Indywidualny program wspierajacy rozwój dziecka - pakiety do pracy wyrównawczej
(OPRACOWANIE WŁASNE DO UŻYTKU PRZEDSZKOLNEGO)Opracowała: Danuta KOKOSZKAElbląg 20091. Wspomaganie nabywania umiejętności społecznych- wdrażanie do przestrzegania zasad grupowych,- nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce,- wdrażanie do aktywniejszego udziału podczas zajęć zorganizowanych,- kształtowanie nawyku współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw samorzutnych,- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywaniekontaktów,- wdrażanie do utrzymywania kontaktu wzrokowego,- stwarzanie sytuacji zadaniowych:• jaki jestem?, potrafię narysować swój portret,• rysuję mamę i tatę oraz inne ważne osoby,• jesteśmy do siebie podobni, a jednak się różnimy,• opowiem misiowi, jak wyglądam i co lubię,• zagadki ruchowe,• potrafimy porozumiewać się bez słów,• potrafię miło się zaprezentować innym.2. Wspomaganie nabywania umiejętności do skupienia się oraz odporności emocjonalnej:- zabawy , gry i sytuacje zadaniowe:• klocki- wspólne budowanie,• budowanie z klocków kupowanych u dorosłego,• ilustrowane opowiadania,- gry- opowiadania, konstruowanie gier dla dzieci i przez dzieci:• układanie gry „Ściganka”,• układanie gry „Dwa zajączki ścigają się do pola z kapustą”,• „Koniki ścigają się na torze przeszkód”,3. Wspomaganie nabywania umiejętności intelektualnych:- doskonalenie rozpoznawania kolorów,- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,- nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania cyfr w zakresie dziesięciu,- nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania małych i wielkich liter,- doskonalenie umiejętności sortowania i nazywania przedmiotów kategoriami, - nabywanie umiejętności kojarzenia cyfry z liczbą elementów w zbiorze,- nabywanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,- poszerzenie ilości znanych przymiotników, rzeczowników i czasowników,- prowadzenie rozmów zaczynających się od pytań dlaczego...? (pomagają dzieciom lepiej łączyć przyczynę ze skutkiem):• ranny przymrozek,• kwiatki zwiędły w wazonie,• wiewiórka,- ustalanie kolejności czynności prowadzących do celu pomaga dzieciom lepiej przewidywać, co też może się zdarzyć:• pielęgnowanie chorych zabawek,• kanapki, sałatki, galaretki z owocami itp.• historyjki obrazkowe,- pomaganie dziecku w orientowaniu się, które zmiany są odwracalne, a które nieodwracalne:• eksperymentowanie z wodą i solą,• eksperymentowanie z wodą , cukrem i cytryną,• eksperymentowanie z kartkami papieru,• mieszanie kolorów,• eksperymentowanie z klockami,• eksperymentowanie z patyczkami,- dodawanie i odejmowanie:• dodawanie i odejmowanie na palcach,• zadania z kasztanami,• zadania z ziarnami fasoli,- klasyfikacje:• domino i klasyfikacja,• co do czego pasuje?,• sprzątanie z pomyślunkiem,• seria – dokończ opowiadanie,• zabawy z kartami logicznymi,• segregowanie guzików,• kupowanie i sprzedawanie guzików i klocków,• podobne, niepodobne,- orientacja przestrzenna:• wiem, jak wyglądam,• portrety,• lewa- prawa, „frotka” mi pomaga,• gdzie jest woreczek,• inni też mają lewą i prawą stronę,• co widzi miś?• potrafię znaleźć misia,• powiem ci, jak masz iść,• krzesełko i klocek, stół bez szuflady,• ja i kartka papieru,• rysuj szlaczki tak, jak mówię,• myszka i serek,4. Wspomaganie dzieci w rozwoju mowy i w kształtowaniu umiejętności porozumiewania się z innymi:- kształtowanie umiejętności nadawania i odbierania informacji,- usprawnianie narządów artykulacyjnych:- wdrażanie do reagowania na polecenia,- ćwiczenia słuchowe:• słuchanie radia, nagrań z płyt i taśm,• rytmiczne klaskanie, tupanie, stukanie,• wystukiwanie rytmu według wzoru z klocków, kresek,• rozpoznawanie dźwięków prostych instrumentów perkusyjnych,• odtwarzanie wystukanego rytmu na instrumencie perkusyjnym,• rozróżnianie źródeł dźwięków np. szelest kartki, plusk wody,• rozpoznawanie głosów ludzkich (kto mówi) i głosów zwierząt.- ćwiczenia oddechowe:• wdechy i wydechy (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),• wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem,• dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,• wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,• nadmuchiwanie balonów,• puszczanie baniek mydlanych,• wydobywanie dźwięków z harmonijki ustnej, gwizdków, piszczałek,• wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa..., aeaeae..., aeiaei...), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi), ciągów wyrazowych (mama, mama).- ćwiczenia narządów mowy:• usprawnianie płynności ruchów języka, warg, szczęk,• wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, skrobanie grzbietu języka, ocieranie, zwijanie języka w rulonik,• oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody,• ustawienie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca,• podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów,• ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją,• opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,• naśladowanie czynności żucia (żucie gumy, żelków),• cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,• rozwijanie mowy czynnej i biernej (wzbogacanie słownika),• budowanie prostych zdań,• wzbogacanie słownictwa w zakresie przedmiotów z najbliższego otoczenia.5. Wspomaganie dzieci w kształtowaniuspostrzegawczości i koordynacji wzrokowo- ruchowej:- Układanie :• układanie z koralików, klocków (dużych i małych),mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur;• układanie z patyczków: płotów, drabin, domów;• z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli;• z elementów mozaiki geometrycznej- postaci ludzi i zwierząt; • układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa.- Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur inałożenie na wzór (układanki geometryczne, nakładanki).- Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:• układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;• graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli; - Malowanie: • tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;• kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;• malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi;• malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym;• zamalowywanie całej powierzchni kartki;• malowanie palcem [na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych];• malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, jaskółek;• malowanie pęczkiem waty - duże i małe chmury, kałuże itd.• zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów;• malowanie flamastrami - zamalowywanie określonym kolorem;• zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów;- Rysowanie:• rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze;• kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni;• rysowanie świecą, tuszem;- Wydzieranie:• łatwych kształtów np. piłek, baloników, kolorowych liści itp.• Kompozycja z kolorowych pasków;- Stemplowanie:• tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;• kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;- Ćwiczenia na materiale obrazkowym:• układanki obrazkowe [stopniowanie trudności];• układanie obrazka z części wg identycznego wzoru;• uzupełnianie brakującej części obrazka;• dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe),• rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – (zabawa „Co się tu zmieniło?")- Lepienie:• z plasteliny;• masy solnej;• modeliny;• gliny;• mokrego piasku;• śniegu.- Ćwiczenia grafo- motoryczne:• kreślenie dużych płynnych linii:• chorągiewką w powietrzu;• patykiem na piasku;• kolorową kredą na tablicy;• kredkami na dużych arkuszach.• obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, romb, trójkąt;• rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze;• rysowanie po konturach;• malowanie palcami;• łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów;• zagadki rysunkowe;• labirynty;• wycinanki różnego typu;• pisanie znaków literopodobnych w liniaturze;• elementy pisma- analiza liter i ich kierunku kreślenia;• łączenie liter w sposób naturalny;• pisanie po śladzie.- Ćwiczenia ruchowe* Ćwiczenia w marszu:• marsz na palcach;• marsz chodem bociana;• marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód;* Ćwiczenia w biegu:• bieg z podskokami,• przylot i odlot bocianów - bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami;* Ćwiczenia na równoważni [ławeczce]:• chodzenie wolno do przodu;• posuwanie się do tyłu;• posuwanie się bokiem;• obracanie się na ławeczce;* Zabawy skoczne:• wróbelki;• piłka skacze;• szczur- zabawa ze skakanką;• skok zająca;* Zabawy z woreczkami:• rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami;• rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką;• rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd. 6. Wspomaganie dzieci w rozwoju percepcji wzrokowej:- rysowanie w ograniczonym polu;- spostrzeganie figury i tła: składanie figur;- stałość spostrzegania: stałość kształtu- porównywania czterech wielkości takiej samej figury;- spostrzeganie stosunków przestrzennych: uzupełnianie ciągów korali;- zabawa „Klocki”: określanie gdzie jest klocek?;- określanie długości i szerokości „na oko”, za pomocą przymiotników: długi-krótki; szeroki- wąski; gruby- cienki;- pogrubianie narysowanego śladu;- rysowanie po kropkach;- rysowanie wg rytmu;- wzory literopodobne;- zauważanie różnic pomiędzy obrazkami;- zauważanie podobieństw na obrazkach;- zauważanie co nie pasuje do obrazka;- zauważanie braków w obrazkach;7. Wspomaganie dzieci w rozwoju z niekorzystną dominacją stronną ze względu na naukę czytania i pisania:- ćwiczenia ruchowo- słuchowo- słuchowe: rysowanie wzorów graficznych różnymi technikami;- zabawa ze śpiewem „Nie chcę cię znać”;- zabawa ze śpiewem „Do przodu prawą rączkę daj”;- rysowanie oburącz w powietrzu;- zabawa „Witają się paluszki”;- rysowanie „Leniwych ósemek”;- chwytanie i rzucanie woreczków, piłek raz lewą raz prawą ręką;- okładanie obrazka po prawej i lewej stronie;- zabawa ze śpiewem „Tu lewą rączkę mam, tu prawą mam”;- naklejanie przedmiotów w odpowiednim położeniu;- rozróżnianie stron ciała;- ćwiczenie percepcji wzrokowo- ruchowej, łączenie przedmiotów w pary, poprawiając po śladzie;- zabawa ze śpiewem „Pingwin”;- zabawa ze śpiewem „Stonoga”;- rysowanie pod dyktando;- układanie z patyczków podanych wzorów:- układanie z klocków konstrukcji przestrzennych;- „Przy urodzinowym stole”- układanie sylwet zgodnie z poleceniami;8. Wspomaganie dzieci w rozwoju nabywania gotowości do nauki czytania i pisania:- zabawy i sytuacje zadaniowe pomagające dzieciom rozumieć sens kodowania i dekodowania informacji:• „Czyj to znaczek” – rozpoznawanie znaczków indywidualnych;• jakie oznaczenia znajdują się na drzwiach przedszkola?;• podpisywanie portretów;• o czym informują znaki ruchu drogowego?;• jaka pogoda była wczoraj?;• loteryjki, karty do gier;• obowiązki dyżurnego;• konstruowanie gier planszowych przez dzieci i dla dzieci;• napisy które pomagają się orientować;- zabawy i ćwiczenia rozbudzające w dzieciach zainteresowania książką i czytaniem:• seria- opowiadania ruchowe: „Miś i pszczoły”, „O piesku, który zgubił się w parku”, „O dzieciach , które wybrały się do ZOO i oglądały zwierzęta”;• seria- dokończ opowiadanie: „Ruda wiewiórka”, „Lis chytrusek”, „Miś Uszatek”;• seria- uzupełnij jak chcesz: wiersz „Rzepka” J. Tuwima, wiersz „Lokomotywa” J. Tuwima;• seria- oglądanie obrazków w książkach i rozmawianie o tym, co one przedstawiają;- zabawy i ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące dziecko do gotowości nauki pisania;9. Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowego w ramach edukacji matematycznej:- zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia:• liczenie wszystkiego dookoła;• „ile jest policzonych fasolek”?- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;• seria- można liczyć znikające obiekty;• seria- ile mamy palców;• seria- ile przedmiotów jest w pudełku;• seria- liczenie na chodniczku liczbowym;• seria- licz dalej, licz wspak na miarce krawieckiej;• seria- licz dalej, licz wspak w innych sytuacjach: liczenie dzieci, liczenie stron w książce, liczenie koralików w liczydle;• seria- numerowane krzesełka;- zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające ustalaniu równoliczności:• seria- czy po zmianie położenie liczonych obiektów jest ich nadal tyle samo?;• seria- czy tu i tu jest tyle samo?;• zadanie- narysuj tyle kółek ile jest dziurek;- zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności dodawania i odejmowania:• seria- dodawanie i odejmowanie. Manipulowanie przedmiotami i liczenie ich;• seria- pokaż na palcach, ile kropek jest na kostkach do gry;• seria- dodawanie i odejmowanie z pokazywaniem, ile jest przedmiotów w pudełku;• seria- dodawanie i odejmowanie na liczydle;• seria- rozdawanie i rozdzielanie po jednym lub po kilka;• gry sprzyjające opanowaniu umiejętności rachunkowych dzieci;- sytuacje sprzyjające kształtowaniu umiejętności układania i rozwiązywania zadań z treścią:• seria- rozwiązywania zadań przedstawionych na obrazkach;• seria- układanie zadań do obrazków i rozwiązywanie tych zadań;• seria- układanie i rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem symulacji;Literatura:Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Edukacja Polska, Warszawa 2009.Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć, red. Forkiewicz V., Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2006.
gosiakosiak6