Upanisa SN 12.23 Sutta o przyczynach.doc

(26 KB) Pobierz
Upanisa Sutta

Upanisa Sutta SN 12.23

(Sutta o Przyczynach)

W Savatthi. "O mnisi, koniec wpływów odczuwają ci, którzy widzą i rozumieją, powiadam wam, nie odczuwają ich ci, którzy nie widzą i nie rozumieją. Odczuwają koniec wpływów ci, którzy co widzą i co rozumieją? 'Taki jest kształt, taki jest jego początek, takie jego zakończenie. Takie jest uczucie, takie jego początek, takie jego zakończenie. Takie jest postrzeganie, taki jego początek, takie jego zakończenie. Takie są uwarunkowania, taki ich początek, takie ich zakończenie. Taka jest świadomość, taki jej początek, takie jej zniszczenie.' Koniec wpływów odczuwają ci, którzy widzą i rozumieją w ten sposób.

"Wiedza o zakończeniu ma przyczynę w istnieniu zakończenia, powiadam wam. Nie dzieje się to bez przyczyny. A co jest jej przyczyną? Wyzwolenie… Wyzwolenie jest jej przyczyną, powiadam wam. Nie dzieje się to bez przyczyny. A co jest jej przyczyną? Beznamiętność… Rozczarowanie… Wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są…Koncentracja… Przyjemność… Błogość… Zachwyt… Radość… Przekonanie… Napięcie… Narodziny… Stawanie się… Znikanie… Pragnienie… Uczucie… Kontakt… Sześć zmysłów… Nazwa i kształt… Świadomość… Uwarunkowania… Uwarunkowanie jest jej przyczyną, powiadam wam. Nie dzieje się to bez przyczyny. A co jest jej przyczyną? Ignorancja

Dlatego też:

ignorancja warunkuje uwarunkowania,
uwarunkowania warunkują świadomość,
świadomość warunkuje nazwę i formę,
nazwa i forma warunkuje sześć zmysłów,
sześć zmysłów warunkuje kontakt,
kontakt warunkuje uczucie,
uczucie warunkuje pragnienie,
pragnienie warunkuje trzymanie się,
trzymanie się warunkuje stawanie się,
stawanie się warunkuje narodziny,
narodziny warunkują napięcie i cierpienie,
napięcie i cierpienie warunkują przekonanie,
przekonanie warunkuje radość,
radość warubkuje zachwyt,
zachwyt warunkuje błogość,
błogość warunkuje przyjemność,
przyjemność warunkuje koncentrację,
koncentracja warunkuje wiedzę i wizję o rzeczach takich jakimi są,
wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są warunkuje rozczarowanie,
rozczarowanie warunkuje beznamiętność,
beznamiętność warunkuje wiedzę o zakończeniu,
wiedza o zakończeniu warunkuje wyzwolenie."

"Tak jak bogowie zyszczają deszcz i ciskają gromy w szczyty gór: wody spływają po zboczach, wypełnia szczeliny, rozpadliny i kanały. Kiedy górskie szczeliny, rozpadliny i kanały są pełne, [wody] wypełniają małe stawy. Kiedy małe stawy są pełne, [wody] wypełniają wielkie jeziora… małe strumienie… wielkie rzeki. Kiedy wielkie rzeki są pełnel, [wody] wypełniają wielki ocean. W ten sam sposób:

ignorancja warunkuje uwarunkowania,
uwarunkowania warunkują świadomość,
świadomość warunkuje nazwę i formę,
nazwa i forma warunkuje sześć zmysłów,
sześć zmysłów warunkuje kontakt,
kontakt warunkuje uczucie,
uczucie warunkuje pragnienie,
pragnienie warunkuje trzymanie się,
trzymanie się warunkuje stawanie się,
stawanie się warunkuje narodziny,
narodziny warunkują napięcie i cierpienie,
napięcie i cierpienie warunkują przekonanie,
przekonanie warunkuje radość,
radość warubkuje zachwyt,
zachwyt warunkuje błogość,
błogość warunkuje przyjemność,
przyjemność warunkuje koncentrację,
koncentracja warunkuje wiedzę i wizję o rzeczach takich jakimi są,
wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są warunkuje rozczarowanie,
rozczarowanie warunkuje beznamiętność,
beznamiętność warunkuje wiedzę o zakończeniu,
wiedza o zakończeniu warunkuje wyzwolenie."

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin