Dokumentacja TECHNICZNo-Ruchowa
INSTRUKCJA MONTAżU, OBSŁUGI I KONSERWACJI
METRA BLANSKO, a.s.
ELEKTRONICZNY ZESTAW PRęDKOŚCIOMIERZA
LTE 11.220, LTE 11.230
LTE 12.220, LTE 12.230
Wersja oprogramowania . MCP : ……………………………………………..
MPP : ………………………………………………
LTZ : ……………………………………………….
TREŚĆ:
1. Wstęp
2. Charakterystyka podstawowa i zastosowanie
3. Funkcja i konstrukcja przyrządu
3.1 Czujnik obrotów LTV
3.1.1. Opis
3.1.2. Parametry techniczne
3.1.3. Warunki robocze
3.1.4. Wyposażenie
3.2. Pomiarowa i zapisująca jednostka LTE
3.2.1. Opis
3.2.1.1. Moduł procesora centralnego (MCP)
3.2.1.2. Moduł częstotliwościowych i analogowych wejść (MFAV)
3.1.2.3. Moduł wejść zero-jedynkowych ( MBV)
3.1.2.4. Moduł wejść przekaźnikowych (MRV)
3.1.2.5. Moduł pamięci półprzewodnikowej (MPP)
3.1.2.6. Moduł zasilania głównego (MHN)
3.1.2.7..Moduł zasilania pomocniczego (MPN)
3.1.2.8. Kabel płaski
3.2.1.9. Szafa
3.2.2. Parametry techniczne
3.2.3. Warunki robocze
3.2.4. Wyposażenie
3.3. Wskaźnikowa i komunikacyjna jednostka LTZ i jednostka wyświetlacza LTK
3.3.1. Opis
3.3.2. Parametry techniczne
3.3.3. Warunki robocze
3.3.4. Wyposażenie
3.4. Szafa złącz LTS
3.4.1. Opis
3.4.2. Parametry techniczne
3.5. Czujnik ciśnienia TMG
3.5.1. Opis
3.5.2. Parametry techniczne
3.6. Oprogramowanie
3.6.1. Krótki opis działania MCP wg oprogramowania wersji 1100xxxx
3.6.2. Krótki opis działalnia MPP wg oprogramowania wersji 210003xx
3.6.3. Krótki opis działalnia LTZ wg oprogramowania wersji 31xx02xx
3.6.4. Forma przesyłanej jednolitej wiadomości z MCP
3.6.5. Organizacja pamięci rezerwowej MCP
4. Montaż tachografu i wprowadzenie do eksploatacji
4.1. Łącza i czujnik ciśnienia
4.2. Czujnik obrotów i szafa łączy
4.3. Jednostka wskaźnikowa i komunikacyjna i jednostka wyświetlacza
4.4. Jednostka pomiarowa i zapisująca
4.5. Wprowadzenie do eksploatacji
5. Obsługa wyświetlacza jednostki SW – Wersji 31xx0206 lub wyższej
5.1. Pozycja podstawowa „JAZDA“
5.2. Opcja następnych funkcji „EDYTACJA DANYCH“
5.2.1. Funkcje dostępne ogólnie
5.2.2. Funkcje dostępne po aktywacji hasła
5.3. Komunikaty błędów
6. Konserwacja
7. Kontrola, regulacja i naprawy zestawu prędkościomierza
7.1. Kontrola działania zestawu
7.2. Proces rozświecania diod LED na LTZ
7.3. Regulowanie
7.4. Naprawy
8. Gwarancja
9. Transport
10. Magazynowanie
11. Zakończenie
Elektroniczny zestaw prędkościomierza typoszeregu LT jest przedstawicielem nowej generacji urządzeń przeznaczonych do zapisywania, obróbki i przekazywania informacji o eksploatacji pojazdu szynowego. Wykorzystane rozwiązanie konstrukcyjne i technologie produkcyjne zapewniają w porównaniu z wcześniejszymi typoszeregami prędkościomierzy registracyjnych wyższą użytkowość, niezawodność i zarazem obniżenie wymagań na konserwację i obsługę urządzenia.
W zakresie kontynuacji podwyższania niezawodności eksploatacyjnej, ulepszania parametrów i akceptacji indywidualnych wymagań użytkowników producent zastrzeża sobie prawo przeprowadzać udoskonalenia, które będą w zgodzie z Opisem Technicznym i wprowadzać je do produkcji.
1 Charakterystyka podstawowa i zastosowanie
Elektroniczny zestaw prędkościomierza typoszeregu LT (tachograf lokomotywy) umożliwia pomiary i zapis przejechanego odcinka trasy i prędkości pojazdów szynowych – zwłaszcza pojazdów trakcyjnych - i zapis dalszych informacji eksploatacji pojazdu w zależności na przejechanym odcinku i czasie. Dalej są do dyspozycji sygnały wyjściowe zależne na przejechanym odcinku i na prędkości ( np. do sterowania impulsowego smarowania lub prędkościowe punkty włączania). Częścią składową zestawu są także jednostki wskaźnikowe i komunikacyjne znajdujące się na stanovisku maszynisty, które służą przedewszystkim do przedstawiania prędkości i edytacji danych statystycznych. Informacje o ruchu pojazdu są uzyskiwane z czujnika obrotów lub innego przyrządu pojazdu szynowego ( centralna obróbka danych ruchu pojazdu).
Tachograf przystosowany jest do współpracy z systemem liniowego urządzenia zabezpieczającego tzw. VZ używanego na ČĎ ( naprz. LS 90)- odpowiednik SHP na kolejach polskich, może także pracować samodzielnie lub może być po umowie z producentem przystosowany do innych typów urządzeń zabezpieczających (obsługa czuwaka itp.).
Składa się z kilku części konstrukcyjnych: czujnika obrotów LTV, pomiarowej i zapisującej jednostki LTE i jednostki wskaźnikowej i komunikacyjnej LTZ, ewentualnie jeszcze z klawiatury LTK i szafy łączy LTS.
Z osią pojazdu sprzężony optoelektroniczny czujnik obrotów LTV wytwarza w czterech kanałach impulsy, których ilość jest wprost proporcjonalna przejechanemu odcinkowi trasy a ich częstotliwość jest wprost proporcjonalna prędkości pojazdu szynowego ( nieuzwględniając ślizg koła). W jednostce pomiarowej i zapisującej LTE są te sygnały, zależne na średnicy koła poddawane obróbce i zapisywane (wspólnie z innymi danymi i informacjami) do pamięci półprzewodnikowej. Pomiarowa i zapisująca jednostka ocenia następne doprowadzane sygnały i informacje (naprz. ciśnienie w układach hamulcowych, sygnały zero-jedynkowe) a następnie generuje sygnały wyjściowe ( naprz. kontakty prędkościowe, smarowanie obrzeża obręczy).
Połączenie czujnika obrotów z jednostką LTE realizowane jest za pomocą kabla wprost lub kabel może w celu łatwiejszej konserwacji być przyłączony poprzez listwę zaciskową LTS.
Komunikacyjna i wskaźnikowa jednostka LTZ służy do wyświetlania niektórych danych ( prędkość rzeczywista, prędkość preselekcjonowana, prędkość maksymalna na odcinku, czas, przejechana trasa …) i do komunikacji pomiędzy obsługą i tachografem. Klawiatura edytacji danych do prędkościomierza jest zwykle częścią składową jednostki LTZ. W wypadku niedoboru miejsca na pulpicie można wykorzystać jednostkę LTZ bez klawiatury i samodzielną klawiaturę LTK umieścić na inne dogodne miejsce.
Sposób zapisu namierzonych wartości do pamięci półprzewodnikowej przedstawia największą zmianę w porównaniu do poprzednich typoszeregów tachografów, gdzie zapis był przeprowadzany na pasek papierowy. Zapis do pamięci półprzewodnikowej umożliwia uprościć zbiór zapisów jazd, ich ocenę i w dużej mierze zabronić dodatkowym zmianom zapisu. Wyświetlanie i ocena zapisanych parametrów jazdy przeprowadzane jest na komputerze klasy PC, zwykle na zewnątrz pojazdu.
Elektroniczny zestaw prędkościomierza służy w podstawowej konfiguracji do zapisu:
- Numeru produkcyjnego zestawu prędkościomierza
- Numeru statystycznego i ewidencyjnego pojazdu
- Lokomotywowni macierzystej pojazdu
- Średnicy zestawu kołowego
- Numeru statystycznego i ewidencyjnego maszynisty
- Miejsca zmiany maszynistów i stacji początkującej danego odcinka trasy
- Rodzaju pociągu
- Numeru pociągu
- Masy pociągu
- Długości pociągu
- Rodzaju hamowania
- Procent hamowania
- Czasu i daty
- Przejechanej trasy
- Rzeczywistej prędkości pojazdu
- Maksymalnejj dozwolonej prędkości pojazdu
- Ciśnienia w przewodzie głównym powietrza
- Niezgodności rzeczywistego kierunku jazdy z preselekcjonowanym
- Ewentualnego rezerwowego sygnału analogowego
- Dwu do pięciu ósemek zero-jedynkowych sygnałów
- Ewentualnych niektórych informacji diagnostycznych
Do wyświetlania:
- Preselekcjonowanej prędkości pojazdu
- Maksymalnej dozwolonej prędkości
- Realnego czasu
- Edytowanych danych statystycznych
- Komunikatów systemu do maszynisty
- Podstawowych informacji diagnostycznych
Do generacji sygnałów wyjściowych:
- Trasy
- Prędkości
- Zerowej prędkości
- Zależnych na kierunku jazdy
- Sygnałów dla smarowania obrzeży kół w trakcie jazdy w przód i w tył
- Specjalnych sygnałów działania VZ – urządzenia zabezpieczającego
Komunikacyjna i wskaźnikowa jednostka (LTZ) trwale wyświetla na pseudoanalogowym wyświetlaczu:
- Rzeczywistą prędkość pojazdu ( wewnętrzna skala)
- Preselekcjonowaną prędkość pojazdu (skala średnia)
- Maksymalną dozwoloną prędkość pojazdu (zewnętrzna skala)
Na wyświetlaczu można w trakcie pozycji „JAZDA“ naciśnięciem odpowiedniego przycisku wyświetlić:
- Rzeczywisty czas
- Przejechany odcinek trasy
- Rzeczywistą prędkość pojazdu
- Komunikaty systemu do maszynisty
Obsługa (maszynista) komunikuje z zestawem za pomocą klawiatury i wyświetlacza alfanumerycznego jednostki komunikacyjnej i wskaźnikowej LTZ. Preselekcją niektórej z funkcji edytacji danych obsługa udziela systemowi wymaganych danych statystycznych i ewidencyjnych, podawać trzeba tylko te dane, które wymagają aktualizacji w pamięci zestawu. Edytacja danych przeprowadzana jest tylko w bezruchu pojazdu w pozycji „EDYTACJA DANYCH“. Zakończeniem edytacji naciśnięciem odpowiedniego przycisku lub rozruchem pojazdu przechodzi zestaw do pozycji "„JAZDA"“i zawartość wewnętrznej pamięci jest aktualizowana.
Po włączeniu zasilania jest zestaw w pozycji „JAZDA“, nastawiane jest wyświetlanie czasu.
Parametry jazdy i dane statystyczne są zapisywane do MPP (pamięci półprzewodnikowej) w sposób okrężny, tzn. że jeżeli nie będą przepisane dane z pamięci do komputera oceniającego przed wykorzystaniem całej zarezerwowanej pojemności pamięci ( min. 80%), są najstarsze dane przepisane nowymi i są nieodwrotnie skasowane. Odwrotnie dane są do czasu przekroczenia zarezerwowanej pojemności zapisane trwale i można je przenosić do komputera oceniającego powtórnie (np. w wypadku błędu pracownika zabezpieczającego ocenę jazd). Żółta LED na jednostce LTZ sygnalizuje mniej ważną awarię prędkościomierza. Druga LED (czerwona) na jednostce LTZ sygnalizuje odwrotnie poważną awarię prędkościomierza.
Elektroniczny zestaw prędkościomierza jest wieloprocesorowy, wzajemna komunikacja zapewniona jest szeregową szyną zbiorczą w kształcie gwiazdy, moduł centralnego procesora (MCP) jest w tym wypadku stacją sterującą, szyna zbiorcza jest czasowo multipleksowana. Jeden cykl przebiega 5 x za sekundę. Zapewniona jest kontrola funkcji modułów za pomocą obwodów „watchdog“ uzupełnionych kontrolą programową, duży nacisk kładziony jest na wysoką niezawodność eksploatacyjną.
Podanie hasła umożliwia dostęp do funkcji umożliwiających edytację stałych danych statystycznych, przekaz danych do karty pamięciowej LTM i pokazującym wszystkie zmierzone i zapisywane dane i informacje np. w celach serwisowych i diagnostycznych.
Zestaw składa się z następujących głównych części:
-...
mariuszgti