Andrzejkowe wróżby.doc

(56 KB) Pobierz
Andrzejkowe wróżby

Andrzejkowe wróżby

Grupa: 6-latki

cele ogólne:
- tworzenie atmosfery dobrej zabawy;
- kształtowanie umiejętności skupiania uwagi;
- zacieśnianie więzi koleżenskich.

cele operacyjne:
dziecko:
- poznaje tradycje ludowe;
- umie współdziałać w grupie;
- potrafi poruszać się zgodnie z akompaniamentem;
- sprawnie realizuje polecenia.

środki dydaktyczne:
- świece, klucz, pojemnik z wodą, latarka, grosiki
- medale - słoneczka

Przebieg

1.Przygotowanie sali - nakrycie stołów, zasłonięcie okien, zapalenie świec.
2.Wszyscy siedzą w kole -przekazanie iskierki przyjaźni /uścisk wędrujący z dłoni do dłoni, aż powróci do nauczycielki/.
3.Recytacja wiersza - nauczycielka:
" Świeca marszczy złoty nos,
z każdej strony kapie wosk,
cienie tłoczą się co krok,
już w pokoju straszny tłok.
Cienie tu i cienie tam,
pewnie przyszły wróżyć nam,
już się pchają na firanki,
cienie - czarne wycinanki.
Już rozsiadły się na ścianach,
czarny zamek, czarna brama,
i już skrzą się na tapecie,
czarne koła przy karecie.
Czarny paź przed bramą staje,
czarną różę nam podaje,
kto ją weźmie - ja czy ty?
komu z nas się spełnią sny?
4.Wyjaśnienie dzieciom celu spotkania,tradycji; zwrócenie uwagi na zabawowy charakter " andrzejek" współcześnie.
5.Wróżby:
- " Buty" - dzieci ustawiają swoje buty czubkami w stronę drzwi jeden za drugim; czyj but pierwszy przekroczy próg, to dziecko niedługo pojedzie na świetną wycieczkę.
- "Rzuć grosik" - dzieci ustawione w pewnej odległości wokół pojemnika z wodą; czyj grosik wpadnie do wody, tego marzenie szybko się spełni.
-zabawa ruchowa: "Ludzie do ludzi" - dzieci maszerują w parach po dywanie w rytm muzyki, na przerwę - wykonują polecenia, np. dotknij czegoś czerwonego, podskocz trzy razy, przynieś klocek.
- "Lanie wosku" - przez dziurkę od klucza dzieci leją rozpuszczony wosk; stwardniały motyw posłuży do rzucania cieni na ścianę- każdy próbuje nazwać swój wytwór.
- "Rzut butem w stronę drzwi" - dziecko rzuca butem przez ramię; czyj but ustawi się czubkiem do drzwi, tego marzenie się spełni.
- "Cukierkowe życzenia" - dzieci losują cukierki z wróżbami doczepionymi do nich; nauczycielka odczytuje wróżby np."Bądź dobry- inni też będą dla ciebie dobrzy"; "Nie jedz dużo cukierków- twój brzuch tego nie lubi"; "Nie skarż - to brzydki zwyczaj'".
6. Andrzejkowe pląsy :
- zabawy i tańce przy muzyce;
- andrzejkowy poczęstunek.
7. Zakończenie
- dzieci z nauczycielką wiążą koło; nauczycielka śpiewa piosenkę "Braterski splećmy krąg"- wspólnie kołyszemy się trzymając w serdecznym uścisku kolegów.

 

 

 

 

Święty Andrzeju, daj znać, co się z nami będzie dziać?

Autor: Elżbieta Bartkowiak, Przedszkole Nr 95 w Poznaniu, scenariusz uroczystości andrzejkowej dla dzieci i rodziców

Cele ogólne:
1. Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
2. Integracja dzieci i przybyłych gości.
3. Czynne uczestnictwo w zabawie.
4. Rozbudzanie pozytywnych emocji dzieci.
5. Ukazanie Rodzicom możliwości zabaw z dzieckiem w warunkach domowych.

Pomoce: monety jednogroszowe. płyta z nagraniem piosenki Woogie Boogie, znaczki dla rodziców i dzieci: koty, duszki, gwiazdki, zaczarowana studzienka, gałązki wiśni, klucz, garnek z woskiem, miska z wodą, strój wesołej czarownicy i smutnej czarownicy, hulajnoga, lampa, świeczki w szklankach, szkatułka z kluczem, list od wróżki, gałązki wiśni.

Zajęcia odbywają się w „magicznym” nastroju stworzonym przez udekorowanie sali pajęczyną i innymi znakami. Nauczyciel wita gości, przylepiając każdemu znaczek – rodzic i dziecko mają taki sam symbol. Na środku Sali stoi zaczarowana studzienka, do której goście wrzucają monetę jednogroszową wypowiadając zaklęcie: Hokus pokus, czary mary, aby wróżby się spełniły, złóżmy dary, po czym zajmują miejsca przy stolikach.

Przebieg zajęć:

1. Na hulajnodze wjeżdża smutna czarownica i mówi:
„Jestem smutna czarownica, czarny płaszcz mój i spódnica. Swoim przybyciem wzbudzam zdziwienie? A gdzie dla mnie zaproszenie? Czekałam, czekałam, wielką nadzieję miałam, a zaproszenia nie dostałam. A więc sama przyjechałam, na tym, co pod nogą miałam.
Chciałam Wam powiedzieć jak to dawniej w Polsce było. Kiedyś uważano listopad za miesiąc magiczny, niezwykły. I właśnie dlatego, wszyscy ludzie wykorzystywali ten czas na wróżby, które miały przepowiadać przyszłość. A zaczynały się one od dnia św. Marcina, kiedy na stołach pojawiała się pieczona gęś, której kosteczki przepowiadały pogodę. Kostki białe oznaczały, że będzie śnieżna zima, kostki czerwone – mroźna zima, a ciemne, że zimy nie ma. W wigilię Św. Katarzyny kawalerowie mogli się dowiedzieć, jaka przypadnie im żonka, a w wigilię Św. Andrzeja dziewczęta otrzymywały odpowiedź na pytanie, kto będzie ich mężem. Do dzisiaj przetrwała jedynie tradycja andrzejkowa. Dzięki andrzejkowej zabawie możemy kultywować tradycje ludowe. Uważam, że to co stare w tradycji andrzejkowej harmonijnie splata się z tym, co w naszej kulturze nowe, po to, by łączyć ludzi we wspólnej zabawie.
A teraz pocieszcie czarownicę, bo przecież nikt dzisiaj nie powinien być smutny. Jeśli powtórzycie czarodziejskie zaklęcie stanę się wesołą czarownicą. Wszyscy powtarzają zaklęcie: Hokus pokus, czarowanie, niech się czarownica wesołą stanie.
Czarownica – już zmieniłam uczesanie, już zmieniłam me ubranie, teraz będzie przywitanie.

2. Zaproszenie wszystkich uczestników do koła, chwyt za ręce. Czarownica wymawia słowa:„Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk”. Witam serdecznie P. wizytator, P. dyrektor, rodziców i dzieci. Zaczynamy wieczór od wróżby: Wędrująca noga w bucie. W tym celu proszę zrobić w prawo zwrot. Jedziemy w daleką podróż, na razie to tylko w zabawie. Ale wróżba ta pokaże nam, kto naprawdę pojedzie w daleką podróż. Wszyscy uczestnicy ustawiają lewą nogę tak, aby dotykała buta sąsiada. Kto stwierdzi, że nie ma już nikogo za plecami, idzie na początek, kierując swoją nogę w bucie do drzwi. Ten, którego but jako pierwszy przekroczy próg sali wyjedzie w daleką podróż. Czarownica gratuluje tej osobie. Zaprasza do siebie dzieci, a rodzicom proponuje zajęcie swoich miejsc przy stolikach.

3. Teraz nauczycielka - czarownica proponuje dzieciom zabawę w Zaczarowane dziurki. To ona sprawi, że dziecko po przejściu przez zaczarowaną dziurkę zniknie z dywanu. Jest to ten rodzaj zabawy, którą z powodzeniem mogą przeprowadzić rodzice z dziećmi w domu. Pozwala aktywnie spędzać czas. Zabawa wymaga niezwykłej delikatności i wzajemnego zaufania. Można zaproponować kilku rodzicom próbę zabawy podczas dzisiejszego wieczoru. Zabawa polega na tym, że osoba dorosła przyjmuje taką pozycję ciała na dywanie, aby utworzona z rąk lub nóg „dziurka” umożliwiła dziecku przejście przez nią. I odwrotne – dziecko robi dziurkę stając na czworaka, a rodzic próbuje przecisnąć się przez nią. Wchodzi do połowy swojej długości, chwyta dziecko za ręce i nogi, podnosi się z dywanu i udaje poszukiwanie dziecka, które zniknęło z dywanu.

4. Aby następna wróżba powiodła się potrzebne są zwinne ręce wszystkich zgromadzonych w sali. Najlepszy sposób na sprawne ręce, to gimnastyka przy muzyce. Czarownica proponuje dzieciom, aby zaprosiły na środek sali rodziców i wspólnie odtańczyli Woogie Boogie – taniec wywijaniec. Kto zatańczy temu spełnią się najskrytsze marzenia.(płyta CD i kaseta magnetof.) Po skończonym tańcu rozdaję rodzicom po jednym kawałku sznurka, dziękuje za taniec i zapraszam do stolików. Dzieci pozostają z czarownicą na dywanie.

5. Kolejna wróżba ma spełnić najskrytsze marzenia każdego rodzica. Dlatego proszę rodziców o zawiązanie siedmiu supełków na sznurku (siedem – magiczna liczba). Każdy supełek oznacza jedno życzenie. Kiedy już wszyscy zawiążą supełki, podejdą dzieci i na znak czarownicy, w określonym przez nią czasie postarają się rozwiązać je. Ilość rozwiązanych przez dziecko supełków to ilość spełnionych życzeń jego rodzica. W tym czasie dzieci z czarownicą bawią się na dywanie przy piosence na melodię Karuzeli.
Chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się,
Wróżba na nas czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hej, hopsasa, niech wróżba toczy się,
Hej, dalej, dalej, do zabawy śpieszmy się.
Kiedy rodzice są gotowi do kontynuacji wróżby, naucz. Pozwala dzieciom podejść do rodziców i na jej znak rozwiązać supełki.
Czarownica gratuluje rodzicom świetnej sprawności rąk ich dzieci, dzięki czemu spełni się duża liczba ich skrytych życzeń.

6. Teraz będzie chwila przerwy dla rodziców na wypicie kawy, natomiast dzieci zaproszone zostają przez czarownicę na dywanik, gdzie odbędzie się zabawa p.t.: Dobra i zła wróżka. Kolejny przykład zabawy, która może zostać przeprowadzona w warunkach domowych, a która jest doskonałym sposobem na wyczucie ciała dziecka oraz ćwiczeniem siłowym, z którego dziecko nie zdaje sobie sprawy. Prowadząca zabawę określa się jako dobra czarownica, która przed chwilą słyszała dźwięki, jakie wydaje skrzypiąca miotła złej czarownicy. Aby uchronić dzieci przed jej zamiarem – przyleci, aby wybrać sobie dzieci, które będą spełniały jej zachcianki – dobra czarownica przykleja dzieci niewidzialnym klejem do dywanu. Dzięki takiemu zabiegowi, zła czarownica nie będzie mogła odkleić dziecka i nie zabierze z sobą.

7. Dzieci pięknie się sprawiły, do dywanu przykleiły, więc w nagrodę pączkową wróżbę ogłaszam. Przygotowane na tacy pączki zawinięte w papierową serwetkę zawierają przepowiednię taką samą dla każdego dziecka – „Dostaniesz prezent, o jakim marzysz. Powiedz tylko teraz cichutko, na ucho swojej mamie lub tacie nazwę tego prezentu”. Czarownica rozdaje dzieciom pączki, prosi, aby dzieci udały się do rodziców, którzy odczytają przepowiednię. Dzieci zjadają pączki przy stolikach.

8. Teraz czarownica prosi o sprawdzenie znaczków, które naczepiła przy powitaniu. Czarownica zamienia wszystkich w echo. Echo słynie z tego, że potrafi powtórzyć dokładnie wszystkie dźwięki – kiedy wypowie nazwę znaczka, wszystkie osoby, które taki posiadają powtórzą zaklęcie. Hokus pokus, czarowanie, teraz będzie wosku lanie. Ta grupa, która najgłośniej wypowie zaklęcie, jako pierwsza będzie przelewała wosk przez dziurkę od klucza. Pozostali uczestnicy zabawy czekają na swoją kolej. Czarownica znajduje list od wróżki, odczytuje jego treść:
List od wróżki
Moi Kochani, w szkatułce, która leży przed Wami znajduje się klucz, który ma magiczną moc. Proszę, aby to dziecko trzymało klucz, a rodzic będzie przez jego dziurkę przelewał wosk do miski z wodą i to on wyjmie z wody zastygły odlew. Wróćcie z nim na swoje miejsca i wspólnie się domyślajcie, co pokazała wróżba. Życzę wspaniałej zabawy.

9. Ostatnia wróżba pożegnalna – wróżba dla cierpliwych. Czarownica zaprasza wszystkich do koła. Każdy rodzic trzyma za rękę swoje dziecko. Czarownica wyjaśnia, że teraz będzie pożegnanie. Podczas dźwięków pianina przekazujemy sobie magiczną kuleczkę. Kiedy nastąpi przerwa w muzyce, osoba, która trzyma kulkę, przekazuje ją dalej, a sama wraz z dzieckiem odchodzi z koła i zabiera gałązkę wiśni. Jeśli gałązka zakwitnie do Bożego Narodzenia to znaczy, że wróżby się spełnią. Pożegnalna zabawa trwa do chwili, gdy wszyscy opuszczą koło.

Koniec.

Scenariusz zabaw i wróżb andrzejkowych

Scenariusz zabaw i wróżb andrzejkowych
Cele: dziecko
- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe
- potrafi wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami

Przebieg:

1. Wspólne śpiewanie piosenki "Z popielnika na Wojtusia" - nauczycielka trzyma zapalone zimne ognie, pyta dzieci, czy wiedzą po co zaprosiliśmy dziś do przedszkola rodziców, jaki mamy dzień i jakie obchodzimy święto?
2. Ktoś puka do drzwi - zapraszamy gościa. Okazuje się, że to wróżka. Wróżka wita się z dziećmi i rodzicami i mówi w jakim celu przybyła.
3. Zabawa integracyjna "Uściśnij dłoń" (rozluźnienie, przełamanie onieśmielenia)
4. Pierwsza wróżba:
Wrzucanie pieniążka do studni( w tekturowej studni umieszczami miskę z wodą) - Hokus pokus, czary mary, aby wróżby się spełniły złóżmy dary.
5. Druga wróżba:
Kim będę w przyszłości? - przebijanie balonów z wróżba, odczytanie przez rodziców kim będą ich dzieci w przyszłości.
6. Zabawa relaksująca: (rodzice robią masaż swoim dzieciom) "Prawa - lewa"
- Posmaruję prawą nogę,
żeby poszła w długą drogę.
Nakremuję lewą nogę,
bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę,
wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki
mam masażyk na paluszki.
Posmaruję Ci paluszki,
u Twej małej lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je posmaruje? Ja!
7. Trzecia wróżba:
"Mój ukochany - moja ukochana"
- dzieci wybierają jedno z pośród wielu rozsypanych serc na któych na odwrocie zapisana jest wróżba przepowiadająca imię przyszłej małżonki lub męża.
8. Czwarta wróżba
"Księga przepowiadań"
- Dzieci losują figury geometryczne w 6 kolorach. Wróżka odczytuje z księgi o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory:
CZERWONY: Musisz ograniczyć jedzenie słodyczy, bo w przyszłości będziesz częstym gościem dentysty.
CZARNY: Nie niszcz zabawek i zostawiaj zawsze porządek po sobie.
ZIELONY: Bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez jezdnię.
NIEBIESKI: Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz zgubić coś cennego - nie bądź roztargniony.
BIAŁY: Pijesz za mało mleka - jedz więcej nabiału a nie tylko chrupki i batony.
ŻÓŁTY: Bardziej dbaj o swoje zdrowie - cieplej się ubieraj i nie pij zimnych napojów.
9. Zabawa z rodzicami "Tańczymy Labada"
10. Piąta wróżba
"Teraz wosku lanie, co ma się stać - niech się stanie"
- odczytywanie wizji przyszłości
11. Słodka wróżba
- wróżka częstuje dzieci oraz rodziców ciasteczkami zawierającymi w środku wróżby przepowiadające przyszłość.
12. Pożegnanie z wróżką, zakończenie wróżb wspólnym tańcem z rodzicami

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin