Powietrze.docx

(17 KB) Pobierz

Powietrze

 

Scenariusz 1

Jest to scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych przeznaczony dla dzieci 5-letnich. Został on opracowany w ramach realizacji programu własnego Ziemia zielona planeta. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.

 

Temat zajęcia: Zabawy badawcze: Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie elementów Metody Bon D’epart.

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, badawcza.

Cele ogólne:

1.      Zapoznanie dzieci z właściwościami powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji.

2.      Stwarzanie sytuacji sprzyjającej wykorzystanie zdobytej wiedzy.

3.      Uświadomienie dzieciom znaczenia powietrza dla życia na Ziemi.

4.      Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.

Cele operacyjne:

1.      Zna właściwości powietrza.

2.      Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

3.      Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń.

4.      Rozumie konieczność dbania o czystość powietrza.

5.      Starannie wykonuje powierzone zadania.

Metody:

·         obserwacja, rozmowa, opowiadanie, ćwiczenia praktyczne

Formy pracy:

z całą grupą; w małych zespołach; indywidualna.

Środki dydaktyczne:

balony, globus, plansze, butelka, świeczki, słoiki, gąbka, słomki, naczynia z mydłem, nagranie magnetofonowe, wzory graficzne, ołówki, tacki z piaskiem, kartki

Realizacja

Część wstępna:

Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i proponuje „podróż badawczą”.

Część zasadnicza: Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.

1.      Opowiadanie nauczyciela nt.:

o        znaczenia tlenu, jednego z gazów powietrza, dla życia ludzi, zwierząt i roślin, dbania o jego czystość;

o        obecności „wszędobylskiego” powietrza na zewnątrz nas i w środku ludzi i przedmiotów; Nauczyciel wspomaga swe opowiadanie przygotowanymi pomocami: globus, plansza z płucami człowieka.

2.      Wychowankowie słuchają opowiadania nauczyciela. Odwołując się do opowiadania nauczyciela, własnych doświadczeń, odpowiadają na pytania:

o        Czy człowiek może nie oddychać? / wstrzymanie na chwilę oddychania /

o        Co znajduje się wewnątrz nas, w płucach? Nauczyciel proponuje wychowankom odnaleźć odpowiedzi na powyższe pytania poprzez wykonanie doświadczeń.

3.      Nauczyciel formułuje problem do rozwiązania: „Czy na pewno powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów?”

4.      Dzieci wykonują doświadczenia, prowadzą obserwację – zanurzają butelkę i gąbkę w wodzie.
Obserwują wydostające się z zanurzonych przedmiotów bąbelki – powietrze.
Formułują wniosek powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów.

5.      Uwięzione powietrze – „Zabawa z balonami”:

o        Dzieci nadmuchują balony, wypuszczają powietrze na dywan. Obserwują poruszające się przedmioty na dywanie: bibułki, piórka. Układają wniosek „Wiatr to poruszające się powietrze”.

6.      „Co się dzieje z powietrzem, kiedy jest gorące?”:

o        Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który na szyjkę dużej butelki szczelnie naciąga balon a następnie zanurza butelkę w gorącej wodzie;

o        Wychowankowie zauważają powoli napełniający się balon powietrzem, który unosi się. Układają wniosek: „Powietrze znajdujące się w butelce, pod wpływem ciepła oddanego przez gorące powietrze, ogrzewa się i rozszerza zwiększając swoją objętość”.

o        Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje unoszących się nad ziemią balonów wypełnionych gorącym powietrzem.

7.      Do czego jest potrzebne powietrze:

o        Nauczyciel zapala dwa znicze, jeden przykrywa słoikiem;

o        Dzieci próbują rozwiązać problem:, „Dlaczego płomień lampki pod słoikiem po krótkim czasie gaśnie?” Układają wniosek: „Powietrze podtrzymuje spalanie, przy spalaniu zużywa się. Jeśli dopływ powietrza zostaje odcięty płomień gaśnie”.

8.      „Bańki, bańki” – Metoda Bon D’epart.

o        Dzieci słuchają piosenki „Bańki mydlane”, odpowiadają na pytania dotyczące treści utworu.

o        Imitują ruchem czynności wysnute z treści piosenki.

o        Dopasowują wzór graficzny do piosenki.

o        Odtwarzają ruchem wzór graficzny w rytm śpiewnej piosenki.

9.      Zabawa w puszczanie baniek mydlanych.

o        Dzieci puszczają bańki mydlane.

o        Obserwują i odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:

o        Kto puści największą bańkę?

o        Która będzie bardziej kolorowa?

o        Kto wypuści najwięcej baniek naraz?

Część końcowa: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zabawie – zajęciach.
Otwiera szeroko okno by uświadomić dzieciom potrzebę wietrzenia pomieszczeń.
Na zakończenie proponuje dzieciom wspólną zabawę ruchową z elementem ćwiczeń ortofonicznych pt. „Balonik”.

Opracowanie Joanna Opalińska
Przedszkole Publiczne Pilzno

 

 

Scenariusz 2

PODRÓŻ TRZECIA

„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS – ZABAWY Z POWIETRZEM”

 

v      Poznanie niektórych sposobów wykorzystania siły wiatru przez człowieka na podstawie opowiadania „ Powietrze - Co to jest?”(Wydawnictwo EGMONT – Mała wiedza o „dużych” rzeczach, takich jak żywioły i zjawiska natury).

v      „Zabawy z wiatrem” - podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym – obserwacja kołyszących się na gałęziach liści, kwiatów na rabatce a także trzymanych w ręce chusteczek i zrobionych z papieru wiatraczków – szukanie odpowiedzi na pytania, Kto poruszył chusteczki, wiatraki? Skąd się bierze wiatr?

v      Wiersz D. Wawiłow pt. „ Jak wygląda wiatr” – wypowiedzi na temat pozytywnych i negatywnych skutków działania wiatru oparte na obserwacji otaczającego świata.

v      Teatrzyk cieni do opowiadania T. Fiutowskiej pt. „Wiatrak i ptaki” – poznanie sposobów wykorzystania przez człowieka energii wiatru – zastosowanie wiatraków.

v      „Wiatrowa muzyka” – wykorzystanie kawałków celofanu, papierków z cukierków, balonów, plastikowych rurek do wykonania instrumentów, na których zagrają wiatrową muzykę.

v      Zajęcia z komputerem – wykorzystanie programu „Encyklopedia przyrody” – poznanie pozytywnego ( rozsiewa nasiona, uruchamia wiatraki, popycha łodzie i żaglówki) i negatywnego ( zniszczone wichurą lasy, domy, zerwane linie energetyczne) wpływu wiatru na środowisko przyrodnicze.

v      „Od wietrzyka do huraganu” zabawa z wykorzystaniem chusty Klanza i bibułek.

v      Opowiadanie ilustrowane serią obrazków pt. „O kominie, który przestał dymić” – poznanie źródeł dymów w środowisku (dymy z fabryk, kopalń, hut, spaliny samochodów) oraz skutków zanieczyszczenia powietrza – powstawanie wokół miast smogu – nieprzyjemnej szarej mgły. Wskazanie sposobów oczyszczania powietrza (zakładanie filtrów).

v      Poznanie właściwości powietrza podczas zabaw badawczych

-          Czy powietrze może poruszać lekki przedmioty?” – wypuszczanie powietrza z nadmuchanych balonów kierując je na ułożone na stole przedmioty (bibuła, piórka, wata).

-          Czy powietrze można ścisnąć?”- w strzykawce zatkanie palcem otworu na igłę wyciągnięcie tłoczka do góry następnie próba dociśnięcia go do dna – szukanie przyczyny oporu tłoka w strzykawce.

-          Czy gorące powietrze unosi się do góry?” – nałożenie balonu na szyjkę pustej plastikowej butelki włożenie jej do dużego słoika następnie nalanie do niego gorącej wody obserwowanie, co dzieje się z balonem (zaczyna napełniać się powietrzem i unosi się do góry) – szukanie odpowiedzi na pytanie, Dlaczego balony latają?

-          Skąd się wzięły bąbelki?”- zanurzanie w wodzie pustych butelek, dmuchanie przez rurki do wody – szukanie odpowiedzi na pytanie, czym są bąbelki ( powietrze) i skąd się wzięły?.

v      Zabawa naśladowcza przy muzyce relaksacyjnej pt. „Kamień, woda, powietrze” – naśladowanie ruchem treści opowiadania o tym jak kamień zmienił się w wodę a woda w powietrze.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin