Użycie powyższych planów, rysunków i dokumentacji w celach zarobkowych jest zabronione.Umieszczanie powyższych plików lub rysunków na stronach www lub serwerach FTP bez zgody autora jest zabronione.Wszelkie prawa zastrzeżone.
Prom Kosmiczny TYDIRIUM
Model nie należy do prostych w budowie, więc przed rozpoczęciem sklejania należy przeczytać instrukcję. Kolejność sklejania elementów nie zawsze jest zgodna z ich numeracją. Pierwsze trzy strony wycinanki powinny być wydrukowane na zwykłym papierze, pozostałe na kartonie.
Elementy oznaczone * naklejamy na tekturę grubości 0,5 mm
Elementy oznaczone ** naklejamy na tekturę grubości 1 mm
Elementy oznaczone *** naklejamy na tekturę grubości 1,5 mm
Elementy oznaczone **** naklejamy na tekturę grubości 2 mm
Elementy oznaczone + naklejamy na karton
Budowę rozpoczynamy od sklejenia wręg dolnej części kadłuba. Wręgi sklejamy z elementów od W1 do W7 zgodnie z rys.1 i oznaczeniami na wręgach. Dodatkowo można je usztywnić kątownikami z kartonu. Na wręgę W3 naklejamy element 2, a na wręgi W7 a–d elementy 1.
Następnym krokiem będzie wykonanie komór podwozia z ruchomymi klapami. Wykonujemy je zgodnie z rys.3 i rys.4 (pamiętając, że są one symetryczne), zaczynając od naklejenia na element 4 usztywnień 4d, 4e, 4f. W dalszej kolejności doklejamy boki komory z elementów 4a podklejonych elementem 4b, do nich przyklejamy prowadnice osi zawiasów 4h i 4g. Przystępujemy teraz do wykonania zawiasów z elementów 5, 5a, 5b i 5c, które po sklejeniu przewlekamy przez otwory w elementach 4a i łączymy w całość za pomocą osi wykonanych wg szablonu S1.
Jeśli zdecydujemy się na wykonywanie wersji modelu w locie, możemy pominąć wykonanie wnęk podwozia. W takim przypadku, na miejsca wycięcia wnęk, naklejamy zewnętrzne części klap podwozia (elementy 19).
Należy teraz podjąć decyzję czy wykonujemy silniki w wersji uproszczonej czy szczegółowej. Wersja uproszczona symuluje włączone silniki i wykonujemy ją doklejając do elementu 3 element 3x. Wersję szczegółową wykonujemy z elementów 8, 8a, 8b, 8c zgodnie z rys.5.
Teraz przystępujemy do oklejania wręg poszyciem. Do wyprofilowanego elementu 3 doklejamy elementy 3a i 3b, komory podwozia i silniki. Tak przygotowany element 3 naklejamy na wręgi, pozostawiając jednak nie przyklejony fragment z silnikami.
Z elementów 9, 9a, 9b wykonujemy zawiasy skrzydeł, korzystając z rys.6. Wsuwamy je w szczeliny w poszyciu i mocujemy za pomocą osi wykonanych z elementów 9c (od przodu kadłuba) i 9d (od tyłu kadłuba), wsuniętych w otwory we wręgach i zawiasach skrzydeł.
Dopiero teraz możemy dokleić do wręg fragment elementu 3 z silnikami. Do tylnego fragmentu poszycia i wręgi W6 doklejamy sklejki 3c i 3d. Na te sklejki naklejamy, wyprofilowane z elementów 14, 14a i 14b, brakujące fragmenty poszycia ( element 14b jest uzupełnieniem, z którego można zrezygnować w zależności od tego czy po przyklejeniu elementu do kadłuba pozostanie nam otwór do zakrycia). W oznaczonych miejscach na kadłubie naklejamy elementy 6, 10, 11 i 12. Korzystając z rysunków rys.5 i rys.8 sklejamy zbiorniki (elementy 13–13c) i działka (elementy 15–18a), a następnie przyklejamy je do kadłuba w oznaczonych miejscach. Elementy 7 doklejamy po niezadrukowanej stronie do wystających poza kadłub fragmentów poszycia.
Możemy teraz przystąpić do wykonania klap komór podwozia. Wykonujemy je z elementów 19 i 19a sklejonych razem, do których po wyprofilowaniu doklejamy usztywnienie z elementu 19b. Przyklejamy je korzystając z rys.4. Klapy należy dokładnie spasować tak aby pasowały do wnęk podwozia.
Kolejnym etapem budowy będzie sklejenie górnej części kadłuba. Zaczynamy od sklejenia wręg z elementów od W8 do W14 zgodnie z rys.9. Na wręgę W9 naklejamy element 21, a na wręgę W12 element 22. Teraz przystępujemy do pokrycia wręg elementem 23, uzupełniając ten element po niezadrukowanej stronie elementami 23a i 23b. Korzystając z rys.16 sklejamy żaluzje z elementów 24, 24a i 24b i przyklejamy w oznaczonym miejscu na elemencie 23. Z elementów 26 do 26d wykonujemy korpus działka rufowego, pamiętając, że całość powinna się swobodnie obracać na osi 26d. Całość wklejamy w otwór we wrędze W12. Osłonę działka wykonujemy z elementów 27 do 29 i przyklejamy do elementu 22 ( po sklejeniu połówek osłony odcinamy zakreskowany obszar na elemencie 28). Całość uzupełniamy o lufy wykonane z elementów 30 zwiniętych na szablonach S4. Sposób montażu działka pokazany jest na rys.13 i rys.15. Tak wykonaną górną część kadłuba przyklejamy do kadłuba dolnego korzystając z oznaczeń umieszczonych na elemencie 3. Całość uzupełniamy o wloty powietrza wykonane wg rys.12 z elementów 25 do 25f i przyklejane do kadłuba w oznaczonych miejscach, elementy 20 do 20a, oraz elementami 31 do 31c przyklejanymi do elementu 22 zgodnie z rys.13.
Szkielet tunelu łączącego kabinę z kadłubem wykonujemy z elementów od W21 do W26 zgodnie z rys.17. Element 38 wstępnie formujemy, naklejamy na niego usztywnienia ścian z elementów 40 i 40a, fotele z elementów 42 i 42a, barierkę wykonaną z elementów 39 i 39a oraz podwyższenie 41. Sposób wykonania przedstawia rys.18 i rys.19. Dopiero teraz element 38 sklejamy w całość i wsuwamy we wcześniej przygotowany szkielet. Szkielet oklejamy elementem poszycia 43 i 43a. Od spodu wklejamy uzupełnienie poszycia 44, 44a i 44b. Tak wykonany tunel uzupełniamy tylną ścianką wykonaną z elementów 45 do 45b.
Trap wykonujemy z elementów od 46 do 49a, przy czym elementy 48 będą zawiasami trapu, a elementy 49 i 49a wysuwaną część trapu. Sposób wykonania trapu widoczny jest na rys.20. Tak wykonany trap odkładamy do czasu wykonania kabiny.
Budowę kabiny zaczynamy od szkieletu składającego się z elementów od W27 do W35, posługując się rys.23. Do wręgi W30 doklejamy element 50, a do wręgi W28 najpierw elementy 53, a potem element 51 i 51a. Podłogę kabiny wykonujemy z elementów 52 do 52c naklejanych na wręgi W32 od W35. Podstawę pulpitu sterowniczego wykonujemy wg rys.25 z elementów 54 do 54c, przy czym elementy 54 i 54a podklejamy kartonem do miejsc oznaczonych strzałkami. Sklejony element przyklejamy do wręgi W29, a następnie do niego doklejamy elementy 55 i 56. Z elementów 57 i 58 wykonujemy boczne pulpity i przyklejamy do podłogi kabiny, podobnie jak fotele wykonane z elementów 59 i 60 wg rys.26. Sufit kabiny, element 61, doklejamy do ścianki 51. Całość pokazuje rys.24.
Poszycie kabiny sklejamy z elementu 62, do którego od strony niezadrukowanej doklejamy element 62 naklejony wcześniej na przeźroczystą folię lub kliszę. W przedniej części doklejamy element 63, a po bokach elementy 66. Tak przygotowanym poszyciem oklejamy wręgi. Po przyklejeniu poszycia odcinamy zakreskowaną część wręgi W27 i przyklejamy elementy 69 i 69a. Po niezadrukowanej stronie wystającej części elementu 62 przyklejamy element 70, jednocześnie profilując całość. Od spodu do wręg przyklejamy element 64, a następnie wyprofilowany element 65 i 65a. W część nosową kabiny wklejamy kratownicę wykonaną z elementów 67 i 67a, a do elementu 64 doklejamy elementy 68. Sposób wykonania poszycia kabiny przedstawiają rys.27 i rys.28.
Tak wykonaną kabinę sklejamy razem z wykonanym wcześniej tunelem. Całość wklejamy w otwór w kadłubie i uzupełniamy o elementy 32 do 35. Teraz możemy umocować trap za pomocą osi S5.
Uzupełniamy teraz kadłub o poszycie dolne, wykonując je wg rys.5 z elementów od 71 do 76. Pozostawiamy jednak elementy 74 i 75 nie przyklejone do elementu 71. Otwory, które pozostaną potrzebne będą do wyważenia modelu jeśli zajdzie taka konieczność.
Przystępujemy teraz do sklejenia podstawy skrzydła centralnego. Zaczynamy od sklejenia wręg z elementów od W15 do W20. Całość oklejamy elementem 36, uzupełniamy o elementy od 37 do 37b i przyklejamy do kadłuba w oznaczonych miejscach. Korzystamy z rys.14.
Skrzydło centralne zaczynamy od sklejenia jednej z jego połówek. Z elementów od 82 do 96 sklejamy lewą połowę skrzydła, a z elementów od 103 do 117 prawą połowę. Do jednej z połówek doklejamy krawędzie z elementów od 97 do 100, wzmocnienia 102 i 102a oraz prowadnice 101, korzystając z rys.21 i rys.22. Obie połowy sklejamy razem, uzupełniamy o elementy 118 i 119, a następnie nasuwamy na wręgi W15 i W16. Następnie z elementów 120 i 120a sklejamy usztywnienia i doklejamy do skrzydła i kadłuba w oznaczonych miejscach.
Kolejnym etapem jest sklejenie skrzydeł bocznych. Opis będzie tylko dla skrzydła lewego, jako że sposób ich sklejania jest identyczny.
Zaczynamy od sklejenia “zewnętrznej” połowy skrzydła z elementów od 140 do 146 (rys.30), do których doklejamy krawędzie z elementów od 134 do 137 i usztywnienia 138 do 139 (rys.29). Usztywnienia skrzydeł należy przykleić po środku otworów, w które będą wsuwane zawiasy skrzydeł. Po nasunięciu skrzydeł na zawiasy, usztywnienie skrzydeł powinno wypełnić szczelinę w usztywnieniu zawiasów. Do tak przygotowanego segmentu doklejamy “wewnętrzną” połowę skrzydła sklejoną z elementów od 121 do 133 (rys.31). W oznaczonym miejscu do skrzydła doklejamy elementy 147 i 147a.
Z elementów 148 do 150 i S6 sklejamy obrotowe działka montowane na skrzydłach, korzystając z rys.32.
W analogiczny sposób wykonujemy drugie skrzydło. Tak przygotowane skrzydła nasuwamy na prowadnice zawiasów skrzydeł.
Pozostało już wykonać tylko łapy podwozia. Z elementów od P1 do P6 wykonujemy usztywnienie podwozia, które następnie oklejamy elementami od 77 do 81a. Sposób wykonania przedstawia rys.33 i rys.34. Tak wykonane łapy podwozia wsuwamy w otwory komór podwozia.
Jeśli model po postawieniu go na łapach podwozia będzie wymagał wyważenia, wykorzystujemy do tego celu pozostawione wnęki w dnie kadłuba, wklejając w te miejsca kawałki grubej tektury lub innego materiału. Po wyważeniu przyklejamy brakujące elementy poszycia. Cały model można polakierować bezbarwnym lakierem.
kobragd