Rozrząd X16SZR.pdf

(2268 KB) Pobierz
Na początek może mały kosztorys tego, czego będziemy potrzebować/czego użyłem. Dodam tylko, że ca cenę
96zł zakupiłem wstępnie pasek, pompę wody i napinacz z allegro. Ostatecznie jednak zdecydowałem się kupić
markową pompę SKF w sklepie.
Zestaw allegro:
Pasek rozrządu Gates PowerGrip (111 zębów) 22zł - allegro (ok 30-35zł sklep)
Pompa wody zamiennik 30zł - allegro, SKF 100zł (sklep)
Napinacz Litens 44zł (allegro), ~70-80zł (sklep)
Termostat Wahler 23zł (sklep)
Płyn chłodniczy Petrygo 26zł (sklep)
Simmering wału korbowego 8zł (sklep)
Rolka napinacza paska wieloklinowego 56zł (sklep)
Pasek wieloklinowy Gates 50zł (sklep)
Koło zębate wału korbowego - zamiennik daewoo lanos/nexia 1.5 18zł (sklep), oryginał SWAG 78zł (sklep)
Powyżej wymieniłem kilka elementów, których nie musicie wymieniać (pasek wieloklinowy, rolka) - ja jednak
chciałem kompleksowo wymienić od razu te kilka elementów.
Z narzędzi potrzebujemy zestaw kluczy płaskich/oczkowych i nasadek o wymiarach 10, 13, 15, 17, nasadki torx
E18-E20 (wał korbowy), mniejsze nasadki wpustowe imbus/torx, klucz dynamometryczny (jeśli fachowo
podchodzimy do sprawy), grzechotka większa/mniejsza, klucz nastawny, wiertło 3.0, młotek (+młotek gumowy),
jakaś przedłużka do uderzania - np. duży śrubokręt, kombinerki, skręcane opaski zaciskowe, podkładki, śrubki i
inne duperele, podnośnik samochodowy.
Rozrząd w silniku X16SZR (i wielu innych) jest tzw. 4-punktowy tzn oparty na 4 kołach. Koło zębate wałka
rozrządu, koło zębate wału korbowego, pompa wody i napinacz.
Po otwarciu maski pierwszym (automatycznym) krokiem powinno być odłączenie akumulatora (przewód
masowy). Przed przystąpieniem do czynności głównych musimy oczywiście zapewnić sobie dostęp. Zdejmujemy
420758350.006.png 420758350.007.png 420758350.008.png 420758350.009.png
więc puszkę filtra powietrza. Odkręcamy opaski z obu stron, ściągamy gumowe przewody i odkręcamy
mocowania kluczem 10.
Następnie ściągamy napinacz pasa wieloklinowego nakładając na rolkę napinacza klucz 13-15 (zależy jaka
śruba) najlepiej oczkowy i obracamy. Napierając na napinacz luzujemy pasek i go ściągamy. Po zdjęciu paska
odkręcamy śrubę i zdejmujemy rolkę napinacza.
420758350.001.png
420758350.002.png
Możemy teraz odkręcić zewnętrzną górną obudowę rozrządu (3x śruby 10). Dokonujemy oględzin, w jakim
stanie znajduje się sam pasek i czy kwalifikuje się do wymiany.
Póki auto stoi na kołach wrzucamy 5bieg oraz najlepiej za pomocą 2giej osoby blokujemy koła pedałem hamulca.
W takim stanie odkręcamy śrubę torx koła pasowego wału korbowego. Używałem do tego celu przedłużanego
klucza do kół z nałożoną nasadką torx E20 - innej nie miałem i wydała mi się nieco za luźna. Na szczęście nie
ślizgała się i śruba puściła bez problemów.
420758350.003.png
420758350.004.png 420758350.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin