósł sporo propozycji zmian
w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Jeśli chodzi o pro
jekty ustaw, które były rozważane w 2009 r. to były to następujące:
1. projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy
nr 2222) – projekt mający na celu implementację do przepisów o po
datku od towarów i usług zmian wprowadzonych dyrektywami Rady
z 2008 r.;
2. projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy
nr 2463) – dotyczący podwyższenia rocznego limitu obrotu: z 10 tys.
euro do 30 tys. euro, uprawniającego podatników do zwolnienia z po
datku VAT;
3. projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy
o rachunkowości (druk sejmowy nr 2179), który przewiduje zmiany
w uznawaniu niektórych dokumentów za fakturę VAT poprzez doda
nie do nich paragonów fiskalnych za niektóre towary i usługi;
4. projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy
nr 1599) – dotyczący zmian w postaci określenia w tejże ustawie zwol
nień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestru
jących;
5. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk
sejmowy nr 1370) – dotyczący zmiany w postaci wydłużenia terminu do
zgłaszania naczelnikowi urzędu skarbowego zmiany danych zawartych
w zgłoszeniu rejestracyjnym podatnika podatku od towarów i usług;
6. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk
sejmowy nr 1046) – dotyczący liberalizacji wymogów formalnych dla
zastosowania stawki 0% w eksporcie i w wewnątrzwspólnotowej dosta
wy towarów (WDT);
7. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk
sejmowy nr 909) – dotyczący uproszczenia obowiązków rejestracyjnych
podatników poprzez zlikwidowanie obowiązku oddzielnej rejestracji
dla transakcji krajowych i wewnątrzunijnych.
Oprócz ww. projektów, nad którymi w 2009 r. trwały prace w Sejmie, poja
wiły się również inne propozycje zmian, które w roku 2009 nie były przed
miotem prac sejmowych. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów
www.mofnet.gov.pl opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawie
o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (wła
ściwie to są nawet 2 wersje tego projektu – jeden z dnia 2 lipca 2009 r. oraz
drugi z dnia 30 listopada 2009 r.). Projekt według jego uzasadnienia dotyczy
5
374047363.001.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
USTAWA O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
dostosowania klasyfikacji statystycznej stosowanej dla potrzeb klasyfikowa
nia towarów i usług do klasyfikacji obowiązującej w statystyce. Jednak pro
jekt ten zawiera również propozycje zmian w zakresie zwolnień od podatku
od towarów i usług. Ponadto na ww. stronie internetowej kilkakrotnie
zamieszczano również założenia do projektów zmian w ustawie o podatku
od towarów i usług dot. przede wszystkim odliczania podatku od towarów
i usług od nabycia samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do napędu
tych samochodów.
Ostatecznie jednak pod koniec 2009 roku zostały uchwalone dwie ustawy
zmieniające ustawę o podatku od towarów i usług (wynikające z projektów
wymienionych w pkt 1 i 2) oraz jedna ustawa, w której przepisach, wprowa
dzone zostały zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług.
Największe zmiany wprowadzone zostały ustawą z dnia 23 października
2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 195, poz. 1504) i wynikały z konieczności imple
mentacji unijnych dyrektyw:
– dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrek
tywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług,
– dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określającej szcze
gółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego
w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w pań
stwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie
członkowskim,
– dyrektywy Rady 2008/117/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającą
dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej w celu zwalczania uchylania się od opodatkowania
w związku z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi.
Największe zmiany wynikają z implementacji dyrektywy Rady 2008/8/WE
i dotyczą określania miejsca świadczenia usług. Zmienia się bowiem gene
ralna zasada określania tego miejsca. Do dnia 31 grudnia 2009 r. zgodnie
z ogólną zasadą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia było
miejsce, gdzie świadczący usługę posiadał siedzibę, a w przypadku posiada
nia stałego miejsca działalności, z którego świadczył usługi – miejsce, gdzie
świadczący usługę posiadał stałe miejsce prowadzenia działalności; w przy
padku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności
– miejsce stałego zamieszkania. Od dnia 1 stycznia 2010 r. generalną zasadą
przy ustalaniu miejsca świadczenia usługi jest miejsce, w którym podatnik
będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (doty
czy usług świadczonych na rzecz podatników – definicja podatnika znaj
duje się w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług). Jednak tak jak
to było w poprzednim brzmieniu przepisów (do dnia 31 grudnia 2009 r.)
6
374047363.002.png
USTAWA O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
również po zmianach (od dnia 1 stycznia 2010 r.) jest szereg wyjątków od
tej generalnej zasady. Pozostałe zmiany wynikające z ustawy z dnia 23 paź
dziernika 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług są zwią
zane z powyżej wymienionymi i dotyczą: definiowania usług, określenia
podatników zobowiązanych do rozliczenia importu usług, terminu powsta
wania obowiązku podatkowego w imporcie usług, okresów rozliczania 0%
w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT), rejestracji na potrzeby
handlu wewnątrzwspólnotowego (VAT UE) oraz nowej deklaracji VAT9M
i związanego z nią nowego terminu rozliczania importu usług przez niektó
rych podatników.
Z kolei zmiany wynikające z implementacji dyrektywy 2008/117/WE, wpro
wadzone ustawą z dnia 23 października 2009 r., w założeniu mają na celu
usprawnienie wymiany informacji o transakcjach wewnątrzwspólnotowych
między państwami członkowskimi i swoim zakresem obejmują znaczące
zmiany w składaniu informacji podsumowujących (VATUE). Zwłaszcza
w sprawie terminu składania informacji, okresu (częstotliwości) ich składa
nia oraz podatników i czynności, których dotyczy ten obowiązek.
Ostatnimi zmianami wynikającymi z implementacji dyrektywy, są zmiany
wynikające z dyrektywy 2008/9/WE. Są to zmiany dotyczące składania
wniosków o zwrot podatku zapłaconego w innym państwie członkowskim.
Zmienione zostały przepisy normujące zasady ubiegania się o zwrot tego
podatku m.in. w zakresie miejsca składania wniosku (urząd skarbowy pań
stwa na terytorium którego podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania),
sposobu jego składania oraz uregulowania kwestii odsetek w przypadku nie
dokonania zwrotu.
Druga z uchwalonych pod koniec 2009 r. ustaw to ustawa z dnia 2 grudnia
2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r.
Nr 215, poz. 1666). Ta ustawa wprowadziła zmiany w dwóch kwestiach.
Pierwsza to zmiana w delegacji dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych dotycząca wytycznych przy określaniu w drodze rozporzą
dzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas
rejestrujących (zmiana ta została wymuszona przez wyrok Trybunału Kon
stytucyjnego z dnia 16 lipca 2009 r. sygn. K 36/08).
Druga ze zmian wynikająca z tej ustawy to zmiana limitu kwotowego doty
cząca zwolnienia od podatku od towarów i usług. Za zgodą Rady Unii Euro
pejskiej limit ten mógł zostać podniesiony z 50.000 zł (10.000 EURO) do
150.000 zł (30.000 EURO). Szczegóły dotyczące zmienionego i obowiązu
jącego nowego limitu w 2010 r. zwolnienia od podatku od towarów i usług
znajdują się w poniżej zamieszczonym ujednoliconym tekście ustawy
o podatku od towarów i usług.
7
374047363.003.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin