Portret Jesieni. Wysłany przez byeti dnia 13-10-2005 o godz. 08:00:00
Otaczająca nas przyroda pociąga i zachwyca swoim bogactwem barw i różnorodnością zjawisk. Spacery po parku, wycieczki do lasu, na ogródki działkowe oraz codzienny pobyt na podwórku przedszkolnym w otoczeniu drzew i roślin zachęca do obserwacji, myślenia, działania i przeżywania.Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie organizowanych przeze mnie zajęć otwartych dla rodziców w grupie dzieci pięcioletnich.
Autor: Beata Zeidler
"Oto jesień na portrecie.Na jesiennym śpi bukiecie.Wcale oczu nie otwiera,chociaż szyszka ją uwiera,choć ją kasztan kłuje w nos -taki już jesieni los!"Dorota Gellner
Otaczająca nas przyroda pociąga i zachwyca swoim bogactwem barw i różnorodnością zjawisk. Spacery po parku, wycieczki do lasu, na ogródki działkowe oraz codzienny pobyt na podwórku przedszkolnym w otoczeniu drzew i roślin zachęca do obserwacji, myślenia, działania i przeżywania. Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie organizowanych przeze mnie zajęć otwartych dla rodziców w grupie dzieci pięcioletnich. Źródłem działania był nagromadzony materiał przyrodniczy zebrany podczas wycieczki autokarowej do lasu. Dzieci bawiąc się nazbierały dużo pięknych liści, ciekawych gałązek, różnych kamieni oraz szyszki, z których następnie układały wymyślne kompozycje. Poprzez kącik przyrody staram się kształtować u dzieci przyjazny stosunek do przyrody oraz ukazywać jej piękno w różnych porach roku. Kącik to także miejsce, w którym dzieci doskonale się bawią i uczą. "Dary jesieni" posłużyły podczas zajęć do segregowania, przeliczania, układania i manipulowania. Źródłem przeżyć oprócz bezpośredniego kontaktu z przyrodą była też literatura i poezja o tematyce jesiennej. Prezentując w trakcie zajęć utwór E. Ostrowskiej pt. "Bajka o jesiennym szalu" i recytując wiersze D. Gellner chciałam, aby dzieci mogły odczuć nastrój tej pory roku. W części plastycznej dzieci miały okazję rozwijać swoją wyobraźnię i pomysłowość. Do działań plastycznych włączyli się również rodzice, którzy pomagali dzieciom w doborze materiału przyrodniczego, służyli im pomocą przy przyczepianiu większych elementów do kartonu. Pracami "Szal Pani Jesieni" udekorowałam hol.K O N S P E K T TEMAT ZAJĘCIA: PORTRET JESIENI PODSTAWA PROGRAMOWA:Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.HASŁA PROGRAMOWE:
· Zbieranie okazów przyrody – nazywanie ich, wykorzystanie ich np. do edukacji matematycznej, konstruowania, dekoracji pomieszczeń.
· kształtowanie pojęć liczbowych: liczebniki główne (ich symbole - cyfry), liczebniki porządkowe
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· dziecko rozwija wyobraźnię i pomysłowość
· dziecko potrafi wspólnie z grupą wykonać szal dla Jesieni
· potrafi przeliczyć liczmany w zakresie 7
· próbuje rozróżnić cyfry od 1 do 7
POMOCE:
ilustracje, pacynka lisa, strój jesieni, książka E. Ostrowskiej, liczmany, kostki, tworzywo przyrodnicze, patyczki kreatywne, kaseta z nagraniami Klanzy.
P R Z E B I E G
o ułożenie zebranych liści na szalu
o sprawdzenie, czy liczba zgadza się z ilością zebranych liści (przeliczanie w zakresie 7)
o wybranie najładniejszego i najciekawszego liścia; próby uzasadnienia swojego wyboru (opisywanie jego kształtu, koloru, wielkości)
o Zabrał dziadek na wycieczkęTomka i małą Haneczkę. Idą sobie leśną dróżką, a wiatr szepcze im na uszko:Ref. Tak, tak, tak jesieni nadszedł czas! Tak, tak, tak jesieni nadszedł czas!
o Nagle kasztan z drzewa skoczył,W złote liście się potoczył.Za nim leci drugi , trzeciWprost pod nogi naszych dzieci.Ref. Pac, pac pac pac,Tak jesień wita nas.Pac, pac , pac, pacJesieni nadszedł czas.
o Woła Tomek: - Mam jednego!Już znalazłem następnego!Do kieszonki schowam sobieI ludzika w domu zrobię.Ref. Pac ...
o Z lewej strony obok HankiSpadły dwa małe kasztanki.Dobrze w trawie poszukała,Całą kieszeń nazbierała.Ref. Pac ...
111. Praca zespołowa "Szal pani Jesieni’ – wykorzystanie materiału przyrodniczego do pracy (zachęcenie rodziców do wspólnej pracy z dziećmi).
111. Pląs "Magiczna liczba 7" (pedagogika zabawy; KLANZA)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem (bis)Tak, jest jeden!Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem (bis)Tak, jest jeden!Tak, jest dwa!Czy znasz, czy znasz ...itd. Tak, jest siedem!
Śpiewamy w kole na dwa pierwsze wersy; przy słowach "tak jest jeden" - tupiemy prawą nogą; "tak jest dwa" - tupiemy lewą nogą; przy słowach "tak jest trzy" - klękamy na prawe kolano; przy słowach "tak jest cztery" - klękamy na lewe kolano; przy słowach "tak jest pięć" - podpieramy się prawym łokciem; ; przy słowach "tak jest sześć" - podpieramy się lewym łokciem; ; przy słowach "tak jest siedem" - podpieramy się czołem. Uwaga - za każdym razem wykonujemy gesty po kolei, zaczynając od pierwszego.
111. Informacja zwrotna; próby oceny zajęcia przez dzieci (narysowanie listka uśmiechniętego lub smutnego). Przyczepianie listka do drzewa.
iwonka888