Przedsiębiorca w systemie franczyzowym.pdf
(
544 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - ksiazka.doc
Barbara Pokorska
PRZEDSIĘBIORCA W SYSTEMIE
FRANCZYZOWYM
Warszawa 2004
1
Autor
Barbara Pokorska
Redakcja i korekta
Ewa Skrzypkowska
Recenzent
Agnieszka Tokaj-Krzewska
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2004
Projekt okładki
Jakub Osiński, Jacek Pacholec
Projekt serii
Tadeusz Korobkow
ISBN-83-88802-78-X
Wydanie I
Nakład 1000 egzemplarzy
Poradnik powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Druk i oprawa
Instytut Technologii Eksploatacji
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10
tel. (048) 36-442-41, fax 3644765
2
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW.............................................................................................
5
WPROWADZENIE.................................................................................................
7
Rozdział 1 ................................................................................................................
FRANCZYZA JAKO SYSTEM WSPÓŁPRACY PRZEDSIĘBIORSTW ........
9
1.1. Pojęcie franczyzy ............................................................................................
9
1.2. Umowa franczyzy a inne umowy gospodarcze ...............................................
12
1.2.1. Umowa franczyzy a umowa sprzedaży................................................
12
1.2.2. Franczyza a dystrybucja selektywna ....................................................
13
1.2.3. Franczyza a dystrybucja wyłączna.......................................................
13
1.2.4. Umowy franczyzy a pośrednictwo handlowe ......................................
13
1.3. Umowa franczyzy a umowy cywilnoprawne ..................................................
14
1.3.1. Umowa franczyzy a umowa agencyjna................................................
14
1.3.2. Umowa franczyzy a umowa zlecenia...................................................
14
1.3.3. Umowa franczyzy a umowa najmu......................................................
14
1.3.4. Umowa franczyzy a umowa dzierżawy................................................
15
1.4. Umowa franczyzy a umowy własności intelektualnej.....................................
15
1.4.1. Umowa franczyzy a umowa licencji znaku towarowego .....................
15
1.4.2. Umowa franczyzy a licencja patentowa...............................................
16
1.4.3. Umowa franczyzy a umowa know-how...............................................
16
1.5. Franczyza a inne rodzaje umów ......................................................................
17
1.5.1. Umowa franczyzy a umowa o pracę ....................................................
17
Rozdział 2
PRAWNE PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI FRANCZYZOWEJ...........................
19
2.1. Przepisy o charakterze konstytutywnym .........................................................
20
2.1.1. Kodeks cywilny....................................................................................
20
2.1.2. Ustawa Prawo działalności gospodarczej ............................................
20
2.2. Przepisy regulujące kwestie własności intelektualnej .....................................
21
2.2.1. Ustawa Prawo własności przemysłowej ..............................................
21
2.2.2. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji....................................
23
2.2.3. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ..................................
23
2.2.4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.............................
25
2.3. Umowa franczyzy w świetle europejskich przepisów prawa
antymonopolowego i innych systemów legislacyjnych .................................
25
Rozdział 3
ZASADY TWORZENIA SYSTEMU FRANCZYZY .........................................
31
3.1. Korzyści i uciążliwości funkcjonowania w systemie franczyzy......................
31
3.2. Obowiązki franczyzodawcy ............................................................................
32
3.3. Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania wyboru franczyzy ...................
35
3
3.3.1. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa...................................................
35
3.3.2. Zasoby przedsiębiorstwa......................................................................
37
3.4. Cechy i predyspozycje osobowościowe franczyzodawcy ...............................
40
Rozdział 4
ORGANIZACJA SIECI FRANCZYZOWEJ ........................................................
43
4.1. Opracowanie koncepcji przedsiębiorstwa .......................................................
43
4.1.1. Przedmiot franczyzy ............................................................................
44
4.1.2. Terytorium działania biorcy.................................................................
46
4.1.3. Sprawozdawczość ................................................................................
47
4.1.4. Uprawnienia kontrolne dawcy .............................................................
47
4.1.5. Źródła dochodów dawcy ......................................................................
48
4.1.6. Szkolenie biorców................................................................................
49
4.1.7. Organizacja zaopatrzenia .....................................................................
49
4.2. Sprawdzanie koncepcji w jednostkach pilotażowych......................................
50
4.3. Opracowanie pakietu franczyzy ......................................................................
51
4.3.1. Definicja pakietu i jego zawartość .......................................................
51
4.3.2. Marketing pakietu franczyzowego .......................................................
53
4.3.3. Opracowanie podręcznika operacyjnego .............................................
54
4.4. Dobór i selekcja franczyzobiorców .................................................................
55
4.4.1. Źródła doboru........................................................................................
57
4.5. Kształtowanie struktury organizacyjnej ..........................................................
58
4.6. Konstruowanie umowy franczyzy ...................................................................
60
4.6.1. Podstawowe zasady – status prawny stron umowy..............................
60
4.6.2. Definicja umowy i jej struktura............................................................
62
4.6.3. Istota ważniejszych klauzul..................................................................
63
Rozdział 5
JAK ZOSTAĆ FRANCZYZOBIORCĄ................................................................
67
5.1. Weryfikacja wiedzy o franczyzie ....................................................................
67
5.2. Ocena własnej sytuacji ekonomicznej.............................................................
68
5.3. Ocena zdolności poddania się regułom franczyzy...........................................
70
5.4. Gdzie szukać potencjalnych dawców, czym kierować się przy ich wyborze?
71
5.5. O co pytać, jakich informacji i dokumentów wymagać od dawcy? ...............
72
5.6. Jak odróżnić prawdziwy system franczyzowy od podszywającego się pod
tę formę?..........................................................................................................
73
5.7. Na co zwracać uwagę przy zawieraniu umowy franczyzy? ............................
74
SŁOWNICZEK .......................................................................................................
77
BIBLIOGRAFIA .....................................................................................................
85
4
WYKAZ SKRÓTÓW
Dz.U.
– Dziennik Ustaw
KC
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16,
poz. 93 ze zm.)
Pdg
– ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej
(Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.)
m.in.
– między innymi
Pwp
– ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej
(Dz.U. nr 49, poz. 508 z późn. zm.)
Uochkonk – ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsu-
mentów (Dz.U. nr 122, poz. 1319)
z późn. zm. – z późniejszymi zmianami
5
Plik z chomika:
lechu567
Inne pliki z tego folderu:
Alicja_Antonowicz_KNEPO_2011.pdf
(152 KB)
EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf
(306 KB)
franczyza---droga-do-sukcesu full version.pdf
(7455 KB)
franczyza. nowoczesy model rozwoju biznesu. M. ziolkowska.pdf
(10228 KB)
Iain Murray przewodnik po franczyzie. jak wybrać najlepszą dla pełna wersja.pdf
(10153 KB)
Inne foldery tego chomika:
angielski
Bezpieczeństwo
Biomateriały
Budowlane
Ceramika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin