Typy zachowań w procesie komunikowania się.pdf

(111 KB) Pobierz
306958609 UNPDF
Typy zachowań w procesie komunikowania się
Spis treści
1. Wstęp
2. Zachowanie uległe
3. Zachowanie agresywne
4. Zachowanie asertywne
5. Podsumowanie
6. Literatura
Temat ten wybrałem, gdyż jest on bardzo ciekawy, jak również bardzo
ważny. Prawidłowy proces komunikowania się odgrywa kluczową rolę nie tylko w życiu
każdego człowieka, lecz również w prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Różne typy zachowań uczestników komunikowania się pozwalają na wypracowanie
najlepszej strategii, która doprowadzi do osiągnięcia zamierzonego celu.
O sprawności funkcjonowania instytucji przesądza bez wątpienia odpowiednia
organizacja pracy własnej i podległego zespołu pracowników każdego menedżera na
wszystkich szczeblach piramidy organizacyjnej.
W komunikowaniu się interpersonalnym, zwłaszcza bezpośrednim i to pod postacią
werbalnego i pozawerbalnego, często uczestnicy mają do czynienia z różnymi
zachowaniami. W obliczu omawianych i rozwiązywanych problemów uczestnicy
komunikacji mogą prezentować następujące typy zachowań:
- uległe, oznaczające tendencje do ucieczki,
- agresywne, oznaczające tendencje do walki,
- asertywne, wskazujące na tendencje partnera do szukania porozumienia.
Wymienione dwa pierwsze typy zachowań oparte są na reakcjach instynktownych, jakie
człowiek przejawia w obliczu problemów i zagrożenia.
Jeśli w sytuacji bezpośredniego zagrożenia zarówno ucieczka (zachowania uległe ), jak i
podjęcie walki ( zachowanie agresywne ) mogą być skutecznymi metodami działania, to
w komunikowaniu się są zwyczajnie nieefektywne. Aby dojść do porozumienia, a więc
skutecznie rozwiązać dyskutowany problem, należy wykorzystać takie pozytywne
umiejętności jak umiejętność dyskutowania, argumentowania i negocjowania. Są to
charakterystyczne cechy zachowań asertywnych. Asertywność to umiejętność pełnego
wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą czy osobami oraz umiejętność stawiania i
obrony własnych praw. Wymienionymi sposobami zachowań ludzkich w procesie
komunikowania się, jak już wspomniałem, są trzy typy osobnicze: osoba uległa,
agresywna i asertywna. Każdy z tych typów osobniczych ma charakterystyczne dla siebie
metody wypowiadania się, zachowania i odczuwania. W związku z tym można je w
trakcie rozmowy rozpoznać.
Omawiana uległość (bierność), asertywność i agresja w komunikowaniu się
werbalnym a także niewerbalnym może być także zidentyfikowana przez zachowania
werbalne i niewerbalne. Ich zestawienie zawiera tabl. 1
Typy
zachowań
Postawa nieasertywna
(bierna)
Postawa asertywna Postawa agresywna
Werbalne
przepraszające słowa,
usprawiedliwianie się,
ukryte znaczenia,
klucze-nie, mówienie
nie na temat, chaos
myśli, rozpaczliwe
poszukiwanie słów,
umiejętność
przekazania o czym
naprawdę myślisz, „ja
sądzę”, „ty uważasz
Zdania wyrażające
potrze-by, szczere
wyrażanie uczuć,
zdania bezpośrednie,
słowa obiektywne,
wypowiedź typu „ja”
Dwuznaczne słowa,
pod-chwytliwe
pytania, obwinianie,
subiektywne, opisowe
pojęcia, słowa
władcze, stanowcze,
wyrażające wyższość,
wypowiedzi typu „ty”,
które obwiniają, lub
klasyfikują
Niewerbalne
wrażenie
ogólne
działanie zamiast
słów w nadziei, że
ktoś zrozumie o co
chodzi
uważne słuchanie,
pewność siebie,
wyrażanie troski,
zainteresowania i
okazywanie
wewnętrznej siły
przesadna
prezentacja siły, styl
niepoważny, pełen
sarkazmu, poczucia
wyższości
Głos
słaby, łagodny,
niezdecydowany,
czasem drżący
zdecydowany, czasem
ciepły, dobrze
modulowany,
rozluźniony
napięty, ostry,
drżący, zimny,
dramatyczny,
żądający,
autorytatywny
Wzrok
odwrócony,
spuszczony, proszący,
łzawe oczy
szczery bezpośredni
kontakt wzrokowy,
ale nie wpatrywanie
się
bez wyrazu, oczy
zmrużone, zimne,
nieobecne
Sylwetka
szukająca poparcia,
pochylona, nadmierne
potakiwanie
zrównoważona,
wyprostowana,
rozluźniona
ręce na biodrach,
rozstawione stopy,
sztywna, nieruchoma
niespokojne,
nerwowe ruchy,
lepkie
Dłonie
ruchy spokojne,
rozluźnione
zaciśnięte, gwałtowne
gesty, wskazywanie
palca-mi,
pokazywanie pięści
Twarz
brak wyrazu,
niezmienna (nie
okazuje ani radości
ani smutku)
wyraża zarówno
smutek, jak i radość
(spontaniczna)
napięte mięśnie
twarzy, zmarszczone
brwi
Źródło: [ Kostecka A., 1997, s. 205 ].
306958609.001.png
Asertywność nie jest cechą wrodzoną. Jest raczej rezultatem doświadczeń z
różnych sytuacji z różnego sposobu przeżywania i reagowania na komunikaty. U
poszczególnych ludzi jest czymś zmiennym i zależy od sytuacji. Można z łatwością
wyrazić asertywnie swoje uczucia i prawa wobec partnerów procesu komunikowania się,
zaś w innych sytuacjach odczuwać paraliżującą trudność w byciu samym sobą wobec
innych osób. Szczere wypowiadanie swoich subiektywnych poglądów jest w
komunikowaniu się działaniem wartościującym, wzbogacającym, niezależnie od tego, czy
wypowiadający ma te same poglądy co partner, a jest szczególnie cenne, gdy wyrażamy
poglądy mało popularne. Jest to także pewien sposób na kształtowanie opinii publicznej.
A. Kostecka przytacza klasyczne wyniki nad asertywnością. Aby człowiek był w pełni
samodzielny w kontaktach z innymi ludźmi powinien zachowywać się asertywnie w
następujących sytuacjach:
1/ gdy wyraża uczucia pozytywne, takie jak:
- sympatię, miłość, uznanie,
mówi i przyjmuje komplementy,
- prosi o pomoc,
- rozpoczyna rozmowę,
- wyraża uznanie;
2/ gdy wyraża uczucia negatywne, takie jak:
- uzasadnioną przykrość,
- odczuwanie bólu,
- irytację;
3/ gdy upomina się o swoje prawa, takie jak:
- możliwość składania skarg,
- prawo do odmowy,
- prawo do wyrażania własnych opinii
Aby postępować asertywnie należy trzymać się następujących siedmiu zasad:
1/ Znaj swoje prawa:
- prawo do posiadania opinii i wyrażania jej,
- prawo do tego, aby być wysłuchanym,
- prawo do powiedzenia „nie”,
- prawo do godnego traktowania,
- prawo do proszenia o to czego potrzebujesz;
2/ Wiedz, co chcesz powiedzieć. Będziesz wyglądał na pewnego siebie, jeżeli wiesz co
chcesz, i wiesz, jak to powiedzieć;
3/ Powiedz to, nie wahaj się i nie klucz wokół tematu. Po prostu powiedz, co chcesz
powiedzieć;
4/ Bądź rzeczowy – powiedz dokładnie, czego chcesz lub czego nie chcesz, aby uniknąć
niejasności. Zbyt długie wyjaśnienia lub tłumaczenia osłabiają twoją pozycję. Zacznij
zdanie od „Ja...”;
5/ Powiedz to najszybciej jak można. Nie pozwól, aby upłynęło zbyt wiele czasu,
ponieważ czas tworzy bariery. Z drugiej strony nie mów, gdy jesteś bardzo wzburzony.
Poczekaj, aż ci minie złość, czy gniew;
6/ Patrz na osobę, do której mówisz. Ludzie czują się bezpieczniej, gdy utrzymują ze
sobą kontakt wzrokowy. Osoba, która nie czuje się zagrożona, chętniej cię wysłucha;
7/ Wyglądaj na zrelaksowanego. Przekazujesz zaniepokojenie, przestępując z nogi na
nogę lub prezentując „kamienną twarz”.
W komunikowaniu się sukcesy odnoszą przede wszystkim osoby asertywne, gdyż
trudno je do czegoś zniechęcić, potrafią mówić za siebie, a nie za innych oraz wiedzą
czego chcą. Asertywności, jak i wielu innych umiejętności, można się nauczyć. Tu można
zalecić doskonalenie się w opracowywaniu i odgrywaniu ról w sytuacjach, w jakiej ktoś
może się znaleźć np. na drodze kariery zawodowej. Podkreślić przy tym należy, iż
doskonalenie postaw asertywnych winno być celem nie tylko menedżerów ale i ich
współpracowników. Brak tej pożądanej cechy u jednej ze stron procesu komunikowania
się utrudnia lub wręcz uniemożliwia ten podstawowy proces zarządzania.
Biorąc pod uwagę to, że podmiotami procesu komunikowania się są nadawcy i
odbiorcy, a więc ludzie, przy wskazywaniu zasadniczych czynników determinujących ów
proces należy wymienić zachowania będące pochodną ich cech osobowościowych. Chodzi
tu zarówno o ich zdolności percepcji, poziom motywacji i konkretne motywy kształtujące
zachowania w organizacji, poziom rozwoju intelektualnego, uznawane wartości itp., jak
również otwartość w procesach komunikowania się. Jest to czynnik niedoceniany,
pomijany w praktyce, a niestety jest to również źródło wielu przeszkód w komunikowaniu
się między kierownictwem a współpracownikami i między pracownikami. Brak otwartości
w komunikowaniu się przejawia się m. in. nie tylko brakiem inicjatywy ale i
zachowywaniem informacji dla siebie samego, brakiem pomysłów przy rozwiązywaniu
różnych problemów organizacyjnych. Stąd jednym z pożądanych zachowań w
komunikowaniu się jest otwartość. Dla jej podniesienia można wykorzystać technikę
„grupy T”, określaną także jako trening wrażliwości. Według B. Mikuły „grupa T „(T-group
– training group)” jest to „...sposób podejścia do kształtowania stosunków
międzyludzkich, który daje uczestnikom treningu sposobność zdobycia wiedzy o sobie i
ich wpływie na innych, a w szczególności możliwość nauki bardziej efektywnego działania
w bezpośrednich kontaktach z innymi ludźmi” [Mikuła B., 1998, s. 2]. Jest to jedna z
form dynamiki grupowej, mająca na celu wspomaganie grupy w analizie i doskonaleniu
procesów podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i konfliktów, generalnie
mówiąc – wzrost efektywności pracy grupowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin