zagrozone_zwierzeta.doc

(48 KB) Pobierz
Bożena Sienkiewicz

Bożena Sienkiewicz

nauczyciel przyrody SP 85

  

 

Ocalmy zagrożone gatunki zwierząt!!!

Klasa 5

 

CELE LEKCJI:

  • Kształtowanie dociekliwości w rozwiązywaniu problemów i samodzielności w podejmowaniu decyzji
  • Kształcenie umiejętności analizowania i oceniania problemu wymierania rzadkich gatunków zwierząt
  • Doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji i efektywnego współdziałania w zespole

 

OSIĄGNIĘCIA.  UCZEŃ:

 

  • wymienia ginące gatunki zwierząt na poszczególnych kontynentach
  • określa przyczyny ich wymierania
  • wyjaśnia przyczyny zawarcia Konwencji Waszyngtońskiej
  • wskazuje działania nielegalnego handlu egzotycznymi zwierzętami oraz produktami z nich wykonanymi

 

METODY I FORMY PRACY:

 

Pokaz, praca tekstem źródłowym, mini wykład, dyskusja, burza mózgów, pokaz multimedialny, metoda 635, praca indywidualna i grupowa

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Portfolio, szary papier, flamastry

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

Część wstępna:

Wprowadzenie do lekcji:

1.     Nauczyciel  podaje dane liczbowe o znalezionych u turystów na polskiej granicy okazach zwierząt egzotycznych.

2.     Następnie kieruje do uczniów pytania:

  • Jakie znacie zagrożone wyginięciem zwierzęta?
  • Dlaczego powstała Konwencja Waszyngtońska?

3.     Nauczyciel prezentuje zwierzęta zagrożone wyginięciem  (multimedialny pokaz) i zostawia kilka minut na cichą refleksję nad tym problemem.

 

 

 

 

Część główna:

organizacyjna

Metoda 635: 6- liczba grup, 3- liczba pomysłów, 5 – liczba powtórzeń (modyfikacja, np.521 ).

1.     Nauczyciel  dzieli klasę na 5 grup.

2.     Każdej grupie rozdaje arkusz papieru z zapisanym problemem dla którego uczniowie będą podawać możliwe rozwiązania własne.

3.     Wyjaśnia zasady pracy z wykorzystaniem tej metody twórczego rozwiązania problemu:

Jakie proponujesz  działania zmierzające do wstrzymania nielegalnego handlu rzadkimi gatunkami zwierząt oraz produktami z nich wykonanymi?

 

4.     Uczniowie siadają w grupach na obwodzie koła.

 

 

realizacyjna

1.     Uczniowie „burzą mózgów” w grupach dyskutują o problemie i podają 2 własne rozwiązania.

2.     Na hasło nauczyciela karty pracy grupy przekazują sąsiadom zgodnie ruchem wskazówek zegara.

3.     Uczniowie zapoznają się z pomysłami zapisanymi przez sąsiednie zespoły. Zapisują 2 nowe pomysły lub rozwijają wcześniejsze wypowiedzi i podają dalej.

4.     Po jednej pełnej wędrówce arkuszy otrzymujemy własną z 12 rozwiązaniami.

5.     Liderzy grup prezentują wypełnione pomysłami  plansze.

 

 

Część końcowa:

Nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje oceny przedstawionych działań i wyboru tych, które są realne i priorytetowe do wykonania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin