ZarzÂadzanie wartoÂsciÂa przedsiebiorstwa-materialy.doc

(3222 KB) Pobierz

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

 

1.       Co to jest Value Based Management (VBM)?

Koncepcja zarządzania polegająca na maksymalizowaniu wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy, skoncentrowana na wzmacnianiu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa na rynku pozyskiwania kapitału.

To poprawa pozycji konkurencyjnej na rynku pozyskiwania kapitału (na rynku finansowym).

Najważniejsze w VBM jest:

- zarządzanie nakierowane wyłącznie na wzrost cen akcji; przyjęcie EVA jako jedynej miary oceny wyników,

- system motywacji , wiążący interesy managerów i akcjonariuszy,

- komunikacja z inwestorami; cele w przyszłości.

Akcje spółek publicznych bardzo pozytywnie reagują na informacje o wdrażaniu VBM, pod warunkiem że informacje są wiarygodne.

 

2.       Dlaczego VBM zdominowała praktykę zarządzania dużymi przedsiębiorstwami ?

Zmieniły się zewnętrzne uwarunkowania i m.in. nastąpił:

wzrost oczekiwanej stopy zwrotu z inwestycji na coraz bardziej globalnym i liberalnym rynku,

spadek znaczenia dywidendy w korzyściach dla akcjonariuszy,

wzrost ryzyka i zmienności stóp zwrotu z wyłożonego kapitału,

wzrost rozbieżności miedzy wartością rynkowa i księgową przedsiębiorstw.

 

Dividend Value

Period                                           Total Return               % From Dividends

1925 - 1998                             11,2%                             40,1%

1945 - 1998                             12,8 %               32,6%

1988 - 1998                             19,2 %               15,1%

 

W tworzeniu wartości coraz większą rolę odgrywają aktywa niematerialne.

W ciągu dwudziestu lat relacja wartości księgowej do rynkowej zmalała z 95% (1979) do 28% (1998).

 

Ryzyko (zmienność stóp zwrotu) w ciągu ostatnich dwudziestu lat wzrosło dwukrotnie.

 

- zmieniły się główne siły napędowe gospodarki

- zmieniły się motywy zachowań management

 

Główne siły napędowe zarządzania wartością

prywatyzacja,

wzrost roli instytucjonalnych inwestorów, szczególnie funduszy inwestycyjnych (w tym emerytalnych),

nasilająca się konkurencja w sferze pozyskiwania kapitału (w warunkach liberalizacji i globalizacji wspartej nową technologią informatyczną i telekomunikacyjną),

wzrost znaczenia redukcji kosztów alokacji kapitału,

wzrost profesjonalnego zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

 

Cztery główne motywy, które w liberalnej gospodarce skłaniają management do działania w interesie akcjonariuszy:

- Rosnący udział managementu we własności,

- Powiązanie wynagrodzenia ze stopą zwrotu dla akcjonariuszy,

- Groźba wrogiego przejęcia - reakcji na „lukę wartości”,

- Konkurencja na rynku pracy zarządów.

3.                    Co to jest luka wartości ?

żnica między wartością przedsiębiorstwa możliwą do osiągnięcia gdyby dążyło ono do maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy a jego bieżącą wartością rynkową.

 

Zachęta do przejęcia jest tym większa im większa jest luka wartości.

 

Ekonomiczna strategia obrony przed przejęciem

= zamknięcie „luki wartości” przez maksymalizację wartości dla akcjonariuszy

 

4.                    Dlaczego zysk nie nadaje się do pomiaru ekonomicznej wartości firmy ?

- można wykazywać zysk i być bankrutem,

- zysk nie uwzględnia kosztu kapitału własnego tzn. ignoruje interesy akcjonariuszy,

- można stosować żne standardy księgowe,

- rachunkowość nie uwzględnia konieczności inwestowania,

- rachunkowość ignoruje zmienność wartości pieniądza w czasie,

- zysk nie zawiera informacji o ryzyku.

 

è      cash flow to fakt

è      zysk to opinia

 

 

 

Dlaczego zysk nie nadaje się do pomiaru ekonomicznej wartości firmy ?

- można wykazywać zysk i być bankrutem,

- zysk nie uwzględnia kosztu kapitału własnego tzn. ignoruje interesy akcjonariuszy,

- można stosować żne standardy księgowe,

- rachunkowość nie uwzględnia konieczności inwestowania,

- rachunkowość ignoruje zmienność wartości pieniądza w czasie,

- zysk nie zawiera informacji o ryzyku.

 

VBM To poprawa pozycji konkurencyjnej na rynku pozyskiwania kapitału (na rynku finansowym).

 

Rynek pozyskiwania kapitału to:

1. Rynek pozyskiwania kapitału własnego

2. Rynek pozyskiwania kapitału pożyczkowego

 

Co to jest kapitał własny i kapitał pożyczkowy?

Co to jest koszt pozyskania kapitału własnego?

Co to jest koszt pozyskania kapitału pożyczkowego?

 

Źródła pozyskiwania kapitału:

1) własnego

- własne oszczędności

- VC/PE

- GIEŁDA

- ASO

 

2) pożyczkowego

- potyczki od znajomych

- kredyty

- leasing

 

Co to jest giełda?

instytucjonalna forma rynku kapitałowego mająca na celu zapewnienie jej uczestnikom sprawne zawarcie transakcji.

 

OBRÓT PUBLICZNY: oferta skierowana do > 300 inwestorów

 

FUNKCJE GIEŁDY:

1. alokacyjna

2. wartościująca

3. kontrolna

 

Na giełdach papierów wartościowych sprzedaje się i kupuje INSTRUMENTY FINANSOWE, tzn. głównie papiery wartościowe, w szczególności:

akcje

PDA (mogą być na giełdzie wkrótce po ich przydziale)

prawa pierwszeństwa

warranty

kontrakty terminowe

opcje

listy zastawne

certyfikaty inwestycyjne

instrumenty strukturyzowane

obligacje

obligacje zamienne na akcje

ale również instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi np. instrumenty rynku pieniężnego (FRA, opcje i in.).

 

Dlaczego na giełdę?

- korzystne warunki pozyskiwania kapitału na rozwój (niższy koszt kapitału 10 - 15%)

- wzrost prestiżu i wiarygodności

- promocja przedsiębiorstwa i produktów

- obiektywna wycena spółki (10 – 15% wyższa od nie notowanej)

- zapewnienie płynności akcji

- nowe możliwości...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin