II. Podstawowe zależności funkcyjne w wyborze konsumenta.doc

(115 KB) Pobierz
PODSTAWOWE ZALEŻNOŚCI FUNKCYJNE W WYBORZE KONSUMENTA

PODSTAWOWE ZALEŻNOŚCI FUNKCYJNE W WYBORZE KONSUMENTA

 

Wybór konsumenta pozostaje pod wpływem takich zmiennych jak preferencje, dochód, ceny produktów i czas.

 

 

WIĄZKI PRODUKTOWE

 

Zbiór wszystkich nieujemnych liczb rzeczywistych oznacza się przez R+, czyli R+ = [0,∞) = {x : x ³ 0};

zbiór wszystkich „nieujemnych” wektorów o wymiarze n oznacza się jako Rn+, a więc    Rn+ = {x : x1 ³ 0, x2  ³ 0, …., xn ³ 0}

 

 

Można używać wektorów z Rn+ do oznaczania wiązek produktowych. Na przykład wektor

                    q =

może opisywać zakupy zrobione przez konsumenta, który nabył określone towary w odpowiednich ilościach:

                                         piwo                5 puszek

                                                        książki                   3 woluminy

                                         czekolada        1 tabliczka

                                         mleka              2 kartony

                                         winogrona      0,3 kg.


W rozważaniach teoretycznych za przestrzeń produktów często przyjmuje się płaszczyznę R2+, chociażby dlatego, że łatwo przedstawić na wykresie. Wówczas drugi produkt można traktować jako agregat pozostałych dóbr, które konsument mógłby zakupić.

 

 

 



zagregowany produkt

mierzony jako koszt w zł

 

                                      x2

 

 

 

 



                                                                            ·                       wiązka produktowa

                                Rn+                                                  

 

 

 

 



                                         0                                                                                     x1

                                                               przestrzeń produktów

 


WEKTORY CEN

 

Za wiązkę produktową q konsument przy obowiązujących cenach:

                                           piwo                3 zł za puszkę

                                                           książki                    35 zł za wolumin

                                           czekolada        2  zł za tabliczkę

   mleko              1,5 zł za kartonik

                                           winogrona       7 zł kilogram

musi zapłacić

                           (5 ´ 3) + (3 ´ 35) + (1 ´ 2) + (2 ´ 1,5) + (0,3 ´ 7) = 127,1

 

Za tym wyrażeniem kryje się wektor cen p Î Rn+, w tym wypadku

 

                    p =

Wartością wiązki produktowej q jest iloczyn skalarny  pq = p1q1 + p2q2 + … + pnqn = 127,1;   gdzie n = 5.

 


ZBIÓR BUDŻETOWY

 

Zbiór wiązek produktowych, spośród których konsument może dokonać wyboru w ramach ograniczenia budżetowego
p q £ I                             nazywa się zbiorem budżetowym.

 



                   q2



                                          

                                          q1p1 + q2p2 = I

                                         ¿

                             

Zbiór budżetowy

                                                               

                               Zbió®                              

 



                                                                                                 q1

 

 

W zbiorze budżetowym znajdują się koszyki dóbr spełniające ograniczenie budżetowe

i koszyk wybrany przy danym budżecie, spełniający warunek [1].

 

Zestawienie tych dwóch równań i spełnienie nierówności oznacza, że dostępność koszyka (, ) przy danym budżecie i cenach (, , I) jest mniej ceniona, a zatem wiązka dóbr (, ) jest bezpośrednio jawnie preferowana w stosunku do wiązki (, ).


Jawną preferencję można zdefiniować jako relację, która zachodzi między koszykiem, na który popyt został faktycznie zgłoszony przy jakimś budżecie a koszykiem, na który popyt mógłby być zgłoszony przy tym dochodzie.

 

 

 

 

PREFERENCJE

 

Preferencje odzwierciedlają subiektywną stronę wyboru konsumenta. Opisuje się je za pomocą relacji preferencji, tj.

                                                  x y                             oznacza, że konsument preferuje wiązkę y co najmniej tak, jak wiązkę x.

 

Przy czym zakłada się, że preferencje konsumenta spełniają warunki racjonalności:

1.  zupełności - dla wszystkich x i y albo  x y albo x y,

2.  przechodniości - dla wszystkich x, y, z warunki  x y oraz y z               implikują x z.  

 

Kiedy konsumentowi jest obojętna wiązka x lub y, to oznacza to indyferentność wobec x i y, którą zapisuje się               x ~ y.

 

Jeżeli x y, ale nie jest prawdą, że x ~ y, to wówczas y jest ściśle preferowane nad x  (x y).    

 

Zbiór postaci         S = {x : x    y} nazywa się zbiorem preferencyjnym.

 


Własności zbioru preferencyjnego nie założonego explicite:

 

1.     brzeg zbioru S jest gładką krzywą obojętności,

 

2.     preferencje są monotoniczne, czyli więcej dobra znaczy wyższa użyteczność,

 

3.     preferencje są wypukłe (zbiór S jest wypukły, czyli jeżeli punkty należą do zbioru S, to S zawiera cały odcinek łączący te punkty).

 



                                                                                                                       

 

 



S

lepsze wiązki

        

 

 

                                                           y ·

 

                                                         gorsze wiązki

 



                                       

                                         0

                                                              zbiór preferencyjny

 








a ·





S

S

 



b ·

a ·

b ·

 

 

 





                  

           zbiór niewypukły                                          zbiór wypukły





 

                   



                     a

                

 

 

 

 

 

 



                                                             b

                             zbiór wklęsły

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin