My i technika.
Cele ogólne:
ü nabywanie pozytywnego stosunku do postępu cywilizacyjnego, z jednoczesnym dostrzeganiem jego pozytywnych i negatywnych cech;
ü rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia;
ü przyjmowanie pewnych wzorców zachowań będących podstawą tworzącej się w przyszłości u dziecka kultury technicznej;
Temat dnia
Wychowanie zdrowotne
Cele operacyjne.
Dziecko:
Plan pracy –
tematyka, formy i metody
Obszary aktywności
Zajęcia popołudniowe. Gry i zabawy dydaktyczne i tematyczne.
19. 02.
poniedziałek
„Kupujemy urządzenia techniczne”
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik
¨ potrafi grzecznie zachować się w sklepie;
¨ zna podstawowe urządzenia techniczne, nazywa je, określa ich przeznaczenie, wie jak działają;
¨ zna zasady bezpiecznego posługiwania się niektórymi, wie których nie wolno mu używać i dlaczego;
- wycieczka do pobliskiego sklepu z artykułami gospodarstwa domowego;
- zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem podstawowych urządzeń technicznych, które są w każdym domu i ułatwiają człowiekowi pracę;
- przestrzeganie zasad bezpiecznego posługiwania się nimi;
społeczna
techniczna
zdrowotna
Nauka wiersza Cz. Janczarskiego „Pożyteczne urządzenia”
20. 02.
wtorek
„Życie dawniej i dziś”
Zabawa ruchowa z elementem naśladownictwa „Jak roboty”
¨ chętnie poznaje historię cywilizacji, dostrzega znaczenie postępu;
¨ zna kilka nazw dawnych urządzeń technicznych;
¨ poprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami;
¨ segreguje przedmioty wg ich przeznaczenia;
- przybliżenie dzieciom rozwoju historycznego pewnych urządzeń technicznych ułatwiających człowiekowi życie (oświetlenie, ogrzewanie, itp.);
- wycinanie z różnych folderów i reklam urządzeń i naklejanie ich na „półki” – „Sklep AGD”;
plastyczno-matematyczna
„Pomagamy sprzątać” – ćwiczenia ortofoniczne. Naśladowanie odgłosów różnych urządzeń.
21. 02.
środa
„Urządzenia kuchenne”
¨ poprawnie wybrzmiewa grupy podanych głosek;
¨ uważnie słucha piosenki i potrafi o niej opowiedzieć własnymi słowami;
¨ zna nazwy urządzeń kuchennych, zasady ich działania i przydatność;
¨ wie co to jest energia elektryczna i do czego jest potrzebna;
- zabawa ortofoniczna – ćw. przodu języka na zgłoskach: sss, zzz, wrrr, trach, der, brrr, itp.;
- słuchanie piosenki „Rozśpiewany blok” – analiza treści;
- omówienie przydatności, zasad działania i bezpiecznego używania urządzeń kuchennych;
- zasadnicze elementy budowy, znaczenie energii elektrycznej;
językowa
muzyczna
„Skąd się bierze cień?” – zabawa dydaktyczna. Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania cienia i odbijanie promieni świetlnych.
22. 02.
czwartek
„Pomagamy mamie”
Zabawa ruchowa z elementem obrotu „Mikser, pralka, wiertarka”
¨ zna ogólne zasady bezpiecznego posługiwania się niektórymi urządzeniami, wie których urządzeń nie wolno mu samemu obsługiwać i dlaczego;
¨ wyciąga poprawne wnioski z historyjki obrazkowej i opowiadania;
¨ myśli logicznie, rozwiązuje problemy;
¨ bezpiecznie posługuje się żelazkiem, prasując małą powierzchnię;
- omówienie przydatności, zasad działania i bezpiecznego używania urządzeń ułatwiających pracę domową gospodyń;
- historyjka obrazkowa „Przygoda Gutka” i opowiadanie „Piękne żelazko” S. Zawadzkiej - bezwarunkowe zasady bezpieczeństwa, skutki nie wyłączenia żelazka;
- malowanie po tkaninie farbami do tkanin i utrwalanie pracy żelazkiem;
plastyczna
„Kto cię woła?” – zabawa dydaktyczna – rozpoznawanie kolegów po głosie.
23. 02.
piątek
„Popatrz w prawo, popatrz w lewo…”
¨ rozpoznaje i nazywa kierunki;
¨ tworzy zbiory przedmiotów kierując się cechą przeznaczenia;
¨ dokonuje analizy i syntezy własnych wiadomości, wyciąga wnioski;
¨ ma podstawy wiedzy technicznej;
- rozpoznaw...
Hel53land