Makroekonomia.pdf
(
2195 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Makroekonomia.doc
strona1
z
Rozdziaþ I. Typy gospodarek
1.1. systemy ekonomiczne
W literaturze ekonomicznej operuje siħ pojħciem z dla okreĻlenia
charakteru i sposobu funkcjonowania gospodarki. WspþczeĻnie, kryteriami rozrŇnienia
systemw ekonomicznych sĢ:
¦
Udziaþ sektora prywatnego i publicznego w kreowaniu wartoĻci produkcji globalnej
¦
Stopieı ingerencji paıstwa w gospodarkħ, mierzony: przeciħtnĢ stopĢ fiskalizmu oraz
charakterem polityki spoþecznej i ekonomicznej.
W ekonomii wspþczesnej dominujĢ dwie koncepcje paıstwa, uwzglħdniajĢce powyŇsze
kryteria:
¦
¦
z
nawiĢzuje bezpoĻrednio do idei paıstwa
jako Ð , ktry strzegĢc þadu i porzĢdku, nie ingeruje w swobodne
dziaþania gospodarcze, regulowane przez ÐzÑ.
1
Zgodnie z tĢ
koncepcjĢ paıstwo powinno ograniczaę swĢ aktywnoĻę do generalnych funkcji
regulacyjnych (ustawodawstwo) oraz do tworzenia gwarancji bezpiecznego i
niezakþconego dziaþania gospodarki. Rolħ ÐsterownikaÑ dziaþalnoĻci gospodarczej ma
peþnię rynek (mechanizm rynkowy), jako narzħdzie po pierwsze taısze, po drugie
skuteczniejsze w swym dziaþaniu.
1
Sformuþowania uŇyte przez Adama Smitha Î reprezentanta ekonomii liberalnej. A. Smith, ÐNad przyczynĢ i
naturĢ bogactwa narodwÑ.
strona2
Zwolennicy liberalnej koncepcji paıstwa jako podmiotu ekonomicznego gotowi sĢ
zaakceptowaę z z
z z (np. na rynkach zmonopolizowanych).
Paıstwo powinno wiħc, interweniowaę w nastħpujĢcych przypadkach:
¦
przeciwdziaþanie monopolizacji rynku;
¦
eliminowanie lub redukowanie tzw. efektw zewnħtrznych dziaþalnoĻci
gospodarczej (tj. kosztw spoþecznych powstaþych w wyniku procesw
gospodarczych, np. koszty zanieczyszczenia Ļrodowiska naturalnego);
¦
organizowanie dziaþalnoĻci w sferze tzw. dbr publicznych (np. obrona narodowa,
oĻwietlenie ulic, itp.)
i
Adam Smith
twrca szkoþy klasycznej w
ekonomii
polit., pierwszego naukowego systemu
ekonomii, prof. logiki, filozofii moralnej, literatury, retoryki uniw. w
Glasgow
i
Edynburgu
, propagator koncepcji porzĢdku naturalnego (harmonijny porzĢdek
Ļwiata), zwolennik liberalizmu gospodarczego i twrca koncepcji homo
oeconomicus (czþowiek gospodarujĢcy w swych dziaþaniach kieruje siħ wyþĢcznie
ŇĢdzĢ pomnaŇania zysku) i koncepcji niewidzialnej rħki rynku (uznajĢcej, Ňe
gospodarkĢ rzĢdzĢ obiektywne prawa ekon.). CaþoĻę swych poglĢdw ekon. S.
zawarþ w dziele Badania nad naturĢ i przyczynami bogactwa narodw, wyd.
1776; przedmiotem jego rozwaŇaı byþ problem pomnaŇania bogactwa narodu,
co zdaniem S. moŇna osiĢgaę dziħki pracy produkcyjnej (teoria wartoĻci opartej
na pracy); bezpoĻredni wpþyw na wzrost bogactwa ma pomnaŇanie tejŇe pracy
przy zastosowaniu podziaþu pracy i specjalizacji; obok pracy Ņrdþem bogactwa
jest takŇe kapitaþ i ziemia; uwzglħdnienie tych trzech czynnikw decyduje o
wartoĻci nowo wytworzonej produkcji; kaŇdy z tych czynnikw musi byę
wynagrodzony: praca w postaci pþacy, kapitaþ w formie zysku, wykorzystanie
ziemi w postaci renty; opþacenie tych czynnikw znajduje swe odzwierciedlenie
w kosztach produkcji, a nominalnie - w cenach wytworzonych towarw.
i
doktryna ekonomiczna powstaþa w poþ. XVIII w., gþoszĢca, Ňe paıstwo nie powinno ingerowaę w sferħ
gospodarczĢ, pozostawiajĢc jednostkom gospodarujĢcym peþnĢ swobodħ dziaþania w ramach wolnej gry rynkowej.
Polityka oparta na tych zasadach wywodziþa siħ z przekonania o dziaþaniu w gospodarce obiektywnych i
niezaleŇnych od woli czþowieka praw naturalnych, zw. prawami ekonomicznymi, ktre jako jedyne powinny
ksztaþtowaę sytuacjħ we wszystkich dziedzinach Ňycia gospodarczego. KaŇdy dziaþa wiħc stosownie do swych
interesw, zgodnie z koncepcjĢ homo oeconomicus, a wypadkowa tych dziaþaı tworzy sytuacjħ rwnowagi
gospodarczej. Koncepcjħ tħ rozwinħli fizjokraci, a wkrtce potem przedstawiciele ang. ekonomii klasycznej, A.
Smith i D. Ricardo. Wedþug zasad l.g. paıstwo nie powinno podejmowaę Ňadnych dziaþaı w sferze gospodarczej, a
jego funkcje majĢ siħ ograniczyę do ochrony wþasnoĻci prywatnej, porzĢdku publicznego i spokoju na granicach z
sĢsiadami (tzw. doktryna "strŇa nocnego"), co pozwala na maksymalne ograniczenie wydatkw, a w
konsekwencji podatkw; jedyny wyjĢtek stanowię mogĢ te instytucje gospodarcze, ktrych prowadzenie jest
nieopþacalne dla prywatnych przedsiħbiorcw, istnienie zaĻ niezbħdne do prawidþowego funkcjonowania kraju (np.
budowa i utrzymanie wodociĢgw, kanalizacji, poczty, drg). Wielki kryzys nadprodukcji 1929-33 na rzecz
interwencjonizmu paıstwa, ktre - przez swe liczne instytucje - miaþo chronię obywateli i gospodarkħ przed
depresjĢ gospodarczĢ.
strona3
Zwolennicy liberalnej koncepcji podkreĻlajĢ jednak, Ňe
z z z z
zz. Przyczyny tej zawodnoĻci sĢ zwiĢzane z :
¦
trudnoĻciami jasnego okreĻlenia celw (czħste naduŇywanie pojħcia interesu
spoþecznego) i wyznaczenia rozsĢdnych granic ingerencji paıstwowej;
¦
opŅnieniem w rozpoznawaniu potrzeby dziaþania, a nastħpnie w podejmowaniu i
realizowaniu decyzji ekonomicznych;
¦
maþĢ elastycznoĻciĢ dziaþaı paıstwa, jako potħŇnego aparatu administracyjnego;
¦
prymatem polityki nad ekonomiĢ;
¦
podatnoĻciĢ na wpþywy rŇnych grup nacisku;
¦
wysokim kosztem podejmowanych dziaþaı;
¦
nieefektywnoĻciĢ ekonomicznĢ dziaþaı menedŇerw w sektorze publicznym
(oczywistym i naturalnym dĢŇeniem jest w tym przypadku maksymalizacja
budŇetu do dyspozycji a nie optymalizacja jego wykorzystania).
z
zakþada,
z z, nie
tylko ze wzglħdw spoþecznych, ale takŇe ze wzglħdw ekonomicznych. Paıstwo ma
byę bowiem integratorem procesw gospodarczych dajĢcych w efekcie wzrost
dobrobytu spoþecznego w warunkach stanu peþnego zatrudnienia. GeneralnĢ idea
zwolennikw interwencjonizmu paıstwowego zawiera siħ w krytyce skutecznoĻci
mechanizmu rynkowego w procesie wzrostu gospodarczego. Jak twierdzĢ: Ð
z zÑ. Polityka gospodarcza paıstwa nie moŇe wiħc mieę
charakteru incydentalnego i ograniczaę siħ tylko czy przede wszystkim do sfery dbr
publicznych. Ma to byę trwaþy element gospodarki rynkowej, co oczywiĻcie nie
przesĢdza tego, jakie narzħdzia i w jakim zakresie powinny byę przez paıstwo
stosowane. Niekiedy koncepcja aktywnej roli paıstwa w gospodarce wyraŇana jest w
postaci idei tzw. Ðpaıstwo proÑ, czyli paıstwa:
¦
¦
¦
¦
Zgodnie z powyŇszĢ koncepcjĢ paıstwo powinno:
¦
ochraniaę krajowe podmioty gospodarcze przed konkurencjĢ zewnħtrznĢ,
¦
uþatwiaę i stymulowaę rozwj krajowych podmiotw gospodarczych;
strona4
¦
opracowywaę prognozy i programy gospodarcze;
¦
wystħpowaę w roli wþaĻciciela Ļrodkw produkcji w strategicznych sektorach
gospodarki lub w tych dziedzinach, gdzie kapitaþ prywatny nie wykazuje
zainteresowania inwestowaniem.;
i
angielski ekonomista, matematyk, teoretyk polityki ekonomicznej wspþczesnego
paıstwa o gospodarce rynkowej, dziaþacz gospodarczy i polityczny, publicysta; jeden
z twrcw (i pierwszych gubernatorw) Miħdzynarodowego Funduszu Walutowego i
Miħdzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju; rozgþos przyniosþa mu ksiĢŇka
Economic Consequences of Peace, ostro krytykujĢca ekonomiczne decyzje traktatu
wersalskiego (nakþadajĢcego na Niemcy wielkie reparacje wojenne, ktre zdaniem K.
miaþy siħ staę zarzewiem nowej, Ļwiatowej wojny). Gþ. pozycjĢ jest wydana 1936
Oglna teoria zatrudnienia, procentu i pieniĢdza (w pismach uczennicy K.J. Robinson
moŇna znaleŅę sugestiħ powtrzenia przez K. koncepcji pracy M. Kaleckiego Prba
teorii koniunktury 1933), w ktrej zakwestionowaþ prawo Saya o dziaþaniu
automechanizmu rynkowego i przedstawiþ koncepcjħ regulowanego przez paıstwo
kapitalizmu (m.in. peþne zatrudnienie dziħki publicznym inwestycjom, polityka taniego
pieniĢdza). PoglĢdy K. (keynesizm) zastosowano w wielu krajach w okresie
wychodzenia z wielkiego kryzysu lat 30. i podczas odbudowy gospodarki po II woj.
Ļwiatowej.
John Maynard Keynes
i
polityka polegajĢca na wþĢczaniu siħ paıstwa w sprawy gospodarcze. W dziejach cywilizacji zach. rozrŇnia siħ i.
okresu merkantylizmu (XVI-XVIII w.), i. wojenny podczas I i II woj. Ļwiat. oraz i. wspþczesny (w wiħkszoĻci
krajw od Wielkiego Kryzysu 1929-33). Celem wczesnego i. byþo stworzenie dogodnych warunkw rozwoju
rodzimej gospodarki i uchronienie jej przed niszczĢcym wpþywem konkurencji z zewnĢtrz. Paıstwo pomagaþo
(interweniowaþo) wszelkimi dostħpnymi metodami (bariery celne, wojny handlowe i kolonialne) w utrzymaniu juŇ
posiadanych i zdobyciu nowych rynkw surowcowych i rynkw zbytu. RwnoczeĻnie, dĢŇĢc do stabilizacji polityki
gosp., ustanawiaþo i nadzorowaþo jednolite systemy miar i wag, porzĢdkowaþo i regulowaþo systemy walutowe i
kontrolowaþo obieg pieniĢdza, likwidowaþo stare przywileje cechowe na rzecz monopoli sprzedawanych nowo
powstajĢcym kompaniom handlowym. W 2 poþ. XVIII w. w najwyŇej rozwiniħtych krajach Europy Zach. i. staþ siħ
przeŇytkiem; paıstwo rezygnowaþo z polityki i. na rzecz liberalizmu gospodarczego. OdtĢd przez prawie dwa
stulecia paıstwo peþniþo jedynie obowiĢzki tzw. strŇa nocnego (ochrona przed wewn. i zewn. wrogami). Jedynie
w opŅnionych gospodarczo krajach niemieckich paıstwo zachowaþo silnĢ pozycjħ, ingerujĢc w wiele (nawet
intymnych) dziedzin Ňycia. Odrħbny charakter miaþ i. wojenny, zastosowany po raz pierwszy przez Niemcy w
czasie I woj. Ļwiat., a wkrtce przejħty przez wszystkie walczĢce kraje. Zakres i. rozszerzono do nieznanego w
historii poziomu w czasie II woj. Ļwiat. Wþadze utrzymywaþy ĻcisþĢ kontrolħ cen towarw konsumpcyjnych i
surowcw, pþac i ruchw ludnoĻci, produkcji i handlu. Po II woj. Ļwiat., zgodnie z zaleceniami teorii J.M. Keynesa,
w wiħkszoĻci krajw o gospodarce rynkowej wprowadzono politykħ interwencyjnĢ; paıstwo zmuszone byþo wziĢę
na siebie obowiĢzki gospodarza, gdyŇ staþo siħ wþaĻcicielem wielu zbankrutowanych lub zniszczonych
przedsiħbiorstw; przeciwdziaþajĢc spadkowej stopie zysku podjħþo wþasne inwestycje infrastrukturalne (w wielu
przypadkach nierentowne, lecz konieczne dla kraju), mnoŇyþo zamwienia rzĢdowe w przem. zbrojeniowym, ktre
przy trwajĢcej 40 lat zimnej wojnie pozwalaþy na wysokie zatrudnienie i wzrost zyskw w wielu dziedzinach
gospodarki, þagodziþy wahania koniunkturalne, zapewniaþy utrzymywanie wysokiego poziomu zatrudnienia,
regulowanie cen i kierunkw rozwoju produkcji. Radykalne ograniczenie polityki i. (zgodnie z zaleceniami
monetarystw) nastĢpiþo w pocz. lat 80. w W. Brytanii (M. Thatcher, tzw. thatcheryzm) i w USA (prezydentura R.
Reagana, tzw. reganomika), gdzie podjħto wysiþek zredukowania roli paıstwa w gospodarce.
strona5
i
zzz
z z z
z z z z
zzzzz
zzzz
z
zzz z zz z z
z z
zz z zz
zzz
z z z z
z zz
zz
1.2. modele gospodarcze
W historii gospodarczej Ļwiata ostatnich dwch wiekw wyklarowaþy siħ dwa
przeciwstawne trendy polityki gospodarczej paıstwa: liberalizm gospodarczy i
interwencjonizm gospodarczy. Staþy siħ one podstawĢ rozwoju i zrŇnicowania modeli
gospodarek i w praktyce decydowaþy i decydujĢ o ewolucji ustrojw gospodarczych.
z z, ma swoje Ņrdþa i zwiĢzki z koncepcjami z
z z i oznacza spontanicznĢ alokacjħ zasobw, wolnoĻę
gospodarczĢ, niskie podatki i minimalna rolħ paıstwa w gospodarce oraz poszanowanie
dla wþasnoĻci prywatnej. Z kolei zzznalazþ rozwiniħcie w
koncepcjach z z W tym
sensie modele bazujĢce na zaþoŇeniach powyŇszych koncepcji charakteryzujĢ siħ
najczħĻciej: wysokim fiskalizmem, rozwiniħtymi funkcjami opiekuıczymi paıstwa,
ograniczeniami w wolnoĻci gospodarczej i nadregulacjĢ paıstwowĢ. Skrajna odmianĢ
nieograniczonego interwencjonizmu jest model gospodarki planowej (ideologicznie
socjalizm), w ktrym wystħpuje w odrŇnieniu od liberalizmu:
centralna alokacja zasobw, planistyczna funkcja paıstwa, biurokracja paıstwowa,
nadregulacja, wysokie podatki, oraz paıstwowa wþasnoĻę Ļrodkw produkcji.
Plik z chomika:
Madzior2906
Inne pliki z tego folderu:
Wskaźnik DEN Dobrobytu Ekonomicznego Netto.docx
(11 KB)
Makroekonomia.pdf
(2195 KB)
Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii -Halina Klepacz,Elżbieta Porazińska.pdf
(25334 KB)
Inne foldery tego chomika:
Książki
Liceum
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin