Przedsiębiorca w systemie franczyzowym.pdf

(544 KB) Pobierz
Microsoft Word - ksiazka.doc
Barbara Pokorska
PRZEDSIĘBIORCA W SYSTEMIE
FRANCZYZOWYM
Warszawa 2004
1
 
Autor
Barbara Pokorska
Redakcja i korekta
Ewa Skrzypkowska
Recenzent
Agnieszka Tokaj-Krzewska
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2004
Projekt okładki
Jakub Osiński, Jacek Pacholec
Projekt serii
Tadeusz Korobkow
ISBN-83-88802-78-X
Wydanie I
Nakład 1000 egzemplarzy
Poradnik powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Druk i oprawa
Instytut Technologii Eksploatacji
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10
tel. (048) 36-442-41, fax 3644765
2
 
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW.............................................................................................
5
WPROWADZENIE.................................................................................................
7
Rozdział 1 ................................................................................................................
FRANCZYZA JAKO SYSTEM WSPÓŁPRACY PRZEDSIĘBIORSTW ........
9
1.1. Pojęcie franczyzy ............................................................................................
9
1.2. Umowa franczyzy a inne umowy gospodarcze ...............................................
12
1.2.1. Umowa franczyzy a umowa sprzedaży................................................
12
1.2.2. Franczyza a dystrybucja selektywna ....................................................
13
1.2.3. Franczyza a dystrybucja wyłączna.......................................................
13
1.2.4. Umowy franczyzy a pośrednictwo handlowe ......................................
13
1.3. Umowa franczyzy a umowy cywilnoprawne ..................................................
14
1.3.1. Umowa franczyzy a umowa agencyjna................................................
14
1.3.2. Umowa franczyzy a umowa zlecenia...................................................
14
1.3.3. Umowa franczyzy a umowa najmu......................................................
14
1.3.4. Umowa franczyzy a umowa dzierżawy................................................
15
1.4. Umowa franczyzy a umowy własności intelektualnej.....................................
15
1.4.1. Umowa franczyzy a umowa licencji znaku towarowego .....................
15
1.4.2. Umowa franczyzy a licencja patentowa...............................................
16
1.4.3. Umowa franczyzy a umowa know-how...............................................
16
1.5. Franczyza a inne rodzaje umów ......................................................................
17
1.5.1. Umowa franczyzy a umowa o pracę ....................................................
17
Rozdział 2
PRAWNE PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI FRANCZYZOWEJ...........................
19
2.1. Przepisy o charakterze konstytutywnym .........................................................
20
2.1.1. Kodeks cywilny....................................................................................
20
2.1.2. Ustawa Prawo działalności gospodarczej ............................................
20
2.2. Przepisy regulujące kwestie własności intelektualnej .....................................
21
2.2.1. Ustawa Prawo własności przemysłowej ..............................................
21
2.2.2. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji....................................
23
2.2.3. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ..................................
23
2.2.4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.............................
25
2.3. Umowa franczyzy w świetle europejskich przepisów prawa
antymonopolowego i innych systemów legislacyjnych .................................
25
Rozdział 3
ZASADY TWORZENIA SYSTEMU FRANCZYZY .........................................
31
3.1. Korzyści i uciążliwości funkcjonowania w systemie franczyzy......................
31
3.2. Obowiązki franczyzodawcy ............................................................................
32
3.3. Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania wyboru franczyzy ...................
35
3
3.3.1. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa...................................................
35
3.3.2. Zasoby przedsiębiorstwa......................................................................
37
3.4. Cechy i predyspozycje osobowościowe franczyzodawcy ...............................
40
Rozdział 4
ORGANIZACJA SIECI FRANCZYZOWEJ ........................................................
43
4.1. Opracowanie koncepcji przedsiębiorstwa .......................................................
43
4.1.1. Przedmiot franczyzy ............................................................................
44
4.1.2. Terytorium działania biorcy.................................................................
46
4.1.3. Sprawozdawczość ................................................................................
47
4.1.4. Uprawnienia kontrolne dawcy .............................................................
47
4.1.5. Źródła dochodów dawcy ......................................................................
48
4.1.6. Szkolenie biorców................................................................................
49
4.1.7. Organizacja zaopatrzenia .....................................................................
49
4.2. Sprawdzanie koncepcji w jednostkach pilotażowych......................................
50
4.3. Opracowanie pakietu franczyzy ......................................................................
51
4.3.1. Definicja pakietu i jego zawartość .......................................................
51
4.3.2. Marketing pakietu franczyzowego .......................................................
53
4.3.3. Opracowanie podręcznika operacyjnego .............................................
54
4.4. Dobór i selekcja franczyzobiorców .................................................................
55
4.4.1. Źródła doboru........................................................................................
57
4.5. Kształtowanie struktury organizacyjnej ..........................................................
58
4.6. Konstruowanie umowy franczyzy ...................................................................
60
4.6.1. Podstawowe zasady – status prawny stron umowy..............................
60
4.6.2. Definicja umowy i jej struktura............................................................
62
4.6.3. Istota ważniejszych klauzul..................................................................
63
Rozdział 5
JAK ZOSTAĆ FRANCZYZOBIORCĄ................................................................
67
5.1. Weryfikacja wiedzy o franczyzie ....................................................................
67
5.2. Ocena własnej sytuacji ekonomicznej.............................................................
68
5.3. Ocena zdolności poddania się regułom franczyzy...........................................
70
5.4. Gdzie szukać potencjalnych dawców, czym kierować się przy ich wyborze?
71
5.5. O co pytać, jakich informacji i dokumentów wymagać od dawcy? ...............
72
5.6. Jak odróżnić prawdziwy system franczyzowy od podszywającego się pod
tę formę?..........................................................................................................
73
5.7. Na co zwracać uwagę przy zawieraniu umowy franczyzy? ............................
74
SŁOWNICZEK .......................................................................................................
77
BIBLIOGRAFIA .....................................................................................................
85
4
WYKAZ SKRÓTÓW
Dz.U.
– Dziennik Ustaw
KC
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16,
poz. 93 ze zm.)
Pdg
– ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej
(Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.)
m.in.
– między innymi
Pwp
– ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej
(Dz.U. nr 49, poz. 508 z późn. zm.)
Uochkonk – ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsu-
mentów (Dz.U. nr 122, poz. 1319)
z późn. zm. – z późniejszymi zmianami
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin